Gammelsmurfens logg.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av kjellv »

Gammelsmurfen skrev:
rolf-arne skrev:Flotte bilder, som vekker minner, som sier at neste august , må bli Nordvestlandet i ei uke eller vel det..

God tur, når det gjelder hjemtur, kanskje trekke helt ned till Telemark..

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Takk for det @rolf-arne !
Mange muligheter i morgen, men det jeg er sikker på at det ikke blir er Aurland-Hol.
Må sjekke litt for evt. Stenginger etter flommen, men antar det blir Hemsedalsfjellet, så er det flere valg igjen etter det om man tar omveier.
Jeg må i hvert fall komme hjem i morgen.
Mangler mye på og være en sånn iron-butt milsluker som deg Bilde, men jeg kommer meg nå etter denne turen. I dag hadde jeg ikke noe pause å snakke om utover på vestkapp en del minutter og korte drikkestopp, fotostopp, ferger og tanking.

Sent fra min SM-S901B via Tapatalk
Du får en våt dag i morgen samme hvilken vei du velger. Antar det setter noen begrensninger på veivalget ditt. Det blir nok bare en transportetappe korteste vei hjem vil jeg tro.
Kjekt at du likte anbefalingen min da, og at du var så heldig med været. De tre siste forsøkene jeg har hatt på Vestkapp har forsvunnet i tåka. Men bildene dine viser meg hva jeg har gått glipp av i det minste Bilde

Slik så det ut i fjor da jeg var der..

Bilde

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Gammelsmurfen »


kjellv skrev:Ellers ville valgmulighetene begrense seg videre, da er det Ottadalen og Valdresflyansom er mest synlige. Men det finnes flere.
Men sørover fra Stryn er også veier jeg gjerne kjører selv om jeg har gjort det flere ganger før:
Rundt fjorden til Utvik, over fjellet til Byrkjelo. Derifra gjennom Jølster til Skei er en fantastisk strekning, der jeg regner med du må stoppe å ta bilder rett som det er.
Fra Skei vestover nesten til Førde, så over Gaularfjellet til Sogn og Dragsvik fergekai.
Her kan du velge å kjøre inn sognefjorden hvis du tar ferga til Hella, og til Årdal og videre over Tyin og ned i Valdres ellet Hallingdal. Du kan også kjøre via Lærdalsøyri opp dalen og videre til Hemsedal.
Eller du tar ferga fra Dragsvik til Vangsnes på sørsida, over vikafjellet til Voss og videre over Hardangerfjorden og opp over Hardangervidda.
Eller ennå lengre sør, inn til Odda, over Røldal og E134 Haukeli.
Valgmulighetene er mange..

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Ja @kjellv du har helt rett at over fjellet til Byrkjelo og videre til Jølster og Skei er nydelig. Kjørte der i dag og det var flott!
Kunne fort ha blitt ufrivillig omvei via Balestrand også, for i navi'n til BMW har jeg skrudd på "consider traffic" og den sa at RV5 var stengt litt etter den isbreen.
Det sa også google maps, men der kom det opp et spørsmål om det stemte om man visste Bilde .
Jeg var ikke så klar for den lange omveien, så jeg prøvde RV5, det var "bare" manuell dirigering gjennom den 5 km lange tunellen jeg ikke husker navet på akkurat nå.
I morgen tror jeg det Blir Hemsedalsfjellet.
Aurland-hol gidder jeg ikke nå, Valdresflyet kjørte jeg oppover på mandag.
Må sjekke ut de to siste du nevner også.

Sent fra min SM-S901B via Tapatalk


Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Gammelsmurfen »

AJ skrev:
kjellv skrev: 24 aug 2023, 09:37 Eller du tar ferga fra Dragsvik til Vangsnes på sørsida, over vikafjellet til Voss og videre over Hardangerfjorden og opp over Hardangervidda.
Eller ennå lengre sør, inn til Odda, over Røldal og E134 Haukeli.
Valgmulighetene er mange..
Hvis du velger ruta Dragsvik - Vangsnes du bare ta deg en tur opp i lia rett ved fergeleiet og hilse på Fridtjof den frøkne :knegg
Jeg måtte google den der må jeg innrømme @AJ
Islandsk saga fra 1300-tallet.
Jeg skulle forøvrig ha vært på Island i ferien, men moder'n fikk slag og "trakk ut kontakten" 5 døgn senere, så det måtte avbestilles. Egentlig derfor jeg er på denne turen nå, fikk igjen noen feriedager.

Sent fra min SM-S901B via Tapatalk


Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Gammelsmurfen »


kjellv skrev:
Gammelsmurfen skrev: Sent fra min SM-S901B via Tapatalk
Du får en våt dag i morgen samme hvilken vei du velger. Antar det setter noen begrensninger på veivalget ditt. Det blir nok bare en transportetappe korteste vei hjem vil jeg tro.
Kjekt at du likte anbefalingen min da, og at du var så heldig med været. De tre siste forsøkene jeg har hatt på Vestkapp har forsvunnet i tåka. Men bildene dine viser meg hva jeg har gått glipp av i det minste Bilde

Slik så det ut i fjor da jeg var der..

Bilde

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Huff det var da kjipt med 3 mislykkede forsøk Bilde.
Jeg traff to hyggelige karer fra Gjøvik med GS'r der oppe. Så jeg sa det at jeg tror vi har ganske flaks i dag, for sol og lite vind har jeg skjønt ikke er hverdagskost her ute.
En dag blir det nok din tur til og oppleve det også @kjellv , får håpe det blir den neste!

Sent fra min SM-S901B via Tapatalk


Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Fuktig fra start i dag, hørte det startet ganske tidlig i natt.
Snart ferdig med frokosten, bare kaffen som skal ned nå, så blir det opp å pakke.
Blir den veien navi'n velger inkl trafikkdata, stengninger etc.
I går kveld var det i hvert fall Hemsedalsfjellet.Bilde

Sent fra min SM-S901B via Tapatalk


Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Godt å komme hjem i dag, var hjemme rundt 15:45 en gang, vått hele veien hjem så jeg ble litt sigen og lei på slutten.
9 grader over Hemsedalsfjellet, så ett trinn på holkevarmen var godt nå.
Tok ikke et eneste bilde i dag, det var forsåvidt ikke så mye å ta bilder av heller da... pent over Hemsedalsfjellet men med regn og noe tåke blekner det i forhold til den naturen jeg har opplevd tidligere i løpet av turen.
Jeg glemte tidligere å nevne at jeg på vei fra Fosnavåg mot Statlandet egentlig kjørte feil... på Gurskøy er korteste vei fra Dragsund til Larsnes FV61 via Leikong, men jeg tok til høyre etter ferga, så det ble veien rundt vestkysten i stedet. Oppdaget det etter litt, men det var så lekkert der at jeg fortsatte rundt. Siste bilde i posten min i går er derfra, nærmere bestemt Gjøbugen litt før spissen nordvest på øya.
For lesere som ikke har vært rundt i Møre og Romsdal ++, det burde dere prøve, veldig mye flott natur som jeg kan anbefale på det varmeste.
Syns jeg har fått med meg veldig mye på 5 dager og har hatt en kjempeflott tur som ga mersmak.
Har en del flere bilder enn jeg har lagt ut, så det kan hende jeg editerer postene fra de respektive dagene senere da jeg har fått sortert litt.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av AJ »

Gammelsmurfen skrev: 25 aug 2023, 19:32 Har en del flere bilder enn jeg har lagt ut, så det kan hende jeg editerer postene fra de respektive dagene senere da jeg har fått sortert litt.
Helst ikke redigere tidligere innlegg med nye bilder.
Legg de heller inn i nye innlegg i tråden.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Gammelsmurfen »

AJ skrev: 25 aug 2023, 19:53
Gammelsmurfen skrev: 25 aug 2023, 19:32 Har en del flere bilder enn jeg har lagt ut, så det kan hende jeg editerer postene fra de respektive dagene senere da jeg har fått sortert litt.
Helst ikke redigere tidligere innlegg med nye bilder.
Legg de heller inn i nye innlegg i tråden.
Ok, den er grei!

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av kjellv »

Godt å se at du har kommet vel hjem, og at turen i lekegrinda mi falt i smak. Veldig glad at du også fikk finvær og god sikt, spesielt på Stadtlandet og ute ved kysten hos oss. Det er ikke mye å se her når tåka ligger tjukk.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Gammelsmurfen »

kjellv skrev: 25 aug 2023, 21:16 Godt å se at du har kommet vel hjem, og at turen i lekegrinda mi falt i smak. Veldig glad at du også fikk finvær og god sikt, spesielt på Stadtlandet og ute ved kysten hos oss. Det er ikke mye å se her når tåka ligger tjukk.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Takk, ja - dere har jo et eldorado av fine mc-veier og ikke minst med naturskjønne omgivelser!
Stadtlandet var også helt nydelig, veldig glad for tipset om det og at været var fint den dagen.
Skjønner at jeg hadde flaks med den Vestkapp-turen, 3 finværsdager av 5 må man jo si seg fornøyd med.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Har sett på loggen, turen ble på 1683 Kilometer.
Det er jo litt, men mangler mye på @rolf-arne og @Jompa sine :D

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av kjellv »

Gammelsmurfen skrev:Har sett på loggen, turen ble på 1683 Kilometer.
Det er jo litt, men mangler mye på [mention]rolf-arne[/mention] og [mention]Jompa[/mention] sine :D
Ja de er i en egen liga disse Finnmarkingene. Du kan regne inn @Ketil blant dem og. Det er ikke stort annet å gjøre enn å beundre disse, vi søringer kommer aldri opp på dette nivå.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av rolf-arne »

kjellv skrev:
Gammelsmurfen skrev:Har sett på loggen, turen ble på 1683 Kilometer.
Det er jo litt, men mangler mye på [mention]rolf-arne[/mention] og [mention]Jompa[/mention] sine :D
Ja de er i en egen liga disse Finnmarkingene. Du kan regne inn @Ketil blant dem og. Det er ikke stort annet å gjøre enn å beundre disse, vi søringer kommer aldri opp på dette nivå.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Ja vi må aldri få billige flybilletter, da blir det mindre km å kjøre...

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av rolf-arne »

Helt enig i at området rundt Stadt, er spektakulært, naturskjønt og byr på sine utfordringer og derved ka gi de kontraster som Norge er full av.

I tykk tåke, er Nord og Vest- kapp lik , litt spøkelseaktig uvirkelig..
Med fint vær, så har begge sin sjarm og solnedgangen kan få deg, til å bare nyte...
Et øyeblikk i livet, du bare er!

Det er en flott tur du har hatt, jeg har egentlig sluttet å telle km og har heller tall på øyeblikk, gjerne øyeblikk som får meg til å glemme hvor jeg skal.
Ja av og til hvor jeg er, eller hvem jeg er..solnedgang over Vestkapp er et sånt øyeblikk, men du verden som jeg våknet når jeg skulle ned derifra i mørke natta.


Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Gammelsmurfen »

rolf-arne skrev: 26 aug 2023, 08:04 Det er en flott tur du har hatt, jeg har egentlig sluttet å telle km og har heller tall på øyeblikk, gjerne øyeblikk som får meg til å glemme hvor jeg skal.
Ja av og til hvor jeg er, eller hvem jeg er..solnedgang over Vestkapp er et sånt øyeblikk, men du verden som jeg våknet når jeg skulle ned derifra i mørke natta.
Ja, jeg hadde heller ikke tatt reset på en av sykkelens triptellere, men Connected-appen lagrer både hvor jeg har kjørt og hvor langt.
Jeg nyter heller omgivelsene og tar avstikkere som måtte dukke opp underveis enn å måtte nikjøre langt fordi man har bestilt hotell.
Jeg hadde også kun bestilt hotell for de første to nettene før avreise, resten ble gjort på sparket underveis :D
Egentlig en fin måte å gjøre det på siden da kan ruta bli til etter vær og ønsker underveis.
Ikke noe problem når man reiser alene, men på tur med flere så man trenger en del rom blir det ofte en utfordring.
Selv om majoriteten av normenn er ferdig med ferie nå, så er det tjukt av turister fra mellom og sør-Europa + asiater.
Det er vel godt for dem å komme hit for å kjøle seg ned etter den ekstremt varme sommeren de har hatt i år.

Ser for meg at den sykkelstien ned fra platået (forøvrig også full av sauemøkk) var morsom nedover i mørket :crazy:

Svar