Mc til en på 193cm

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
BigFudge87
Innlegg: 22
Registrert: 14 okt 2022, 20:09
Motorsykkelen din: Suzuki V-Strom 650 2008

Mc til en på 193cm

Legg inn av BigFudge87 »

Hei. jeg er helt ny her på forumet.
Jeg skal ta tung mc lappen neste år. å har da begynt å se på mc.

jeg er da 193cm høy og veier rundt 100kg. så derfor lurer jeg på hva som egner seg greit for meg.
budsjettet for førstegangs sykkel er under 50 tusen (gjerne langt under å)
gjerne bobber (eller sykkel som greit kan bygges om) merke er ikke så viktig for meg egentlig.

noen som har noen gode tips?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Mc til en på 193cm

Legg inn av AJ »

BigFudge87 skrev: 14 okt 2022, 21:22 Hei. jeg er helt ny her på forumet.
Jeg skal ta tung mc lappen neste år. å har da begynt å se på mc.

jeg er da 193cm høy og veier rundt 100kg. så derfor lurer jeg på hva som egner seg greit for meg.
budsjettet for førstegangs sykkel er under 50 tusen (gjerne langt under å)
gjerne bobber (eller sykkel som greit kan bygges om) merke er ikke så viktig for meg egentlig.

noen som har noen gode tips?
Heisan!
Velkommen til oss på MCsiden.no forumet :vs !
Hyggelig at du fant oss :D .

Foreslår samme sykkel som jeg har anbefalt mange andre å sjekke nærmere, nemlig Yamaha TDM 900, som egner seg godt for storvokste.
En MC med god plass, god og overraskende sprek motor og ganske så problemfri.
Hadde selv en slik i fire sesonger og kjørte tett opp mot 60000 km. med min, som var en 2006 mod.

Her er en godt under ditt budsjett:

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=110648938

Hold oss gjerne orientert om hva du sjekker ut på veien til MC'en du endelig ender opp med :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Mc til en på 193cm

Legg inn av mekkern »

Honda xl1000V varadero er utmerket til lange personer.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Mc til en på 193cm

Legg inn av kjellv »

Du er ikke så høy at det vil være problematisk å finne riktig sykkel. Men for å finne riktig sykkel tror jeg du starter i feil ende..

Selv stod jeg på samme sted som du for omtrent nøyaktig 11 år siden. Jeg var hellig overbevist om at en Yamaha Virago 1100 ville være den ultimate motorsykkelen for meg. Det var min drøm. Nå 11 år senere, og etter ved flere anledninger å ha kjørt både Virago og en del andre lignende sykler, er jeg glad jeg ikke rota bort penger på en slik. Det hadde vært en blindvei for meg.

I tiden framover mot førerkortet regner jeg med det dukker opp flere sykler til favorittlista di, og i flere kategorier. Bruk tida godt, og vær åpen for det meste. Finn ut hva du drømmer om å bruke sykkelen til. Er det bare du, eller skal du tilby baksetet til noen. Er det korte turer i nærområdet, lengre turer kanskje med bagasje og overnatting, eller riktig lange turer over mange dager/uker med lange dagsetapper? Noen drømmer bare om showoff på stripa også. Jeg tror du bør begynne i denne enden, så kan du bestemme deg for kategori, og først da kan du fokusere deg nærmere inn på mer spesifikke sykler. Still gjerne spørsmålene her inne, og du vil få mange forskjellige svar. Alle snakker varmt om sine egne sykler, men til slutt er det du som må gjøre dine valg ut fra egne overbevisninger. Du finner neppe drømmesykkelen ved første kjøp, og det er helt vanlig. Mange bytter sykkel ofte i tidlig fase før de finner den som passer best. Alt blir mye enklere når lappen ligger i lomma og har kjøpt din første sykkel, da kan du prøve mye annet også. Da vil det plutselig begynne å blinke lamper på sykler du ikke en gang hadde tenkt på før.

For meg startet deg med en Yamaha TDM 900 slik som AJ foreslo. Faktisk var det han som foreslo akkurat denne modellen da jeg stilte samme spørsmålet som du her inne. Det ble IKKE feil, og jeg hadde den i 3 år. Jeg fikk mer og mer smaken på lengre turer og bytta til en Yamaha FJR1300, denne ble heller ikke feil og jeg hadde den i 5 år. I denne perioden valgte jeg stadig oftere veier med dårligere standard og oppsøkte gjerne veldig avsidesliggende steder. Ramla borti en del grusveier også, noen av dem så dårlige at jeg var redd koffertboksene skulle ramle av. Det gikk som det måtte gå ved neste bytte, da ble det en Yamaha XT1200ZE Super Ténéré. Dette ble heller ikke feil, dette er en sykkel som elsker dårlige veier. Det er også en sykkel jeg sterkt vurderte allerede da jeg kjøpte FJRen. Min utvikling går videre, og nå oppsøker jeg grusveier på turene mine.

Som du ser vil ting forandre seg underveis, og behovene endrer seg. Men uansett hva du velger vil det neppe bli helt feil. Det blir en erfaring, og det er ikke verre enn å bytte hvis man føler det ikke stemmer som det burde. Lykke til i prosessen, og velkommen som forummedlem :prf

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Mc til en på 193cm

Legg inn av FredrikE24 »

Kjøp sykkelen du ønsker deg. Punktum!
Jeg er 194 og kjøpte BMWen jeg hadde lyst på. Har den fortsatt etter 6 år.

TDMen er fryktelig kjip.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Mc til en på 193cm

Legg inn av rolf-arne »

Kjell sier det meste, tenk igjennom hva du vil oppnå med sykkelen... så kan du lese Kjell sine ord e gang til.

Til slutt gjør du som Fredrik24 sier, bestem deg for det du liker.

Mye kan tilpasses...

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mc til en på 193cm

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 15 okt 2022, 00:47 Kjøp sykkelen du ønsker deg. Punktum!
Jeg er 194 og kjøpte BMWen jeg hadde lyst på. Har den fortsatt etter 6 år.

TDMen er fryktelig kjip.
100% enig.

193 er jo ikke grusomt høyt. Men jeg ville ligget unna mini cruisere. Som feks. Nye Honda Rebell. Den var for liten selv til meg. Utrolig kjip og ikke minst trang og liten cruiser med absolutt null sjel.

Virago kjenner jeg ikke til, men jeg har eid en Yamaha V-Star (XVS) 1300 2012 modell. Denne hadde passet deg fint. Glem også HD Sportster. Utrolig liten og trang sykkel.

Skal du ha sykkel helst langt under 50.000, så blir utvalget ganske dårlig. TDM900 er sikkert en god sykkel rent teknisk sett opp mot pris etc. men man får jo ikke akkurat gåsehud av det utseendet.

Du sier du ikke kan bruke mer enn maks 50k. Lån penger å kjøp deg en overligger eller nesten ny sykkel med garanti etc. verditapet blir da veldig lite. Det er jo kun verditapet som du faktisk har brukt når du selger den igjen. Du taper neppe 50k på et år på en ny overligger eller en demokjørt sykkel.

Hvis du ikke får lån i det hele tatt og ikke ønsker å bruke mer enn maks 50K (helst mye mindre) på en tung sykkel, så er det nesten så jeg lurer på om det i det hele tatt er forvarlig. Tenk litt sikkerhet også. En gammel cruiser til under 50K har som regel elendige bremser og dertil dempere etc.

Norsense
Innlegg: 82
Registrert: 12 des 2019, 08:51
Motorsykkelen din: For tiden uten.
Sted: Arendal

Re: Mc til en på 193cm

Legg inn av Norsense »

Jeg er like høy som deg. For meg styrer høyden ganske mye ved sykkelvalg, men jeg har i tillegg artrose i de store leddene. Så er det jo slik at to like høye mennesker ikke er bygget på samme måte, slik at vinklene på sittestillingen ikke blir identiske. Jeg har til stadighet brukt https://cycle-ergo.com/ som gir veldig god indikasjon på sittestilling. Spesielt når du får erfaring med hvilke sykler som passer deg godt/dårlig, er denne av stor verdi. Generelt er det jo ofte slik at Offroad/Adventure-sykler har "bedre" sittestilling for høye personer. Jeg har i det siste hatt ganske mange mil på en lånt cruiser ifb. øvelseskjøring. Dette er en sykkel jeg liker veldig godt, men som gir meg vondt i hoftene etter et par timer. Om du liker bobber-stilen er du kanskje opptatt av hvordan "ting ser ut" og veldig mange sykler blir visuelt veldig små for storvokste personer. Jeg leste en beskrivelse som fritt oversatt beskrev det som "en apekatt som voldtar en fotball". Det synes jeg er et godt utrykk!

Lykke til med sykkelvalg!

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Mc til en på 193cm

Legg inn av Gammelsmurfen »

Har samme mål og ca vekt som deg, med lange bein. Jeg syns ergonomien teller høyt, skal man kjøre mer enn 1,5-2 times tid så blir ikke det behagelig på noe som er helt feil. Til en viss grad er det litt tilvenning og noe justeringer med f.eks. justerbare fothvilere, bar-risers og evt. setebytte kan utgjøre en god del om noe er i grenseland. For egen del går det i høye sykler pga. disse lange beina, syns det er ubehagelig over langen om knevinkelen blir for stor.

JoeHugin
Innlegg: 204
Registrert: 01 sep 2022, 14:00
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N

Re: Mc til en på 193cm

Legg inn av JoeHugin »

Jeg er 187 og sitter komfortabelt på Suzuki Intruder 800, både orginal og med fothvilerfremflyttere.

De får du også til god pris, og du kan bygge de om til bobber akkurat som du vil selv. Driftssikre motorer og, har hatt 2 Savage og 3 Intrudere i familien, 2 av intruderne har vært i familien i 6-7 år nå og lite trøbbel, den eldste er vel 92-93 modell, nyeste...2003? Og mer eller mindre helt like 😂

Ett eksempel
https://www.finn.no/261645180

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Mc til en på 193cm

Legg inn av dypen »

BigFudge87 skrev: 14 okt 2022, 21:22 Hei. jeg er helt ny her på forumet.
Jeg skal ta tung mc lappen neste år. å har da begynt å se på mc.

jeg er da 193cm høy og veier rundt 100kg. så derfor lurer jeg på hva som egner seg greit for meg.
budsjettet for førstegangs sykkel er under 50 tusen (gjerne langt under å)
gjerne bobber (eller sykkel som greit kan bygges om) merke er ikke så viktig for meg egentlig.

noen som har noen gode tips?
God respons på innlegget! Hva har du sett på finn.no som frister å kjøpe :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

BigFudge87
Innlegg: 22
Registrert: 14 okt 2022, 20:09
Motorsykkelen din: Suzuki V-Strom 650 2008

Re: Mc til en på 193cm

Legg inn av BigFudge87 »

Hei alle sammen. Tusen takk for masse svar. jeg har hatt problemer med nett i det siste så har ikke fått rota meg til å svare enda.

Jeg har titta litt på finn. (har vel 50 annonser lagra 😂) men mye er sånn "usikkert" siden jeg må få prøvesitti/kjørt forskjellige modeller.
etter at AJ her skrev at jeg burde sjekke ut Yamaha TDM 900 og 850, så dette har jeg gjort. pluss masse annet.
dette er ikke helt min "type" mc. men har også funnet ut at det er bedre å starte et sted, å heller jobbe seg opp til noe man vil ha. god trening og kjøreteknikk er viktigere enn utseende og stil på sykkelen.

har også sett på Honda xl1000V varadero som jeg også ble anbefalt her.

Honda CBF1000 har jeg også titta litt på. men usikker på størrelse på den kontra varadero og tdm

og så har jeg selvfølgelig titta litt på cruisere (shadow, intruder, vulcan/VL, marauder og sånne sykler.

Nå er dette fortsatt veldig tidlig i drømminga, så har ikke sånn kjempe dårlig tid enda. får ikke begynt på kjøretimer før tidligst mars uansett.

jeg har også brukt cycle-ergo.com litt. men føler det ser så feil ut på de fleste jeg tester på. (inkl de typene jeg allerede har sitti på i virkeligheten)

et annet problem jeg har når jeg ser på finn er at jeg fortsatt lever litt i bil bobla. ser veldig mye på hestekrefter. jeg vet jo det at en mc veier bare en brøkdel av en bil. men klarer liksom ikke å se helt vekk fra det der.

men uansett så vil jeg nok ha en mc i starten som jeg virkelig kan lære meg å kjøre med. har en del erfaring på 2 hjul. trial i mange år, moped og noe tung og mellomtung mc.

Jeg vet også at 50 tusen er litt lite i forhold til å handle mc. men akkurat nå så er det eneste mulighet fram til økonomien min blir bedre.
jeg liker også å skru selv, så ser jo på en måte litt fram til å fikse og styre litt selv. (har flere som er kyndige når det kommer til det, så har alltid hjelp)

ErikW
Innlegg: 684
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Mc til en på 193cm

Legg inn av ErikW »

Se litt mot Sverige. Der får du mye fint til 25 - 35.000,- . 20 års regelen, så er det bare moms + vrakpant :twothumbs:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mc til en på 193cm

Legg inn av Bjerknez »

et annet problem jeg har når jeg ser på finn er at jeg fortsatt lever litt i bil bobla. ser veldig mye på hestekrefter. jeg vet jo det at en mc veier bare en brøkdel av en bil. men klarer liksom ikke å se helt vekk fra det der.
Det fleste motorsykler over 600ish kubikk og 80+ hester vil parkere de fleste biler når det kommer til aksellerasjon opp til 100km/t. Med "de fleste" så mener jeg vanlige fossilt drevne samt EL-biler.

Derimot KAN du få probelemr med å holde følge med premium el-biler som har ganske imponerende aksellerasjon. Spesielt med en gammel sykkel. Toppfart på motorsykler i den sjangeren du sikter til er nok heller ikke særlig høyere enn det de fleste vanlige biler klarer, men du når nok toppfarten raskere.

Her snakker jeg da ikke om RR sykler, power cruisere og dyrere sykler. De tre sistnevnte vil kanskje få problemer med å holde følge med den råeste teslaen på rettstrekket, men ellers er det vel ytterst få biler som tar disse syklene både i aks og toppfart. Da må man vertfall opp i et 6-7 siffret beløp.

Med min sykkel klarer jeg kanskje og holde følge med den råeste Tesalen fra 0-100 og kanskje også 0-200, men merk at den råeste Teslaen da er helt sinnsyk og koster deretter.

Ja, det er viltig og tenke vekten oppi dette. Som en generell regel så veier vel nye biler i dag fort 1.4 tonn. Min sykkel veier 300ish kilo. Det er nesten 5 ganger mindre vekt enn bilen. Min sykkel har 165HK. Og 220NM. Gang dette med fem så har man et omtrentlig bilde av hvor mye motor en bil må ha for å holde følge.

Altså 825 HK'er og 1100NM.

Så kan man sikkert trekke fra litt for kjentfolk og alt det der, men ja, vekten er vesentlig og ta med i bildet. Ikke for morroskyld at RR sykler beregnet for løp , formel1 biler og rallybil blor strippet til skinnet. Vekt og power henger i hop :)

Dessuten vil du føle farten mye mer på en motorsykkel. Han i Teslaen kan gomle innpå et pølse i brød mens han prøver og ta deg i en lyskryssduell ved å bare klampe pedalen og holde i rattet, mens DU må virkelig holde deg fast, treffe riktig gir, unngå julløft/julspinn etc.

