Gammelsmurfens logg.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 613
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Ketil »

Hei!
Tusen takk for flotte referat fra turen din, fortsett å del fra turene dine👍Det er høy kvalitet på bildene du legger ut, gode utsnitt og fine motiv :thumleft Både dine og andres turreferat her på mcsiden inspirerer til å oppdatere egen logg, har ligget litt bakpå der.

Som Kjellv skrev så var du virkelig heldig med været på Vestkapp, jeg hadde en tur dit i 2021 uten å se noe annet en tåke.
Bilde

Er også litt nysgjerrig på din GS 850, er det en vanlig GS eller har du den med større tank. Ved neste sykkelbytte så vurderer jeg å gå for en litt lettere mc enn den jeg har i dag, og da kan en 850 være en aktuell kandidat.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Ketil skrev: 26 aug 2023, 09:50 Hei!
Tusen takk for flotte referat fra turen din, fortsett å del fra turene dine👍Det er høy kvalitet på bildene du legger ut, gode utsnitt og fine motiv :thumleft Både dine og andres turreferat her på mcsiden inspirerer til å oppdatere egen logg, har ligget litt bakpå der.

Som Kjellv skrev så var du virkelig heldig med været på Vestkapp, jeg hadde en tur dit i 2021 uten å se noe annet en tåke.
Bilde

Er også litt nysgjerrig på din GS 850, er det en vanlig GS eller har du den med større tank. Ved neste sykkelbytte så vurderer jeg å gå for en litt lettere mc enn den jeg har i dag, og da kan en 850 være en aktuell kandidat.
Takk for det @Ketil!

Jeg er forsåvidt ganske fornøyd med bildene, men jeg har ikke vært flink med beskrivelsene denne gangen i hvert fall.
Hadde trodd jeg skulle få så mye tid til overs på kveldene, men sånn ble det ikke... det ble ofte lang dag på hjul, sen middag og deretter gjerne plan for dagen etter. Denne gangen måtte veier sjekkes for evt. stengninger pga. "Hans", også hadde jeg planlagt kun de to første dagene.
Så det gikk litt tid på neste dags kjørerute og booke hotell som var ledig i passe avstand, så der hadde jeg noe å lære til senere.
Skru på geotagging på kamera så jeg får koordinatene på hvor bildet er tatt, for jeg sliter litt med å sortere alt fra hverandre etter å ha tatt 250 bilder på turen :D Klarer å spore litt nå etter en blanding av dato/klokkeslett og litt husk da ;-)

Når det gjelder F 850 GS, så gikk jeg for Rally - IKKE Adventure utgaven, rett og slett pga. vekta og den er topptung nok fra før av.
Adventure utgaven har 10 liter ekstra tank og disse "skjørtene" på siden. Men for deg som har storebroren pr. nå, så kan det hende det er mer riktig valg med Adventure pga. rangen. Men jeg tror nok den er tyngre å få på hjulene enn den du har pga. storebrorens lave tyngdepunkt.
Årsaken for mitt valg, er fordi jeg bruker den også til jobb de dagene i uka jeg er på kontoret i Oslo, da er denne smalere og mer smidig når man skal snike seg forbi på midtlinja. En annen ting er at jeg av og til er på noe dårlig steinete vei i øde områder, om uhellet skulle være ute har jeg lyst å få den på hjulene igjen uten å måtte ringe noen. Jeg klarer meg fint med range på ca.36 mil.

Jeg er 193cm og har lange bein, sitter greit på den. Men den orginale lille vindskjermen ga meg noe sjuk turbulens i hjelmen, fikk nesten parkinson da jeg passerte 90-95. Men kjøpte en litt høyere skjerm fra WRS (hos MC-Oslo), som gjorde dette mye bedre. Den ser jeg fint over, kunne sikkert ha kjøpt noe enda lenger også, men det ville jeg ikke ha.
Har også kjøpt noen utvidelser til de orginale handguards´a, syns det er veldig bra i regn og kaldt vær, selv om holkevarme er standard på alle. Har kjøpte også noen justerbare fothvilere i fjor, men jeg har enda ikke montert de... ble vant med vinklene slik det er :D
Generelt veldig fornøyd med den, men motoren har litt "hard" lyd. Men det er det flere andre merker og modeller med parallel-twin som har da. Bruker ikke løs navi-enhet lenger, kun Connected Ride, det funker bra nok for meg og har live trafikkdata også.
Alle verdens kart (med svært få unntak) gratis og oppdateres hyppig, du har antaglig testet denne selv :D

Bare å spørre om det er noe du lurer på om 850´n.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 613
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Ketil »

Takk for god info [mention]Gammelsmurfen[/mention] :thumleft Jeg har også tenkt på at en med vanlig tank er lettere å håndtere og 360 km er akseptabel rekkevidde. Har erfart at med så stor tank og rekkevidde jeg har nå, så «glemmer» jeg å følge med på tankmåler og har et par ganger såvidt rukket frem til bensinpumpa. Har de siste årene begynt å kjøre mer på grus og har utforsket litt av TET i Finland, Norge og Sverige. Kjører også mye alene og må stole på at jeg klarer å løfte sykkelen alene. En opplevelse i juni på tur over vidda mot Alta, satte virkelig i gang tankeprosessen om at en lettere mc bør vurderes. Skal skrive mer om dette i egen logg, og da kanskje med tittelen «hvor dum kan man være», legger ved et bilde under som sier litt om dumskapen :lol Ellers stor takk igjen for tilbakemeldingen om dine erfaringer med GS 850 :thumleft

Bilde

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5297
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av dypen »

@Ketil her har du hatt alt for liten fart inn i snøfonna ;)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg har en R1250GSA og kjempefornøyd med den. Hvis jeg vil ha den mindre topptung så fyller jeg ikke tanken full. I sommer lånte jeg en R1250HP i Australia. Det første som slo meg når jeg satte meg på den var at oi denne er liten. Kjørte mye grusveier og det ble også noen dager med ganske heftig (for meg) off-roading. Hvis jeg bodde i Australia, eller andre steder man har mulighet for å kjøre mye offroad, så hadde jeg kjøpt en Rally. For mitt bruk i Norge og nedover europa så tror jeg fremdeles GSA er best. Liker den store tanken når en kjører mye motorvei.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5297
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av dypen »

Forbruket på motorvei vs veier med lavere hastighet er betydelig og da er det godt å ha en romslig bensintank, veldig enig :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Det ble en kveldstur etter middag og gressklipping i kveld, er så lei av regn så nå må tørre kvelder utnyttes.
Ble en slags måneskinnstur da månen var ganske stor og ser ut til å nærme seg fullmåne.
Bra temperatur på kvelden med tanke på at det snart bikker oktober.
20230927_200648 (1).jpg
20230927_203816.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Det ble en tur til svigers på Moelv i dag, begge veier over Lygnaseter/Eina, E6 blir for kjedelig.
Så det utgjorde 30 mil.
20231001_173639.jpg
20231001_142123.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Har tatt langhelg, i dag ble det "Harrytur" til Töcksfors, men pga. minusgrader i natt og rim i gresset i skyggen til ved 12-tiden,
så dro jeg ikke hjemmefra før ved 14-tiden i påvente av litt bedre temperatur.
Makstemperatur var 9 grader og laveste 5 grader, så det var litt småfriskt et stykke på hjemveien.
Begynner å bli tynnt med mc på veien nå, jeg så 3 eller 4 stk. på 20 mil i dag.

Edit: grus i veien på FV 21 i flere svinger i nordgående felt fra det brente huset og nesten opp til Gan.
Der er det jo rimelig svingete også, så det kommer brått på!
20231009_152719.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Gammelsmurfen »

I dag meldte de i utgangspunktet regn hele dagen, men slik gikk det heldigvis ikke.
Derimot opphold og noe sol frem til utpå ettermiddagen, regnet kom ved ca. 15:40-tiden.
Bra temperatur (11 grader) sammenliknet med i går da det var 5 grader på samme tidspunkt.
Kjørte ned på vestsiden av Øyeren, tok en avstikker og fant dette gamle Børter e.verk fra 1914.
20231010_151433.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Nydelig høstvær å kjøre sykkel i :prf Hele 11 grader i ettermiddag.
Fikk først (etter frokost) tatt en grundig utvendig vask på bilen og spraycoating etterpå, så bar det ut på to hjul.
Har fått kjørt en del de siste par-tre ukene, hele sesongen må brukes... spesielt i år hvor mye drittvær har lagt litt demper på daglig kjøring.
20231015_161731.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Tror dagens tur på noen få mil får bli årets siste, kjørte til reservevarselet og litt til og fyllte 98 oktan for 3 gang på rad.
Jeg kjørte på jobb i forrige uke men har droppet det denne uka, litt fuktig og rundt et par pluss er nesten værre enn to-tre minus og tørrere luft.
Her ved et bygdetun i Rælingen, i morgen blir det nok vask og tørk for siste gang i år.
20231028_162539.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Man skjønner at det er på tide å ta sesongens siste vask, da vaskevannet begynner å fryse på sykkelen :D
Nå etter jeg kom inn begynte det å snø litt også, så sesongen er definitivt ferdig nå for min del.
Fylte opp fra reserven med 98 etter turen i går, så da er den snart klar for å settes bort :sorry
Måtte våren komme tidlig neste år! jeg er ikke så klar for vinter etter denne ganske begredelige sommeren,
den varte egentlig bare en måned (juni) på østlandet.
20231029_153301.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Da er 2024-sesongen i gang endelig, ned på Øyerens østside inkludert et par avstikkere i kveld.
Deilig å tenke på at det ligger et drøyt halvår på to hjul foran meg :D
20240414_185348.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar