Når bør jeg tenke på å sette fra meg sykkelen om morningene?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
BrapBrapStuStu
Innlegg: 5
Registrert: 30 jun 2022, 14:23
Motorsykkelen din: MC løs :(

Når bør jeg tenke på å sette fra meg sykkelen om morningene?

Legg inn av BrapBrapStuStu »

Heisan relativt fersk MC kjører bor i Asker og lurer på når det ikke lenger er forsvarlig å kjøre til skolen om morningene ettersom jeg ser på gradstokken at det ofte er nedenom 3 grader om natten og 4-5 når jeg skal avgårde til skolen.

Vil gjerne ikke plutselig finne ut at veibanen er glatt mens jeg kjører :lol

Gjerne gi noen råd om hva jeg bør se etter om morningene før jeg bestemmer meg for å kjøre istedenfor kollektivt :)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22749
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Når bør jeg tenke på å sette fra meg sykkelen om morningene?

Legg inn av Bjerknez »

Kan være skummelt fremover nå, spesielt på morningene. Men er veiene tørre, så er det bare å kle seg godt.

Husk at kald asfalt og kalde dekk gir dårligere grep, så heftige nedlegg på vei om morgenen er nok en dårlig ide. Det kan også fort dukke opp løv etc. i veibanen som kan være skummelt.

Men er veiene tørre og du ikke tar den helt ut, så har du nok mange kjøredager igjen. Men det blir kaldere da. :)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Når bør jeg tenke på å sette fra meg sykkelen om morningene?

Legg inn av dypen »

I tillegg til Bjerknez sine råd, vær veldig forsiktig med vanndammer og steder hvor det er vann evt renner vann over veien etter netter med lave temperatur …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Når bør jeg tenke på å sette fra meg sykkelen om morningene?

Legg inn av haakeik »

Hvis det er frost på bakken om morgenen lar jeg sykkelen stå. Hvis ikke, kjører jeg.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Når bør jeg tenke på å sette fra meg sykkelen om morningene?

Legg inn av Gammelsmurfen »

Litt generelt så er det mindre skummelt på høsten enn på våren. Begrunner det med at det er varme i jorden på høsten som gjør at selv om temperaturen (vanligvis en relativt kort stund på morgenen) går under 0, så skal det litt til før det blir glatt på bakken grunnet jordvarmen.
Mens på våren er det tele i bakken til langt ut i sesongstarten, kanskje et par måneder uti også. Da skal det mye mindre til før det fryser til og fortsatt er glatt på morgenen.
Så før man kommer langt ut på høsten, er det gjerne småveiene og løvfallet som er mest skumle, det er der det er liten trafikk fukten blir liggende lengst og der løvet blir liggende.
Personlig slutter jeg helt når de begynner å salte preventivt ofte starten av november her, vil ikke utsette sykkelen for den dritten. Men det betyr ikke at jeg kjører om morgenen på jobb helt ut, men hittil gjør jeg det.

Svar