Ulykkessommer, Samferdselsministeren setter opp flere møter med MC miljøet.

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Ulykkessommer, Samferdselsministeren setter opp flere møter med MC miljøet.

Legg inn av Lauri »

Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ulykkessommer, Samferdselsministeren setter opp flere møter med MC miljøet.

Legg inn av rolf-arne »

Lauri skrev:Ny mc-ulykke: Nordkapp…

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... 6-d19f425f
Ingen overraskelse i dag...her blåses det meste av veien... å kjøre noe lett =under 500 kg er ikke risikosport det er idioti.

Vegvesenets mann la ut en film i morges som viser en sykkelist, på tur nedover ei 10 % stigning ,, mer eller mindre hengende etter sykkel som om den vare en "kite".

Ulykke i dag her har lite med kjøring å gjøre, mest med manglende vett til å holde seg inne.

Offisielle advarsler om å kjøre, posten og varetransport innstillt, man tar ikke risken med 50 tonn på vegen.

Foreløpige tall er 2 bobiler på taket, noen personbiler utfor veg, sykkelister i hytt og pine, og som sagt noen MC er skal hjem...

Alle hotell er fulle , å det etterlyses ledige rom til de som ikke har lyst til å kjøre..



Sent fra min SM-A715F via Tapatalk


Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Ulykkessommer, Samferdselsministeren setter opp flere møter med MC miljøet.

Legg inn av Lauri »

rolf-arne skrev: 12 aug 2022, 19:50
Lauri skrev:Ny mc-ulykke: Nordkapp…

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... 6-d19f425f
Ingen overraskelse i dag...her blåses det meste av veien... å kjøre noe lett =under 500 kg er ikke risikosport det er idioti.

Vegvesenets mann la ut en film i morges som viser en sykkelist, på tur nedover ei 10 % stigning ,, mer eller mindre hengende etter sykkel som om den vare en "kite".

Ulykke i dag her har lite med kjøring å gjøre, mest med manglende vett til å holde seg inne.

Offisielle advarsler om å kjøre, posten og varetransport innstillt, man tar ikke risken med 50 tonn på vegen.

Foreløpige tall er 2 bobiler på taket, noen personbiler utfor veg, sykkelister i hytt og pine, og som sagt noen MC er skal hjem...

Alle hotell er fulle , å det etterlyses ledige rom til de som ikke har lyst til å kjøre..



Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Jepp - jeg kjenner godt til vegstrekningen til Nordkapp, især fra Gjesvær-krysset og ut til platået i kuling. Kjører man sykkel så må man ligge hardt mot vinden (og møter man store kjøretøy så skjer det noe nervepirrende og farlig).

Synd med mc-uhellet; det ga media nok et eksempel på hvor «farlig» denne kjøredoningen er.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ulykkessommer, Samferdselsministeren setter opp flere møter med MC miljøet.

Legg inn av Bjerknez »

Lauri skrev: 12 aug 2022, 20:42
rolf-arne skrev: 12 aug 2022, 19:50
Lauri skrev:Ny mc-ulykke: Nordkapp…

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... 6-d19f425f
Ingen overraskelse i dag...her blåses det meste av veien... å kjøre noe lett =under 500 kg er ikke risikosport det er idioti.

Vegvesenets mann la ut en film i morges som viser en sykkelist, på tur nedover ei 10 % stigning ,, mer eller mindre hengende etter sykkel som om den vare en "kite".

Ulykke i dag her har lite med kjøring å gjøre, mest med manglende vett til å holde seg inne.

Offisielle advarsler om å kjøre, posten og varetransport innstillt, man tar ikke risken med 50 tonn på vegen.

Foreløpige tall er 2 bobiler på taket, noen personbiler utfor veg, sykkelister i hytt og pine, og som sagt noen MC er skal hjem...

Alle hotell er fulle , å det etterlyses ledige rom til de som ikke har lyst til å kjøre..



Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Jepp - jeg kjenner godt til vegstrekningen til Nordkapp, især fra Gjesvær-krysset og ut til platået i kuling. Kjører man sykkel så må man ligge hardt mot vinden (og møter man store kjøretøy så skjer det noe nervepirrende og farlig).

Synd med mc-uhellet; det ga media nok et eksempel på hvor «farlig» denne kjøredoningen er.
Statens løsning på dette?

En diger levegg mot vinden med vinduer, finansiert med en bompengering her i Østfold.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Ulykkessommer, Samferdselsministeren setter opp flere møter med MC miljøet.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Audi Mannen skrev: 12 aug 2022, 12:56 Vi må også huske på at trafikk tettheten er noe helt annet i dag kontra 20 år tilbake i tiden. Går vi enda litt lengre tilbake hvor kanskje mange av de som er "den eldre garde i dag" fikk førerkort og hadde en enkel form for opplæring så var det tomt på veiene etter kl 16.00. Alt var jo stengt. Så det er mange faktorer.
I bygdenorge kanskje, man skal vesentlig lenger enn litt lenger tilbake enn 20 år i Oslo-området i alle fall før det var tomt på veiene og alt var stengt etter kl. 16 som du sier.
Men på bygda er det fortsatt ikke uvanlig at en del butikker (som ikke er matbutikker eller på et senter) stenger ved 17-tiden.
Jeg har kjørt på jobb i Oslo siden midten av 80-tallet på både 2 og 4 hjul, det sto kø i rushen stedvis på f.eks. Ring 2 og 3 den gangen også.
Det stemmer at trafikktettheten har økt, men du skal lenger tilbake enn 20 år før det er særlig merkbart i rushen i Oslo, legg på 20 år til så vi er 40 år tilbake i tid, da stemmer det litt bedre.

På 70-tallet kunne man kjøre akebrett i gatene i Oslo, men i løpet av 80-tallet skjedde det veldig mye med trafikken.
Noe jeg først og fremst ser for meg (antagelser) har med en blanding av at økonomien til gjennomsnittsfamilier ble stadig bedre og at de nyeste drabantbyene i ytterkantene ble etablert eller vokste veldig (f.eks. Holmlia).
Man sto like mye i kø i rushen i Oslo for 20 år siden (om ikke verre), men nå har det også skjedd noe med en del av de største veiene i og utenfor Oslo siden da, spesielt Ring 3, E6 og E18 som kompenserer noe.
Usikker på tallene i dagens situasjon egentlig pga. at mange har en hybrid tilstedeværelse på kontor/hjemmekontor, mange av de som ikke tok kollektiv under pandemien mens det var restriksjoner er tilbake igjen.
Men om jeg ser på hvor køene til og fra jobb starter og opphører i dag vs for 20 år siden (kjører fortsatt på de samme veiene), så er det neppe noe verre. Men situasjonen kan selvsagt være noe annet andre steder.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ulykkessommer, Samferdselsministeren setter opp flere møter med MC miljøet.

Legg inn av Bjerknez »

Det kan også tenkes at økt antall ulykker kan skyldes dårlig vedlikehold av veier eller et veinett som ikke blir vedlikeholdt like hyppig som året før.

Så det er slett ikke sikkert skylden kan tilegnes en enkelt gruppe her, men må spres over et videre område. Tror svaret her er langt mer komplisert enn slik det fremstilles i media.

Men klart, det enkleste er selvsagt å gi motorsyklister skylden for så og komme med restriksjoner.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ulykkessommer, Samferdselsministeren setter opp flere møter med MC miljøet.

Legg inn av mekkern »

Hvis vi forbyr privatbilisme og mc så har vi tatt et godt steg mot" nirvana"
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 297
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: Ulykkessommer, Samferdselsministeren setter opp flere møter med MC miljøet.

Legg inn av Ronning »

Hadde en guffen opplevelse i dag. Ligger i 60 sone, og ser en dame som skal over veien på et gangfelt. Bremser relativt kjapt, og stopper, men hører dekkskrik og ser en Audi som havner på sida av meg i venstrefeltet. Sist jeg så i speilet var bilen et stykke bak, så den må ha gassa opp litt.
Gikk jo bra med alle, men kjenner kjøregleden blir litt dempa etter det der.
Må snart begynne å stoppe til høyre utenfor hvitstripa skal man unngå slikt?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ulykkessommer, Samferdselsministeren setter opp flere møter med MC miljøet.

Legg inn av AJ »

Ronning skrev: 14 aug 2022, 17:37 Hadde en guffen opplevelse i dag. Ligger i 60 sone, og ser en dame som skal over veien på et gangfelt. Bremser relativt kjapt, og stopper, men hører dekkskrik og ser en Audi som havner på sida av meg i venstrefeltet. Sist jeg så i speilet var bilen et stykke bak, så den må ha gassa opp litt.
Gikk jo bra med alle, men kjenner kjøregleden blir litt dempa etter det der.
Må snart begynne å stoppe til høyre utenfor hvitstripa skal man unngå slikt?
Da jeg leste dette kom jeg til å tenke på dødsylykka for en tid tilbake i en av tunnelene utenfor Oslo, hvor en bilfører smalt inn i hekken på bilen foran i 100 km/t, om jeg ikke husker feil. Og hvor det viste seg at føreren hadde tekstet på telefon sekunder før sammenstøtet :O !
Vedkommende som døde satt i bilen som ble påkjørt bakfra av mobiltekstsjåføren...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 297
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: Ulykkessommer, Samferdselsministeren setter opp flere møter med MC miljøet.

Legg inn av Ronning »

Nettopp ja. Var vel uoppmerksomhet/for kort avstand fra bilen bak og til meg i tilfellet mitt. Hva det skyldes kan man bare spekulere i.

Føler man kan gjøre mye selv for å minimere risk, men biler/trafikk bak har man vel lite kontroll over.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Ulykkessommer, Samferdselsministeren setter opp flere møter med MC miljøet.

Legg inn av dypen »

Som motorsykkelist er du veldig sårbar, en ting er stopp foran fotgjengerfelt med redusert hastighet men de bak har du ikke kontroll på så ja kanskje jeg står enda mere til høyre i kjørefeltet neste gang.

Det som er enda farligere er å stå på gulstripa i påvente av trafikk i motgående for å krysse kjørefelt og inn på en sidevei / avkjøring i 80 sone. Er det ikke klart er det kanskje bedre å svinge ut på høyre veiskulder for å avvente eller snu på egnet sted for å kjøre tilbake. Stå på gulstripa med mc og trafikk i begge retninger for å vente på luke der kan du bli påkjørt. Hva tenker dere her … ?
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ulykkessommer, Samferdselsministeren setter opp flere møter med MC miljøet.

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 14 aug 2022, 18:43 Stå på gulstripa med mc og trafikk i begge retninger for å vente på luke der kan du bli påkjørt. Hva tenker dere her … ?
Selv kjører jeg mest i venstre hjulspor når jeg kjører MC. Sitter jo på venstre side og kjører i bilen også... ;) .Altså i venstre hjulspor.
Gjør dette for å gjøre meg mest synlig for både foranliggende og motgående trafikk.

Men når det er nevnt så er jeg nok spesielt oppmerksom på både bakenforliggende trafikk og de som kommer i mot når jeg legger meg tett inntill midtstripa/midten av veien når jeg skal svinge av til venstre.
Har så langt ikke opplevd noen farefulle situasjoner ved slike avsvingninger, men har nok merket at noen bakenforliggende ikke akkurat har lagt seg godt ut til høyre når de passerer...
De som har kommet i motgående kjøreretning virker som å ha sett meg og holder sin høyreside.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Ulykkessommer, Samferdselsministeren setter opp flere møter med MC miljøet.

Legg inn av Audi Mannen »

Gammelsmurfen skrev: 13 aug 2022, 07:01
Audi Mannen skrev: 12 aug 2022, 12:56 Vi må også huske på at trafikk tettheten er noe helt annet i dag kontra 20 år tilbake i tiden. Går vi enda litt lengre tilbake hvor kanskje mange av de som er "den eldre garde i dag" fikk førerkort og hadde en enkel form for opplæring så var det tomt på veiene etter kl 16.00. Alt var jo stengt. Så det er mange faktorer.
I bygdenorge kanskje, man skal vesentlig lenger enn litt lenger tilbake enn 20 år i Oslo-området i alle fall før det var tomt på veiene og alt var stengt etter kl. 16 som du sier.
Men på bygda er det fortsatt ikke uvanlig at en del butikker (som ikke er matbutikker eller på et senter) stenger ved 17-tiden.
Jeg har kjørt på jobb i Oslo siden midten av 80-tallet på både 2 og 4 hjul, det sto kø i rushen stedvis på f.eks. Ring 2 og 3 den gangen også.
Det stemmer at trafikktettheten har økt, men du skal lenger tilbake enn 20 år før det er særlig merkbart i rushen i Oslo, legg på 20 år til så vi er 40 år tilbake i tid, da stemmer det litt bedre.

På 70-tallet kunne man kjøre akebrett i gatene i Oslo, men i løpet av 80-tallet skjedde det veldig mye med trafikken.
Noe jeg først og fremst ser for meg (antagelser) har med en blanding av at økonomien til gjennomsnittsfamilier ble stadig bedre og at de nyeste drabantbyene i ytterkantene ble etablert eller vokste veldig (f.eks. Holmlia).
Man sto like mye i kø i rushen i Oslo for 20 år siden (om ikke verre), men nå har det også skjedd noe med en del av de største veiene i og utenfor Oslo siden da, spesielt Ring 3, E6 og E18 som kompenserer noe.
Usikker på tallene i dagens situasjon egentlig pga. at mange har en hybrid tilstedeværelse på kontor/hjemmekontor, mange av de som ikke tok kollektiv under pandemien mens det var restriksjoner er tilbake igjen.
Men om jeg ser på hvor køene til og fra jobb starter og opphører i dag vs for 20 år siden (kjører fortsatt på de samme veiene), så er det neppe noe verre. Men situasjonen kan selvsagt være noe annet andre steder.
Ikke glem at Norge består av svært mye mer enn Oslo. Det er faktisk en verden utenfor Oslo. Og det er vel minst ulykker i selve Oslo by med døden som utfall? Så i mine øyne er Oslo relativ uvesentlig.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ulykkessommer, Samferdselsministeren setter opp flere møter med MC miljøet.

Legg inn av rolf-arne »

Kjøring i tettbygde strøk så tar jeg det svært så rolig... slipper skjelden noen nært meg uten å ha mye rom foran...

Tanken i dette er at med rom foran så kan man flytte seg frem...har du ikke lagd rom foran så har du ingen utvei om den uoppmerksom torsken bak er for sein.

I min erfaring så legger man seg også på siden av forankjørende bil , selv om man er bak... da kan man i værste fall gli opp på siden av forankjørende og la denne ta zmellen..


Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Ulykkessommer, Samferdselsministeren setter opp flere møter med MC miljøet.

Legg inn av dypen »

Audi Mannen skrev: 12 aug 2022, 12:56
Vil bare presisere at kjøreteknikk handler om mere enn bare å håndtere en sykkel, stor eller liten så skal du ha riktig plassering i veien, riktige vurderinger og fremtreden i trafikken. Vi må også huske på at trafikk tettheten er noe helt annet i dag kontra 20 år tilbake i tiden. Går vi enda litt lengre tilbake hvor kanskje mange av de som er "den eldre garde i dag" fikk førerkort og hadde en enkel form for opplæring så var det tomt på veiene etter kl 16.00. Alt var jo stengt. Så det er mange faktorer.
Når «den eldre garde» nevnes og enkel form for opplæring … Da må jeg være ærlig, jeg er en av de! Født og oppvokst på landet men bodd i og rundt Oslo siden tidlig på -80 tallet. Hva har vi gjort alle disse årene og har vi ikke lært noe eller hatt noen form for utvikling i trafikk og kjøre ferdigheter. Hva var egentlig tanken …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar