Redusere verditap på din motorsykkel ved videresalg …
Redusere verditap på din motorsykkel ved videresalg …
Hva vil redusere verditapet på motorsykkel ved videresalg når den tid kommer, kom med innspill?
Hold den original, hvis du må eller ønsker å bytte ut deler ta vare på de originale delene. Vedlikehold er veldig viktig og ikke bare bytte olje, bytt dårlige pakninger slitte deler lyspærer osv. Kjøper du brukt motorsykkel sørg for å få utført alle recall hos merkeforhandler da det blir utført vederlagsfritt. Ta godt vare på lakk chrom etc med smøring, vask og polering, rust bør fjernes med en gang.
Bagasjeløsning som kofferter, tankbag osv, Vindskjerm, Sports eksos fra produsent sitt utstyr sortemang som slip-on eller full eksos er utstyr som kan gi høyere salgspris evt lettere å selge.
I motorsykkelverden er original å foretrekke fremfor ettermarkedsgodbiter som er tilgjengelig både for verdi og pålitelighet.
Sørg for at du tar vare på kvitteringer, sykkelens historikk, servicehistorikk sammen med manualer og sertifikater som følger sykkel ved nysalg.
Sykkel, original deler følger med sammen med alle papirer som fremstår ryddig og i orden er selvfølgelig å foretrekke.
Hold den original, hvis du må eller ønsker å bytte ut deler ta vare på de originale delene. Vedlikehold er veldig viktig og ikke bare bytte olje, bytt dårlige pakninger slitte deler lyspærer osv. Kjøper du brukt motorsykkel sørg for å få utført alle recall hos merkeforhandler da det blir utført vederlagsfritt. Ta godt vare på lakk chrom etc med smøring, vask og polering, rust bør fjernes med en gang.
Bagasjeløsning som kofferter, tankbag osv, Vindskjerm, Sports eksos fra produsent sitt utstyr sortemang som slip-on eller full eksos er utstyr som kan gi høyere salgspris evt lettere å selge.
I motorsykkelverden er original å foretrekke fremfor ettermarkedsgodbiter som er tilgjengelig både for verdi og pålitelighet.
Sørg for at du tar vare på kvitteringer, sykkelens historikk, servicehistorikk sammen med manualer og sertifikater som følger sykkel ved nysalg.
Sykkel, original deler følger med sammen med alle papirer som fremstår ryddig og i orden er selvfølgelig å foretrekke.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39813
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Redusere verditap på din motorsykkel ved videresalg …
Servicehistorikken tror jeg vil være helt sentral for ny kjøper og dermed med på å i hvert fall å ikke øke verditapet...
Mer usikker på div. ettermarkedesutstyr.
Ttror for øvrig generelt at mest mulig original sykkel holder seg best i gjensalgsverdi. Dvs. redusert verditap.
Mer usikker på div. ettermarkedesutstyr.
Ttror for øvrig generelt at mest mulig original sykkel holder seg best i gjensalgsverdi. Dvs. redusert verditap.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39813
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Redusere verditap på din motorsykkel ved videresalg …
Også tør jeg påstå at absolutt ærlighet om din egen ergfaring med sykkelen vil være med på å påvirke prisen. På godt og vondt avhengig av erfaringen...
.

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Redusere verditap på din motorsykkel ved videresalg …
Helt klart! Ettermarkedsutstyr vil virke motsatt og spesielt endring på motor, effekt osv men er det utstyr som lett kan demonteres og du har original delene er du innafor.AJ skrev: 23 sep 2022, 17:08 Servicehistorikken tror jeg vil være helt sentral for ny kjøper og dermed med på å i hvert fall å ikke øke verditapet...
Mer usikker på div. ettermarkedesutstyr.
Ttror for øvrig generelt at mest mulig original sykkel holder seg best i gjensalgsverdi. Dvs. redusert verditap.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Redusere verditap på din motorsykkel ved videresalg …
Ærlighet ved salg må være selvfølge med mindre du vil ha kjøper på døra i ettertid som kan bli tøfft idag :)AJ skrev: 23 sep 2022, 17:15 Også tør jeg påstå at absolutt ærlighet om din egen ergfaring med sykkelen vil være med på å påvirke prisen. På godt og vondt avhengig av erfaringen....
