Regnbukse med lang glidelås

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Grankongla
Innlegg: 37
Registrert: 15 jun 2019, 20:32
Motorsykkelen din: '21 RE Himalayan

Regnbukse med lang glidelås

Legg inn av Grankongla »

Er det noen som har noen gode tips til regnbukser som har lang glidelås slik at de kan tas på selv med kraftige støvler på?
Scott sin regnbukse hadde vært perfekt men mangler 20 cm med glidelås ...

Jeg kjører med Alpinestars Toucan så jeg må ha god plass for å få ei bukse over. Jeg har også relativt kraftige knebeskyttere så noe med litt stretch er å foretrekke selv om det kanskje blir vanskeligere.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Regnbukse med lang glidelås

Legg inn av SilverSmurfer »

Jeg var innom et halvt dusin MC forhandlere for en måneds tid siden for å teste forskjellig kjøreutstyr, deriblandt regntøy, og testet en god del forskjellige sett som feks Scott, Bullfighter, Oxford, Richa og Lindstrands og jeg tok på meg settene MED støvler på. Ettersom det å få dem av å på når man er på siden av veien er noe av det viktigste når det kommer til MC regntøy.

Å få det av og på er ikke enkelt, og i noen tilfeller må man rett og slett bare gå opp i størrelsen. Men jevnt over så var det Lindstrands settet som imponerte mest, det var veldig annerledes fra de andre settene ettersom det er et tekstilsett, men veldig komfortabelt å ha på seg og jeg fikk det av og på mens jeg hadde på meg støvler. Mine støvler er i omtrent samme størrelse som dine, men dine er nok litt stivere, så kan ikke si noe med sikkerhet. Men er usikker på nøyaktig hvor høyt glidlåsen går på det.

Men når alt kom til alt, så ga jeg faen, det var ingen av regnsettene som var så enkle å få av og på at det ikke hadde vert noe herk å drive med i veikanten. Så jeg endte opp med å kjøpe et Gore Tex sett i stedet slik at jeg slipper å bytte.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Regnbukse med lang glidelås

Legg inn av Bjerknez »

Grankongla skrev: 25 jul 2022, 15:59 Er det noen som har noen gode tips til regnbukser som har lang glidelås slik at de kan tas på selv med kraftige støvler på?
Scott sin regnbukse hadde vært perfekt men mangler 20 cm med glidelås ...

Jeg kjører med Alpinestars Toucan så jeg må ha god plass for å få ei bukse over. Jeg har også relativt kraftige knebeskyttere så noe med litt stretch er å foretrekke selv om det kanskje blir vanskeligere.
Min Held Monzun regndress har veldig lange glidelåser som nesten går helt opp til lårene.
https://www.tradeinn.com/motardinn/no/h ... wp/59700/p

En veldig god regndress som fortsatt er like hel etter 7 år.

Et tips:
Kjøp regdressen ekstra stor. Da blir den enda lettere og få på seg. Jeg har dratt på meg min flere ganger langs veien uten problemer. Sleng på et par X'er når du skal ha størrelsen din. Det gjør ingen ting om denne er ett par hakk for stor. Mener jeg vertfall.

Det skal sies at jeg bruker regndressen som et "nødplagg". Jeg kan kjøre i flere timer med regn med MC dressen jeg har uten at jeg blir våt, men hvis jeg VET jeg kommer til å kjøre en hel dag i regn eller hvis det plutselig kommer en massiv regnbyge og når det er kaldt i tillegg så slenger jeg den på. Men den er størt sett med som et nødplagg.

Skal du bruke regndressen mer hyppig så er det kanskje bedre og velge en mer korrekt størrelse. Men personlig synes jeg da det er greit å ha noe å bevege seg litt i.

Grankongla
Innlegg: 37
Registrert: 15 jun 2019, 20:32
Motorsykkelen din: '21 RE Himalayan

Re: Regnbukse med lang glidelås

Legg inn av Grankongla »

Bjerknez skrev: 25 jul 2022, 16:30Min Held Monzun regndress har veldig lange glidelåser som nesten går helt opp til lårene.
https://www.tradeinn.com/motardinn/no/h ... wp/59700/p

En veldig god regndress som fortsatt er like hel etter 7 år.

