Ny hjelm.....hjelp?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
JoeHugin
Innlegg: 204
Registrert: 01 sep 2022, 14:00
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N

Ny hjelm.....hjelp?

Legg inn av JoeHugin »

Jeg drukner regelrett i hjelmutvalget - det er halvhjelmer, halvhjelm med "munnbeskytter", helhjelm, helhjelm med åpning, doble visirer med soting på innsiden, klargjort for intercom, integrert intercom, smartskjermer - Det er altså for mye å velge mellom.

Derfor - Hva har du, hva har du hatt, og hva anbefaler du personlig - og hvorfor?

Nå har jeg en HJC hjelm som er 12 år gammel, før Intercom var "allemannseie", og ser meg nødt til å bytte ut denne siden jeg spiser på mikrofonen og har høyttalerne trykket langt inn i tinnitusen.


Har sett meg ut noe som bør være intercom-klargjort (med plass til høyttalere altså - jeg har Cardo Spirit) og veldig glad i integrert solskjerming, da jeg har innsett at jeg ikke kjører på tur med klart visir på ryggen.

Gi meg gjerne noen linker også.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ny hjelm.....hjelp?

Legg inn av AJ »

Hjelm er det noe vanskelig å gi råd om siden det er mange preferanser blant oss hjelmbrukere i tillegg til at en hjrlm kan passe ens eget hode perfekt, men kan oppleves ubrukerlig for andre.
Det som er viktigst for meg er god passform. Og for egen del kjennes dette godt ved at hjelmen slutter tett, godt og jevnt om hodet uten å gi noe press mot bl.a. kinn, panne, tinning og ører.
Ørene skal heller ikke "brettes" når hjelmen tas på. Og siden jeg er brillebruker er det også viktig at hjelmen er brilletilpasset. Dvs. at brillestengene ikke skal møte noen form for motstand når de skyves på plass.

Mange er opptatt av lavt støynivå. Det å holde vindstøyen i sjakk er noe alle hjelmbrukere bør ta hensyn til. Vindstøy arter seg på forskjellig vis på ulike sykkeltyper, mindre støy på noen modeller i forhold til andre. For egen del har tar ikke jeg risikoen med å kjøre uten øreplugger uansett hvor god støydemingen hjelmen har i følg. produsenten.

Selv har jeg hatt flere Premier hjelmer siden 2007. Tør påstå jeg traff med optimal passform med dette merket og har holdt meg til dette hjelmmerket siden, som opprinnelig er amerikansk, men som flyttet til Italia for en god del år siden hvor hjelmene nå produseres.
Har en åpningshjelm, en helhjelm i klarlakkert karbon og en halvhjelm av samme slag. Og altså alle av merket Premier.
I tillegg to stk. Held hjelmer, en helhjelm og en cross/adventurehjelm.
Begge relativt støysvake og bedre i så måte enn Premierhjelmene. Men ikke like gode i passform og komfort.
Fikk kjøpt disse for en god pris fra tyske nettbutikker og tok sjansen siden jeg har vært veldig fornøyd med Held kjøreklær.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Ny hjelm.....hjelp?

Legg inn av FreewheelBurning »

Har hatt Reevu helhjelm, det var fantastisk. Det er et speil i panna som følger toppen av hjelmen i bue og et "vindu" i bakhodet. Det fungerer som et slags tredje speil som i bil og kan se rett bak. Best av alt, ingen batterier. Nå bruker jeg Shark Evo-et-eller-annet, Det er en genial helhjelm med åpning, fordelen er at når man åpner så går den over og helt rundt og stopper i bakhodet, så man slipper å se ut som en ferge med åpen baugport. Vektbalansen blir også mye bedre. Og såklart integrert solbriller. En annen forbedring er at det fulgte med en slags film til å ha på innsiden av visiret som hindrer dugg svært effektivt. Absolutt must! Har aldri og kommer aldri til å bytte visir.

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 460
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Ny hjelm.....hjelp?

Legg inn av Canutus »

Jeg valgte Shoei Gt-Air helhjelm klargjort for intercom og satt inn Packtalk Black.
Generelt er vel helhjelm det sikreste, støyer minst, veier mindre enn tilsvarende åpningshjelm.
Solvisir tenkte jeg DET måtte jeg ha, men bruker heller solbriller, da jeg liker å kjøre med åpent visir, og det innebygde solvisiret skaper en turbulens på øyet som gjør meg sliten i øyne.
Pinlock er ett absolutt krav.
Forberedt for intercom, så står en fritt til å velge type, og kan bytte denne uavhengig av bytte av hjelm.
Har brukt den i 6år nå, så det er vel på tide å bytte snart, men kansje den får ett år til.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Ny hjelm.....hjelp?

Legg inn av Kjellrf »

Jeg kjøpte ny hjelm i vinter, de 3 viktigste punktene for meg var passform, lav vekt (viktig for å slippe å knekke nakken ved uhell) og støynivå.
Valgte AGV K6 etter å ha lest noen tester og er svært fornøyd, har nok ikke hatt bedre hjelm på over 40 år, eller med lavere støynivå. Nå hører jeg motor og eksosanlegg (4-1) som mer framtredende enn før...
Naken sykkel. Tar også vinden bra i høyere fart/motorveikjøring i litt over fartsgrensa...
Pris ca 5000,-.
De forrige hjelmene mine var fra Shoei.
Edit:
Jeg velger bevist ikke åpningshjelm, de støyer oftest endel mer, veier mer og man kan ikke regne med at fronten tåler all verden ved uhell. K6'en har pinlock. Da jeg jobbet med MC, blei vi fortalt / anbefalt at en hjelm ikke skal veie over 1600gram av sikkerhetsmessige grunner.
Og det er det endel som gjør, spesielt med høyttalere m.m. montert.
Sist redigert av Kjellrf den 03 sep 2022, 15:16, redigert 2 ganger totalt.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Nineball
Innlegg: 96
Registrert: 22 mai 2020, 15:47
Motorsykkelen din: 2005 Sportster 1200R/ 2006 Honda VFR800
Sted: Vestfold

Re: Ny hjelm.....hjelp?

Legg inn av Nineball »

Selv Kjøpte jeg Shoei GT-Air II i våres etter å ha hatt forgjengeren i 7 år. Dessverre er det mer støy i denne enn den gamle....
Kikket litt rundt og fant mye bra som desverre ikke passet mitt hode, men Nolan, Schubert og AGV har kommet med flere fine nye modeller uten at de koster så vanvittig mye mer enen andre. Så at de fleste var forberedt for intercom på forskjellig vis, og mandge hadde integrert visir (dette ser jeg som en stor fordel i det man kjører inn i en tunnel, bare å vippe opp så er d litt lyserer i mørket)
Vet ikke hvor trådstarter bor, men er det mulighet for å kikke innom flere butikker og prøve, så gjør det.
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny hjelm.....hjelp?

Legg inn av Bjerknez »

En hjelm som passer perfekt til meg bør ikke passe deg. Det viktigste er at hjelmen passer hodet ditt og er komfortabel og ha på. Derfor kan man nesten umulig anbefale hjelmer. Du bør i vertfall ikke kjøpe uprøvd. Sjansen er stor for at du bommer på passform etc.

Men alle de kjente merkene leverer nok gode hjelmer og de fleste forhandlere med respekt for seg selv har et godt utvalg av hjelmer du kan prøve.

Regn med å bruke minst 2-3.000 kroner på en god hjelm. De dyreste koster fort opp mot 8-10.000 kroner hvis du er litt fisefin med farger og at hjelmen skal være laget i karbon etc.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Ny hjelm.....hjelp?

Legg inn av dypen »

Har hatt noen forskjellige hjelmer, halvhjelmer, helhjelmer og nå min første helhjelm med åpningsport som kan være kjekt i stedet for å vrenge av seg hele hjelmen hvis du må veksle noen ord med andre.

Så på og prøvde veldig mange hjelmer etterhvert men hadde i forkant bestemt meg for å kjøpe Schuberth med åpningsport men uavhengig av hvilke størrelse og type jeg prøvde så var det ingen som satt godt og da kan du tenke deg hvordan det blir etter noen timer.

Hjelmen som passet mitt hode best var Shoei Neotec åpningshjelm ferdig tillrettelagt for intercom som ikke festes utenpå hjelmen og veldig fornøyd med den.

Edit: Må få legge til at selve skallet er veldig fleksibelt som gjør att den er veldig lett å ta på / av med briller på. Vindstøy er det men nesten uansett hvilke hjelm du har bør du beskytte ørene med ett sett gode ørepropper :thumleft

https://www.agmshop.no/shoei/neo2-w/sho ... ningshjelm
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Ny hjelm.....hjelp?

Legg inn av SilverSmurfer »

Jeg har prøvd litt forskjellige hjelmer, men har stort sett holdt meg til HJC. HJC gir meg god passform, god komfort og god valuta for pengene. Alle hjelmene HJC selger har integrert solvisir og kommer med pinlock i pakken. Det er 2 ting som er veldig viktig å ha uansett hvilken hjelm du velger.

Jeg begynte med helhjelm, men var ikke fornøyd. Så jeg kjøpte meg åpningshjelm i stedet. Og åpningshjelmer er fantastiske, det er utrolig deilig å kunne åpne dem når det er varmt og du kjører i lav fart eller for å drikke litt, eller for den saks skyld for å få scannet ansiktet så du får åpnet mobilen uten å ta av hjelmen. Det er også deilig når du skal en kjapp tur inn på en besinstasjon og du slipper å henge den fra deg.

Vekt kan også være viktig, på lengre turen er jo mer har vekt å si for komfortnivået. Mens på kortere turer foretrekker jeg mykere hjelmer, så HJC i90 er mer komfortabel enn HJC RPHA 90S på korte turer, mens det er motsatt på langtur. Til slutt har du støynivå og lufting, og det er gjerne slik at hjelmer med mindre lufting har mindre støy mens hjelmer mer bedre lufting har mer støy. Men ikke alltid, aerodynamiske egenskaper og tetthet er viktige faktorer.

Så for min del er listen enkel:

* Åpningshjelm
* Solskjerm
* Pinlock
* God lufting
* Ikke for høyt støynivå

Og etter det så er det bare å prøve seg frem til hvilken som passer best på hodet. For noen er det Shoei, andre HJC og mange Shuberth, må egentlig bare prøve deg frem her.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny hjelm.....hjelp?

Legg inn av Bjerknez »

1. finn en hjelm som passer hodet ditt og som er komfortabel og ha på.

Alt det andre spiller liten trille hvis ikke hjelmen sitter skikkelig.

Det hjelper lite om hjelmen er aldri så lydløs og har alskens finesser når du ikke får blod til hjernen når du trer den på skallen.

Derfor skal du finne den hjelmen som sitter best. Det er det viktigste.

Sørg også for å gå for et anerkjent merke. De fleste butikker i Norge selger kun anrkjente merker over disk. Og ikke velg en hjelm som er alt dor billig. Jeg vil tro AGV, Schuberth eller Shoei vil ha en hjelm som passer deg. Men prøv! :)

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Ny hjelm.....hjelp?

Legg inn av pingvin »

JoeHugin skrev: 02 sep 2022, 11:30 Har sett meg ut noe som bør være intercom-klargjort (med plass til høyttalere altså - jeg har Cardo Spirit) og veldig glad i integrert solskjerming, da jeg har innsett at jeg ikke kjører på tur med klart visir på ryggen.
Er på min andre Nexx X.WED 2, klargjort for integrert Sena kommunikasjon og integrert solvisir. Ikke installert Sena selv (står på lista) så kan ikke kommentere på det men blir i hvert fall nokså strømlinjeformet.

Har også nebb, kan taes av så blir vanlig helhjelm men faktisk veldig effektivt ifht solskjerming med det medfølgende extension stykket i motsetning til en del adventure hjelmer hvor mest for utseendet. Og nebbet merkes knapt i høy hastighet, Nexx gjort en veldig god jobb der.

Eneste som ikke får helt topp karakter, er visirene, både det ytre og solvisiret, synes ikke like klare som på f.eks. Schuberth, Shoei og AGV, men greit nok.

Bøttevis med farger og design så skal gå an å finne noe som passer.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

BjørnSover
Innlegg: 385
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Ny hjelm.....hjelp?

Legg inn av BjørnSover »

Jeg har en gutt på 11 som har prøvd 2 forskjellige hjelmer i størrelse M. De to er HJC FGST og LS2 Rapid. Han får fort vondt av LS2 hjelmen, mens HJC hjelmen kan han ha på litt lenger - men alt over 40 min gjør vondt. Det er sidene av hode, 3/4 opp, hvor han får vondt. Har lest at det finnes ovale og runde passformer på hjelmer. Har søkt, men ikke kunne finne informasjon om oval/rund form på hjelmene. Alle produsenter sier passformen er ‘god’ - uten at det hjelper.

Har noen tips til hjelm jeg kan kjøpe/prøve til ham når vi skal på lenger tur?

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Ny hjelm.....hjelp?

Legg inn av SilverSmurfer »

BjørnSover skrev: 16 mai 2023, 14:40 Jeg har en gutt på 11 som har prøvd 2 forskjellige hjelmer i størrelse M. De to er HJC FGST og LS2 Rapid. Han får fort vondt av LS2 hjelmen, mens HJC hjelmen kan han ha på litt lenger - men alt over 40 min gjør vondt. Det er sidene av hode, 3/4 opp, hvor han får vondt. Har lest at det finnes ovale og runde passformer på hjelmer. Har søkt, men ikke kunne finne informasjon om oval/rund form på hjelmene. Alle produsenter sier passformen er ‘god’ - uten at det hjelper.

Har noen tips til hjelm jeg kan kjøpe/prøve til ham når vi skal på lenger tur?
Hei, jeg regner med mangelen på informasjon er fordi hjelmene er gamle. Det er mange som feks Revzilla eller Champion helmets som oppgir hjelmform men feks FGST er en utgått modell og da forsvinner den fra siden. Så hvis du skal finne ut hodeformen anbefaler jeg å se videoer.

https://www.youtube.com/watch?v=XOGuoHebGFs

Denne videoen gir en instruks på hvordan man måler og finner ut hodeform og hjemstørrelse. Hvis begge i str M var dårlige er det nok enten feil form, eller feil størrelse.

Når det kommer til hjelmer er det også slik at ting forandrer seg fort, hjelmer som var top notch for 2 år siden har gjerne gått ut av produksjon.

Det beste er egentlig å reise til en MC forhandler og prøve. Da får man prøvd et bra utvalg at størrelser og hjelmtyper. :)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Ny hjelm.....hjelp?

Legg inn av dypen »

Du må være veldig bevist under prøving, prøv gjerne opp ned i størrelse. Det som føles ok i butikken kan etter litt tid plutselig ikke være så bra. Butikkbetjening har også noen kontroll punkter de gjør for å skjønne på med hva som er bra i forhold til størrelse. Lykke til :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

kaLARSnikov
Innlegg: 172
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '04 DL650 V-Strom
Sted: Østfold

Re: Ny hjelm.....hjelp?

Legg inn av kaLARSnikov »

BjørnSover skrev: 16 mai 2023, 14:40 Jeg har en gutt på 11 som har prøvd 2 forskjellige hjelmer i størrelse M. De to er HJC FGST og LS2 Rapid. Han får fort vondt av LS2 hjelmen, mens HJC hjelmen kan han ha på litt lenger - men alt over 40 min gjør vondt. Det er sidene av hode, 3/4 opp, hvor han får vondt. Har lest at det finnes ovale og runde passformer på hjelmer. Har søkt, men ikke kunne finne informasjon om oval/rund form på hjelmene. Alle produsenter sier passformen er ‘god’ - uten at det hjelper.

Har noen tips til hjelm jeg kan kjøpe/prøve til ham når vi skal på lenger tur?
En del skiller gjerne mellom tre typer: Round oval, intermediate oval, og long oval.

hjemmesiden står L2 Rapid oppført som 'long oval'.

Jeg finner ikke FGST på noen av hjemmesidene til HJC, men denne nettbutikken påstår at den skal være 'intermediate oval'.

Dette passer jo bra med det du skriver da det vil si at LS2 hjelmen er smalere enn HJC hjelmen og dermed presser mer på sidene av hodet.

Virker som at dere kanskje bør se om dere klarer å finne hjelmer i fasongen 'round oval' som da vil gi litt mindre trykk på sidene. Revzilla har et filter på dette her hvor man fortrinnsvis kan få noen tips om hjelmer som kanskje kan passe, så jeg ville kanskje sjekket om noen av disse er å oppdrive hos en lokal forhandler slik at man kan prøve de.

Svar