Sote lykt

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
BlackM
Innlegg: 4
Registrert: 17 aug 2022, 12:45
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Sote lykt

Legg inn av BlackM »

Gule lys er veldig behagelige for fører og for motgående trafikk.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sote lykt

Legg inn av Bjerknez »

Nå kjører ikke jeg fryktelig mye i tåke og i 98% av tiden jeg kjlrer så er det nok ikke noe tåke i det hele tatt. Blir litt som å ta på seg gummistøvler i sahara i tillfelle det begynner å regne.

Vi liker jo forskjellige ting og det er helt greit, men hvitt LED/Xenon lys er det lyset vertfall JEG synes lyser best opp. Lyset på Rocketen med to lamper forran er ganske imponerende. Nesten så man kan sammenligne med lysene på en bil.

Lysene på S1000R som jeg hadde var jo bare en vits.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Sote lykt

Legg inn av kjellv »

En gammel mann må legge til litt her, en som tok lappen i forrige århundre..Gule pærer i hovedlys var veldig vanlig på mine trakter når jeg vokste opp. Dengang var Harry en mann, og ikke et begrep, og bilene på veiene var VW Boble, Volvo PV og Amason eller 144 for de som hadde råd til å kjøpe ny. Saab 96, Ford Taunus, Ford Anglia, Hillman Minx, NSU Prinz, Fiat 600 og 850 og mange andre.
Gule pærer var det i de fleste, dengang runde glødepærer. H4 halogen var ikke kommet ennå. De hadde en stor fordel i enkelte lysforhold om vinteren, det som i dag kan kalles whiteout. Alt er hvitt, og du ser ikke konturer av noe som helst. Når det har kommet ny snø etter siste brøyting, og ingen hjulspor på veien, ingenting annet enn hvitt. Da kunne du med gule lys se konturene av brøytekanten noe bedre enn med klare pærer.


Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sote lykt

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 18 aug 2022, 06:28 En gammel mann må legge til litt her, en som tok lappen i forrige århundre..Gule pærer i hovedlys var veldig vanlig på mine trakter når jeg vokste opp. Dengang var Harry en mann, og ikke et begrep, og bilene på veiene var VW Boble, Volvo PV og Amason eller 144 for de som hadde råd til å kjøpe ny. Saab 96, Ford Taunus, Ford Anglia, Hillman Minx, NSU Prinz, Fiat 600 og 850 og mange andre.
Gule pærer var det i de fleste, dengang runde glødepærer. H4 halogen var ikke kommet ennå. De hadde en stor fordel i enkelte lysforhold om vinteren, det som i dag kan kalles whiteout. Alt er hvitt, og du ser ikke konturer av noe som helst. Når det har kommet ny snø etter siste brøyting, og ingen hjulspor på veien, ingenting annet enn hvitt. Da kunne du med gule lys se konturene av brøytekanten noe bedre enn med klare pærer.


Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Nå er det også svært få av oss som bruker mesteparten av tiden i salen på og kjøre i snøvær regner jeg med og nytten av dette gule lyset i dag blir vel kanskje ganske begrenset?

Ikke kan jeg se at man kan kjøpe gule lys lenger heller. Med dagens teknologi med elektronikk og LED lys på nye biler så regner jeg med dem hadde klart og installere gule LED dioder ved siden av de hvite, slik at man selv kunne switche mellom gul og hvit?

Som et slags ekstrautstyr, siden disse pærene ganske sikkert bli en del dyrere.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Sote lykt

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev:
kjellv skrev: 18 aug 2022, 06:28 En gammel mann må legge til litt her, en som tok lappen i forrige århundre..Gule pærer i hovedlys var veldig vanlig på mine trakter når jeg vokste opp. Dengang var Harry en mann, og ikke et begrep, og bilene på veiene var VW Boble, Volvo PV og Amason eller 144 for de som hadde råd til å kjøpe ny. Saab 96, Ford Taunus, Ford Anglia, Hillman Minx, NSU Prinz, Fiat 600 og 850 og mange andre.
Gule pærer var det i de fleste, dengang runde glødepærer. H4 halogen var ikke kommet ennå. De hadde en stor fordel i enkelte lysforhold om vinteren, det som i dag kan kalles whiteout. Alt er hvitt, og du ser ikke konturer av noe som helst. Når det har kommet ny snø etter siste brøyting, og ingen hjulspor på veien, ingenting annet enn hvitt. Da kunne du med gule lys se konturene av brøytekanten noe bedre enn med klare pærer.


Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Nå er det også svært få av oss som bruker mesteparten av tiden i salen på og kjøre i snøvær regner jeg med og nytten av dette gule lyset i dag blir vel kanskje ganske begrenset?

Ikke kan jeg se at man kan kjøpe gule lys lenger heller. Med dagens teknologi med elektronikk og LED lys på nye biler så regner jeg med dem hadde klart og installere gule LED dioder ved siden av de hvite, slik at man selv kunne switche mellom gul og hvit?

Som et slags ekstrautstyr, siden disse pærene ganske sikkert bli en del dyrere.
LED lykter kan fungere veldi bra i snø, men ofte dårligere når det snør. De produserer ikke nok varme slik at de snør igjen og dekkes av is. Men mange LED lys oppgir fargetemperatur på rundt 6000 Kelvin, dette tilsvarer omtrent dagslys. Slike foretrekkes av de som driver brøyting.
Xenon derimot gir et veldig hvitt lys, og ikke like bra under slike forhold.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Svar