Enduro som tung MC med full effekt

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
bateman
Innlegg: 14
Registrert: 12 okt 2022, 08:49
Motorsykkelen din: Yamaha FZ6N 2007

Enduro som tung MC med full effekt

Legg inn av bateman »

Hei :)

Jeg er helt ny på dette forumet.

Jeg har kjørt MC i 7 år. Kjører for tiden en Yamaha FZ6N.
Jeg har bestemt meg for å utvide horisonten og vil prøve noe helt nytt. Har derfor bestemt meg for å kjøpe enduro.
Jeg har sett på mye forskjellig fra Honda CRF300L/rally til KTM 690 Enduro og helt opp til KTM 790 Adventure R.
Alle disse virker som kjekke maskiner i hvert sitt segment.

Jeg lener dog mot en liten og lett sykkel som introduksjon til enduro, tror derfor ikke det blir 790 i denne omgang.

På ferden har jeg oppdaget en annen gruppe sykler som kanskje er de mest ekstreme maskinene. Jeg snakker da om type EXC 500, FE501, TE511 og lignende. Dette er lette, en-sylindrede sykler med enorm kraft. Jo mer jeg leser meg opp på disse syklene jo mer lener jeg mot at det er dette jeg har lyst på i denne omgang.

Etter en del søking på finn.no har entusiasmen blitt noe dempet. Nesten alt jeg finner av disse syklene er begrenset til rundt 20hk. Hva er poenget med disse maskinene i så nedstrupet konfigurasjon? Kommer dette av utslippskrav og lignende?
Jeg har funnet et par sykler som ikke er nedstrupet:
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=275473428 (Finn: 60hk / vognkort: 21hk)
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=272736299 (Finn: 74hk / vognkort: 18hk)

Er dette eiere som har modifisert syklene slik at de nå er ulovlig å bruke? Er dette vanlig å gjøre med disse syklene? Jeg klarer ikke å finne gode argumenter for å kjøpe en slik sykkel dersom du bare skal bruke 25% av kraften den var laget for å levere.

Har dere eventuelt forslag til andre sykler i samme kategori som er lette, høye, 1 sylinder, 40hk++, mindre enn 500cc, rigget for enduro og ikke minst lovlig på vei?


Jeg innser at kunnskapsnivået mitt om dette ikke er særlig imponerende. Jeg gleder meg til å høre hva dere synes :)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Enduro som tung MC med full effekt

Legg inn av AJ »

bateman skrev: 12 okt 2022, 09:22 Har dere eventuelt forslag til andre sykler i samme kategori som er lette, høye, 1 sylinder, 40hk++, mindre enn 500cc, rigget for enduro og ikke minst lovlig på vei?
Hei og velkommen til oss her på MCsiden.no :vs !

Forslag til sykkel, som også erfarne motorsyklister hat latt seg overraske over, nemlig KTM 390 Adventure.
Kvikk motor på 43 villige hestekrefter. Også godt egnet som tursykkel hvor en knapt merker forskjell på med bagasjen en bel av oss har med på tur.
Har selv en Duke 390, som jeg er storfornøyd med. Men siden den slett ikke er optimal på grusveier vurderer jeg stadig å bytte den i en Adventure 390 siden jeg bor i et område hvor det er et eldorado av grusveier :crazy: .
Lav vekt og letthåndterlige spreke sykler.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

bateman
Innlegg: 14
Registrert: 12 okt 2022, 08:49
Motorsykkelen din: Yamaha FZ6N 2007

Re: Enduro som tung MC med full effekt

Legg inn av bateman »

AJ skrev: 12 okt 2022, 09:40
Hei og velkommen til oss her på MCsiden.no :vs !

Forslag til sykkel, som også erfarne motorsyklister hat latt seg overraske over, nemlig KTM 390 Adventure.
Kvikk motor på 43 villige hestekrefter. Også godt egnet som tursykkel hvor en knapt merker forskjell på med bagasjen en bel av oss har med på tur.
Har selv en Duke 390, som jeg er storfornøyd med. Men siden den slett ikke er optimal på grusveier vurderer jeg stadig å bytte den i en Adventure 390 siden jeg bor i et område hvor det er et eldorado av grusveier :crazy: .
Takk AJ, det setter jeg stor pris på.

Jeg har hatt 390 Adventure på radaren tidligere. Årsaken til at jeg har gått vekk i fra denne er at jeg har fått inntrykk av at den er mer orientert mot gatekjøring enn faktisk offroad. Jeg synes også enduro syklene er "tøffere" på grunn av bakkeklaring, høy fender, lav vekt og "rått" utseende om du skjønner hva jeg mener.
Jeg prøvde 790 Adventure R som et alternativ. Den er jo helt rå, men jeg synes den er for stor å ta offroad for en nybegynner som meg.

JoeHugin
Innlegg: 204
Registrert: 01 sep 2022, 14:00
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N

Re: Enduro som tung MC med full effekt

Legg inn av JoeHugin »

Ett tips jeg ser ofte er Honda CRF300L https://kellox.no/produkter/mc/motorsyk ... -red-r292/ (eller Rally for mer vindbeskyttelse https://kellox.no/produkter/mc/motorsyk ... -red-r292/ )

Men også Suzuki DR-Z 400 har jeg sett bli anbefalt, årsaken er at motorene deres er veldig solide.
Det ligger én på Finn nå, ellers ligger det mye supermotarder somregel (DR-Z 400 SM)
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=272610609

Jeg tror en CRF300L/Rally er skikkelig fin begynnersykkel, så fin at jeg vurderer det selv neste år.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Enduro som tung MC med full effekt

Legg inn av AJ »

Har selv noe erfaring med Husaberg 450 og 510 (eller var det 570, den het :-k ... husker ikke i farten) for noen år siden da importøren av disse holdt til rett ved her jeg bor.
Og jeg kan underskrive på at disse var helt suverene på grus :crazy: !
La vekt på disse også. Og skikkelig fjæringsvei og bakkeklaring. Og ikke minst spreke motorer.

Har kjørt Duke'en en del på grusveier. Funker forsåvidt greit når man er klar over sykkels begrensede grusveikonfigurasjon, for å si det sånn.
390 Adventure er langt bedre sånn sett. Har testkjørt denne og ble positivt overrasket. Se om du kan få prøvd en før du avskriver den som uaktuell ;) .
Ellers kan du jo gå til det skritt å gjøre noe litt utenom det vanlige, nemlig å gå for en Royal Enfield Himalayan 411 :crazy: .
Denne har faktisk blitt ganske populær her landet.
Har prøvekjørt denne også og må si jeg likte den godt.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

bateman
Innlegg: 14
Registrert: 12 okt 2022, 08:49
Motorsykkelen din: Yamaha FZ6N 2007

Re: Enduro som tung MC med full effekt

Legg inn av bateman »

JoeHugin skrev: 12 okt 2022, 10:06 Men også Suzuki DR-Z 400 har jeg sett bli anbefalt, årsaken er at motorene deres er veldig solide.
Det ligger én på Finn nå, ellers ligger det mye supermotarder somregel (DR-Z 400 SM)
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=272610609
Supert tips med Dr-Z 400. Jeg skal undersøke denne. Takk.

bateman
Innlegg: 14
Registrert: 12 okt 2022, 08:49
Motorsykkelen din: Yamaha FZ6N 2007

Re: Enduro som tung MC med full effekt

Legg inn av bateman »

AJ skrev: 12 okt 2022, 10:07 Har selv noe erfaring med Husaberg 450 og 510 (eller var det 570, den het :-k ... husker ikke i farten) for noen år siden da importøren av disse holdt til rett ved her jeg bor.
Og jeg kan underskrive på at disse var helt suverene på grus :crazy: !
La vekt på disse også. Og skikkelig fjæringsvei og bakkeklaring. Og ikke minst spreke motorer.

Ellers kan du jo gå til det skritt å gjøre noe litt utenom det vanlige, nemlig å gå for en Royal Enfield Himalayan 411 :crazy: .
Denne har faktisk blitt ganske populær her landet.
Har prøvekjørt denne også og må si jeg likte den godt.
Jeg synes Himalayan 411 er en kjempekul sykkel, men ikke akkurat det jeg er ute etter i denne omgang. Jeg vil ha noe som er mye lettere og mye kraftigere ;)

Husaberg 450/510/570 er midt i blinken, men alle jeg kan finne er strupet ned til under 20hk.

Noen som kan si noe mer rundt årsaken til at stort sett alt av ekstreme endurosykler er strupet ned til under 20hk. Altså Type Husaberg 510, KTM EXC500, Husqvarna FE501 osv?

JoeHugin
Innlegg: 204
Registrert: 01 sep 2022, 14:00
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N

Re: Enduro som tung MC med full effekt

Legg inn av JoeHugin »

Ikke så lett å si, for både KTM og Husqvarna forteller ikke hvor mye effekt de har på hjemmesider eller i kataloger. Mulig det er A2-reg?

Synser her. :)

bateman
Innlegg: 14
Registrert: 12 okt 2022, 08:49
Motorsykkelen din: Yamaha FZ6N 2007

Re: Enduro som tung MC med full effekt

Legg inn av bateman »

JoeHugin skrev: 12 okt 2022, 11:21 Ikke så lett å si, for både KTM og Husqvarna forteller ikke hvor mye effekt de har på hjemmesider eller i kataloger. Mulig det er A2-reg?

Synser her. :)
Helt riktig, og disse registreres nok som A2 på grunn av effekten. Men Det er ingen tvil om at disse syklene opprinnelig er laget med mye høyere effekt enn 18hk. Diverse nettsider og blader fra utlandet oppgir "ca. 58hp" på for eksempel EXC 500.

Jeg tror at disse blir kraftig strupet ned og registrert som A2 for å tilfredsstille krav til utslipp og støy. Jeg bare kan ikke forstå hvem som kjøper en slik sykkel og bruker den med kun 18hk. Da kunne man jo like greit kjøpt en 250cc og spart både vekt og penger.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Enduro som tung MC med full effekt

Legg inn av pingvin »

bateman skrev: 12 okt 2022, 09:22 Er dette eiere som har modifisert syklene slik at de nå er ulovlig å bruke? Er dette vanlig å gjøre med disse syklene? Jeg klarer ikke å finne gode argumenter for å kjøpe en slik sykkel dersom du bare skal bruke 25% av kraften den var laget for å levere.
Nesten alle endurosykler med skilt er full effekt og egentlig ulovlige men kjenner ingen som hatt noe problemer med dette. Er lokk foran luftinntak og noe annen struping som fjernes på minutter og altså "alle" gjør.

Har 450EXC og 690enduro, 450 best om skal kjøre i skauen, ellers er 690 klart bedre :thumleft Spørs på bruksområde, hva slags kjøring tenker du?
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

bateman
Innlegg: 14
Registrert: 12 okt 2022, 08:49
Motorsykkelen din: Yamaha FZ6N 2007

Re: Enduro som tung MC med full effekt

Legg inn av bateman »

pingvin skrev: 12 okt 2022, 12:08
bateman skrev: 12 okt 2022, 09:22 Er dette eiere som har modifisert syklene slik at de nå er ulovlig å bruke? Er dette vanlig å gjøre med disse syklene? Jeg klarer ikke å finne gode argumenter for å kjøpe en slik sykkel dersom du bare skal bruke 25% av kraften den var laget for å levere.
Nesten alle endurosykler med skilt er full effekt og egentlig ulovlige men kjenner ingen som hatt noe problemer med dette. Er lokk foran luftinntak og noe annen struping som fjernes på minutter og altså "alle" gjør.

Har 450EXC og 690enduro, 450 best om skal kjøre i skauen, ellers er 690 klart bedre :thumleft Spørs på bruksområde, hva slags kjøring tenker du?
Det var oppklarende, takk! Så man kan altså kjøpe en ny EXC 500 eller lignende og så er det svært enkle grep som skal til for å få full effekt? Ikke noe problemer med politi/vegvesen i forhold til "trimming"?

Jeg må nok gå en runde eller to med meg selv i forhold til bruksområde. Jeg har veldig lyst til å utforske offroad-kjøring, men har ingen erfaring med det fra før. Samtidig er det greit å ha en sykkel som også fungerer på landevei og motorvei da jeg må innrømme at jeg sannsynligvis kommer til å kjøre mer asfalt enn grus og skog.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Enduro som tung MC med full effekt

Legg inn av pingvin »

bateman skrev: 12 okt 2022, 12:37
Det var oppklarende, takk! Så man kan altså kjøpe en ny EXC 500 eller lignende og så er det svært enkle grep som skal til for å få full effekt?
Yes :-) Selv når kjøpt ny fra forhandler har den blitt levert som fulleffekt med lokk og dill i liten eske ved siden av.
bateman skrev: 12 okt 2022, 12:37Ikke noe problemer med politi/vegvesen i forhold til "trimming"?
Tror ikke vært noe fokusområde, jeg kjenner ikke til noen som tatt. MEN ikke slik at vi kjører 30 mil på asfalt, er kanskje 10-15min på asfalt før offroad. Så da er jo statistikken på vår side.

Men mange som bygger om EXC til motard og ikke inntrykk av at noe som blir sjekket mye uansett.
bateman skrev: 12 okt 2022, 12:37Jeg må nok gå en runde eller to med meg selv i forhold til bruksområde. Jeg har veldig lyst til å utforske offroad-kjøring, men har ingen erfaring med det fra før. Samtidig er det greit å ha en sykkel som også fungerer på landevei og motorvei da jeg må innrømme at jeg sannsynligvis kommer til å kjøre mer asfalt enn grus og skog.
Hvis det er veldig knotete skaukjøring så er selv 690 for stort om du ikke er veldig god (og mye bedre enn meg). Og en 250cc letter å kjøre enn 500cc. Men 250cc er masete på grusveier så 500 har bredere bruksområde. 2-takt enda mer rendyrket skausykkel så 4 takt nok greiest.

Om blanding av skau og grusveier og litt asfalt til og fra er 500cc glimrende. Men ville ikke kjørt 500cc på motorvei...

Er jo der 690 er så genial. For all del, ikke spesielt bra på motorvei, er vel det dårligst på men fikser det da om ikke altfor langt og for ofte. Småveier på asfalt er kjempemorsomt på 690. Og kanonbra på grusveier og kjerreveier. Lett enduro (bra sti) går også greit selv om enn 250/500 er lettere å kjøre. Så for mest grus og småveier på asfalt og kanskje litt lett enduro så er vel 690 i egen klasse.

790/890 er for grusvei/asfalt, ikke skauen om du ikke er fryktelig god.

PS! For ordens skyld, er jo strengt forbudt med kjøring i utmark i Norge. Så egentlig må man kjøre på lukkede baner og ha lisens for at skal være lovlig. Mulig kaster litt stein i glasshus her...
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

bateman
Innlegg: 14
Registrert: 12 okt 2022, 08:49
Motorsykkelen din: Yamaha FZ6N 2007

Re: Enduro som tung MC med full effekt

Legg inn av bateman »

pingvin skrev: 12 okt 2022, 13:17
bateman skrev: 12 okt 2022, 12:37
Det var oppklarende, takk! Så man kan altså kjøpe en ny EXC 500 eller lignende og så er det svært enkle grep som skal til for å få full effekt?
PS! For ordens skyld, er jo strengt forbudt med kjøring i utmark i Norge. Så egentlig må man kjøre på lukkede baner og ha lisens for at skal være lovlig. Mulig kaster litt stein i glasshus her...
Takk, dette er helt supert!

Dette med lovlighet og utmark har jeg også lurt på. Finnes det noen nettside/forum som lister opp ideelle plasser å kjøre? Jeg forstår det ikke er tillatt, men vi har jo masse skog og utmark i dette land der det verken finnes folk eller politi. Ellers er det vel masse "industriveier" av grus som leder mange kilometer ut i skau/fjell/mark som brukes som tilgang til vindmøller, demninger og alt mulig annet? Disse er vel lov å kjøre på om ikke annet er skiltet?

Hva er ellers vanlig praksis i forhold til å kjøre terreng uten å dra på lukket bane?

JoeHugin
Innlegg: 204
Registrert: 01 sep 2022, 14:00
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N

Re: Enduro som tung MC med full effekt

Legg inn av JoeHugin »

Er jo mange mil med åpen fylkesvei som er grus og, kanske ikke helt "TET", men.

(Jeg kjører ikke grus selv enda, men vurderer fra neste år) :)

bateman
Innlegg: 14
Registrert: 12 okt 2022, 08:49
Motorsykkelen din: Yamaha FZ6N 2007

Re: Enduro som tung MC med full effekt

Legg inn av bateman »

JoeHugin skrev: 12 okt 2022, 13:38 Er jo mange mil med åpen fylkesvei som er grus og, kanske ikke helt "TET", men.

(Jeg kjører ikke grus selv enda, men vurderer fra neste år) :)
Finnes det nettsider, kart, app eller lignende som viser hvilke fylkesveier som er grus?
Det aller meste er jo asfalt, så er det er ikke så godt å vite hvor man skal dra for å finne kjekke grusveier.

Svar