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Redusere verditap på din motorsykkel ved videresalg …
Å beholde sykler mest mulig originale gir et videre marked når du skal selge, tror jeg.
"Bygger du om" så gjør du den bedre for deg, og kanskje noen andre faller for din ombygging, men du kan ikke forvente at det gir økt annenhånds verdi. (Noen custom sykkel eiere brenner seg litt på dette)
Så vil alt komme an på type sykkel, km osv. men generelt er det mitt utgangspunkt.
:)
"Bygger du om" så gjør du den bedre for deg, og kanskje noen andre faller for din ombygging, men du kan ikke forvente at det gir økt annenhånds verdi. (Noen custom sykkel eiere brenner seg litt på dette)
Så vil alt komme an på type sykkel, km osv. men generelt er det mitt utgangspunkt.
:)
"Do the right thing"
Re: Redusere verditap på din motorsykkel ved videresalg …
Bygger du om beholder originale deler har du en større kjøpergruppe vs bare en ombygd sykkel. Så fort du begynner å kappe sveise og selge unna de originale delene ser jeg det er mange drømmere på finn med mindre du er dyktig virkelig lagt både arbeide sjel og penger i prosjektet ditt.Relax skrev: 23 sep 2022, 18:23 Å beholde sykler mest mulig originale gir et videre marked når du skal selge, tror jeg.
"Bygger du om" så gjør du den bedre for deg, og kanskje noen andre faller for din ombygging, men du kan ikke forvente at det gir økt annenhånds verdi. (Noen custom sykkel eiere brenner seg litt på dette)
Så vil alt komme an på type sykkel, km osv. men generelt er det mitt utgangspunkt.
:)
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Redusere verditap på din motorsykkel ved videresalg …
Hvis du beholder originale deler og holde det mulig å sette den tilbake til original, så , ja, da scorer du :)dypen skrev: 23 sep 2022, 18:35Bygger du om beholder originale deler har du en større kjøpergruppe vs bare en ombygd sykkel. Så fort du begynner å kappe sveise og selge unna de originale delene ser jeg det er mange drømmere på finn med mindre du er dyktig virkelig lagt både arbeide sjel og penger i prosjektet ditt.Relax skrev: 23 sep 2022, 18:23 Å beholde sykler mest mulig originale gir et videre marked når du skal selge, tror jeg.
"Bygger du om" så gjør du den bedre for deg, og kanskje noen andre faller for din ombygging, men du kan ikke forvente at det gir økt annenhånds verdi. (Noen custom sykkel eiere brenner seg litt på dette)
Så vil alt komme an på type sykkel, km osv. men generelt er det mitt utgangspunkt.
:)
Jeg ser noen med custom bikes som lister opp alt extras, dippedutter og krom detaljer de har satt på og tror de får betalt for.... de bommer om de ikke er heldige.

"Do the right thing"
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1688
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Redusere verditap på din motorsykkel ved videresalg …
Enig!AJ skrev: 23 sep 2022, 17:08 Servicehistorikken tror jeg vil være helt sentral for ny kjøper og dermed med på å i hvert fall å ikke øke verditapet...
Mer usikker på div. ettermarkedesutstyr.
Ttror for øvrig generelt at mest mulig original sykkel holder seg best i gjensalgsverdi. Dvs. redusert verditap.
Ettermarkedsutstyr er i noen tilfeller bedre enn originalt tilbehør etter min mening.
Men deler kan det nok være lurt med orginalt, men selv der tror jeg det finnes unntak som f. eks. kjede/drev og bremseklosser.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39813
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Redusere verditap på din motorsykkel ved videresalg …
Gammelsmurfen skrev: 23 sep 2022, 20:54
Men deler kan det nok være lurt med orginalt, men selv der tror jeg det finnes unntak som f. eks. kjede/drev og bremseklosser.

Tror vel neppe jeg hadde redusert verditapet om jeg hadde opplyst evt. ny kjøper om at jeg fortsatt kjørte på samme kjede og drev som fra da sykkelen var ny i 2018 ved 72000 km nå i 2022...

Samme ville vel vært tilfelle med en kardangdrevet sykkel, at man ikke hadde byttet olje på kardagen på samme kjørelengden.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1688
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Redusere verditap på din motorsykkel ved videresalg …
Tror kanskje du misforsto den litt, poenget mitt var at f.eks. ofte holder et tredjeparts kjede av god kvalitet lenger enn det sykkelen leveres med. Samme kan gjelde bremseklosser.AJ skrev: 23 sep 2022, 21:09Gammelsmurfen skrev: 23 sep 2022, 20:54
Men deler kan det nok være lurt med orginalt, men selv der tror jeg det finnes unntak som f. eks. kjede/drev og bremseklosser.![]()
Tror vel neppe jeg hadde redusert verditapet om jeg hadde opplyst evt. ny kjøper om at jeg fortsatt kjørte på samme kjede og drev som fra da sykkelen var ny i 2018 ved 72000 km nå i 2022...![]()
Samme ville vel vært tilfelle med en kardangdrevet sykkel, at man ikke hadde byttet olje på kardagen på samme kjørelengden.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Redusere verditap på din motorsykkel ved videresalg …
Støtdempere, forsterket gaffel, kjede, bremseskiver og klosser,
varmehåndtak, tankveske, innerbager til kofferter, økt effekt, eksosanlegg mm
kan godt øke verdien på en bruktsykkel.
Forutsatt at det er deler som er bedre enn originalt.
Servicehistorikk tja.
varmehåndtak, tankveske, innerbager til kofferter, økt effekt, eksosanlegg mm
kan godt øke verdien på en bruktsykkel.
Forutsatt at det er deler som er bedre enn originalt.
Servicehistorikk tja.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Redusere verditap på din motorsykkel ved videresalg …
Er vel sjelden en får godt betalt tilbake på tilleggsutstyr en har montert. Den blir muligens noe mer attraktiv som salgsobjekt men det gir vel ikke all verden penger tilbake i forhold til hva en selv betalte. Jeg selger endel kjøretøy pr år og pris er den absolutte viktigste faktoren for folk flest.
Virker som om folk låser seg i pris på kjøp først og etterpå starter utstyrskjøpet.
I bilverden forventer folk fort vekk 10-20 k i avslag på feks slitte vinterdekk , Om jeg legger på nye før salg som har selvkost på 6-7 k blåser folk i produsent og er tilbake på lav innkjøpspris på kjøretøyet.
Virker som om folk låser seg i pris på kjøp først og etterpå starter utstyrskjøpet.
I bilverden forventer folk fort vekk 10-20 k i avslag på feks slitte vinterdekk , Om jeg legger på nye før salg som har selvkost på 6-7 k blåser folk i produsent og er tilbake på lav innkjøpspris på kjøretøyet.
- Bjerknez
- Innlegg: 24613
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Redusere verditap på din motorsykkel ved videresalg …
Det første jeg ville gjort for å redusere verditapet er å gitt den en meget grundig og overbevisende vask. En vask som er såpass god at en eventuell kjøper kommenterer det.
Her snakker jeg ikke 15 minutter gnikking med svamp, men også bruk av tannbørste og q-tips, polering etc etc.
Her har norske forhandlere enn del og lære og dette gjelder både bil og motorsykkel. Jeg har hentet ut en del fabrikknye biler i mitt liv og jeg må si jeg synes det er utrolig at man finner bruksmerker i lakken på en bil med 0km. På telleren. Det samme gjelder også motorsykler jeg har hentet. Jeg er ikke imponert i det hele tatt.
Kunde betaler MYE penger for en helt urørt sykkel og da skal den jaggu meg se helt urørt ut også.
Jeg kan nesten garantere at når jeg en dag selger Rocket'en så ser den renere og penere ut enn en splitter ny en.
Så kan man jo selvsagt si at ren sykkel i seg selv ikke gir noe fortjeneste med tanke på verdien isolert sett. Men den skiller seg nå vertfall ut i mengden når den ser mye bedre ut enn andre sykler på finn. Og sist men ikke minst så vil jeg mye heller kjøpe sykkel fra en som er entusiast enn en som vasker den med svamp ett par ganger i året.
Men ja, service historikk og slikt vedlikehold kommer uansett i første rekke.
Her snakker jeg ikke 15 minutter gnikking med svamp, men også bruk av tannbørste og q-tips, polering etc etc.
Her har norske forhandlere enn del og lære og dette gjelder både bil og motorsykkel. Jeg har hentet ut en del fabrikknye biler i mitt liv og jeg må si jeg synes det er utrolig at man finner bruksmerker i lakken på en bil med 0km. På telleren. Det samme gjelder også motorsykler jeg har hentet. Jeg er ikke imponert i det hele tatt.
Kunde betaler MYE penger for en helt urørt sykkel og da skal den jaggu meg se helt urørt ut også.
Jeg kan nesten garantere at når jeg en dag selger Rocket'en så ser den renere og penere ut enn en splitter ny en.
Så kan man jo selvsagt si at ren sykkel i seg selv ikke gir noe fortjeneste med tanke på verdien isolert sett. Men den skiller seg nå vertfall ut i mengden når den ser mye bedre ut enn andre sykler på finn. Og sist men ikke minst så vil jeg mye heller kjøpe sykkel fra en som er entusiast enn en som vasker den med svamp ett par ganger i året.
Men ja, service historikk og slikt vedlikehold kommer uansett i første rekke.
- Bjerknez
- Innlegg: 24613
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Redusere verditap på din motorsykkel ved videresalg …
Må bare legge til.
Han som kjøpte min siste S1000R prutet ikke en krone på prisen. Han hadde fulgt med på hvor godt jeg vedlikeholdte sykkelen og når han så den selv i virkeligheten så ble han overrasket over at denne hadde gått 24.000km. Ikke en eneste ripe eller gnissemerke noe sted. Alt var polert, vannslipt.
Det var den eneste gangen jeg har solgt en sykkel privat. :)
Han som kjøpte min siste S1000R prutet ikke en krone på prisen. Han hadde fulgt med på hvor godt jeg vedlikeholdte sykkelen og når han så den selv i virkeligheten så ble han overrasket over at denne hadde gått 24.000km. Ikke en eneste ripe eller gnissemerke noe sted. Alt var polert, vannslipt.
Det var den eneste gangen jeg har solgt en sykkel privat. :)
Re: Redusere verditap på din motorsykkel ved videresalg …
Bjerknez skrev: 24 sep 2022, 00:50 Det første jeg ville gjort for å redusere verditapet er å gitt den en meget grundig og overbevisende vask. En vask som er såpass god at en eventuell kjøper kommenterer det.
Her snakker jeg ikke 15 minutter gnikking med svamp, men også bruk av tannbørste og q-tips, polering etc etc.
Her har norske forhandlere enn del og lære og dette gjelder både bil og motorsykkel. Jeg har hentet ut en del fabrikknye biler i mitt liv og jeg må si jeg synes det er utrolig at man finner bruksmerker i lakken på en bil med 0km. På telleren. Det samme gjelder også motorsykler jeg har hentet. Jeg er ikke imponert i det hele tatt.
Kunde betaler MYE penger for en helt urørt sykkel og da skal den jaggu meg se helt urørt ut også.
Jeg kan nesten garantere at når jeg en dag selger Rocket'en så ser den renere og penere ut enn en splitter ny en.
Så kan man jo selvsagt si at ren sykkel i seg selv ikke gir noe fortjeneste med tanke på verdien isolert sett. Men den skiller seg nå vertfall ut i mengden når den ser mye bedre ut enn andre sykler på finn. Og sist men ikke minst så vil jeg mye heller kjøpe sykkel fra en som er entusiast enn en som vasker den med svamp ett par ganger i året.
Men ja, service historikk og slikt vedlikehold kommer uansett i første rekke.

- Bjerknez
- Innlegg: 24613
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Redusere verditap på din motorsykkel ved videresalg …
Hvordan sykkelen ser ut og hvordan bildene er tatt er begge med på og danne et samlet bilde av selger. Jeg var og så på en cruiser i Askim i 2014 som jeg potensielt var interresert i. Det var en 2012 Yamaha 1300 cruiser. Sykkelen så strøken ut på bildene, men når jeg ankom sto den nedstøvet under en presenning.lazyboy skrev: 24 sep 2022, 01:19Bjerknez skrev: 24 sep 2022, 00:50 Det første jeg ville gjort for å redusere verditapet er å gitt den en meget grundig og overbevisende vask. En vask som er såpass god at en eventuell kjøper kommenterer det.
Her snakker jeg ikke 15 minutter gnikking med svamp, men også bruk av tannbørste og q-tips, polering etc etc.
Her har norske forhandlere enn del og lære og dette gjelder både bil og motorsykkel. Jeg har hentet ut en del fabrikknye biler i mitt liv og jeg må si jeg synes det er utrolig at man finner bruksmerker i lakken på en bil med 0km. På telleren. Det samme gjelder også motorsykler jeg har hentet. Jeg er ikke imponert i det hele tatt.
Kunde betaler MYE penger for en helt urørt sykkel og da skal den jaggu meg se helt urørt ut også.
Jeg kan nesten garantere at når jeg en dag selger Rocket'en så ser den renere og penere ut enn en splitter ny en.
Så kan man jo selvsagt si at ren sykkel i seg selv ikke gir noe fortjeneste med tanke på verdien isolert sett. Men den skiller seg nå vertfall ut i mengden når den ser mye bedre ut enn andre sykler på finn. Og sist men ikke minst så vil jeg mye heller kjøpe sykkel fra en som er entusiast enn en som vasker den med svamp ett par ganger i året.
Men ja, service historikk og slikt vedlikehold kommer uansett i første rekke.
Det og ikke elendige bilder tatt i halvmørket på en rotete gårdsplass er vel nøkkelen til best pris for kjøretøyet en skal selge
Ikke noe galt med selve sykkelen, men førsteinntrykket mitt av selger havnet helt på bånn. Han ruslet rundt med slitt joggebukse og han hadde en litt flau nedlatende tone overfor kona si, mens jeg var der. Førsteintrykket falt enda flere hakk. Jeg hadde overhodet ikke noe tro på at han hadde lagt noe kjærlighet i den sykkelen utover en svampvask da bildene ble tatt.
Med tre enkle grep kunne han kanskje fått et salg.
1. han kunne satt frem sykkelen og vasket den.
2. han kunne spart seg for å latterligjøre kona si forsi jeg var der.
3. han kunne tatt på seg en ren bukse.
Når det er sagt, så blir jeg ikke særlig imponert når noen sier at dem har vasket den grundig, kun for meg, når jeg ser skitt overalt man ikke kommer til med vanlig svamp. Blir litt som å tørke seg i ræva med plastpose. (Nei, har ikke prøvd)
Re: Redusere verditap på din motorsykkel ved videresalg …
Dette sier veldig mye om selger Bjerknez men også mye om kjøper … Den ble sikkert solgt :)
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Bjerknez
- Innlegg: 24613
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Redusere verditap på din motorsykkel ved videresalg …
Helt klart. Om den ble solgt vet jeg ikke, men spørsmålet er hvor mye han måtte tåle og gå ned i pris...dypen skrev: 24 sep 2022, 10:46 Dette sier veldig mye om selger Bjerknez men også mye om kjøper … Den ble sikkert solgt :)

Jeg ville vertfall ikke gitt "fullpris" for en støvete sykkel fisket frem fra en presenning. Når man ser spindelvev i felgene og rundt styrekrona så har ikke den blitt kjørt på en stund for å si det sånn. Å jeg var hos han på sensommeren en gang.
-
- Innlegg: 227
- Registrert: 01 sep 2022, 14:00
- Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N
- Bosted: Bjørkelangen
Re: Redusere verditap på din motorsykkel ved videresalg …
Enkelt - man må se at den er tatt vare på, uavhengig av montert utstyr.
F.eks vil en polert sykkel uten edderkoppnett/swirls være å foretrekke enn en med mange riper og evt asfaltutslett.
F.eks vil en polert sykkel uten edderkoppnett/swirls være å foretrekke enn en med mange riper og evt asfaltutslett.