Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
kaiu
Innlegg: 162
Registrert: 22 jul 2019, 10:10
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA

Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?

Legg inn av kaiu »

Kjøpte min KTM SA 1290 i 2019 som hadde gått 45.000 km da. Har nå gått 130.000 og ikke hatt noen problemer. Regner med 100 til :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?

Legg inn av AJ »

kaiu skrev: 13 sep 2022, 17:50 Kjøpte min KTM SA 1290 i 2019 som hadde gått 45.000 km da. Har nå gått 130.000 og ikke hatt noen problemer. Regner med 100 til :)
Høres veldig bra ut :thumleft !
Hva med bytte av slitedeler som kjede, drev og bremseklosser?
Og hva med rykkutjevnerne i bakhjulet og lagre?

Og en ting til: hva med evt. oljeforbruk?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5231
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?

Legg inn av dypen »

kaiu skrev: 13 sep 2022, 17:50 Kjøpte min KTM SA 1290 i 2019 som hadde gått 45.000 km da. Har nå gått 130.000 og ikke hatt noen problemer. Regner med 100 til :)
Du verden, her går det unna :thumleft Er det en T, S eller R du har? Hvilke kjøring har du der det ruller på så jamt med kilometer? Tar du servicer selv eller på KTM verksted evt annet MC Verksted …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 13 sep 2022, 18:11
kaiu skrev: 13 sep 2022, 17:50 Kjøpte min KTM SA 1290 i 2019 som hadde gått 45.000 km da. Har nå gått 130.000 og ikke hatt noen problemer. Regner med 100 til :)
Du verden, her går det unna :thumleft Er det en T, S eller R du har? Hvilke kjøring har du der det ruller på så jamt med kilometer? Tar du servicer selv eller på KTM verksted evt annet MC Verksted …
kaiu greier fint å svare for seg, men siden jeg har møtt ham en gang kan jeg opplyse at han har "hvithvalen" ;). Altså den første 1290 SA modellen. Maken til den jeg hadde og som fikk modellnavnet "T" 2016. Eller kanskje det var i 2017, før modellen dessverre ble faset ut.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5231
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?

Legg inn av dypen »

Du skal lete lenge etter bedre sykkel :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

kaiu
Innlegg: 162
Registrert: 22 jul 2019, 10:10
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA

Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?

Legg inn av kaiu »

AJ skrev: 13 sep 2022, 17:58
kaiu skrev: 13 sep 2022, 17:50 Kjøpte min KTM SA 1290 i 2019 som hadde gått 45.000 km da. Har nå gått 130.000 og ikke hatt noen problemer. Regner med 100 til :)
Høres veldig bra ut :thumleft !
Hva med bytte av slitedeler som kjede, drev og bremseklosser?
Og hva med rykkutjevnerne i bakhjulet og lagre?

Og en ting til: hva med evt. oljeforbruk?
Bytter slitedeler selv som kjeder, drev, klosser, olje og bremseveske. Rykkutjevnerne har jeg ikke byttet, men ser helt OK ut for meg.
Har vært på service for ventilsjekk/luftfiler og tennplugg bytte (70' og 130') og bytte av hjullager foran, bak var helt OK.
Ikke noe oljeforbruk. Bytter hver 12' i Castrol Racing 10-50 olje og nye filter fra KTM.

kaiu
Innlegg: 162
Registrert: 22 jul 2019, 10:10
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA

Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?

Legg inn av kaiu »

dypen skrev: 13 sep 2022, 18:11
kaiu skrev: 13 sep 2022, 17:50 Kjøpte min KTM SA 1290 i 2019 som hadde gått 45.000 km da. Har nå gått 130.000 og ikke hatt noen problemer. Regner med 100 til :)
Du verden, her går det unna :thumleft Er det en T, S eller R du har? Hvilke kjøring har du der det ruller på så jamt med kilometer? Tar du servicer selv eller på KTM verksted evt annet MC Verksted …
Er vel T den heter. Som AJ sier "hvithvalen" :).
Er 98% asfalt kjøring. Flere lange turer til alpene bl.a . Noe gruskjøring i Norge.
Vekstedet har jeg brukt når noe må sjekkes i motor eller f.eks bytte hjullager er Spinnin-Wheel på Mysen. Veldig fornøyd med de. Har hjulpet når ting har hastet foran en langtur.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?

Legg inn av AJ »

kaiu skrev: 13 sep 2022, 18:39 Bytter slitedeler selv som kjeder, drev, klosser, olje og bremseveske. Rykkutjevnerne har jeg ikke byttet, men ser helt OK ut for meg.
Har vært på service for ventilsjekk/luftfiler og tennplugg bytte (70' og 130') og bytte av hjullager foran, bak var helt OK.
Ikke noe oljeforbruk. Bytter hver 12' i Castrol Racing 10-50 olje og nye filter fra KTM.
Dette er akkurat hva jeg er ute etter å få mest mulig av i denne tråden, faktiske brukererfaringer med sykler som har voksen km.stand, som dypen skrev i et av sine innlegg her i tråden :thumleft !

Bruker for øvrig samme oljen, Castrol Racing 10-50 og bytter en gang mellom de vanlige skiftintervallene.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5231
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?

Legg inn av dypen »

Ser min går på Motorex Power Synt 4T SAE 10W-50, tok også en titt på bremseklossene etter 15k kilometer. Bak er det 4 mm igjen av slitebelegget, foran var det vanskeligere å komme til for å måle uten å demontere noe men 4-5 mm er det ivertfall. Usikker på hvor mye belegg det er på nye klosser …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5231
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?

Legg inn av dypen »

Fant på ett annet forum der totalmålet på bremseklossen er 7,7 mm, målte metallplate på min kloss bak som er 3 mm da blir det igjen 4,7 mm slitebelegg på nye klosser. Ser ut som jeg kan kjøre veldig langt på ett sett bremseklosser da :twothumbs:
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

kaiu
Innlegg: 162
Registrert: 22 jul 2019, 10:10
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA

Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?

Legg inn av kaiu »

dypen skrev: 13 sep 2022, 19:48 Fant på ett annet forum der totalmålet på bremseklossen er 7,7 mm, målte metallplate på min kloss bak som er 3 mm da blir det igjen 4,7 mm slitebelegg på nye klosser. Ser ut som jeg kan kjøre veldig langt på ett sett bremseklosser da :twothumbs:
Husker ikke om jeg har byttet 1 eller 2 ganger på mine 85' km. Jeg bruker Brembo LA pads som holder utrolig lenge.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?

Legg inn av AJ »

kaiu skrev: 13 sep 2022, 20:11
dypen skrev: 13 sep 2022, 19:48 Fant på ett annet forum der totalmålet på bremseklossen er 7,7 mm, målte metallplate på min kloss bak som er 3 mm da blir det igjen 4,7 mm slitebelegg på nye klosser. Ser ut som jeg kan kjøre veldig langt på ett sett bremseklosser da :twothumbs:
Husker ikke om jeg har byttet 1 eller 2 ganger på mine 85' km. Jeg bruker Brembo LA pads som holder utrolig lenge.
85000 KTM kilometre siden 2019 er det bare å bøye seg i hjelmen av :notworthy: !

Selv har jeg et sett EBC High Performance Organic Brake Pads liggende på varastyre. Men altså ikke noe behov for å bytte enda etter 72K.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?

Legg inn av Gammelsmurfen »

AJ skrev: 13 sep 2022, 20:23
kaiu skrev: 13 sep 2022, 20:11
dypen skrev: 13 sep 2022, 19:48 Fant på ett annet forum der totalmålet på bremseklossen er 7,7 mm, målte metallplate på min kloss bak som er 3 mm da blir det igjen 4,7 mm slitebelegg på nye klosser. Ser ut som jeg kan kjøre veldig langt på ett sett bremseklosser da :twothumbs:
Husker ikke om jeg har byttet 1 eller 2 ganger på mine 85' km. Jeg bruker Brembo LA pads som holder utrolig lenge.
85000 KTM kilometre siden 2019 er det bare å bøye seg i hjelmen av :notworthy: !

Selv har jeg et sett EBC High Performance Organic Brake Pads liggende på varastyre. Men altså ikke noe behov for å bytte enda etter 72K.
Det er nok sintrede klosser som sitter på, organiske klosser har vesentlig kortere levetid.
Sintrede virker bedre unde våte og skitne forhold, mens organiske har bedre effekt fra starten av nedbremsingen når det er tørt (så fremt de ikke blir for varme).

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?

Legg inn av Relax »

dypen skrev: 13 sep 2022, 18:22 Du skal lete lenge etter bedre sykkel :thumleft
Ikke så veldig lenge ..hvis det antall km nesten problemfritt som er greia ,,.Sjekk i Goldwing miljø. Flere hundre tusen km er ikke så uvanlig der ....😊
"Do the right thing"

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?

Legg inn av FredrikE24 »

Gammelsmurfen skrev: 13 sep 2022, 22:46
AJ skrev: 13 sep 2022, 20:23
kaiu skrev: 13 sep 2022, 20:11
dypen skrev: 13 sep 2022, 19:48 Fant på ett annet forum der totalmålet på bremseklossen er 7,7 mm, målte metallplate på min kloss bak som er 3 mm da blir det igjen 4,7 mm slitebelegg på nye klosser. Ser ut som jeg kan kjøre veldig langt på ett sett bremseklosser da :twothumbs:
Husker ikke om jeg har byttet 1 eller 2 ganger på mine 85' km. Jeg bruker Brembo LA pads som holder utrolig lenge.
85000 KTM kilometre siden 2019 er det bare å bøye seg i hjelmen av :notworthy: !

Selv har jeg et sett EBC High Performance Organic Brake Pads liggende på varastyre. Men altså ikke noe behov for å bytte enda etter 72K.
Det er nok sintrede klosser som sitter på, organiske klosser har vesentlig kortere levetid.
Sintrede virker bedre unde våte og skitne forhold, mens organiske har bedre effekt fra starten av nedbremsingen når det er tørt (så fremt de ikke blir for varme).
Er du sikker på dette?

Svar