MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av SilverSmurfer »

Vil bare bemerke at ingen klesmerker er perfekte, har for eksempel sett på Klim Hardanger, som ville ha passet mitt bruk perfekt men denne har faktisk hatt en del kvalitetsutfordringer feks at beskyttelsespads som knebeskyttere ødelegger Gore Tex stoffet fra innsiden.

Så uansett hva folk ser på, ikke stol automatisk på merke men sjekk brukeromtaler på det faktiske produktet.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av FredrikE24 »

Har du selv erfart dette, eller er det lest på internett, og går det utover vanntettheten?
Klart at tekstiler slites, men har ikke opplevd at dette påvirker vanntettheten. Nå misbrukte jeg Badlandsdressen min gjennom fire vintre uten vedlikehold overhodet(dressen gråbrun av salt og sørpesprut). Før dette hadde den over det dobbelte av sommersesonger bak seg.
En tur i vaskemaskin og en tur i tørketrommel på impregneringsprogram(uten bruk av noe kjemikalier). Kledde den på meg og gikk i dusjen etterpå. Vannet preller av stoffet enda.

Det jeg hadde problemer med var at D3O-materialet sprakk og smuldret opp da jeg var ute og kjørte i temperatur under -10 grader og jeg kjørte skuldern i bakken/isen i bra fart. Da gikk det en skulderpute, hoftepute og knepute. Skulderputen gikk helt i oppløsning, de to andre sprakk. Virker ikke som at D3O-Materialet er laget for kuldegrader. Hvertfall ikke det som jeg antar er første generasjon D3O. Dressen er hvertfall første-generasjon Badlands Pro.

Mtp. Å holde på vanntettheten etter vask, sørg for å skylle ut såpa skikkelig. Måtte kjøre skylleprogram tre ganger i tillegg til vanlig vask før såpeboblene forsvant under skylling.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av Gammelsmurfen »

Både fordeler og ulemper med dyr dress vs regntøy, men etter min mening ikke nok fordeler til å forsvare den prisen.
- Helt "vanntett" dress = 30 000 (da snakker jeg om å bøtte ned over tid)
- Dress som ikke er svart i utgangspunktet blir nesten det etter noen dager i regn av all skiten på vei (og litt "droppings" på landeveien).
- Bør man vaske dressen veldig ofte? Nei... ingen membran liker det selv om man bruker egnet vaskemiddel og metode.
Når det gjelder for/varme dresser: om man IKKE skal kjøre gjennom vinteren, så er det etter min mening mye bedre å ta ut det tykke foret og heller tilpasse med lag under. På tur i Norge varierer ofte behovet likevel, skal man "dra med seg" vinterforet til dressen så tar det mer plass enn regntøy.

Selv gore-tex membranen er innenfor det ytterste tekstilet som trekker vann etter litt tid, som igjen kan bli litt kjølig i godt driv.
Ofte ser man i horisonten om det er en lokal skur eller om det blir en regnværsdag/lengre varighet (også gjerne kombinert med værmeldingene).
De rimeligere dressene holder en skur og tørker de også under videre kjøring etter regnets slutt, men trekker vann om det varer en stund.
Ikke ofte i Norge i alle fall at det regner en stund og er særlig varmt samtidig, tempen synker som oftest drastisk i regnvær.
Regntøy er vindtett og gjør i hvert fall at det ikke blir kaldt, om man tar det på asap før dressen blir våt, så bllir man nødvendigvis ikke særlig klam heller om man ikke har for mye under, regnet kjøler den jo ned.
Slutter det å regne så tar man vel av regntøyet uansett...

Enig at det kan være litt "pes" og ta av og på regntøy, men er det en eller noen små skurer trenger man det heller ikke.
Dyr som rimelig dress blir like bedriten etter regnværskjøring, så jeg kjøper heller dress til 8-10 000 enn 30 000.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av SilverSmurfer »

FredrikE24 skrev: 02 jul 2022, 20:29 Har du selv erfart dette, eller er det lest på internett, og går det utover vanntettheten?
Har sett bilder fra flere forskjellige kilder av slitasje på innsiden rundt beskyttelsespads. Og når man finner mye på et enkelt Klim produkt og lite tilsvarende på andre produkter så er det trygt og anta at det har vert et problem og kanskje fremdeles er det. Dette er jo en typisk feil som kan utbedres i løpet av produktet sin livssyklus.

Bildene viste slitasje på det innerste laget av Gore Tex materialet, så det vil nok ikke gå ut over vannresistensen i første omgang med mindre det fortsetter og slites.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av FredrikE24 »

Gammelsmurfen skrev: 02 jul 2022, 21:13 Enig at det kan være litt "pes" og ta av og på regntøy, men er det en eller noen små skurer trenger man det heller ikke.
Dyr som rimelig dress blir like bedriten etter regnværskjøring, så jeg kjøper heller dress til 8-10 000 enn 30 000.
De langturene jeg har med følge, så er det et sirkus hver gang det ser litt grått ut i horisonten. To i følget har Rukka Realer, jeg Klim Kodiak. Klim har ikke for, der må man tilpasse det innenfor jakka selv. Rukka passer typ norsk sommer ganske greit, men ikke til mitt bruk som både er jobbpendling og turkjøring. Å bli svett til og fra jobb i 25-30 grader når sommeren er på sitt varmeste vil jeg ikke.

Vi blir nå stående å glo på disse 6-7 personene dra av og på seg disse regndressene 2-3 ganger om dagen, mulig jeg er utålmodig og vanskelig, men hadde jeg måttet gjøre det, så tror jeg ikke at jeg hadde giddet å dra på tur rett og slett.

Jeg har aldri vaska dressen i forbindelse med sommerbruk, det ser jeg på som unødvendig, og vannet blir liggende som vannperler utenpå. Det gjør det ikke på Rukka, den blir en del tyngre i regn etter hva jeg har skjønt.

Folk har forskjellige behov, jeg har mine. Skal man ha vanntette MC-klær så må man nok bla opp Daler for å få det. Jeg mener det er verdt det, også slipper man å tenke på været. Det spiller ingen rolle hva det blir.

Proffnoob
Innlegg: 17
Registrert: 13 mai 2021, 01:54
Motorsykkelen din: Ingen ennå

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av Proffnoob »

Rha skrev: 02 jul 2022, 11:42 Slik blir til slutt Gore-Tex klær også, hvis dem ikke vaskes på riktig måte. mine må vaskes etter ca 10-15k km, og da er dem like gode igjen.
Kilometerintervall på vasking? Skulle tro det gikk utelukkende på hvor skittent det ser ut... :scratch

Bjerknez skrev: 02 jul 2022, 15:06 Regndress er null styr. Kunsten er å kjøpe regndressen alt for stor, slik at man lett kan tråkke inni den og dra den på seg. Min er vel 5XL. Det er gjort på under 2 minutter å ta på seg den, og når finværet etter hvert kommer så er alle klærne under tørre.
Merker man mye til at vinden får mer å ta tak i?

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av SilverSmurfer »

Proffnoob skrev: 03 jul 2022, 00:06 Merker man mye til at vinden får mer å ta tak i?
Ja, og nei, avhengig av sykkel? Hvis sykkelen har nogenlunde OK vindskjerming så går det helt fint. Det er også forskjell på hvor tykke og solide materialene i regndressene er, tykkere, tykkere og mer rigide materialer beveger seg mindre i vinden.

Uansett så er det viktig å kunne få på regndressen fort når været snur. Hvis det tar evigheter å få den på seg gidder man ofte ikke gjøre det med en gang, og da blir man våt før man trår inn i dressen. Så for meg er det viktigste å kunne få den på uten å ta av støvlene mine.

Endte opp med noen regnklær jeg kjøpte på MC Huset Nydal i fjor, etter å ha prøvd flere forskjellige versjoner. Greit fornøyd med dem men vil allikevel kjøpe Gore Tex.

Rha
Innlegg: 285
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av Rha »

Proffnoob skrev: 03 jul 2022, 00:06
Rha skrev: 02 jul 2022, 11:42 Slik blir til slutt Gore-Tex klær også, hvis dem ikke vaskes på riktig måte. mine må vaskes etter ca 10-15k km, og da er dem like gode igjen.
Kilometerintervall på vasking? Skulle tro det gikk utelukkende på hvor skittent det ser ut... :scratch
Selvfølgelig så er det det, men det er omtrentlig hvor lang tid deg går i mellom at jeg må vaske dem.
Noen ganger lengre og noen ganger kortere. Dette er basert på å kjøre 15-20k km i året (for min del). Fortsetter det med like mye kjøring som i år, trenger jeg ikke å vaske dem før i 2035 eller.no :-|
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av haakeik »

dypen skrev: 02 jul 2022, 15:19
haakeik skrev: 02 jul 2022, 11:49 Selv om jeg ikke kjører BMW, så kjøpte jeg i fjor BMW EnduroGuard dress til kr. 8500 på salg. Det er en 3 lags laminert (ikke Goretex Pro) vindtett og vanntett dress. Jeg er strålende fornøyd med denne dressen. Har kjørt hele dager med regn uten å bli våt. Den har også veldig god ventilasjon på varme dager. Ser den selges på MC Oslo og Speed MC for rundt 9000-10000 kr.
Veldig fine dresser, ser du får med sort eller grå jakke. Selges også i dame utgave. Hansker i samme utførelse i følge artikkel her.
https://www.brake-magazine.com/bmws-new ... oks-great/

Er bukse jakke festet sammen med glidelås ?
Svaret er ja :thumleft

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av rolf-arne »

Min erfaring er forunderlig lik FredrikE24 sin..

Har gjennom 3 år mange ganger skulle ha kjøpt regndress, men har slått det fra meg.

AXO jakken hold meg tørr i England, med kjøring i regn fra morgen , og til jeg måtte komme meg av veien fordi jeg ikke så en dritt pga. regn. Helt tørr på innsida...

Min konklusjon er nå at en god jakke / bukse gjør deg i stand til å kjøre ,også en hel dag i regn. Trenger ikke være det dyreste.

Helite jakken min var også god på dårlig vær.

Det eneste været som kan stoppe meg fra å kjøre er når det er så varmt som det har vært her noen dager...

Så jeg er sluttet å se etter regndress, derimot har jeg flere par hansker

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk


Sist redigert av rolf-arne den 03 jul 2022, 07:23, redigert 1 gang totalt.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Solo-rider
Innlegg: 777
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av Solo-rider »

Kjøpte meg Rukka Armarone 3 lags laminat gore-tex sommeren 2021. Den holder hva de lover. Holder helt tett på full dagstur i styrtregn.
Og forum turen sist år var det bare kos å kjøre selv om det var til tider mye regn.
https://www.mcavisa.no/single-post/2020 ... kjoredress
Har Klim Badlands GTX hansker . De holder meg tørr og varm på hender under kjøring i regn.
Støvlene jeg bruker er Bmw Cruisecomfort . Også helt vanntette etter min erfaring.
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av Ketil »

Jeg slo til i fjor når AGM hadde 15% salg på Klim og kjøpte en Badlands dress. Laminert trelags Goretex. Er som å ha på seg en rustning, men har blitt mykere nå etter en del bruk. Jeg har på turen nedover Europa stort sett hatt finvær, og kan skrive under på at det er varmt inne i en slik dress når det er 38 grader, men jeg har også hatt tordenbyger og til og med haggelvær over Transalpina. Da var det bare å dra igjen alle glidelåsene til ventilene og kjøre videre, 100 % vanntett, og det høljet bokstavelig ned. Så når være skifter raskt er slike dresser helt supre.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av FredrikE24 »

Hvordan opplever du dressen i typ 28-30 varmegrader? Jeg synes det er helt akseptabelt i disse temperaturene. Når sola står rett på, man står stille og kvikksølvet passerer 30-32 blir det dog varmt.. Men med tanke på at man er kledd i heldress, er det ikke verst.

Samme erfaring har jeg også, dressen må kjøres inn en god stund før man føler seg vel i den.

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av BC45 »

Takk for svar alle sammen :) Tar gjerne i mot tips til forhandlere som fører Klim på østlandet :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av FredrikE24 »

Snellingen i Oslo, de har godt utvalg. Dra også innom MCOslo og prøv Rukka.

Svar