MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av Audi Mannen »

Hadde en særdeles våt opplevelse i går på fellestur med NAF mc landstreffet. Jeg har Halvarsson og den holdt IKKE tett. Det regna syndeflod i 4 timer non stop. Våt til skinnet på hele kroppen når jeg kom hjem. Nå blir det ny dress.... ingen tvil.
Hvordan er Dainese? Jeg har faktisk vurdert denne: https://ducatitrondheim.no/produkt/jacket-strada-c4-2/ og jeg vet det er litt "merkevare" men jeg må ha lufting på varme dager og vanntett i regn. Her er det egen membran med gore tex.
Må innrømme at en Klim ikke er uaktuelt heller.

Innspill mottas på Dainese.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av kjellv »

Jeg var med på bare første timen av denne fellesturen, og fikk permisjon noe timer for å vise meg i min nieses bryllup. Jeg kan med høy sikkerhet bekrefte at dongeri jeans IKKE er vanntett..

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av dypen »

Audi Mannen skrev: 03 jul 2022, 13:47 Hadde en særdeles våt opplevelse i går på fellestur med NAF mc landstreffet. Jeg har Halvarsson og den holdt IKKE tett. Det regna syndeflod i 4 timer non stop. Våt til skinnet på hele kroppen når jeg kom hjem. Nå blir det ny dress.... ingen tvil.
Hvordan er Dainese? Jeg har faktisk vurdert denne: https://ducatitrondheim.no/produkt/jacket-strada-c4-2/ og jeg vet det er litt "merkevare" men jeg må ha lufting på varme dager og vanntett i regn. Her er det egen membran med gore tex.
Må innrømme at en Klim ikke er uaktuelt heller.

Innspill mottas på Dainese.

Du beskriver dressen du ønsker selv … «men jeg må ha lufting på varme dager og vanntett i regn» Klim!
Har selv lest side opp og ned på diverse forum, mest troverdig info fant jeg her på mcsiden.no med testfører året rundt FredrikE24 :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Solo-rider
Innlegg: 777
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av Solo-rider »

Speed Mc Sandefjord og Alf Graarud ved Sarpsborg forhandler KLIM.
Jeg var selv på jakt etter KLIM men fant ikke dress som passet meg.
Så veldig greit å få prøvd MC Klærne før handel.
Send for gjerne en mail til de du velger å dra innom for høre om de har din størrelse i butikken.
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av dypen »

MC Huset Nydal Hamar og Motorspeed Lillehammer har Klim
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

ErikW
Innlegg: 684
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av ErikW »

Mn nå 2 år gamle Richa Goretex dress har aldrig sviktet meg. Heller ikke i går i 4 timer øs regn. Det samme med mine BMW Goretex støvler.

Pris dress Kr 9.900,-

Rha
Innlegg: 285
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av Rha »

dypen skrev: 03 jul 2022, 14:44 MC Huset Nydal Hamar og Motorspeed Lillehammer har Klim
motorspeed har gitt seg med Klim, bare rester igjen
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av pingvin »

Støtter Klim, hatt Badlands og Kodiak og holdt tett samtidig som de har plenty lufting.

Valgte likevel å kjøre variant i Frankrike med Kodiak GTX bukse men tok på skinnjakke med bra lufting da var +35gr der nede og meldt mye bra vær, synes litt mer behagelig enn tekstil tross alt selv om neppe noe svalere enn Kodiak jakke med all lufting oppe.

Holdt da med regnjakke klar i bagen, er en del enklere og kjappere å dra på enn hel dress, og når ble litt kjølig i høyden (+8gr laveste vi så) så dro jeg denne utenpå skinnjakka, da slapp jeg å ta av noe (som f.eks. fleece under jakka) og også kjapt å ta av igjen når kom lavere ned).

Konseptet funket veldig bra til 15min fra Nice siste dag, begynte å småregne, gamblet på å kjøre fra regnet men til slutt høljet det ned så stoppet og dro på regnjakka over halvvåt skinnjakke. 3 minutter senere var det blåhimmel og kokvarmt under regnjakka...

Så GTX jakke/bukse kommer nok til å være basisplanen også i fremtiden, ja, digg å slippe dette av og på med regndress styret.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av Audi Mannen »

dypen skrev: 03 jul 2022, 14:07
Audi Mannen skrev: 03 jul 2022, 13:47 Hadde en særdeles våt opplevelse i går på fellestur med NAF mc landstreffet. Jeg har Halvarsson og den holdt IKKE tett. Det regna syndeflod i 4 timer non stop. Våt til skinnet på hele kroppen når jeg kom hjem. Nå blir det ny dress.... ingen tvil.
Hvordan er Dainese? Jeg har faktisk vurdert denne: https://ducatitrondheim.no/produkt/jacket-strada-c4-2/ og jeg vet det er litt "merkevare" men jeg må ha lufting på varme dager og vanntett i regn. Her er det egen membran med gore tex.
Må innrømme at en Klim ikke er uaktuelt heller.

Innspill mottas på Dainese.

Du beskriver dressen du ønsker selv … «men jeg må ha lufting på varme dager og vanntett i regn» Klim!
Har selv lest side opp og ned på diverse forum, mest troverdig info fant jeg her på mcsiden.no med testfører året rundt FredrikE24 :)
Jeg gjorde egentlig det ja, men 20-30K for bukse og jakke svir i hobby konto'n til en stakkar :sorry . Derfor jeg lurte på Dainese som jeg linka til og om noen har erfaring fra denne typen fra de. Det er ca. halv pris vs Klim. Men igjen.... regndress er ikke noe jeg vil basere meg på at jeg MÅ ha lettvint tilgjengelig.

Setter avgårde på tur nedover Europa torsdag nå til uka, riktig nok i cabben, men tenkte jeg skulle "tråle" litt mc butikker når vi flesker forbi de uansett for å se etter og ikke minst få prøvd litt forskjellig. kanskje det går an å få handla noe tax free?
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av dypen »

Finn ut hvilke type du ønsker og størrelse, vent på rett tilbud som kommer :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av Ketil »

FredrikE24 skrev:Hvordan opplever du dressen i typ 28-30 varmegrader? Jeg synes det er helt akseptabelt i disse temperaturene. Når sola står rett på, man står stille og kvikksølvet passerer 30-32 blir det dog varmt.. Men med tanke på at man er kledd i heldress, er det ikke verst.

Samme erfaring har jeg også, dressen må kjøres inn en god stund før man føler seg vel i den.
28-30 grader går greit, men når det bekker over der så blir det varmt. Men det er nesten varmest på beina, med mc-støvler med Goretex, de kokerBilde


Sent from my iPhone using Tapatalk

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av AJ »

Ser det er skrevet her i tråden at tålmodigheten får prøvd seg en smule på tur når noen finner grunn til å ta på seg en regndress.
Vel... hvor lang tid tar det egentlig å ta på seg en regndress?
For meg tok det et par-tre minutter på Dovre for et par dager siden. Ytterligere et par minutter for å få satt Garaibaldi regntrekkene utenpå kjørestøvlene.
Alt gjort sånn for sikkerhetsskyld siden man ikke visste hvor omfattende og langvarig regn man hadde i vente. Det så veldig mørkt og regnfullt på himmelen i kjøreretningen...

Men det er klart, jeg skjønner godt de som gjerne vil slippe å tre på seg en regndress og som stoler på og har god erfaring med tekstilkjøreklær som fungerer best mulig mot regn over tid.
Men slike kjøreklær koster naturligvis en god del, selv om det finnes overraskende unntak med mer eller mindre ukjente billigmerker.

Selv har jeg god erfaring med kjøreklær fra Held og har kjørt i regn i opptil et par-tre timer uten å bli våt. Kald på kroppem av regnet, ja. Men altså ikke våt. Klærne har holdt regnvannet ute.
Men når jeg er usikker på styrken i regnværet jeg kjører inn i så tar jeg på regndressen - for å være på den helt sikre siden.

Ellers bruker også mye kjøreklær i skinn på turer og da er det en absolutt nødvendighet, slik jeg vurderer det, å ha med regntøy når det er utrygt for regn.
Derfor har jeg gjort det til en vane at jeg alltid tar med regntøy på turene mine siden jeg aldri vet helt sikkert hva slags kjøreklær jeg velger rett før turstart.

Så min anbefaling er å ha godt regntøy i beredskap selv om man har gode - og dyre - tekstilklær som man i all hovedsak bruker.

Og til slutt kan man gjerne også nevne at garantert regnresistente tekstilkjøreklær koster ofte det hvite ut av øyet, som det gjerne heter.
Ved å halvere eller mer denne kostanden og samtidig skaffe seg behagelige kvalitetskjøreklær og kjøpe en regndress i tillegg, kommer man gjerne rn god bunke tusenlapper heldigere ut.
Ikke alle vil være enige i dette, selvfølgelig.
Men jeg tror bestemt jeg har mine ord i behold med egne erfaringer. Dog med kun et MC-klesmerke, nemlig tyske Held, de siste ca. 10 årene.
Har så langt ikke funnet grunner gode nok til å bytte ut et klesmerke jeg har vært fornøyd med.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

kaLARSnikov
Innlegg: 172
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '04 DL650 V-Strom
Sted: Østfold

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av kaLARSnikov »

Skjøt gullfuglen for et par år siden da jeg kjøpte jakke og bukse på AGM av utgående sort, en Oxford Quebec jakke og Yoko Centro bukser. Har kjørt timesvis i pøsregn og var fortsatt like tørr på innsiden samtidig som at de fint kan brukes midt på sommeren her til lands. Til og med forrige torsdag da det nærmet seg 30 grader, dog var det nok en feil å ikke droppe jakka før jeg tok en snartur innom den lokale trafikkstasjonen. De kjørte ikke akkurat overveldene mengder aircondition i venteområdet...

Ganske fornøyd med disse plaggene, spesielt mtp. at de kostet under to lapper til sammen. Blir nok surt den dagen jeg blir nødt til å bytte de ut.

De kunne gjerne hatt litt mer luftemuligheter - det er kun ett luftinntak på hvert lår og to på jakka (litt under skuldrene) samt en utgående ventil på ryggen - men som nevnt så fungerer det helt fint med temperaturene vi har her til lands.

Om man skulle fartet sørover så hadde nok ventilasjonen blitt litt for dårlig.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av Bjerknez »

kaLARSnikov skrev: 04 jul 2022, 14:01 Skjøt gullfuglen for et par år siden da jeg kjøpte jakke og bukse på AGM av utgående sort, en Oxford Quebec jakke og Yoko Centro bukser. Har kjørt timesvis i pøsregn og var fortsatt like tørr på innsiden samtidig som at de fint kan brukes midt på sommeren her til lands. Til og med forrige torsdag da det nærmet seg 30 grader, dog var det nok en feil å ikke droppe jakka før jeg tok en snartur innom den lokale trafikkstasjonen. De kjørte ikke akkurat overveldene mengder aircondition i venteområdet...

Ganske fornøyd med disse plaggene, spesielt mtp. at de kostet under to lapper til sammen. Blir nok surt den dagen jeg blir nødt til å bytte de ut.

De kunne gjerne hatt litt mer luftemuligheter - det er kun ett luftinntak på hvert lår og to på jakka (litt under skuldrene) samt en utgående ventil på ryggen - men som nevnt så fungerer det helt fint med temperaturene vi har her til lands.

Om man skulle fartet sørover så hadde nok ventilasjonen blitt litt for dårlig.
Ja, man trenger ikke betale ut av nesa for å få noe som er vanntett. Det du nevner med luftingen understreker det andre jeg nevnte lenger opp med at dyrere klær ofte har bedre lufting etc. men at man finner kjøreklør til brøkdel av prisen som er 100% vanntett er sikkert. :)

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av SilverSmurfer »

dypen skrev: 03 jul 2022, 14:44 MC Huset Nydal Hamar og Motorspeed Lillehammer har Klim
Var innom begge de siste dagene. Nydal har klim, Motorspeed sluttet for lenge siden i følge hun jeg snakket med. Men de har fremdeles skiltene.

Svar