Mc vinter forsikring

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Yazz123
Innlegg: 19
Registrert: 30 mar 2021, 17:15
Motorsykkelen din: Yamaha xj600 2001

Mc vinter forsikring

Legg inn av Yazz123 »

Hei folkens!

Har dere råd eller tips til hva jeg kan gjør for å minske utgiftene på sykkelen? Jeg har lån på sykkelen så banken krever at det er full kasko på sykkelen. Så finnes det noen forsikringsselskap som kan tilby full kasko ved vinterlagring for en billigere sum. Er så dumt å betale fullt beløp hver mnd når sykkelen står parkert trygt i en garasje..


Sent from my iPhone using Tapatalk

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Mc vinter forsikring

Legg inn av SilverSmurfer »

Snakk med banken, forklar situasjonen. Full kasko har ingen hensikt så lenge sykkelen ikke er i bruk, om den kun står parkert for vinterlagring så skal det holde å forsikre den via en lagringsforsikring.

Yazz123
Innlegg: 19
Registrert: 30 mar 2021, 17:15
Motorsykkelen din: Yamaha xj600 2001

Re: Mc vinter forsikring

Legg inn av Yazz123 »

SilverSmurfer skrev:Snakk med banken, forklar situasjonen. Full kasko har ingen hensikt så lenge sykkelen ikke er i bruk, om den kun står parkert for vinterlagring så skal det holde å forsikre den via en lagringsforsikring.
Hvor kan man tegne lagringsforsikring


Sent from my iPhone using Tapatalk

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Mc vinter forsikring

Legg inn av mekkern »

På min forsikring av kjøretøy med kasko stanses kun trafikkforsikringen(ansvar) sammen med "årsavgiften" mens resten går som normalt.
ved delkasko lever brann/tyveri videre.
Ved kun ansvar så stanses alt.

Dette opplyste IF til meg.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Nineball
Innlegg: 100
Registrert: 22 mai 2020, 15:47
Motorsykkelen din: 2005 Sportster 1200R/ 2006 Honda VFR800
Sted: Vestfold

Re: Mc vinter forsikring

Legg inn av Nineball »

Ta kontakt med forsikringsselskap og forhør deg om prisen. Månedsprisen på mc-forsikring er vanligvis ujevnt fordelt utover året, med vinteren som den billigste perioden. Jeg vil da tro at årspremien fort blir den samme selv om man ikke har forsikring gjennom vinteren.
Ergo kan du kanskje beholde forsikringen og spare trafikkforsikringsavgiften ved å avregistrere om vinteren??
Tok akkurat en telefo til Storebrand som jeg har, og de informerte om at ved en avgregisterring ville de ta av ansvarsforsikring, men resterende forsikring ville fortsette, med mindre de fikk en annen beskjed fra forsikringstager.
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Mc vinter forsikring

Legg inn av Fsva »

Utdrag fra mine forsikringsvilkår hos Gjensidige:
Prisberegning MC og moped:
Risikoen for skader endres vesentlig gjennom året. Ved opphør beregnes derfor prisen etter denne tabellen:
- Januar 1 %
- Februar 1 %
- Mars 2 %
- April 6 %
- Mai 14 %
- Juni 15 %
- Juli 18 %
- August 17 %
- September 15 %
- Oktober 8 %
- November 2 %
- Desember 1 %


Slik jeg forstår det er kaskoforsikring nesten gratis fra november til og med mars. Hvis du sier opp forsikringen nå i slutten av oktober vil du sannsynligvis få en regning tilsvarende noen månedsavgifter, avhengig av når på året du tegnet avtalen din. Du kan derimot spare litt på å midlertidig avregistrere kjøretøyet ditt på Statens Vegvesen sine nettsider. Da sparer du 5,93kr per dag hvor motorsykkelen er avregistrert. Det blir fort 900kr på fem måneder. Du trenger ikke å levere inn skiltene, men du bør ta kontakt med forsikringsselskapet ditt og si hvilke forsikring som skal løpe videre i vinter :prf

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22846
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mc vinter forsikring

Legg inn av Bjerknez »

900 kroner på 5 mnd = 180 kroner pr. Mnd. For min del ikke verdt bryet med å avskilte. Rocketen får stå vinterlagret med full kasko og skiltene på. Da sover jeg bedre om natta :)

Yazz123
Innlegg: 19
Registrert: 30 mar 2021, 17:15
Motorsykkelen din: Yamaha xj600 2001

Re: Mc vinter forsikring

Legg inn av Yazz123 »

Bjerknez skrev:900 kroner på 5 mnd = 180 kroner pr. Mnd. For min del ikke verdt bryet med å avskilte. Rocketen får stå vinterlagret med full kasko og skiltene på. Da sover jeg bedre om natta :)
Hvis det er beløpet jeg sparer så er det ikke vits å avskilte tenker jeg… håper det finnes noen ordentlig løsninger for dette. Skikkelig kjipt å betale så mye når den bare står stille..


Sent from my iPhone using Tapatalk

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22846
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mc vinter forsikring

Legg inn av Bjerknez »

Som nevnt så er nok MC forsikringene EGENTLIG mye dyrere. Hadde vi bodd i et land med sol og varme hele året hadde det nok blitt vesentlig dyrere. Jeg betaler 5.300 kroner i året med full kasko på min Rocket 3. jeg betalte 4.900 på min BMW S1000R etc. Det er mindre enn det madammen betaler på sin VW e-UP!

Alt handler vel egentlig om alder og bonus samt hvor man bor. Jeg er 46 år og har full bonus og ingen førere under 35 år. Jeg bor på bygda utenfor Fredrikstad som er et sted med veldig liten kriminalitet og på det feltet jeg bor har det vært to tilfeller hvor det har vært småkriminelle og stjålet ting fra garasjer så lenge jeg kan huske og jeg har bodd her hele livet.

Ingen registrerte innbrudd eller grovere tyverier så langt jeg kan huske. Høytrykkspyleren min ble stjålet fra ulåst garasje for 15 år siden. Kan vel trolig takke meg selv for den, men bortsettfra det er det veldig rolig her ute på landet.

Dessuten er gårdsplassen overvåket med kameraer samt alarmsystemer og belysning som reagerer på bevegelse etc.

JoeHugin
Innlegg: 204
Registrert: 01 sep 2022, 14:00
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N

Re: Mc vinter forsikring

Legg inn av JoeHugin »

Yazz123 skrev: 22 okt 2022, 02:16
Bjerknez skrev:900 kroner på 5 mnd = 180 kroner pr. Mnd. For min del ikke verdt bryet med å avskilte. Rocketen får stå vinterlagret med full kasko og skiltene på. Da sover jeg bedre om natta :)
Hvis det er beløpet jeg sparer så er det ikke vits å avskilte tenker jeg… håper det finnes noen ordentlig løsninger for dette. Skikkelig kjipt å betale så mye når den bare står stille..


Sent from my iPhone using Tapatalk
Husk at dine forsikringsvilkår kan være annerledes enn mine, eller tidligere eksempler her.

ErikW
Innlegg: 695
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Mc vinter forsikring

Legg inn av ErikW »

Bjerknez skrev: 22 okt 2022, 02:12 900 kroner på 5 mnd = 180 kroner pr. Mnd. For min del ikke verdt bryet med å avskilte. Rocketen får stå vinterlagret med full kasko og skiltene på. Da sover jeg bedre om natta :)
Enkelt: avregistrert min i dag. Sparer årsavgiften + kasko delen ++, så litt blir det av dette også. Har tegnet Brann og Tyveri på alle mine 3 sykler nå. Sover utrolig godt om natta.

BMW F650 GS Dakar Kr 69,- pr. mnd.
Yamaha FJR1300 Kr 57,- pr. mnd.
BMW F900 XR Kr 89,- pr. mnd.

Med ALLE de tinga jeg eier som båter, biler, campingvogner, båthengere hus og hjem så hjelper dette Bjerknez. Men trådstarter bør ta en prat med sin Bank om de godtar Brann og tyveri, så lenge den ikke er på vei.

Ha en fin dag

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22846
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mc vinter forsikring

Legg inn av Bjerknez »

Joda, man kan nok spare noen kroner hvis man vrir seg rundt :)

JoeHugin
Innlegg: 204
Registrert: 01 sep 2022, 14:00
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N

Re: Mc vinter forsikring

Legg inn av JoeHugin »

Må også sjekke om man mister noe samlerabatt, og om det utgjør mer i økning enn besparelse

(Jeg har ikke spist enda idag, så snakker nok litt inkonsekvent) :)

greina
Innlegg: 99
Registrert: 12 jun 2021, 20:40
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin
Sted: Ullensaker

Re: Mc vinter forsikring

Legg inn av greina »

Jeg tok en telefon til IF (hvor jeg har mine forsikringer) i dag, og der kunne de opplyse om følgende: Når jeg avregistrerer mc'ene så blir ansvarsdelen av forsikringen samt vegavgiften borte automatisk. Kasko/brann/tyveri blir ikke berørt av avregistreringen. Når jeg vil påregistrere de samme mc'ene til våren må jeg informere IF om dette FØR jeg gjør det hos biltilsynet siden man ikke får (re)registrert mc uten å ha ansvarsforsikring.

JoeHugin
Innlegg: 204
Registrert: 01 sep 2022, 14:00
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N

Re: Mc vinter forsikring

Legg inn av JoeHugin »

greina skrev: 25 okt 2022, 21:00 Jeg tok en telefon til IF (hvor jeg har mine forsikringer) i dag, og der kunne de opplyse om følgende: Når jeg avregistrerer mc'ene så blir ansvarsdelen av forsikringen samt vegavgiften borte automatisk. Kasko/brann/tyveri blir ikke berørt av avregistreringen. Når jeg vil påregistrere de samme mc'ene til våren må jeg informere IF om dette FØR jeg gjør det hos biltilsynet siden man ikke får (re)registrert mc uten å ha ansvarsforsikring.
Og da sparer du hvor mye? 🙂

Svar