Redusere verditap på din motorsykkel ved videresalg …

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Redusere verditap på din motorsykkel ved videresalg …

Legg inn av dypen »

Hva vil redusere verditapet på motorsykkel ved videresalg når den tid kommer, kom med innspill?

Hold den original, hvis du må eller ønsker å bytte ut deler ta vare på de originale delene. Vedlikehold er veldig viktig og ikke bare bytte olje, bytt dårlige pakninger slitte deler lyspærer osv. Kjøper du brukt motorsykkel sørg for å få utført alle recall hos merkeforhandler da det blir utført vederlagsfritt. Ta godt vare på lakk chrom etc med smøring, vask og polering, rust bør fjernes med en gang.

Bagasjeløsning som kofferter, tankbag osv, Vindskjerm, Sports eksos fra produsent sitt utstyr sortemang som slip-on eller full eksos er utstyr som kan gi høyere salgspris evt lettere å selge.

I motorsykkelverden er original å foretrekke fremfor ettermarkedsgodbiter som er tilgjengelig både for verdi og pålitelighet.

Sørg for at du tar vare på kvitteringer, sykkelens historikk, servicehistorikk sammen med manualer og sertifikater som følger sykkel ved nysalg.

Sykkel, original deler følger med sammen med alle papirer som fremstår ryddig og i orden er selvfølgelig å foretrekke.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Redusere verditap på din motorsykkel ved videresalg …

Legg inn av AJ »

Servicehistorikken tror jeg vil være helt sentral for ny kjøper og dermed med på å i hvert fall å ikke øke verditapet...
Mer usikker på div. ettermarkedesutstyr.
Ttror for øvrig generelt at mest mulig original sykkel holder seg best i gjensalgsverdi. Dvs. redusert verditap.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Redusere verditap på din motorsykkel ved videresalg …

Legg inn av AJ »

Også tør jeg påstå at absolutt ærlighet om din egen ergfaring med sykkelen vil være med på å påvirke prisen. På godt og vondt avhengig av erfaringen... ;).
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Redusere verditap på din motorsykkel ved videresalg …

Legg inn av dypen »

AJ skrev: 23 sep 2022, 17:08 Servicehistorikken tror jeg vil være helt sentral for ny kjøper og dermed med på å i hvert fall å ikke øke verditapet...
Mer usikker på div. ettermarkedesutstyr.
Ttror for øvrig generelt at mest mulig original sykkel holder seg best i gjensalgsverdi. Dvs. redusert verditap.
Helt klart! Ettermarkedsutstyr vil virke motsatt og spesielt endring på motor, effekt osv men er det utstyr som lett kan demonteres og du har original delene er du innafor.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Redusere verditap på din motorsykkel ved videresalg …

Legg inn av dypen »

AJ skrev: 23 sep 2022, 17:15 Også tør jeg påstå at absolutt ærlighet om din egen ergfaring med sykkelen vil være med på å påvirke prisen. På godt og vondt avhengig av erfaringen... ;).
Ærlighet ved salg må være selvfølge med mindre du vil ha kjøper på døra i ettertid som kan bli tøfft idag :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Redusere verditap på din motorsykkel ved videresalg …

Legg inn av Relax »

Å beholde sykler mest mulig originale gir et videre marked når du skal selge, tror jeg.
"Bygger du om" så gjør du den bedre for deg, og kanskje noen andre faller for din ombygging, men du kan ikke forvente at det gir økt annenhånds verdi. (Noen custom sykkel eiere brenner seg litt på dette)

Så vil alt komme an på type sykkel, km osv. men generelt er det mitt utgangspunkt.

:)
"Do the right thing"

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Redusere verditap på din motorsykkel ved videresalg …

Legg inn av dypen »

Relax skrev: 23 sep 2022, 18:23 Å beholde sykler mest mulig originale gir et videre marked når du skal selge, tror jeg.
"Bygger du om" så gjør du den bedre for deg, og kanskje noen andre faller for din ombygging, men du kan ikke forvente at det gir økt annenhånds verdi. (Noen custom sykkel eiere brenner seg litt på dette)

Så vil alt komme an på type sykkel, km osv. men generelt er det mitt utgangspunkt.

:)
Bygger du om beholder originale deler har du en større kjøpergruppe vs bare en ombygd sykkel. Så fort du begynner å kappe sveise og selge unna de originale delene ser jeg det er mange drømmere på finn med mindre du er dyktig virkelig lagt både arbeide sjel og penger i prosjektet ditt.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Redusere verditap på din motorsykkel ved videresalg …

Legg inn av Relax »

dypen skrev: 23 sep 2022, 18:35
Relax skrev: 23 sep 2022, 18:23 Å beholde sykler mest mulig originale gir et videre marked når du skal selge, tror jeg.
"Bygger du om" så gjør du den bedre for deg, og kanskje noen andre faller for din ombygging, men du kan ikke forvente at det gir økt annenhånds verdi. (Noen custom sykkel eiere brenner seg litt på dette)

Så vil alt komme an på type sykkel, km osv. men generelt er det mitt utgangspunkt.

:)
Bygger du om beholder originale deler har du en større kjøpergruppe vs bare en ombygd sykkel. Så fort du begynner å kappe sveise og selge unna de originale delene ser jeg det er mange drømmere på finn med mindre du er dyktig virkelig lagt både arbeide sjel og penger i prosjektet ditt.
Hvis du beholder originale deler og holde det mulig å sette den tilbake til original, så , ja, da scorer du :)

Jeg ser noen med custom bikes som lister opp alt extras, dippedutter og krom detaljer de har satt på og tror de får betalt for.... de bommer om de ikke er heldige. ;) MEN, da snakker vi om sykler det ikke er mange av på Mc Siden.no :)
"Do the right thing"

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Redusere verditap på din motorsykkel ved videresalg …

Legg inn av Gammelsmurfen »

AJ skrev: 23 sep 2022, 17:08 Servicehistorikken tror jeg vil være helt sentral for ny kjøper og dermed med på å i hvert fall å ikke øke verditapet...
Mer usikker på div. ettermarkedesutstyr.
Ttror for øvrig generelt at mest mulig original sykkel holder seg best i gjensalgsverdi. Dvs. redusert verditap.
Enig!
Ettermarkedsutstyr er i noen tilfeller bedre enn originalt tilbehør etter min mening.
Men deler kan det nok være lurt med orginalt, men selv der tror jeg det finnes unntak som f. eks. kjede/drev og bremseklosser.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Redusere verditap på din motorsykkel ved videresalg …

Legg inn av AJ »

Gammelsmurfen skrev: 23 sep 2022, 20:54
Men deler kan det nok være lurt med orginalt, men selv der tror jeg det finnes unntak som f. eks. kjede/drev og bremseklosser.
:knegg
Tror vel neppe jeg hadde redusert verditapet om jeg hadde opplyst evt. ny kjøper om at jeg fortsatt kjørte på samme kjede og drev som fra da sykkelen var ny i 2018 ved 72000 km nå i 2022... ;)
Samme ville vel vært tilfelle med en kardangdrevet sykkel, at man ikke hadde byttet olje på kardagen på samme kjørelengden.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Redusere verditap på din motorsykkel ved videresalg …

Legg inn av Gammelsmurfen »

AJ skrev: 23 sep 2022, 21:09
Gammelsmurfen skrev: 23 sep 2022, 20:54
Men deler kan det nok være lurt med orginalt, men selv der tror jeg det finnes unntak som f. eks. kjede/drev og bremseklosser.
:knegg
Tror vel neppe jeg hadde redusert verditapet om jeg hadde opplyst evt. ny kjøper om at jeg fortsatt kjørte på samme kjede og drev som fra da sykkelen var ny i 2018 ved 72000 km nå i 2022... ;)
Samme ville vel vært tilfelle med en kardangdrevet sykkel, at man ikke hadde byttet olje på kardagen på samme kjørelengden.
Tror kanskje du misforsto den litt, poenget mitt var at f.eks. ofte holder et tredjeparts kjede av god kvalitet lenger enn det sykkelen leveres med. Samme kan gjelde bremseklosser.

Online
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Redusere verditap på din motorsykkel ved videresalg …

Legg inn av Jompa »

Støtdempere, forsterket gaffel, kjede, bremseskiver og klosser,
varmehåndtak, tankveske, innerbager til kofferter, økt effekt, eksosanlegg mm
kan godt øke verdien på en bruktsykkel.
Forutsatt at det er deler som er bedre enn originalt.
Servicehistorikk tja.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

lazyboy
Innlegg: 240
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: Redusere verditap på din motorsykkel ved videresalg …

Legg inn av lazyboy »

Er vel sjelden en får godt betalt tilbake på tilleggsutstyr en har montert. Den blir muligens noe mer attraktiv som salgsobjekt men det gir vel ikke all verden penger tilbake i forhold til hva en selv betalte. Jeg selger endel kjøretøy pr år og pris er den absolutte viktigste faktoren for folk flest.
Virker som om folk låser seg i pris på kjøp først og etterpå starter utstyrskjøpet.

I bilverden forventer folk fort vekk 10-20 k i avslag på feks slitte vinterdekk , Om jeg legger på nye før salg som har selvkost på 6-7 k blåser folk i produsent og er tilbake på lav innkjøpspris på kjøretøyet.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Redusere verditap på din motorsykkel ved videresalg …

Legg inn av Bjerknez »

Det første jeg ville gjort for å redusere verditapet er å gitt den en meget grundig og overbevisende vask. En vask som er såpass god at en eventuell kjøper kommenterer det.

Her snakker jeg ikke 15 minutter gnikking med svamp, men også bruk av tannbørste og q-tips, polering etc etc.

Her har norske forhandlere enn del og lære og dette gjelder både bil og motorsykkel. Jeg har hentet ut en del fabrikknye biler i mitt liv og jeg må si jeg synes det er utrolig at man finner bruksmerker i lakken på en bil med 0km. På telleren. Det samme gjelder også motorsykler jeg har hentet. Jeg er ikke imponert i det hele tatt.

Kunde betaler MYE penger for en helt urørt sykkel og da skal den jaggu meg se helt urørt ut også.

Jeg kan nesten garantere at når jeg en dag selger Rocket'en så ser den renere og penere ut enn en splitter ny en.

Så kan man jo selvsagt si at ren sykkel i seg selv ikke gir noe fortjeneste med tanke på verdien isolert sett. Men den skiller seg nå vertfall ut i mengden når den ser mye bedre ut enn andre sykler på finn. Og sist men ikke minst så vil jeg mye heller kjøpe sykkel fra en som er entusiast enn en som vasker den med svamp ett par ganger i året.

Men ja, service historikk og slikt vedlikehold kommer uansett i første rekke.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Redusere verditap på din motorsykkel ved videresalg …

Legg inn av Bjerknez »

Må bare legge til.

Han som kjøpte min siste S1000R prutet ikke en krone på prisen. Han hadde fulgt med på hvor godt jeg vedlikeholdte sykkelen og når han så den selv i virkeligheten så ble han overrasket over at denne hadde gått 24.000km. Ikke en eneste ripe eller gnissemerke noe sted. Alt var polert, vannslipt.

Det var den eneste gangen jeg har solgt en sykkel privat. :)

Svar