Sote lykt

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Elias37
Innlegg: 12
Registrert: 17 jul 2022, 12:18
Motorsykkelen din: Sherco- Ser- 125 - 2020

Sote lykt

Legg inn av Elias37 »

Er det lov å sote front lykta


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Sote lykt

Legg inn av kjellv »

Elias37 skrev: 15 aug 2022, 23:15 Er det lov å sote front lykta


Sent from my iPhone using Tapatalk
Nei!

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1039
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Sote lykt

Legg inn av Domino »

Vi er vel usynlige nok i utgangspunktet.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Sote lykt

Legg inn av FredrikE24 »

Er en CBR1100XX gjeng her i området som kjører med sotefilm på framlampa, synes faktisk det er ganske tøft.. Nå kjører de svarte sykler og da.

Jeg kjører med gul «soting» selv. Lov er det imidlertid ikke.

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Sote lykt

Legg inn av Lauri »

Mens jeg kjører min 1980 Kawa med gult nær-og fjernlys! Og dét er lov 👊👍

I tvil? Vel - sjekk https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... L_28#§28-5

Du finner lovligheten under § 28-7, nr 1 og 2.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22857
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sote lykt

Legg inn av Bjerknez »

Husker når jeg var 18 år så var det mange som kjøpte slike gule halogenpærer til bilen. Stort sett rånere som kjøpte dette. I dag synes jeg dette bare er harry. Men så begynner jeg også å dra litt på årene, så kanskje man ikke bør legge så sterk vekt på MITT synspunkt når det gjelder dette. :redface

Som Domino skriver. Vi synes vel dårlig nok i utgangspunktet...?

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Sote lykt

Legg inn av Lauri »

Bjerknez skrev: 17 aug 2022, 00:12 Husker når jeg var 18 år så var det mange som kjøpte slike gule halogenpærer til bilen. Stort sett rånere som kjøpte dette. I dag synes jeg dette bare er harry. Men så begynner jeg også å dra litt på årene, så kanskje man ikke bør legge så sterk vekt på MITT synspunkt når det gjelder dette. :redface

Som Domino skriver. Vi synes vel dårlig nok i utgangspunktet...?
Hehe :vs "gamle menn" kan man lytte til, men ikke nødvendigvis lære av. Ofte bidrar alderdom til sementering og forsteining i oppfattelse.

Sorry til trådstarter; dette blir litt OT - men lys er interessant.

Gult frontlys vsv hvitt lys
Som vist til, så tillater regelverket både hvitt og gult frontlys - men ikke noen annen farge (m.a.o er soting/svarting no'no).

At gult lys i sin tid var harry må nok bero på en oppfatning langtfra tuftet på kunnskap.

Visste vårs guy'sa og gørlsa at helt fram til 1993 så påbød den franske trafikklovgivningen kun gult frontlys; hvitt var forbudt. Andre land hadde etterhvert forlatt en slik oppfatning - men de fransøse holdt stillingen.

Hvorfor gult. Vel - det har med datidens oppfatning av trafikksikkerhet. Gult lys gir bedre kontraster i tåke, regn og snøvær. Derfor får man i dag kjøpt filtre til dagens ledfjernlys, som gir gul farge. Gul farge var også mer skånsomt mot øynene til møtende trafikk.

Hvitt lys er derimot i mange henseende å foretrekke. Hvitt lys er synligere enn gult; det er ufiltrert og skarpere. Hvitt lys har høyere fargetemperatur enn gult. Halogenpærer med 4000K (Kelvin) og xenon HID med 5000K sørger for at du ser. At du muligens blender møtende trafikk hører en annen story til.

For ikke å snakke om snusen på blått (nei, vi snakker ikke saftblanderne til snuten og desslike). Xenon HID har ofte et blått lysskjær.

Men én ting er sikkert (basert på tilbakemeldinger): Med gult lys skiller du deg definitivt ut i trafikken; du blir mer synlig - ja nettopp - fordi ingen andre enn du kjører med dette :twothumbs:

(Har jeg fortalt at på off-roaden så kjører jeg med bremselys-flasher prayer Funker gull!)
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Sote lykt

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg kjører med gul film over hele lykta, dette er ikke lov. Gule pærer er lov.

Når det gjelder gult lys, så har det tradisjonelt vært skikkelig ukult da franske biler hadde dette, og franske biler var ikke kult. Til tross for at dette opphørte i 1993 så henger det i hos den eldre garde enda. Muttern og fattern synes gule lys er skikkelig teit :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22857
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sote lykt

Legg inn av Bjerknez »

Bruker du gul vest også Fredrik24? Siden du er opptatt av å bli sett vedrørende den gule filmen? :)

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Sote lykt

Legg inn av Lauri »

FredrikE24 skrev: 17 aug 2022, 10:04 Jeg kjører med gul film over hele lykta, dette er ikke lov. Gule pærer er lov.
Gul film som i teip - eller som i Gladpak matfolie? Klistra ut’på frontlykta :knegg
Nope - det er anvist som skivebom og i jordhaugen til venstre. :crazy:

Gule lyspærer og gult E-merket frontlysglass: Det er innerti’er og legalt klapp på skulderen :prf
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Sote lykt

Legg inn av FredrikE24 »

Gul film laget for lykteglass? Må jeg presisere dette noe mer?
Jeg liker ikke gule pærer, jeg liker looken(og lyset) gul film gir.

På lik linje som de som soter framlykta liker sota framlykt. Fra samme produsent får jeg også sotet film til min sykkel. Kanskje noe jeg skal vurdere da sykkelen ellers er svart? Hadde jo vært litt tøft..

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Sote lykt

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 17 aug 2022, 10:28 Bruker du gul vest også Fredrik24? Siden du er opptatt av å bli sett vedrørende den gule filmen? :)
Har jeg sagt det er fordi jeg opptatt av å bli sett? Det har en bra effekt forøvrig, men det er ikke det som er utgangspunktet. Jeg kjører ellers svart sykkel, svart dress.. Gul lyktefilm har jeg hatt på alle biler jeg har hatt utenom den bilen jeg har nå.. Det er en greie.
Min første bil forøvrig..
B2E5273A-B3B4-412F-9AC3-841C0493AB58.jpeg
B23D6E9B-8BDC-4F71-9C91-F1FD19667312.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Arvidnesse
Innlegg: 85
Registrert: 20 sep 2020, 23:07
Motorsykkelen din: Suzuki DR750 BIG
Sted: Sotra, BERGEN

Re: Sote lykt

Legg inn av Arvidnesse »

Er ikke lov, men er det noen som nekter deg? Du kan jo selv bestemme hva du ønsker og gjøre. Værste som kan skje er at du blir stoppet av politi eller vegvesen og får beskjed om og vise det på biltilsynet eller godkjent verksted.
Mine tidligere sykler:
-98 modell Suzuki XF650 FREEWIND
-09 modell Suzuki 600 GSR
-03 modell Honda 650 TRANSALP
-03 modell Suzuki GSXF 750
-99 modell Honda 650 DEAUVILLE.
-89 Suzuki dr 750 big

Nåværende sykkel
-09 Suzuki 650 V-strom

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Sote lykt

Legg inn av FredrikE24 »

Eller rett og slett rive av filmen mens kontrolløren kikker på.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22857
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sote lykt

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 17 aug 2022, 19:16
Bjerknez skrev: 17 aug 2022, 10:28 Bruker du gul vest også Fredrik24? Siden du er opptatt av å bli sett vedrørende den gule filmen? :)
Har jeg sagt det er fordi jeg opptatt av å bli sett? Det har en bra effekt forøvrig, men det er ikke det som er utgangspunktet. Jeg kjører ellers svart sykkel, svart dress.. Gul lyktefilm har jeg hatt på alle biler jeg har hatt utenom den bilen jeg har nå.. Det er en greie.
Min første bil forøvrig..
B2E5273A-B3B4-412F-9AC3-841C0493AB58.jpeg
B23D6E9B-8BDC-4F71-9C91-F1FD19667312.jpeg
Neida, du har ikke sagt det. Lurte bare på om du hadde gule lys med hovedvekt på og bli sett, eller fordi du syntes det er tøft. :)

Svar