Hvorfor du bør ha 2 eller 3 av hvert verktøy.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Hvorfor du bør ha 2 eller 3 av hvert verktøy.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bjerknez skrev: 28 aug 2022, 09:08
mekkern skrev: 28 aug 2022, 08:26 Hjulbolter går med luft-trekker og momentstaver..
Det å legge om hjul på bil har jeg som sikkert mange andre gjort veldig lenge. Rettere sagt i snart 30 år. Jeg drar til med håndmakt og så langt har ingen hjul løsnet på de bilene jeg har byttet hjul på. Å det har blitt en del gjennom årene.

Derimot løsnet det ene fremhjulet på Transporteren på jobben etter å ha blitt montert på vianor. Dem var klar på at dem hadde brukt riktig moment på hjulene. Det hjelper svært lite sa jeg når dem faktisk løsner. Så jeg dro dem til selv og dem satt som bare det etter det.
På bil så har jeg også gjort det, selv om jeg har egnet momentverktøy så funker det fint med egen føling.
Jeg bruker muttertrekker, men på løst moment og bare for å få hjul og muttere på plass.
Men det siste med å dra til i kryssmønster i to runder gjør jeg med hjulkryss og håndkraft.
Har aldri brukket en bolt eller pinnebolt, det har heller aldri løsnet et hjul.

Men apropo det med hjulet på Transporteren, de kan gjerne påstå at de har brukt riktig moment,
men det tror jeg ikke på - da har de i så fall skrudd til på feil måte.
Har flere ganger stått å sett på at de monterer hjul på verksteder, det er oftest kun en tiltrekking pr. bolt/mutter og noen gjør det til og med i sirkel fremfor kryssmønster. Da skjer ofte det at de første boltene er løsere enn de skal være etter at de siste ble skrudd til.
Stiller de om momentet, eller bytter momentstaver mellom bilene? det har jeg aldri observert....

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvorfor du bør ha 2 eller 3 av hvert verktøy.

Legg inn av Bjerknez »

Gammelsmurfen skrev: 28 aug 2022, 11:38
Bjerknez skrev: 28 aug 2022, 09:08
mekkern skrev: 28 aug 2022, 08:26 Hjulbolter går med luft-trekker og momentstaver..
Det å legge om hjul på bil har jeg som sikkert mange andre gjort veldig lenge. Rettere sagt i snart 30 år. Jeg drar til med håndmakt og så langt har ingen hjul løsnet på de bilene jeg har byttet hjul på. Å det har blitt en del gjennom årene.

Derimot løsnet det ene fremhjulet på Transporteren på jobben etter å ha blitt montert på vianor. Dem var klar på at dem hadde brukt riktig moment på hjulene. Det hjelper svært lite sa jeg når dem faktisk løsner. Så jeg dro dem til selv og dem satt som bare det etter det.
På bil så har jeg også gjort det, selv om jeg har egnet momentverktøy så funker det fint med egen føling.
Jeg bruker muttertrekker, men på løst moment og bare for å få hjul og muttere på plass.
Men det siste med å dra til i kryssmønster i to runder gjør jeg med hjulkryss og håndkraft.
Har aldri brukket en bolt eller pinnebolt, det har heller aldri løsnet et hjul.

Men apropo det med hjulet på Transporteren, de kan gjerne påstå at de har brukt riktig moment,
men det tror jeg ikke på - da har de i så fall skrudd til på feil måte.
Har flere ganger stått å sett på at de monterer hjul på verksteder, det er oftest kun en tiltrekking pr. bolt/mutter og noen gjør det til og med i sirkel fremfor kryssmønster. Da skjer ofte det at de første boltene er løsere enn de skal være etter at de siste ble skrudd til.
Stiller de om momentet, eller bytter momentstaver mellom bilene? det har jeg aldri observert....
Ikke vet jeg, men som du sier så har jeg nok en gang veldig liten tro på at selv annerkjente dekkverksteder legger veldig mye sjel i dette med hjulskift når det står 50 biler i kø på utsiden. Det skal inge fortelle meg.

Synes jeg hører luftrekkeren gå nonstop og jeg kan ikke tenke meg at momentet i disse er spesielt nøyaktig? Kobiner dette med ufaglært personell på sommerjobb så kan det fort gå galt.

Jeg liker nå best å legge om hjulene selv, men inrømmer at jeg ofte kan være lat og la andre ta seg av dette, men jeg ettertrekker boltene så fort jeg kommer hjem. Det har skjedd to ganger at en eller flere av boltene har vært ganske løse, selv etter kun 1 mil. Tenk deg da 120km/t på motorvei til Oslo? Konsekvensene kan bli enorme.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvorfor du bør ha 2 eller 3 av hvert verktøy.

Legg inn av Bjerknez »

Modern betaler rundt 2580 kr. i året for dekkhotell inkludert omlegg. I beskrivelsen stør det at felger og dekk blir rengjort og klargjort mellom hver gang.

Dette er bare tull. I beste fall blir felgene spylt med kaldt vann. Felgene er like skitne når dem leveres inn som når man får dem tilbake. En tjeneste som ikke er verdt noe som helst. Det eneste er jo at man soipper å,lagre fire hjul hjemme. Men de aller fleste har vel plass til fire hjul vil jeg tro.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvorfor du bør ha 2 eller 3 av hvert verktøy.

Legg inn av dypen »

Hvorfor skal jeg stå i kø når alle andre skal legge om hjul
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvorfor du bør ha 2 eller 3 av hvert verktøy.

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 28 aug 2022, 13:06 Hvorfor skal jeg stå i kø når alle andre skal legge om hjul
Man trenger ikke å stå i kø. Man bestiller jo time. Men allikevel opplever jeg i den rette tiden og se veldig mange folk i kø. Kjører forbi slike dekkverksteder hver dag.

På de fire årene med dekkhotell har man brukt like mye penger som det koster for et sett med nye felger inkludert dekk. Alt dem gjør er å slenge dem på en pall og sette dem på en hylle. I beste fall får dem som nevnt kaldtvann som vask. Dem sjekker ikke engang luftrykket bestandig.

Hver eneste gang jeg har lagt om dekk på Vianor på bilen til modern, så har jeg kontrollert dekktrykket og her er det store avvik.

Så i bunn og grunn betaler man ikke for annet enn selve hjulskiftet samt lagring av felgene. 2.500 spenn pr. år. Det er stivt.

Svar