Ny sykkel, tracer eller noe annet?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Ny sykkel, tracer eller noe annet?

Legg inn av xavi0n »

Ja er veldig spent på den!
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny sykkel, tracer eller noe annet?

Legg inn av Bjerknez »

xavi0n skrev: 08 aug 2022, 23:01
AJ skrev: 08 aug 2022, 21:44
xavi0n skrev: 08 aug 2022, 16:01 Skal lufte en f900xr i morgen så får jeg se hva det blir
Denne tror jeg ganske sikkert vil overraske deg positivt :) .
Dette er vel samme sykkel som den ErikW har og som jeg var på tur med tidligere i sommer. En flott sykkel, som jeg selv også er veldig nysgjerrig på å sjekke ut nærmere. Går billig gjør den også. Under 0,4 på mila på den kjøringen vi gjorde på turen vår.
Ingen uvettig kjøring, men heller ingen sinkekjøring.
Akkurat drivstofføkonomien bryr meg ikke, sykkel er bare kosekjøring for meg, lurer mer på om jeg vil opfatte den som litt slapp med bare 100hk, og hvordan sittestillingen er
Ikke se deg blind på hestene. Ja, en sykkel med 100HK'er er i utgangspunktet ikke noe stort rivgjern, men jo færre sylindre jo morsommere blir den siden momentet som oftest er bedre, på bekostning av kortere turtallsregister.

En 100 HK'ers 4-sylindret motor virker derfor langt mindre spennende enn en 2-sylindret med samme antall hester. Sånn røfflig.

Har du ikke noe erfaring fra tidligere med sykler så vil jeg tro at en sykkel ala Tracer 9 eller BMW F900 vil gi deg et bredt smil :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Ny sykkel, tracer eller noe annet?

Legg inn av FredrikE24 »

Men så er firesylindret etter min mening bedre allikevel og de små to-sylindrede må opp i litt turtall skal det flytte seg..

Har kjørt en bøllete V-Twin med 1100 og ca. 80 hester med maksturtall på 6500-7000rpm.. Det var ikke stas utover mye lyd..

Så hadde mim gamle K100RS16V 90hk og brukbart moment over hele registeret og et kick på ca. 6000rpm og maks på 8700rpm. Lunka som regel rundt på 5. gir i alle hastigheter på den også, slik jeg gjør på min K1200RS..
Sist redigert av FredrikE24 den 09 aug 2022, 07:44, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1596
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Ny sykkel, tracer eller noe annet?

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev: 09 aug 2022, 07:13 Ikke se deg blind på hestene. Ja, en sykkel med 100HK'er er i utgangspunktet ikke noe stort rivgjern, men jo færre sylindre jo morsommere blir den siden momentet som oftest er bedre, på bekostning av kortere turtallsregister.
Er det litt myte? Hadde en Yamaha Fazer 1000 rekke 4-er som Oddgeir Havnen fikk lov å leke med så hadde ca 150hk når kompensert for tap i drivlinja. Etterpå hadde jeg KTM 990 Superduke R V-Twin med nær identisk slagvolum som også fikk en tur for trimming så fikk ca 135hk når kompensert for tap i drivlinje.

Når tok grafene fra benkkjøringene å la oppå hverandre var de helt identiske. Til ca 9.000 omdr/min, da bøyde KTMen av mens Fazeren fortsatte videre oppover (hadde rødmerking på 13.000 eller noe tror jeg).

Henger myten (om er det) sammen med at RR 4'ere ble trimmet hardt for å få max toppeffekt, ikke minst mindre som 600cc R-sykler? Manglet vel ikke bunndrag i S1000R 4'eren du hadde, Bjerknez, som vel var tunet for landevei så ofret litt toppeffekt for mer kjørbarhet på veien. Men selv de verste RRR'ene nå har vel greit bunndrag/mellomregister da de blitt flinke til tune. Fazeren med R1 motoren var også trimmet ned så tipper vel så sterk som R1 lavt nede.

Selv hatt både éndunkere, twiner og firere (og prøvd 3-syl) og har egentlig ikke noe preferanser. Men på landeveien så sjelden man ligger å kjører på over 10.000 omdr/min så får i praksis ikke brukt toppeffekten så mye på 4'ere. Selv om jo hatt twiner i veldig mange år nå så kanskje har en preferanse :knegg

Ja, ja, sorry hvis litt væl off topic ;)
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Ny sykkel, tracer eller noe annet?

Legg inn av xavi0n »

Enig her, har en fazer 8 nå, kjører du aktivt å skal ligge over 5-6k rpm for å ha skikkelig kraft så er det myye giring om det er svingete
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny sykkel, tracer eller noe annet?

Legg inn av Bjerknez »

pingvin skrev: 09 aug 2022, 07:42
Bjerknez skrev: 09 aug 2022, 07:13 Ikke se deg blind på hestene. Ja, en sykkel med 100HK'er er i utgangspunktet ikke noe stort rivgjern, men jo færre sylindre jo morsommere blir den siden momentet som oftest er bedre, på bekostning av kortere turtallsregister.
Er det litt myte? Hadde en Yamaha Fazer 1000 rekke 4-er som Oddgeir Havnen fikk lov å leke med så hadde ca 150hk når kompensert for tap i drivlinja. Etterpå hadde jeg KTM 990 Superduke R V-Twin med nær identisk slagvolum som også fikk en tur for trimming så fikk ca 135hk når kompensert for tap i drivlinje.

Når tok grafene fra benkkjøringene å la oppå hverandre var de helt identiske. Til ca 9.000 omdr/min, da bøyde KTMen av mens Fazeren fortsatte videre oppover (hadde rødmerking på 13.000 eller noe tror jeg).

Henger myten (om er det) sammen med at RR 4'ere ble trimmet hardt for å få max toppeffekt, ikke minst mindre som 600cc R-sykler? Manglet vel ikke bunndrag i S1000R 4'eren du hadde, Bjerknez, som vel var tunet for landevei så ofret litt toppeffekt for mer kjørbarhet på veien. Men selv de verste RRR'ene nå har vel greit bunndrag/mellomregister da de blitt flinke til tune. Fazeren med R1 motoren var også trimmet ned så tipper vel så sterk som R1 lavt nede.

Selv hatt både éndunkere, twiner og firere (og prøvd 3-syl) og har egentlig ikke noe preferanser. Men på landeveien så sjelden man ligger å kjører på over 10.000 omdr/min så får i praksis ikke brukt toppeffekten så mye på 4'ere. Selv om jo hatt twiner i veldig mange år nå så kanskje har en preferanse :knegg

Ja, ja, sorry hvis litt væl off topic ;)
Ikke myte i forhold til egne erfaringer vertfall. Bikker man 1000 kubikk så utjevner det seg greit synes jeg, men under dette så setter jeg mer pris på 2 eller kanskje 3-sylindret. Med en sykkel ala 600cc med 80HK'er og 4 sylindre synes jeg man værken får fugl eller fisk. Skikkelig kjipe greier.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1596
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Ny sykkel, tracer eller noe annet?

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev: 09 aug 2022, 08:49
pingvin skrev: 09 aug 2022, 07:42
Bjerknez skrev: 09 aug 2022, 07:13 Ikke se deg blind på hestene. Ja, en sykkel med 100HK'er er i utgangspunktet ikke noe stort rivgjern, men jo færre sylindre jo morsommere blir den siden momentet som oftest er bedre, på bekostning av kortere turtallsregister.
Er det litt myte? Hadde en Yamaha Fazer 1000 rekke 4-er som Oddgeir Havnen fikk lov å leke med så hadde ca 150hk når kompensert for tap i drivlinja. Etterpå hadde jeg KTM 990 Superduke R V-Twin med nær identisk slagvolum som også fikk en tur for trimming så fikk ca 135hk når kompensert for tap i drivlinje.

Når tok grafene fra benkkjøringene å la oppå hverandre var de helt identiske. Til ca 9.000 omdr/min, da bøyde KTMen av mens Fazeren fortsatte videre oppover (hadde rødmerking på 13.000 eller noe tror jeg).

Henger myten (om er det) sammen med at RR 4'ere ble trimmet hardt for å få max toppeffekt, ikke minst mindre som 600cc R-sykler? Manglet vel ikke bunndrag i S1000R 4'eren du hadde, Bjerknez, som vel var tunet for landevei så ofret litt toppeffekt for mer kjørbarhet på veien. Men selv de verste RRR'ene nå har vel greit bunndrag/mellomregister da de blitt flinke til tune. Fazeren med R1 motoren var også trimmet ned så tipper vel så sterk som R1 lavt nede.

Selv hatt både éndunkere, twiner og firere (og prøvd 3-syl) og har egentlig ikke noe preferanser. Men på landeveien så sjelden man ligger å kjører på over 10.000 omdr/min så får i praksis ikke brukt toppeffekten så mye på 4'ere. Selv om jo hatt twiner i veldig mange år nå så kanskje har en preferanse :knegg

Ja, ja, sorry hvis litt væl off topic ;)
Ikke myte i forhold til egne erfaringer vertfall. Bikker man 1000 kubikk så utjevner det seg greit synes jeg, men under dette så setter jeg mer pris på 2 eller kanskje 3-sylindret. Med en sykkel ala 600cc med 80HK'er og 4 sylindre synes jeg man værken får fugl eller fisk. Skikkelig kjipe greier.
Vi er nok nokså enige, som sa over 600cc RR R4 blir altfor spisse, må jages på turtall mens over 1000cc så har man luksusen å ha bra drag over hele registeret (og samtidig sinnsyk toppeffekt på R4). Twin hneter det inn med litt mer cc (KTM Supeduke, "gamle" Panigale V2...). Litt motorkarakter også, ikke bare hk grafer som avgjør.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny sykkel, tracer eller noe annet?

Legg inn av Bjerknez »

Ja, det er vertfall mine erfaringer. Jo færre hester, jo mindre antall sylindre er ønskelig. Vertfall for min del. Ikke en 100% fasit, men i hovedsak stemmer dette greit.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Ny sykkel, tracer eller noe annet?

Legg inn av simpson »

Min twin på ca 950cc må også ha turtall før den sparker i fra. Med rødmerking på over 10.000.
Største forskjellen er momentkurve og motorbrems kontra R4

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny sykkel, tracer eller noe annet?

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 09 aug 2022, 12:30 Min twin på ca 950cc må også ha turtall før den sparker i fra. Med rødmerking på over 10.000.
Største forskjellen er momentkurve og motorbrems kontra R4
Ja, det er mulig. Som nevnt ingen fasit, men av de syklene jeg har kjørt så stemmer det greit det jeg skriver.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1035
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Ny sykkel, tracer eller noe annet?

Legg inn av Domino »

Du har jo Eide Motor i Tromsdalen som selger Honda, Suzuki og Kawasaki. Har du vurdert Africa Twin, V-Strom eller Versys? De selger også Husqvarna, men det er muligens ikke det segmentet du sikter deg inn på?

ErikW
Innlegg: 695
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Ny sykkel, tracer eller noe annet?

Legg inn av ErikW »

Hvordan går det med valg av sykkel

Svar