MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av FredrikE24 »

Badlandsen er egnet for sykkelkjøring der man føler for å være litt bevegelig. Til landeveiskjøring og enkel gruskjøring, samt motorvei så er Kodiaken best rent komfortmessig mener jeg selv(som har begge).
Svaret er ganske enkelt, liker du å ha masse lommer, samt å veksle mellom og stå/sitte under kjøring, så velger man Badlands.
Jeg synes luftingen på Kodiak er bedre og det er bedre beskyttelse mot asfalten.

Kodiaken er sydd i en fasong hvor man skal sitte.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av pingvin »

Hatt begge også, kjøpte Kodiak siden kjøpte ren asfaltsykkel men siden konvertert tilbake til dual sport. Men kan ikke si tenker noe på at er så mye mindre bevegelig når står og kjører med Kodiak, funker helt supert. Sikkert mer forskjell om skal baske i skauen men om grusveier så funker begge deler bra. Og kan jo alltids gå opp en størrelse på Kodiak, særlig jakken har tightere fit.

Luftingen er vel identisk, men nå har jeg hverken siste Kodiak eller hadde siste Badlands så kanskje kommet endringer? Men begge er jo veldig bra der.

Mhp bekyttelse så har Badlands Superfabric som visstnok skal være bedre enn skinn. MEN er noe betryggende med skinn så for meg er det faktisk et stort pluss for Kodiak ifht Badlands selv om det muligens er ubegrunnet. Skinn ser bedre ut også...

Om jeg skulle valgt på nytt så ville jeg klart valgt Kodiak for kun asfalt og Badlands om for det meste grus/offroad. Men med mitt bruksmønster hvor kanskje 80% asfalt og 20% grus så funker egentlig Kodiak bra så egentlig happy :)
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av Audi Mannen »

BjørnSover skrev: 05 jan 2023, 10:31 Det det står mellom er et DANE sett med Gore-Tex PRO til ca 12' - eller om jeg skal legge enda mer i det å gå for KLIM/Rukka/andre laminerte Gote-Tex produkt. KLIM Carlsbad havner fort på 15'. Det er ikke så mye mer. Badlands Pro er vel 23'. Slik jeg forstår det er Badlands en del stivere - og har kanskje mer luftemuligheter. Jeg liker som de fleste andre å få mest mulig ut av pengene, men har ikke problemer med å betale mye hvis det oppleves som verdt det. Jeg tror ikke det er så mye KLIM inne hos lokal forhandler. Det er uansett uaktuelt å bruke 10'+ uten å ha prøvd klærne.

Jeg skal innom lokal KLIM forhandler i helgen og se hva de har inne.
Jeg kan bare snakke om mine erfaringer, men kjøpte Jofama da jeg skulle ta lappen. Det var ok på fine dager og holder ikke mål i regn, maks 30 min så var jeg "utpissa". Gikk over til Halvarsson og det var en stor forbedring, men 1 time + så er den også våt gjennom når det regner på vanlig kyst normal. Kjøpte til slutt KLIM Badlands.... den er bare TETT! og ikke er den klam siden det er god lufting.
Hadde jeg hatt penger fra starten av så hadde jeg kjøpt KLIM 10 av 10 ganger.

Se etter tilbud på hoypuls.no der kjøpte jeg mitt i fjor til nesten halv pris.
Ducati Multistrada V4S - 2021

BjørnSover
Innlegg: 384
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av BjørnSover »

dypen skrev: 05 jan 2023, 13:06 Badland Pro er romsligere, veldig god å sitte i med plass til klær under. Kodiak har jeg ikke prøvd men det er en slankere bekledning, har du slank kroppsbygning vil jeg tro det er bra og ikke minst ser bra ut men mindre å gå på hvis vekten skulle øke ;)
Hvis jeg slanker meg 30kg så passer sikkert Kodiak 😂.

Kan være det står mellom Carlsbad og Badland Pro. Kanskje jeg klarer å vente på et kanontilbud, men ser ofte det ikke er min størrelse som er igjen hvis det er tilbud 😩.

Er det noen som har erfaring med Carlsbad vs Badland Pro? Jeg kjører nok 95% asfalt og 5% grus.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av pingvin »

BjørnSover skrev: 05 jan 2023, 16:37 Er det noen som har erfaring med Carlsbad vs Badland Pro? Jeg kjører nok 95% asfalt og 5% grus.
Ikke erfaring med Carlsbad men den er vel litt mer offroad orientert så ville tro Badlands er et bedre valg for deg.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

BjørnSover
Innlegg: 384
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av BjørnSover »

Kjenner jeg meg selv rett havner jeg fort på Badland Pro og griner når lommeboken slankes såpass - men er fornøyd med valget om mange år, hvis det fremdeles er like godt.

I forfjor tok jeg lappen, i fjor var det GSA - så det blir sikkert et billig år sånn sett. Tror det er argumentet jeg må bruke hjemme 🙄

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av dypen »

Det var skrudd av noen kroner på Klim bukser ca 2500,- og ca 2000,- på jakker hos hoypuls.no Det er sikkert begrensa på størrelser …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av Ketil »

Jeg har to sesonger med Klim badlands. Har kjørt i all slags vær og klima. Den holder deg tørr i heftig regnvær og alle luftemulighetene gjør at du klarer deg fint i varmt klima. I sommer hadde jeg på turen nedover Europa nesten 40 grader, det var selvsagt varmt i stillegående trafikk, men i litt fart ventilerte den godt. Jeg vurderte både Kodiac, Carlsbad og Badlands. Av disse tre er nok Badlands den som er mest allround og med en GSA er det denne du skal kjøpe (hvis du er villig til betale) :thumleft Det eneste jeg kan klage på med dressen er en glidlås som mistet noen tagger, i brystlommen hvor mobil/lommebok legges. Det er faktisk andre gang jeg har jakken inn for å bytte glidelås, så det er jo helt klart pinlig for en såpass profilert og kostbar merkevare. Men det fine er jo at det går på garanti og her har AGM i Sarpsborg vist enestående service. Jeg anbefaler derfor å handle gjennom en norsk butikk, det blir langt verre å få ordnet slike reklamasjoner med utenlandske nettbutikker.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av dypen »

Har erfaring med Klim Dakar og Klim Badland hvor jeg er helt enig i beskrivelse fra nettet jeg fant som jeg limer inn. Så sant værutsiktene er gode og ikke regn bruker jeg Dakar og kler meg etter været under med ull, de er lettere og mindre i omfang. Badland i regnvær holder deg tørr.

Har beskrevet Dakar her inne før som ikke bra i kjølig vær men på sommerstid løser du det lett med ull under.

1. Badlands-. That thing is a tank. Unbelievably heavy and bulky. I could not imagine wrestiling a bike off-road with that thing on. That said- I am sure it would be the safest in a get off (because you are in a tank.). Better armor than latitude and Carlsbad. I really kind of ruled it out due to comfort but feel free to talk me into it. Also its super pricey over other options.

2. Latitude- nice jacket. A little less bulky/crunchy than Badlands. Alot lighter. It has 800 dd fabric so would probably serve better than Carlsbad in a high speed get off. Fit was whatever. I guess it is geared more towards street riding than Carlsbad. I am mostly on street like most but I do love getting off-road (but I would probably prefer Rallye in heavy off road situation as I don't plan on riding off-road if it's raining a ton.

3. Carlsbad-. This was the most comfy and lightest (not sure if light=good though in a get-off. I mean, jeans and a t-shirt is also light and comfy.) The cut was slimmer which works well for me. It only has 500 dd fabric so my concern would be a highway get off but I have no idea if it would be an issue.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av pingvin »

Mye fornuftig der, ja :thumleft

Men mener Badlands blitt noe lettere, den jeg hadde var et par generasjoner tilbake og den var litt tung og stiv selv om ikke følte noe stort problem til mitt bruk (asfalt og gruveier). Sikkert andre som vet er om dette.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

BjørnSover
Innlegg: 384
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av BjørnSover »

Ketil skrev: 05 jan 2023, 18:15 Jeg har to sesonger med Klim badlands. Har kjørt i all slags vær og klima. Den holder deg tørr i heftig regnvær og alle luftemulighetene gjør at du klarer deg fint i varmt klima. I sommer hadde jeg på turen nedover Europa nesten 40 grader, det var selvsagt varmt i stillegående trafikk, men i litt fart ventilerte den godt. Jeg vurderte både Kodiac, Carlsbad og Badlands. Av disse tre er nok Badlands den som er mest allround og med en GSA er det denne du skal kjøpe (hvis du er villig til betale) :thumleft Det eneste jeg kan klage på med dressen er en glidlås som mistet noen tagger, i brystlommen hvor mobil/lommebok legges. Det er faktisk andre gang jeg har jakken inn for å bytte glidelås, så det er jo helt klart pinlig for en såpass profilert og kostbar merkevare. Men det fine er jo at det går på garanti og her har AGM i Sarpsborg vist enestående service. Jeg anbefaler derfor å handle gjennom en norsk butikk, det blir langt verre å få ordnet slike reklamasjoner med utenlandske nettbutikker.
Etter å ha brukt Badlands - blir den mindre stiv? Den virker mye stivere enn Carlsbad.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av FredrikE24 »

Ja, det gjelder både Kodiak og Badlands etter min erfaring. Gi det noen uker og en regnskyll, så kommer det seg.

Rha
Innlegg: 285
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av Rha »

Kan ikke si noe om Carlsbad og Kodiak, men HATET min Badlands jakke. Den var så stiv at når jeg satte meg ned fikk jeg jakka dyttet opp i halsen. var på tur til å gi opp, men etter en mnd så ble den mye mykere og den har blitt min beste jakke jeg noen gang har hatt.
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har vetfall til gode å bli våt våt med min rimelige Dress fra Sharkspeed til rundt 2.500-3000 kroner. En hel dag med regnvær gjennom Sverige i fjor sommer klarte den fint. Vi snakker 5-6 timer med mer eller mindre høljregn.

Dressen jeg har heter Ata Fury.

BjørnSover
Innlegg: 384
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av BjørnSover »

BjørnSover skrev: 05 jan 2023, 17:30 Kjenner jeg meg selv rett havner jeg fort på Badland Pro og griner når lommeboken slankes såpass - men er fornøyd med valget om mange år, hvis det fremdeles er like godt.

I forfjor tok jeg lappen, i fjor var det GSA - så det blir sikkert et billig år sånn sett. Tror det er argumentet jeg må bruke hjemme 🙄
Badlands Pro er på vei fra AGM. 10% tilbud ila uken.

Svar