En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
DAE
Innlegg: 45
Registrert: 28 apr 2022, 16:35
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Sted: Samnanger, Vestland

Re: En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

Legg inn av DAE »

Ta ut pæren på den skeive spotten, lett litt i fjærene oppi taket, drei så spott til ønsket posisjon. Sett inn pære igjen.
Firkanten er en del av lampen om det er SG sin, El-Produkter likeens

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22845
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

Legg inn av Bjerknez »

Ikke en høyt prioritert sak dette, men fikk tatt bilde av pæren i dag:
tellus.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

DAE
Innlegg: 45
Registrert: 28 apr 2022, 16:35
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Sted: Samnanger, Vestland

Re: En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

Legg inn av DAE »

Død trafo, er det brukt kabel for 230 mellom lampene kan trafoer fjernes, ledninger kobles sammen og lamper byttes til led, samme lamper du har finnes i den utførelsen.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22845
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

Legg inn av Bjerknez »

Da har elektriker vært og fikset problemet. Problemet var som kjent en død trafo. Den ble byttet til en Osram trafo til den svimlende sum av 1.200 kroner. Derimot var selve jobben gjort på 15 minutter.

Derimot fant han en ganske grov feil fra elektrikeren som monterte disse spottene for 5 år siden. Han hadde av en eller annen grunn gått tom for kabel som var lang nok og skjøtet med sukkerbit bak takplatene. Kabelen som gikk inn i denne sukkerbiten hadde sliten isolasjon og kobberet var synlig og lå ikke mer enn noen cm. unna metallklipset til spotten.

Nok en dårlig erfaring med håndverker der altså. En ting er dem man ser, men det som er skjult får de fleste av oss ikke gjort noe med før det er for sent.

Så langt kan jeg vel si at rundt 80% av alle erfaringene jeg har med håndverkere gjør en for dårlig eller ikke tilfredstillende jobb. Det er litt surt når man attpåtill regelrett legger livet i hendene på enkelte av dem. Dette gjelder kanskje spesielt elektrikere. Dessuten betaler man ut av nesa for jobben dem gjør.

Jeg skjønner veldig godt at mange ønsker å gjøre jobben selv og ta sjansen. Det er jo egentlig ikke så mye man kan gjøre feil hvis man har litt snøring selv.

Men nå funker det vertfall igjen :)

Brukeravatar
utc
Innlegg: 341
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

Legg inn av utc »

Hvilken yrkesgruppe er det som står for hugg neste gang ? Tror folk får gå litt i seg selv før man generaliserer og udugeliggjør en enormt stor gruppe vanvittig dyktige fagfolk. Jeg må si jeg er dritlei av denne hetsen av håndtverkere.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22845
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

Legg inn av Bjerknez »

"Vannvittig dyktige fagfolk" er vertfall ikke det jeg har opplevd. Men ja, det har skjedd at jeg har vært svært godt fornøyd også. Som nevnt.

Gå i meg selv? Skal jeg bare holde kjeft og la det stå til mener du samt gi dem 5 stjerner alle mann?

JoeHugin
Innlegg: 204
Registrert: 01 sep 2022, 14:00
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N

Re: En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

Legg inn av JoeHugin »

Disse Tellusspottene kom med sukkerbit tidlig om jeg husker rett, før de gikk over til innstikk.

Det er også 12v og 35w som går gjennom kabelen, så sukkerbit er helt innafor - problemet er nok at kabelen har vært for nære spotten, som blir ekstremt varm.

Tok jo litt tid før det ble krav til 90graders kabel og.

kaLARSnikov
Innlegg: 179
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Sted: Østfold

Re: En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

Legg inn av kaLARSnikov »

utc skrev: 18 nov 2022, 07:15 Hvilken yrkesgruppe er det som står for hugg neste gang ? Tror folk får gå litt i seg selv før man generaliserer og udugeliggjør en enormt stor gruppe vanvittig dyktige fagfolk. Jeg må si jeg er dritlei av denne hetsen av håndtverkere.
Syns ikke det var noe generalisering fra Bjerknes her, han skriver da at dette gjelder brorparten av hans egne erfaringer. Det er vanskelig å argumentere mot når han sitter med konkrete eksempler på at ting har blitt dårlig utført, og det er vel heller ikke "hets" å påpeke ting man har opplevd.

Selv har jeg begrenset erfaring med håndverkere. Jeg kjenner en del 'trikkere og av de få som jeg har sett arbeidet til så har det vært eksemplarisk. På den annen side så bor gamlefar i en relativt ny blokk som bærer tydelig preg av dårlig arbeid på tvers av flere "segmenter", dvs. dårlig snekkerarbeid, dårlig malerarbeid, og dårlig elektrikerarbeid. På toppen av det hele så har det tydeligvis vært dårlig prosjektledelse og organisering da leiligheter som i prinsippet skal være identiske har takspotter på forskjellige steder og forskjellig høyde på uttak til solscreens, for å nevne noe.

Om vi skal dra det utover i øvrige yrkesgrupper så er min erfaring at det er forbløffende menger mennesker i arbeidslivet generelt som mangler enten kompetanse, arbeidsmoral, eller begge deler. Det spiller egentlig ingen rolle om man ser på håndverkere, ledere, kontormedarbeidere, yrkessjåfører, eller omtrent hva som helst annet.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

Legg inn av FredrikE24 »

Synes ikke sukkerbit er noe graverende. "Det meste" er lov på 12V.

Var vel greit å få det fiksa av fagmann. Selv har jeg stue og kjøkken med 12V halogen downlights jeg skal bytte med LED etterhvert.
Da jeg malte om stua før jeg flyttet inn tok jeg ned alle downlightsene i taket, kontrollerte alle trafoer og koblinger samt byttet ut all kabel med TP90/PLS90 kabel, da kabelen som var brukt var rimelig svidd, og downlightskassene var ikke tette mot dampsperra. Halogen er varme greier så tenker at det er best å være på den sikre siden når du selv ikke har gjort jobben, så vet man aldri.

Jeg slang opp en ny kurs til en varmepumpe her for leden. I den forbindelse tok jeg en sluttkontroll og tok en stikkprøve på to kurser i stua. Det viser seg fort at halve stua og kjøkkenet mangler jord. Har aldri sjekka at alt er i orden med den originale boliginstallasjonen her.
Etter å ha tatt opp mye isolasjon på loftet finner jeg skade på et K-rør på loftet, man ser tydelig at noen har "kjekset" K-røret og klippet over jordledningen i røret.
At det var tatt sluttkontroll på den kursen der i utgangspunktet kan jeg aldri tenke meg.

ErikW
Innlegg: 695
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

Legg inn av ErikW »

Bare gode håndverkere her i Skien
5 år siden vi totalrestaurerte og overtok mine svigerforeldres hus. Huset er 2 etg. Og måler 19,5 x 9 mtr. Når jeg sier totalrestaurert, så er det totalt + ny dobbel garasje. + ny utleie leilighet i 1 etg. Absolutt alt satt bort til håndverkere. Kun 2 feil etter 5 år. 2 løse terskler :twothumbs:

Du må flytte Bjerknez

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22845
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

Legg inn av Bjerknez »

ErikW skrev: 18 nov 2022, 23:06 Bare gode håndverkere her i Skien
5 år siden vi totalrestaurerte og overtok mine svigerforeldres hus. Huset er 2 etg. Og måler 19,5 x 9 mtr. Når jeg sier totalrestaurert, så er det totalt + ny dobbel garasje. + ny utleie leilighet i 1 etg. Absolutt alt satt bort til håndverkere. Kun 2 feil etter 5 år. 2 løse terskler :twothumbs:

Du må flytte Bjerknez
Hehe, kanskke det ja. Det er nesten så det hadde fristet og poste ALLE mine dårligere opplevelser, inkludert bildebevis og epost korrespondanse, men jeg tror jeg lar det ligge. Det blir rett og slett for mye.

Man kan gjerne si at jeg er kravstor, når jeg forventer at dem hører på hva jeg sier og følger planen, selv om jeg ikke er hjemme. Jeg forventer også at dem gjør skikkelig jobb med tanke på sluttfinish. Jeg betaler dem tross alt 1000 kroner i timen + materiale. Da synes jeg ikke det er for mye forlangt at dem feks. Skjuler spikerhoder i lister på et nyrenovert kjøkken, ikke bruker tre listebiter på 2.5 meter fordi dem gikk tom for fulle lengder. Jeg forventer at dem legger kabel skjult når jeg ber om det etc.

Dette er ganske enkle ting og følge. Ikke noe avansert overhodet. Det endte med at JEG måtte gjøre deler av jobben for dem. En elektriker hadde ikke engang med seg en dremel for å skjære ut spor til kabler.

Men som nevnt. Han som satt opp kjøkkenet vårt var virkelig flink. Da ble jeg faktisk imponert. Han var polsk så jeg skjønte ikke alt han sa, men mye gikk på tegnsprøk og dårlig engelsk. 100% plettfri jobb (å jeg er ganske pirkete). Ikke en eneste sjevhet i kjøkkenskapene, allr knotter og gummiknotter på plass og han tok i tillegg hele korrespondansen med Power for meg med tanke på manglende deler fra dem etc. han elsket jobben sin og han var i skikkelig godt humør hele tiden og tok alt på strak arm.

Jeg var såpass fornøyd at jeg ringte sjefen hans og ga beskjed om at han hadde gjort en fenomenal jobb. I sterk kontrast til de andre cowboyene som hadde vært der. Det ble jo bra til slutt, men jeg følte at jeg måtte passe på hele tiden.

Så om jobben du gjør er bra har lite med utdannelse og kvalifikasjoner å gjøre. Yrkesstolthet derimot kommer man veldig langt med :)

JoeHugin
Innlegg: 204
Registrert: 01 sep 2022, 14:00
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N

Re: En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

Legg inn av JoeHugin »

Dremel for å skjære ut spor til kabler? Hvor/hvordan?

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22845
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

Legg inn av Bjerknez »

JoeHugin skrev: 19 nov 2022, 06:09 Dremel for å skjære ut spor til kabler? Hvor/hvordan?
En dremel er et multiverktøy. Perfekt for blandt annet elektrikere. Mange elektrikere har dette har jeg sett. Vertfall på byggeplasser. Snekkere har ofte også en slik og den bør være like obligatorisk som en drill.

I mitt tillfelle så måtte man skjære bort en del av lekteren bak veggplatene for at kabelen til et stikk skulle gå bak platen. Mange måter og få til dette på, men med en dremel er detjo fort gjort. Man kan også bruke en sag, men helt intill veggen er dette vanskeligere. Man kan også bruke huggjern.

Utover det tror jeg det er ganske åpenbart hvordan en Dremel fungerer. Det finnes mange typer av såkalte dremler. "Dremel" har selvsagt en, Fein er kanskje den som proffene bruker også har Bosch en slik. Sikkert flere også.

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

Legg inn av mekkern »

De fleste kaller slik "sag" som vibererer for "feinsag" siden det var de som kom først.
Helt genialt verktøy med mange bruksområder-selv om originalen koster litt penger så kan man kjøpe en billig for hobby/hjem.

Bilde
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

Legg inn av FredrikE24 »

Har en skikkelig Feinsag, og det er virkelig et kjekt verktøy. Ble hyppig brukt ved et yttervindusbytte i sommer.

Mine tømrermester-venner kaller det multikutter. De bruker versjonen fra Festool.

Dremel er mer et roterende verktøy for sliping og kutting med skiver.

Svar