Lite solcelle-system på hytta for vedlikeholdsvarme

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Lite solcelle-system på hytta for vedlikeholdsvarme

Legg inn av pingvin »

Jonas og Trygve (til tross for at sistnevnte visstnok er 3-menning) vil jo ikke sponse strøm på hytta som er litt dumt når man har hytte og strømprisen er astronomisk. Akkurat nå er alt koblet fra bortsett fra kjøleskapet så drar nesten ikke strøm men ganske snart må det stå på litt varme så ikke rørene fryser.

Når vi er på hytta kan vi basere oss mye på vedfyring. Det som er dumt er at tross alt mesteparten av tiden ikke er der så kun lunk i rommet som drar strøm men akkumulerer seg når står på 24/7. Så tenkt på både varmepumpe og solceller men hadde egentlig ikke lagt dette inn i budsjettet.

Så slo det meg at trenger jo egentlig ikke noe voldsom kapasitet på solcellesystemet. Liten hytte på 55kvm, enda mindre når trekker fra varmekabler på bad som må stå på litt og soverom hvor dørene er igjen når bortreist så kanskje mer 35kvm som skal holdes lunkent. Hadde det egentlig holdt med et slik kompakt - og rimelig - anlegg bare for å holde lunk i hytta? Kunne jo egentlig bare koblet én ovn i stua til solcelleanlegget så ikke noe bal med å integrere i resten av strømnettet eller noe (og ikke behov for dyr elektriker?).

Da kunne denne ovnen stått på typisk 12gr men at har en annen ovn på det ordinære nettet på 10gr slik at om solcellesystemet sviktet eller det er så kaldt/lite sol/knapp kapasitet på solcelleanlegget at ikke den første ovnen klarer å holde varmen. Men selv da vil solcellepanelet stå for mye av oppvarmingen, den andre tar bare toppen.

Så poenget er lav investeringskostnad til hardware og installasjon men som likevel klarer å gjøre mye av jobben med å holde lunk i hytta når ikke er der. Noe brist i logikken (ikke så sterk ifht elektriske installasjoner)? Ikke sjekket så mye alternativer men i prinsippet noe SLIKT.

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Lite solcelle-system på hytta for vedlikeholdsvarme

Legg inn av mekkern »

Når det gjelder oppvarming og den kalde tiden med korte dager så vil et slikt system antagligvis knapt bli merkbart på forbruket.
ladetapet og egenforbruket/tapet til inverteren vil nok også forkorte tiden som en ovn(veldig liten) kan gi varme.
1000w inverter vil nok ha et kontinuerlig max på ca 600w som igjen gir en belastning på 50-55ampere på batteriet.
en time med varme vil da trenge minst 3-4 timer med skikkelig vintersol for å komme nogenlunde i balanse.

leker litt med tanken her hjemme men da snakker vi 10-15 stk 400w monokrystalinske paneler og dertill batteribank for å drive led lys pc og ei varmepumpe(som trekker nominelt max1200w). :-k
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Lite solcelle-system på hytta for vedlikeholdsvarme

Legg inn av pingvin »

mekkern skrev: 06 sep 2022, 20:36 Når det gjelder oppvarming og den kalde tiden med korte dager så vil et slikt system antagligvis knapt bli merkbart på forbruket.
ladetapet og egenforbruket/tapet til inverteren vil nok også forkorte tiden som en ovn(veldig liten) kan gi varme.
1000w inverter vil nok ha et kontinuerlig max på ca 600w som igjen gir en belastning på 50-55ampere på batteriet.
en time med varme vil da trenge minst 3-4 timer med skikkelig vintersol for å komme nogenlunde i balanse.

leker litt med tanken her hjemme men da snakker vi 10-15 stk 400w monokrystalinske paneler og dertill batteribank for å drive led lys pc og ei varmepumpe(som trekker nominelt max1200w). :-k
OK, ikke helt overrasket over at ikke så enkelt, derfor vill sjekke :)

Mange takk for svar!
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Lite solcelle-system på hytta for vedlikeholdsvarme

Legg inn av Gammelsmurfen »

Helt enig med mekker´n, også basert på erfaringer jeg har fra en bu på en liten flyplass. Og de converterene spiser masse strøm selv
Selv om volumet du skal holde frostfritt ikke er så stort, så skal det likevel en ovn eller to til for å holde det på pluss-siden (inkl. litt margin for strømbrudd/utkoblinger).
Ligger hytta et sted det fort kan bikke 20-25 minus og du vil holde 7-10 gr. i hytta, så blir det jo å varme opp en forskjell fra 27-35 grader.

Har selv hytte (med vannrør) på fjellet hvor det ikke er helt uvanlig med opp i 25-30 minus i den kaldeste tiden.
Ser for meg heftig strømregninger i vinter.... ikke strømstøtte heller på hytte. :sorry

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lite solcelle-system på hytta for vedlikeholdsvarme

Legg inn av Bjerknez »

Hva med en 12V varmeovn beregnet for bil?

Denne vil sikkert lage lunk nok og man slipper inverter.

Den norske vinteren er mørk og trist, så hvis man legger inn worst case scenario så blir det ikke mye energi til lade batterier i løpet av en vintersdag. Det akn man kompensere for med større batterier, men disse er dyre. Norge er desverre ikke det beste landet til solcelle drift desverre.

Har lekt med tanken selv vedrørende utebelysning, men det er bare ikke verdt det mener jeg. Utebelysningen er uansett ikke det som drar opp steømregningen.

Skal man spare på strøm så må man invistere tungt tror jeg med å legge solcellepaneler som dekker alt forbruk gjennom året, med de batteriene som kreves for dette. Regn med en del år før regnestykket går i pluss også. Er su miljøfreak og har penger nok, så tjener du nok på dette på sikt, men for de fleste av oss så er det ikke verdt det. Selv om det er mer verdt tanken nå som strømprisene er skyhøye.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Lite solcelle-system på hytta for vedlikeholdsvarme

Legg inn av FredrikE24 »

12V funker hvertfall ikke.

Et alternativ er parafinbrenner. Har Wallas M4000 på hytta og den er fryktelig gjerrig på parafina på laveste innstilling.

Går man for et victronsystem må man regne med et panel og gjerne et batteri kun for tap i systemet.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lite solcelle-system på hytta for vedlikeholdsvarme

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 07 sep 2022, 06:37 12V funker hvertfall ikke.

Et alternativ er parafinbrenner. Har Wallas M4000 på hytta og den er fryktelig gjerrig på parafina på laveste innstilling.

Går man for et victronsystem må man regne med et panel og gjerne et batteri kun for tap i systemet.
Hehe, må kanskje bite i det sure eplet og inrømme at 12V kanskje ikke er dte beste valget nei. Når jeg nevnte 12V så tenkte jeg på slike Defavarmere på rundt 1500W, men disse drives jo av 230V og ikke 12V selvsagt :)

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Lite solcelle-system på hytta for vedlikeholdsvarme

Legg inn av pingvin »

Må nok (kanskje ikke overraskende) være villig til å investere litt om skal fungere noe særlig skjønner jeg. Den parafinbrenneren så jo fin ut men langtfra billig den heller. Kanskje tross alt varmepumpe som virker mest fornuftig?

Eller trå vann i håp om at strømprisen etter hvert normaliserer seg...eller Jonas og Trygve finner ut de vil støtte hytter også. En mellomting hadde kanskje vært fornuftig, si 50% mot de normale 90%? Kan jo ikke dusje samtidig hjemme og på hytta :scratch
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lite solcelle-system på hytta for vedlikeholdsvarme

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror nok noe slikt vil kreve en langt høyere investering hvis formålet er å tjene på det på sikt. Desverre.

JoeHugin
Innlegg: 204
Registrert: 01 sep 2022, 14:00
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N

Re: Lite solcelle-system på hytta for vedlikeholdsvarme

Legg inn av JoeHugin »

De aller fleste rimelige invertere må være tilkoblet nett for å fungere, da de bruker nettet til å synkronisere. De færreste anlegg har altså evne til å holde sinuskurvene dersom strømnettet frafaller også, noe som vil gjøre at de med solcelleanlegg fremdeles ikke kan være selvforsynte.

Det skal sies at det har kommet flere invertere som nå har mulighet for å synkronisere selv off-grid, og som har falt litt i pris - men generelt så er de fleste slike anlegg ment som et suplement til det faste nettet.

Som sagt så kommer det mer og mer til rimeligere pris, men solcellemarkedet har hatt en ekstrem vekst de siste årene og spesielt det siste halvåret-året, så rimelige kinesiske alternativer har jo poppet opp. Jeg ville holdt meg unna dette personlig, og som faglig vurdering.

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 770
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Lite solcelle-system på hytta for vedlikeholdsvarme

Legg inn av Tore L »

Har 10kwh på hustaket med 230 / 300w plater, som var når jeg kjøpte dette i 2017/18. Har ikke batteri med kjører overskuddet rett ut på linjenettet, og får betalt for dette. Jeg får ikke penger inn på konto, men opparbeider meg en strøm konto hos strøm selskapet, som jeg trekker i fra når forbruket er høyere en produksjonen. Og dette medfører at jeg fysisk må betale strømregninger ca 4 ganger i året ( Nov - Feb ), resten går i pluss :)
Til nå i september er forbruket mitt 75 kwh og jeg har solgt 140 kwh, og årsproduksjonen for anlegget har ligget på rundt 5-6000kwh i året i solbyen Sarpsborg, forbruket mitt har ligget på 13-16000 kwh i året.
Sarpsborg blir kalt solbyen og er den byen i Norge med flest soldager - https://mulighetsriket.no/velg-ostfold/sarpsborg/
Så å ha en slikt anlegg på taket her er veldig gunstig, og jeg vurderer å oppgradere anlegget til flere plater på resten av taket. For jeg tror at den prisen vi har nå blir vanlig, og jeg blir ikke forundret om prisen bikker 20 kr en gang i løpet vinteren.
Så de som har muligheten for å ha en anlegg på taket, og som har mye sol i løpet av året - kan jeg anbefale å investere i dette.

På et hyttetak som er på fjellet, er jeg nok litt mer usikker om jeg vill ha gjort pga av snømengde. Et lite anlegg på hytteveggen vil fungere til lys og mindre strøm forbrukere, til varme er jeg mer usikker på om du klarer å få nok paneler til at dette vil fungere.
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Lite solcelle-system på hytta for vedlikeholdsvarme

Legg inn av FredrikE24 »

Parafinbrenneren mener jeg kan være grei, krever litt installasjon og jeg starter og stopper den med SMS samt får temperaturen i rommet i retur. Er også ekstern releutgang for å kunne skru av og på andre forbrukere.
Jeg tipper med denne på laveste innstilling har en grei grunnlast og du kan starte og stoppe den etter behov.. Jeg tør ikke gjette på forbruket, men jeg husker et familiemedlem mistolket en beskjed og lot ovnen gå på laveste innstilling. Ovnen ble stående å brenne i månedsvis uten at tanken gitt tom..

Har du strøm fra før, så er det spisslast du må belage deg på å bruke solceller til. Anlegget tar det den klarer og supplerer fra nettet.. I tillegg bør su absolutt vurdere å lade batteribanken når strømmen er billig. For eksempel om natten.

På mitt hyttetak samler det seg ikle snø, egner seg i grunn veldig for solceller.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Lite solcelle-system på hytta for vedlikeholdsvarme

Legg inn av pingvin »

FredrikE24 skrev: 07 sep 2022, 12:00 Parafinbrenneren mener jeg kan være grei, krever litt installasjon og jeg starter og stopper den med SMS samt får temperaturen i rommet i retur. Er også ekstern releutgang for å kunne skru av og på andre forbrukere.
Jeg tipper med denne på laveste innstilling har en grei grunnlast og du kan starte og stoppe den etter behov.. Jeg tør ikke gjette på forbruket, men jeg husker et familiemedlem mistolket en beskjed og lot ovnen gå på laveste innstilling. Ovnen ble stående å brenne i månedsvis uten at tanken gitt tom..

Har du strøm fra før, så er det spisslast du må belage deg på å bruke solceller til. Anlegget tar det den klarer og supplerer fra nettet.. I tillegg bør su absolutt vurdere å lade batteribanken når strømmen er billig. For eksempel om natten.

På mitt hyttetak samler det seg ikle snø, egner seg i grunn veldig for solceller.
Tror ikke hyttetaket mitt er så velegnet, orientert i feil retning ifht sola midt på dagen og ikke så stor helling og MYE snø om vinteren :sorry

Fant dette under beskrivelse for en parafinovn:

"NB! Hytter uten strøm er unntatt fra oljefyring-forbudet. Dette produktet vil derfor bli tillatt brukt som oppvarmingskilde på strømløse hytter også fremover"

...og litt mer googling:

"Forskrift om forbud mot bruk av mineralolje til oppvarming av bygninger definerer mineralolje som “lett og tung fyringsolje, fyringsparafin og andre brensler av mineralsk opprinnelse som er flytende ved standard trykk og temperatur”. Eksempler på dette er parafin, fyringsolje og diesel. Det finnes alternativer som bioparafin, se eget spørsmål om dette."

Så da har jeg kanskje uansett ikke lov å bruke det siden har innlagt strøm?
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Lite solcelle-system på hytta for vedlikeholdsvarme

Legg inn av FredrikE24 »

Se der ja, det visste jeg ikke, men så har ikke hytta jeg disponerer strøm heller, og det kommer den forhåpentligvis aldri til å få heller!

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Lite solcelle-system på hytta for vedlikeholdsvarme

Legg inn av mekkern »

Parafin er stort sett ikke å oppdrive lengre-bioparafin har jeg fått tilbud om til kr38kr literen.. :O
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar