Suzuki V-Strom 1050DE

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
kaLARSnikov
Innlegg: 172
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '04 DL650 V-Strom
Sted: Østfold

Re: Suzuki V-Strom 1050DE

Legg inn av kaLARSnikov »

Etter hva jeg har lest andre steder så virker det til at motoren er stort sett den samme som nåværende XT-modell, men den fikk jo også en del justeringer for et eller to år siden (om jeg minns riktig, sammen med den DR 800-inspirerte faceliften som den nye DE fortsetter med) som bl.a. flyttet momentet oppover i turtallskurven - av en eller annen grunn.

Oppgradering til 21-toms fremhjul er interessant og introduksjonen av TFT-skjerm er åpenbart et tilsvar på all kritikken de siste årsmodellene fikk for å fortsatt benytte LCD.

Som ihuga v-twin fan så syns jeg det er godt å se at de fortsatt kjører favorittmotoren min til tross for at "lillebroren" iflg. ryktene skal over på en parallell-twin - noe for øvrig Africa Twin også har gjort nylig om jeg ikke husker feil.

Prisen blir nok kanskje det store "issuet" her. Tidligere har V-Strom (både stor og liten) vært kjent som budsjett-valget innenfor "adventure light" (hovedsakelig asfalt med lett grus), men differansen opp til markedslederene 1250GS og 1290 Super Adventure er nok ikke så stor som tilsvarende kanskje var for 10-20 år siden. Samtidig virker det som er bruktprisene er desto hyggeligere, en 1-2 år gammel V-Strom 1050 med et par tusen km på telleren ligger gjerne et stykke under 200k, mens en 1250 eller 1290 fortsatt holder seg rundt 250k og oppover.

Spesielt med KTM får man vesentlig mer motorkraft, så V-Strom passer nok mer for slike som meg som virkelig ikke kjenner behovet for slike latterlige mengder hestekrefter. Med utgangspunkt i at jeg i prinsippet aldri kjører såpass gris at jeg risikerer lappen så kjenner jeg at jeg ikke en gang får brukt min gamle V-Strom 650 helt ut på norske veier.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Suzuki V-Strom 1050DE

Legg inn av Domino »

Adventure light virker som et segment som ville passe meg fint. Eventuelt sportstourer.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Suzuki V-Strom 1050DE

Legg inn av AJ »

Domino skrev: 09 sep 2022, 13:30 Adventure light virker som et segment som ville passe meg fint. Eventuelt sportstourer.
Her satser åpenbart Suzuki på å psosjonere seg helt i front i et segment som antakelig vil bli mer aktuell for flere i tiden framover.
Dvs. mindre, men mer enn nok motoreffekt og en funksjonell grusveikjøringkonfigurasjonen.
Utseendet på den nye V-Strom'en er helller ikke helt på jordet.

Har selv hatt en sykkel i samme (kubikk)segment, en Trumph Tiger 1050 SE og kan for egen del bare slå fast at en 1050 motor i en sykkel av Triumph'en og V-Strom'ens størrelse er mer enn nok for solokjøring og med passasjer og bagasje.

Triumph Tiger 1050 SE: 115 HK
Suzuki V-Strom 1000 DE: 107 HK.
Marginale forskjeller.

Kawasaki Versus 1000 er også i samme segmet, 1043 kubikk og 120 HK.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar