Test Yamaha T7 vs 690/700/701 i "Ride"

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Test Yamaha T7 vs 690/700/701 i "Ride"

Legg inn av pingvin »

Ref annen diskusjon rundt T7 vs 690 og andre alternativer, noen og en hver kan jo bli (kanskje med rette) beskyldes for å være litt biazed, får nesten tro MC magasiner i hvert fall prøver å være objektive. Så passet bra at siste "Ride" (engelsk) testet disse 2 mot hverandre. Ish, er den litt mer offroad tilpassede World raid T7en mot GasGas ES700 som langt på vei er en 690 i rød klær.

Konkluderer vel litt som jeg har tenkt og vel er litt opplagt, T7en bedre på asfalt og 700en bedre offroad men begge funker bra til begge deler.

(AJ, du får slette om dette går på copyright'en løs...)

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Test Yamaha T7 vs 690/700/701 i "Ride"

Legg inn av AJ »

En annen interessant testsammenligning er denne gjort at ADV Pulse:

https://www.advpulse.com/adv-news/april ... omparison/
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
utc
Innlegg: 341
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: Test Yamaha T7 vs 690/700/701 i "Ride"

Legg inn av utc »

Flotte sykler alle sammen, holder en knapp på Yamaha'n. Den var en sterk kandidat da jeg kjøpte sykkel i januar. Men jeg er støpt med litt for korte bein så det ble ikke Tenerè700. AJ, Virker som at du liker Aprilia'n; blir det den vi ser deg på i neste sesong ?
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Test Yamaha T7 vs 690/700/701 i "Ride"

Legg inn av AJ »

utc skrev: 17 okt 2022, 20:39 AJ, Virker som at du liker Aprilia'n; blir det den vi ser deg på i neste sesong ?
Liker denne, ja. Helt klart :). Passer perfekt for de veiene vi har her jeg bor. Og det gjelder hovedveiene så vel som grusveiene.
Så vi får se hva som skjer i 2023 sesongen ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Test Yamaha T7 vs 690/700/701 i "Ride"

Legg inn av dypen »

dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Test Yamaha T7 vs 690/700/701 i "Ride"

Legg inn av Gammelsmurfen »

Ingen tvil om at T7 er en bra sykkel for dårlige veier, jeg har alltid likt Yamaha men denne er veldig sparsommelig utstyrt i forhold til prisen og falt ut av lista da jeg kjøpte ny 2022 modell.
Og instrumenteringen likner mer på en Palm III fra 3com som kom i 1998 enn på motorsykkelinstrumentering fra 2022.
Der er det vesentlig bedre på Tuareg´n med bla. farge-TFT og kjøreprogrammer hvor man kan justere på settinger også.
Den er vel også rundt 20-30 000 billigere også enn T7´n.
Skal sies at jeg ikke har prøvd noen av disse to, men på papiret så tyder alt på at jeg ville ha valgt Tuareg av disse to.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Test Yamaha T7 vs 690/700/701 i "Ride"

Legg inn av AJ »

Gammelsmurfen skrev: 18 okt 2022, 20:37 Den er vel også rundt 20-30 000 billigere også enn T7´n.
Skal sies at jeg ikke har prøvd noen av disse to, men på papiret så tyder alt på at jeg ville ha valgt Tuareg av disse to.
Trodde ikke at Tuareg var rimeligere enn Tènèrè, men et kjapt søk på Finn.no bekreftet at det er den faktisk.

Jeg har heller ikke prøvd Tènèrè, så jeg vet ikke om denne ville danket ut Tuareg, som jeg synes er en knakende flott sykkel med kun et par ankepunkter å påpeke etter demokjøringen i sommer.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
mogs
Innlegg: 190
Registrert: 07 jun 2011, 10:16
Motorsykkelen din: T 7- 2020.

Re: Test Yamaha T7 vs 690/700/701 i "Ride"

Legg inn av mogs »

Gammelsmurfen skrev: 18 okt 2022, 20:37 Ingen tvil om at T7 er en bra sykkel for dårlige veier, jeg har alltid likt Yamaha men denne er veldig sparsommelig utstyrt i forhold til prisen og falt ut av lista da jeg kjøpte ny 2022 modell.
Og instrumenteringen likner mer på en Palm III fra 3com som kom i 1998 enn på motorsykkelinstrumentering fra 2022.
Der er det vesentlig bedre på Tuareg´n med bla. farge-TFT og kjøreprogrammer hvor man kan justere på settinger også.
Den er vel også rundt 20-30 000 billigere også enn T7´n.
Skal sies at jeg ikke har prøvd noen av disse to, men på papiret så tyder alt på at jeg ville ha valgt Tuareg av disse to.
Noen liker mora, andre dattera :) Det er nå det som er konseptet med T 7 da. Minst mulig utstyr som kan klikke/riste i filler. Kun av/på ABS. Mye detta som tiltalte meg. Instrumenteringa gjør vel det det skal. På enklest vis. Har ikke sett på eller prøvd Tuareg så den aner jeg ingenting om. :)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Test Yamaha T7 vs 690/700/701 i "Ride"

Legg inn av dypen »

mogs skrev: 19 okt 2022, 08:56
Gammelsmurfen skrev: 18 okt 2022, 20:37 Ingen tvil om at T7 er en bra sykkel for dårlige veier, jeg har alltid likt Yamaha men denne er veldig sparsommelig utstyrt i forhold til prisen og falt ut av lista da jeg kjøpte ny 2022 modell.
Og instrumenteringen likner mer på en Palm III fra 3com som kom i 1998 enn på motorsykkelinstrumentering fra 2022.
Der er det vesentlig bedre på Tuareg´n med bla. farge-TFT og kjøreprogrammer hvor man kan justere på settinger også.
Den er vel også rundt 20-30 000 billigere også enn T7´n.
Skal sies at jeg ikke har prøvd noen av disse to, men på papiret så tyder alt på at jeg ville ha valgt Tuareg av disse to.
Noen liker mora, andre dattera :) Det er nå det som er konseptet med T 7 da. Minst mulig utstyr som kan klikke/riste i filler. Kun av/på ABS. Mye detta som tiltalte meg. Instrumenteringa gjør vel det det skal. På enklest vis. Har ikke sett på eller prøvd Tuareg så den aner jeg ingenting om. :)
Tuareg sitt panel ser bra ut, men World Ride har nytt TFT panel som ser veldig bra ut vs instrumentet på standardutgaven så er dette noe helt annet :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Test Yamaha T7 vs 690/700/701 i "Ride"

Legg inn av SilverSmurfer »

Gammelsmurfen skrev: 18 okt 2022, 20:37 Ingen tvil om at T7 er en bra sykkel for dårlige veier, jeg har alltid likt Yamaha men denne er veldig sparsommelig utstyrt i forhold til prisen og falt ut av lista da jeg kjøpte ny 2022 modell.
Og instrumenteringen likner mer på en Palm III fra 3com som kom i 1998 enn på motorsykkelinstrumentering fra 2022.
Der er det vesentlig bedre på Tuareg´n med bla. farge-TFT og kjøreprogrammer hvor man kan justere på settinger også.
Den er vel også rundt 20-30 000 billigere også enn T7´n.
Skal sies at jeg ikke har prøvd noen av disse to, men på papiret så tyder alt på at jeg ville ha valgt Tuareg av disse to.
Den er veldig dyr i Norge kontra konkurrentene, dette er noe av grunnen. I USA er den priset på en langt mer konkurransedyktig måte. Noe som gjør at den stort sett blir omtalt som billigere enn konkurrentene. Det er den rett og slett ikke i Norge, spesielt ikke når man legger på en liten utstyrspakke.

Det sagt så er enkel TFT og mangel på kjøreprogrammer noe av appealen med T7, folk liker at det er en enkel sykkel. At man bare trenger å sette seg på sykkelen for så å kjøre i vei i stedet for å tenke på hvilken kjøremodus man er i.

Selv har jeg sett på sykkelen lenge, prøvekjørt også, men den har ikke klart å overbevise meg helt. Litt for topptung og kanskje litt for offroad-fokusert.

Det kommer jo en ny konkurrent også, Honda Transalp kommer med ny 750 versjon i 2023. Den kan virke intressant for min del.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Test Yamaha T7 vs 690/700/701 i "Ride"

Legg inn av Gammelsmurfen »

mogs skrev: 19 okt 2022, 08:56
Gammelsmurfen skrev: 18 okt 2022, 20:37 Ingen tvil om at T7 er en bra sykkel for dårlige veier, jeg har alltid likt Yamaha men denne er veldig sparsommelig utstyrt i forhold til prisen og falt ut av lista da jeg kjøpte ny 2022 modell.
Og instrumenteringen likner mer på en Palm III fra 3com som kom i 1998 enn på motorsykkelinstrumentering fra 2022.
Der er det vesentlig bedre på Tuareg´n med bla. farge-TFT og kjøreprogrammer hvor man kan justere på settinger også.
Den er vel også rundt 20-30 000 billigere også enn T7´n.
Skal sies at jeg ikke har prøvd noen av disse to, men på papiret så tyder alt på at jeg ville ha valgt Tuareg av disse to.
Noen liker mora, andre dattera :) Det er nå det som er konseptet med T 7 da. Minst mulig utstyr som kan klikke/riste i filler. Kun av/på ABS. Mye detta som tiltalte meg. Instrumenteringa gjør vel det det skal. På enklest vis. Har ikke sett på eller prøvd Tuareg så den aner jeg ingenting om. :)
Litt mer enn av/på ABS, den har 3 forskjellige predefinerte innstillinger for ABS, men det kom til på 2022 modellen, joda jeg er klar over at den er ment for å være enkel sånn sett. Kan sikkert være kjekt om man kjører på steinete elendige veier, men kjører man mest asfalt og ok grusveier så vil i alle fall jeg ha noe annet.
T7.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Test Yamaha T7 vs 690/700/701 i "Ride"

Legg inn av dypen »

Etter fellesturen på fredag med Morten og Anders tok jeg en nærmere titt på Yamaha Tenere 700 som får god omtale på nett, tittet også på forskjeller mellom standard T7 og toppmodellen World Raid med større tank som var overraskende bred og blant annet er 16 kilo tyngre (204 kg vs 220 kg) men ikke negativt av den grunn heller motsatt på noen områder. Ble litt overrasket over å se T7 live med oppakning, høyreist fin sykkel som i følge eier har moment, lettkjørt og uten mye som kan feile eller ryke. Fin sykkel! Har sett noen med mere lyd … slip-on … tror det er slip-on og ikke helanlegg. Når du ser en T7 ved siden av min 1290 kan det ikke være veldig stor forskjell på sittehøyde …
09E06B7D-F07C-4259-A932-57165DD84348.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Test Yamaha T7 vs 690/700/701 i "Ride"

Legg inn av mekkern »

Motoren på Tuareg virker mye råere enn de 6 hestene mer den har på papiret.Og mindre topptung.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Test Yamaha T7 vs 690/700/701 i "Ride"

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 11 sep 2023, 10:13 Ble litt overrasket over å se T7 live med oppakning, høyreist fin sykkel som i følge eier har moment, lettkjørt og uten mye som kan feile eller ryke. Fin sykkel! Har sett noen med mere lyd … slip-on … tror det er slip-on og ikke helanlegg. Når du ser en T7 ved siden av min 1290 kan det ikke være veldig stor forskjell på sittehøyde,
Kan skrive under på at den syntes godt i bakspeilene til Guzzi'en.
Som med Aprilia Taureg 660 ruver også høyreiste T7 godt og tydelig i landskapet.
Og joda, ågså ved siden av 1290 SA.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Test Yamaha T7 vs 690/700/701 i "Ride"

Legg inn av dypen »

@mekkern da er det fristende å prøvekjøre begge :) Noe nytt dukket opp i dag, ny World Rally modell som var virkelig flott :)

@AJ du har jo testet Aprilia Taureg 660, da gjenstår Tenere :)

Min 1290 har «KTM Ergo seat with seat heater for 1290 Super Adventure S» med sittehøyde 890 mm i følge nettsiden som øker sittehøyde med 15 mm vs standard i høy posisjon 875 mm.

Var innom for å se og prøvesitte Tenere som jeg ser er … høyreist, men den nye World Rally har samme sittehøyde som min 1290 med 890 mm som virkelig føltes høy og bred. Veldig flott sykkel å sitte på, ikke minst å se på og en del utstyr som kan konfigureres med etter eget ønske.

Vil tro handling er også en positiv opplevelse men hva med moment / effekt, på papiret er det ikke imponerende men det spørs på motor karakteristikk … Jeg ble invitert til en prøvetur så jeg får benytte anledningen så fort sola skinner :thumleft
6351E9E0-29B8-4D25-83E8-4C2109AB9547.jpeg
F42FCE74-FD5A-4FF1-93D8-6211FDC66137.jpeg
8724FC3C-85E7-4560-9E38-ED90D4DB5EA0.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar