Kinesiske hendler?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
JoeHugin
Innlegg: 204
Registrert: 01 sep 2022, 14:00
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N

Kinesiske hendler?

Legg inn av JoeHugin »

Hei!

Generelt er jeg skeptisk til kinesiske varer, men har blitt overrasket før.

Noen som har gjort noe tester på billige hendler fra Kina kontra "respektable merker" som f.eks Puig?

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kinesiske hendler?

Legg inn av Bjerknez »

JoeHugin skrev: 04 sep 2022, 11:24 Hei!

Generelt er jeg skeptisk til kinesiske varer, men har blitt overrasket før.

Noen som har gjort noe tester på billige hendler fra Kina kontra "respektable merker" som f.eks Puig?
Dem er helt sikkert bra nok, men jeg ville ikke kjøpt det gjernet som var mellom meg og en potensiell ulykke fra Kina. Speiler og annet krims krams er greit, men akkurat bremsehendelen ville jeg kjøpt over disk i Norge eller fra en anerkjent forhandler. Kanskje mest for min egen mentalitets skyld om ikke annet.

Du vil også få svar fra andre som sikkert har kjørt med kinahendler hele livet uten problemer. Du må bare kjenne på det litt selv hva du er fortrolig med til slutt.

Å nei, jeg har ikke noe kjennskap til hendler fra billigkurven i Kina og kommer heller aldri til å kjøpe akkurat slikt fra Kina, selv om jeg kjøper veldig mye annet derfra.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kinesiske hendler?

Legg inn av AJ »

JoeHugin skrev: 04 sep 2022, 11:24 Hei!

Generelt er jeg skeptisk til kinesiske varer, men har blitt overrasket før.

Noen som har gjort noe tester på billige hendler fra Kina kontra "respektable merker" som f.eks Puig?
Ingen erfaring med kinesiske og da gjerne såkalte "unbranded" merker. Har heller aldri for egen del sett behovet for å bytte ut de originale hendlene.
Så jeg kommer nok aldri til å gjøre noe erfaringer med slike. Ikke minst med tanke på at nettopp slike hendler er gjenstand for kontroller av spesielt tyske veimyndigheter.
Der nede er de de ekstra oppmerksomme på ettermarkedsprodukter som slipon eksospotter og nettopp slike uoriginale hendler. Har hørt historier om at enkelte har fått kjøreforbud inntil originale hendler er på plass igjen på sykkelen.
Så har man tenkt seg på tur gjennom hele eller deler av Tyskland, bør man muligens tenke seg om to ganger for slike ting monteres på sykkelen.
Går som oftest brta, selvfølgelig. Og da tenker jeg først og fremst på at man ikke blir stoppet for kontroll.

Hvor robuste og holdbare slike kinesiske hendler er skal jeg ikke mene noe om siden jeg altså ikke har noen erfaringer med slike.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Kinesiske hendler?

Legg inn av SilverSmurfer »

Plast som importeres direkte fra Kina er ofte ikke EU godkjent, med andre ord giftig og kreftfremkallende.

Så helt uavhengig av kvalitet så ville jeg ha holdt med unna, forøvrig så ville mitt personlige valg ha falt på å rett å slett installere Oxford varmeholker. Varmeholker utgjør en enorm forskjell med tanke på komfort når det er kaldt, som feks Fjelloverganger, lange turer i regnvær, tidlig vår og sen høst.

JoeHugin
Innlegg: 204
Registrert: 01 sep 2022, 14:00
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N

Re: Kinesiske hendler?

Legg inn av JoeHugin »

Hendler - ikke holker 🙂

Bremse/clutchhendel altså.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Kinesiske hendler?

Legg inn av mekkern »

Ikke bare tyskland som har fått fokus på speiler og hendler uten E merking.
https://www.osogfusa.no/trafikk/botela ... torsyklar/
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

JoeHugin
Innlegg: 204
Registrert: 01 sep 2022, 14:00
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N

Re: Kinesiske hendler?

Legg inn av JoeHugin »

Leste den tidligere idag.

Ingen poeng i å vurdere det overhodet da.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kinesiske hendler?

Legg inn av FredrikE24 »

Hvorfor skal man bytte hendler egentlig?

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Kinesiske hendler?

Legg inn av Gammelsmurfen »

Sønnen min og noen kompiser av han hadde kina-hendler på moped og lett-mc´r for et par-tre år siden.
De så ok ut, men veide svært lite og er som regel et veldig sprøtt og porøst materialet, slik som blir helt grått og matt i bruddflater.
Noe en verktøymaker jeg kjenner kaller for "kinagods".
Viktige saker på en mc, og de koster vel ikke all verden om du kjøper noe her med ok kvalitet?
Ganske krise om den bremsehendelen snap´er i en nødbrems...
Ting som ikke utgjør noen fare kan du godt kjøpe fra kina, men hendler hadde jeg stått over.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kinesiske hendler?

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev: 04 sep 2022, 17:52 Hvorfor skal man bytte hendler egentlig?
Ja, det har jeg også lurt på :scratch .
Men antar det dreier seg om at man mener å få bedre justeringsmuligheter, en kortere og annen form på hendelsen som gjør et- og tofingergrepet lettere (kortere avstand til styeholken) og designet forøvrig i tillegg til "bling"farger...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

JoeHugin
Innlegg: 204
Registrert: 01 sep 2022, 14:00
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N

Re: Kinesiske hendler?

Legg inn av JoeHugin »

Rett og slett fordi ene hendelen min er noe bøyd, og jeg liker formen på "ettermarkedshendler".

Ett sett hendler koster altså like mye som ett Puig "adaptersett" til en side. Derfor det frister. 😅
Har ingen behov for disse med tusen innstillinger, de stoler jeg hvertfall ikke på.
Nå som dette med E-merking er en ting utgår det med høye kneløft uansett.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Kinesiske hendler?

Legg inn av FreewheelBurning »

FredrikE24 skrev: 04 sep 2022, 17:52 Hvorfor skal man bytte hendler egentlig?
Både design og funksjon:
- fargen kan falme eller slites av, eller man ønsker en helt annen farge.
- hjul/bryter til å justere avstand som passer til lengde på hånd/fingre
- mulighet til å flippes opp, ved velt unngår man at de knekker eller bøyes
- lås som kan slås av og på, perfekt for en pause i bakken

Det er en viss utvikling i hendelteknologien. Har sett puig reklamerer med hendler med hull i for bedre luftflyt :D

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Kinesiske hendler?

Legg inn av mekkern »

Hvis jeg kan låse bremsehendlen og klemme det jeg hreier uten å bøye eller knekke bremsehendlen så ser keg ikke noe problem egentlig. Kan greie å vippe sykkelen rundt med en finger eller 2. hardere brems enn abs slår inn eller sykkel slår rundt er dårlig greie uansett.

Værre er det at noen ilkke lar bremseveska evakuere når en slipper bremsen- da legger bremsene seg på.

Menn er jo mye søppel på markedet også ja.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kinesiske hendler?

Legg inn av FredrikE24 »

FreewheelBurning skrev: 05 sep 2022, 13:21
FredrikE24 skrev: 04 sep 2022, 17:52 Hvorfor skal man bytte hendler egentlig?
Både design og funksjon:
- fargen kan falme eller slites av, eller man ønsker en helt annen farge.
- hjul/bryter til å justere avstand som passer til lengde på hånd/fingre
- mulighet til å flippes opp, ved velt unngår man at de knekker eller bøyes
- lås som kan slås av og på, perfekt for en pause i bakken

Det er en viss utvikling i hendelteknologien. Har sett puig reklamerer med hendler med hull i for bedre luftflyt :D
Det du lister opp er ting som jeg aldri har tenkt på et sekund en gang.. Lever fint med originale hendler, de er over 20 år og over 1000mil, ser fortsatt ut som nye..

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kinesiske hendler?

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 05 sep 2022, 21:11
FreewheelBurning skrev: 05 sep 2022, 13:21
FredrikE24 skrev: 04 sep 2022, 17:52 Hvorfor skal man bytte hendler egentlig?
Både design og funksjon:
- fargen kan falme eller slites av, eller man ønsker en helt annen farge.
- hjul/bryter til å justere avstand som passer til lengde på hånd/fingre
- mulighet til å flippes opp, ved velt unngår man at de knekker eller bøyes
- lås som kan slås av og på, perfekt for en pause i bakken

Det er en viss utvikling i hendelteknologien. Har sett puig reklamerer med hendler med hull i for bedre luftflyt :D
Det du lister opp er ting som jeg aldri har tenkt på et sekund en gang.. Lever fint med originale hendler, de er over 20 år og over 1000mil, ser fortsatt ut som nye..
Helt enig.

At fargen falmer har aldri skjedd på de syklene jeg har hatt. Hull for bedre luftflyt.....?

Er nok andre ting som bekymrer meg ved en velt enn bøyde eller knekte hendler. Dessuten er det ingen garanti for at en slik funksjon fungerer slik den skal.

Alt i alt, så tror jeg dette handler om et behov for å sprite opp utseendet på sykkelen.

Det siste jeg ville kjøpt var en sykkel fult av ettermontert kinautstyr. Tror ikke det bidrar til ettermarkedsprisen akkurat. I Racing miljøet hvor hvert eneste gram teller ser jeg behovet, men jeg tror nok ingen av oss her inne er der.

Svar