Et tips:
Kjøp regdressen ekstra stor. Da blir den enda lettere og få på seg. Jeg har dratt på meg min flere ganger langs veien uten problemer. Sleng på et par X'er når du skal ha størrelsen din. Det gjør ingen ting om denne er ett par hakk for stor. Mener jeg vertfall.

Det skal sies at jeg bruker regndressen som et "nødplagg". Jeg kan kjøre i flere timer med regn med MC dressen jeg har uten at jeg blir våt, men hvis jeg VET jeg kommer til å kjøre en hel dag i regn eller hvis det plutselig kommer en massiv regnbyge og når det er kaldt i tillegg så slenger jeg den på. Men den er størt sett med som et nødplagg.

Skal du bruke regndressen mer hyppig så er det kanskje bedre og velge en mer korrekt størrelse. Men personlig synes jeg da det er greit å ha noe å bevege seg litt i.
Monsun ser kun ut til å komme som dress, og det trenger jeg ikke. Jeg skal kun ha bukse.
SilverSmurfer skrev: 25 jul 2022, 16:26 Jeg var innom et halvt dusin MC forhandlere for en måneds tid siden for å teste forskjellig kjøreutstyr, deriblandt regntøy, og testet en god del forskjellige sett som feks Scott, Bullfighter, Oxford, Richa og Lindstrands og jeg tok på meg settene MED støvler på. Ettersom det å få dem av å på når man er på siden av veien er noe av det viktigste når det kommer til MC regntøy.

Å få det av og på er ikke enkelt, og i noen tilfeller må man rett og slett bare gå opp i størrelsen. Men jevnt over så var det Lindstrands settet som imponerte mest, det var veldig annerledes fra de andre settene ettersom det er et tekstilsett, men veldig komfortabelt å ha på seg og jeg fikk det av og på mens jeg hadde på meg støvler. Mine støvler er i omtrent samme størrelse som dine, men dine er nok litt stivere, så kan ikke si noe med sikkerhet. Men er usikker på nøyaktig hvor høyt glidlåsen går på det.

Men når alt kom til alt, så ga jeg faen, det var ingen av regnsettene som var så enkle å få av og på at det ikke hadde vert noe herk å drive med i veikanten. Så jeg endte opp med å kjøpe et Gore Tex sett i stedet slik at jeg slipper å bytte.
Jeg ser en lokal sjappe har Lindstrands, så da kan jeg teste den i hvert fall. Om glidelåsene er litt lenger på den enn Scott kan det funke. Jeg vet om et par ikke-mc bukser også med full glidelås i beina, men da ofrer jeg litt stretch og plass ved knærne eventuelt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Regnbukse med lang glidelås

Legg inn av AJ »

Hva med å sjekke hva Europris har?

Tidligere solgte de en todelt regndress av det jeg antar var deres eget merke, Basecamp, som de dessverre ikke lenger har i sortimentet.
Den jeg hadde i flere år og kjørte med i det verste regneværer jeg har opplevd som motorsyklist i Sverige og Tyskland, har vært den beste jeg noengang har hatt. Dessverre revnet buksa etter en litt for brutal påkledning. Dermed var dressen historie etter flere års bruk hvor både kona og jeg var veldig fornøyd med hvordan den holdt oss tørre på regntunge turer.
Sikret meg et par mens de var i salg så jeg har en ekstra liggende, heldigvis.

Europris selger fortsatt regntøy og det kan hende de nye de har er like gode som Basecamp dressen.
Verd å sjekke ut:

https://www.europris.no/p-regnbukse-str-l-oslo-192894
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Regnbukse med lang glidelås

Legg inn av FreewheelBurning »

Jeg kjøpte noe billig ræl av ukjent merke på sparkjøp for mange år siden og det funkerte utmerket. Stretchy, God og vi, går greit over skinnstøvler med litt lirk. Og 100% vanntett, hagltett også for denslags skyld.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Regnbukse med lang glidelås

Legg inn av Bjerknez »

Å lage noe som er 100% vanntett er ikke vanskelig. Ei heller dyrt. Men å lage noe som er vanntett og som også veier lite og tar minst mulig plass koster nok litt mer.

Held Monzun dressen jeg bar er trolig ikke den rimeligste, men den tar svært liten plass og veier veldig lite. Å ja, den holder vannet ute.

Jeg har ikke prøvd rimeligere dresser og påstår ikke at disse ikke er vanntette, bare så det er sagt. Koster dem svært lite kan det være verdt å teste ut. :)

Grankongla
Innlegg: 37
Registrert: 15 jun 2019, 20:32
Motorsykkelen din: '21 RE Himalayan

Re: Regnbukse med lang glidelås

Legg inn av Grankongla »

AJ skrev: 25 jul 2022, 18:56 Hva med å sjekke hva Europris har?

Tidligere solgte de en todelt regndress av det jeg antar var deres eget merke, Basecamp, som de dessverre ikke lenger har i sortimentet.
Den jeg hadde i flere år og kjørte med i det verste regneværer jeg har opplevd som motorsyklist i Sverige og Tyskland, har vært den beste jeg noengang har hatt. Dessverre revnet buksa etter en litt for brutal påkledning. Dermed var dressen historie etter flere års bruk hvor både kona og jeg var veldig fornøyd med hvordan den holdt oss tørre på regntunge turer.
Sikret meg et par mens de var i salg så jeg har en ekstra liggende, heldigvis.

Europris selger fortsatt regntøy og det kan hende de nye de har er like gode som Basecamp dressen.
Verd å sjekke ut:

https://www.europris.no/p-regnbukse-str-l-oslo-192894
Men har den glidelås opp langs beinet? Det er ikke snakk om å få skoa gjennom noe som ikke har det nemlig.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Regnbukse med lang glidelås

Legg inn av AJ »

Grankongla skrev: 25 jul 2022, 21:23 Men har den glidelås opp langs beinet? Det er ikke snakk om å få skoa gjennom noe som ikke har det nemlig.
Husker ikke i farten når det gjelder Basecamp dressen.
Men dette kan du jo sjekke om du har en Europrisbutikk i nærheten ang. den nye typen de selger.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Grankongla
Innlegg: 37
Registrert: 15 jun 2019, 20:32
Motorsykkelen din: '21 RE Himalayan

Re: Regnbukse med lang glidelås

Legg inn av Grankongla »

AJ skrev: 25 jul 2022, 21:35
Grankongla skrev: 25 jul 2022, 21:23 Men har den glidelås opp langs beinet? Det er ikke snakk om å få skoa gjennom noe som ikke har det nemlig.
Husker ikke i farten når det gjelder Basecamp dressen.
Men dette kan du jo sjekke om du har en Europrisbutikk i nærheten ang. den nye typen de selger.
Ser ut som den nye ikke har det, men det er verdt å sjekke slike steder om Lindstrands ikke funker. Den ser dog veldig lovende ut.
https://lindstrandsmc.com/product/dw-pants/
Stretch, høy i livet, god borrelås ved beina og en glidelås som ser ut til å gå opp til skrittet. Kan se ut som det er en vinner, skal rapportere etter å ha testet i morgen.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Regnbukse med lang glidelås

Legg inn av SilverSmurfer »

Jeg testet som sagt alt jeg kunne finne hos flere forskjellige mc forhandlere og Lindstrands var med god margin den jeg likte best.

Det er mykt tekstilstoff som gjør den langt langt mer behagelig enn konkurrentene. Både buksen og jakken så veldig bra ut.

Grankongla
Innlegg: 37
Registrert: 15 jun 2019, 20:32
Motorsykkelen din: '21 RE Himalayan

Re: Regnbukse med lang glidelås

Legg inn av Grankongla »

SilverSmurfer skrev: 25 jul 2022, 22:16 Jeg testet som sagt alt jeg kunne finne hos flere forskjellige mc forhandlere og Lindstrands var med god margin den jeg likte best.

Det er mykt tekstilstoff som gjør den langt langt mer behagelig enn konkurrentene. Både buksen og jakken så veldig bra ut.
Dessverre var den utsolgt i L og XL og tom hos leverandør, men at jeg fikk skoa gjennom en medium ganske greit tyder på at den burde funke i hvert fall. Enig i at den virket meget komfortabel og fin.

Svar