Hvorfor du bør ha 2 eller 3 av hvert verktøy.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Hvorfor du bør ha 2 eller 3 av hvert verktøy.

Legg inn av dypen »

Her er det mange gode tips for hobbyverksted / garasje med tanke på verktøy du har to eller tre av ..,
https://www.hagerty.com/media/maintenan ... 899aa409dd
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvorfor du bør ha 2 eller 3 av hvert verktøy.

Legg inn av Bjerknez »

Nå driver jo ikke jeg med mekking av motorsykler og motorer etc. men heller elektronikk på hobbybasis. Men man trenger jo verktøy der også. De siste 2-3 årene har jeg erfart at det slett ikke er dumt og ha flere enn ett verktøy av samme type.

Prsisjonsavbitere er alltid noenjeg har minst to av. Disse går ofte dukken. Spesielt Knipex sine. Så to presisjonsavbitere fra en av billikjedene er alltid plassert i nærheten.

Det samme gjelder justerbare benk strømforsynere. Her trenger man ofte to og noen ganger tre for min del. Så jeg har tre stk.

Multimetere trenger man som oftest også minst ett av. Jeg har ganske mange, men bruker som oftest to stk av gangen enkelte ganger.

Det er generelt mye jeg har dobbelt opp av. Grunnen er at jeg har erfart hvor inn i gamperæva irriterende det er å stoppe opp i et prosjekt fordi man mangler en vesentlig ting. Selvsagt skjer dette søndag morgen når alle butikker er stengt også. :)

Brukeravatar
Tekumseh79
Innlegg: 14
Registrert: 26 sep 2015, 13:42
Motorsykkelen din: 1980 Yamaha SR 500
Sted: Steinkjer

Re: Hvorfor du bør ha 2 eller 3 av hvert verktøy.

Legg inn av Tekumseh79 »

Hver gang jeg skal skru trenger jeg et eller annet, og er heldig fordi jeg har Biltema 5 min kjøring unna. Verkttøyet derfra med 10-års garanti-merket er mer enn bra nok for oss hobbymekanikere.
Ellers har jeg to fastnøkkelsett, da man ofte må ha noe å holde mot med. Bortsett fra det rekker det oftest med en av hver. Dvs jeg har noe arvet og funnet-rester liggende i ei verktøykiste som er grei å finne om man må slipe til et flattjern eller spisse til ei tang etc.
Viktigste er at man har orden i sakene, og unngår å låne bort, da står man plutselig tilbake med mindre enn en av hver ;-)
1980 Yamaha SR 500

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Hvorfor du bør ha 2 eller 3 av hvert verktøy.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Har 2 til 4 av veldig mye, en blanding av behov, kjekt og ha og latskap.

Hjemme: Både på verkstedet i kjelleren og ute i garasjen (slipper og gå i mellom) :D
Med elektroverktøy: gjerne ett rimelig og ett proff hjemme pluss et tredje på hytta.
Og noe i kjøretøyene for å være litt selvhjulpen om noe skulle skje på et øde sted (eller hjelpe andre).

Også har det litt med kreftene det skal utsettes for også, jeg bruker aldri billig verktøy på ting med høy torque,
det kan fort bli dyrt å skru i hjel f.eks. en bolt på "feil sted".
"Vanlige" Chrome vanadium piper er f. eks. ikke laget for slag, selv om de kan tåle mye krefter.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvorfor du bør ha 2 eller 3 av hvert verktøy.

Legg inn av dypen »

Enig med alle tre, men også veldig viktig å ha orden og ikke låne bort verktøy for da har du aldri noe som Tekumseh79 skriver :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvorfor du bør ha 2 eller 3 av hvert verktøy.

Legg inn av AJ »

Pålitelige momentnøkler fra 5 til 100 Nm.
Har tre stykker som dekker hele spekteret.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvorfor du bør ha 2 eller 3 av hvert verktøy.

Legg inn av dypen »

Du bør ha momentnøkkel som går over 100NM, du skal trekke til hjulboltene på bilen også :D
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvorfor du bør ha 2 eller 3 av hvert verktøy.

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 27 aug 2022, 22:04 Du bør ha momentnøkkel som går over 100NM, du skal trekke til hjulboltene på bilen også :D
Akkurat hjulboltene på bilen tar jeg sjansen på å stole på "elbow grease" momentet ;) .
Har funket bra så langt.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Hvorfor du bør ha 2 eller 3 av hvert verktøy.

Legg inn av Gammelsmurfen »

AJ skrev: 27 aug 2022, 22:11
dypen skrev: 27 aug 2022, 22:04 Du bør ha momentnøkkel som går over 100NM, du skal trekke til hjulboltene på bilen også :D
Akkurat hjulboltene på bilen tar jeg sjansen på å stole på "elbow grease" momentet ;) .
Har funket bra så langt.
Samme her, men jeg har opp til 200nm. Selv på BMW´n er det momenter som passerer 100nm fant jeg ut da jeg monterte ekstrautstyr.
Så må man huske og stille de tilbake på minimum før man legger de fra seg...

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvorfor du bør ha 2 eller 3 av hvert verktøy.

Legg inn av dypen »

Det med momentnøkkel til hjulboltene er vel ikke det viktigste selv om jeg bruker momentnøkkel der også. Du må ha en momentnøkkel over 100 NM Ferdig snakka som det sies!
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvorfor du bør ha 2 eller 3 av hvert verktøy.

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 27 aug 2022, 22:46 Det med momentnøkkel til hjulboltene er vel ikke det viktigste selv om jeg bruker momentnøkkel der også. Du må ha en momentnøkkel over 100 NM Ferdig snakka som det sies!
Går visst til 120 Nm den største jeg har :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
mekkern
Innlegg: 7582
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hvorfor du bør ha 2 eller 3 av hvert verktøy.

Legg inn av mekkern »

Hjulbolter går med luft-trekker og momentstaver..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvorfor du bør ha 2 eller 3 av hvert verktøy.

Legg inn av dypen »

mekkern skrev: 28 aug 2022, 08:26 Hjulbolter går med luft-trekker og momentstaver..
Ja på jobb i arbeidslivet på verkstedet bruker vi det, i garasjen hjemme går det litt roligere for seg og siden momentnøkkel henger på veggen blir den brukt. Har ikke momentstaver der :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Hvorfor du bør ha 2 eller 3 av hvert verktøy.

Legg inn av rolf-arne »

Her er noen få inne på grunnen til at ny garasje må opp... få ordning og redo..

At man har duplikater av verktøy er selfølgelig ...men da må det orden til....

På et tidspunkt fant jeg ikke en av 4 skraller, så må har jeg 5 stk 1/2" ....

Fastnøkler er 2 et minimum...kan klare seg med hylse og fastnøkkel...men plutselig var det ikke plass til hylsa...

Hadde ikke ryggen vært så umedgjørlig i dag så har æ nok å gjøre....men kanskje den er god nok til å rydde verktøy..

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvorfor du bør ha 2 eller 3 av hvert verktøy.

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 28 aug 2022, 08:26 Hjulbolter går med luft-trekker og momentstaver..
Det å legge om hjul på bil har jeg som sikkert mange andre gjort veldig lenge. Rettere sagt i snart 30 år. Jeg drar til med håndmakt og så langt har ingen hjul løsnet på de bilene jeg har byttet hjul på. Å det har blitt en del gjennom årene.

Derimot løsnet det ene fremhjulet på Transporteren på jobben etter å ha blitt montert på vianor. Dem var klar på at dem hadde brukt riktig moment på hjulene. Det hjelper svært lite sa jeg når dem faktisk løsner. Så jeg dro dem til selv og dem satt som bare det etter det.

Svar