I vanlig trafikk er de fleste motorsykler overlegne de fleste biler. Men husk at fordelene fort kan bli ulempene. Man kan smette inn mellom biler og aksellerere fra dem i lyskryss og køer etc. men et kjent fenomen er at bilister ikke ser deg. Det kan fort bli en lærepenge mange må oppleve før dem lærer :)
Sist redigert av Bjerknez den 10 nov 2022, 05:44, redigert 1 gang totalt.

BigFudge87
Innlegg: 22
Registrert: 14 okt 2022, 20:09
Motorsykkelen din: Suzuki V-Strom 650 2008

Re: Mc til en på 193cm

Legg inn av BigFudge87 »

Bjerknez skrev: 08 nov 2022, 04:21
et annet problem jeg har når jeg ser på finn er at jeg fortsatt lever litt i bil bobla. ser veldig mye på hestekrefter. jeg vet jo det at en mc veier bare en brøkdel av en bil. men klarer liksom ikke å se helt vekk fra det der.
Det fleste motorsykler over 600ish kubikk og 80+ hester vil parkere de fleste biler når det kommer til aksellerasjon opp til 100km/t. Med "de fleste" så mener jeg vanlige fossilt drevne biler.

Derimot KAN du få probelemr med å holde følge med premium el-biler som har ganske imponerende aksellerasjon. Spesielt med en gammel sykkel. Toppfart på motorsykler i den sjangeren du sikter til er nok heller ikke særlig høyere enn det de fleste vanlige biler klarer, men du når nok toppfarten raskere.

Her snakker jeg da ikke om RR sykler, power cruisere og dyrere sykler. De tre sistnevnte vil kanskje få problemer med å holde følge med den råeste teslaen på rettstrekket, men ellers er det vel ytterst få biler som tar disse syklene både i aks og toppfart. Da må man vertfall opp i et 6-7 siffret beløp.

Med min sykkel klarer jeg kanskje og holde følge med den råeste Tesalen fra 0-100 og kanskje også 0-200, men merk at den råeste Teslaen da er helt sinnsyk og koster deretter.

Ja, det er viltig og tenke vekten oppi dette. Som en generell regel så veier vel nye biler i dag fort 1.4 tonn. Min sykkel veier 300ish kilo. Det er nesten 5 ganger mindre vekt enn bilen. Min sykkel har 165HK. Og 220NM. Gang dette med fem så har man et omtrentlig bilde av hvor mye motor en bil må ha for å holde følge.

Altså 825 HK'er og 1100NM.

Så kan man sikkert trekke fra litt for kjentfolk og alt det der, men ja, vekten er vesentlig og ta med i bildet. Ikke for morroskyld at RR sykler beregnet for løp , formel1 biler og rallybil blor strippet til skinnet. Vekt og power henger i hop :)

Dessuten vil du føle farten mye mer på en motorsykkel. Han i Teslaen kan gomle innpå et pølse i brød mens han prøver og ta deg i en lyskryssduell ved å bare klampe pedalen og holde i rattet, mens DU må virkelig holde deg fast, treffe riktig gir, unngå julløft/julspinn etc.

I vanlig trafikk er de fleste motorsykler overlegne de fleste biler. Men husk at fordelene fort kan bli ulempene. Man kan smette inn mellom biler og aksellerere fra dem i lyskryss og køer etc. men et kjent fenomen er at bilister ikke ser deg. Det kan fort bli en lærepenge mange må oppleve før dem lærer :)

takk for svar :) er ikke på jakt etter en "racer" vil bare kose meg med å kjøre jeg :) litt for glad i førerkortet mitt til å leke med alt for mye power :lol

Svar