Julenissen kommer snart. Er du klar?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Julenissen kommer snart. Er du klar?

Legg inn av Bjerknez »

Formålet med tråden er å høre hva andre medlemmer her inne mener om julen og hva som er høydepunktet (eller ikke). Gleder du deg?

________________

Personlig har jeg et meget avslappet forhold til julen. Julen i seg selv og hva den står for bryr meg midt i kaviarkrysset. Gaveutdelingen er kanskje julens absolutt kjipeste øyeblikk. Rett og slett en time med tortur hvor man må takke pent for gaver som man ikke vil ha. Helt horribelt. Jeg ser dog gleden barn har av dette, men det har jeg ikke.

Mat med god drikke som jeg ikke har laget selv er jo kanskje høydepunktet. Ellers er julen for meg som en hvilken som helst vinterdag. Trist, kald og kjedelig.

Hadde jeg jobbet på julaften hvis jeg kunne? Så absolutt. Julen betyr svært lite for meg. Nyttårsaften er enda værre. Da er det konkurranse i nabolaget over hvem som har den største raketten (nyttårsraketten altså). Da fyres det opp kruttsalver over en lav sko, godt beruset. Alle vet at det ikke er lov, men alle gjør det okke som. Om katten får noen brente hår eller naboen får et hakk i fasaden på huset er ikke så farlig. Er jo tross alt nyttårsaften. Bare ikke parker ulovlig. Da blir det bot!

Dog setter jeg pris på noen gode pils og kanskje en god samtale med venner etc. samt enkelte naboer. Men selve feiringen kan du få gratis av meg. Tenk å regelrett skyte flere tusen kroner opp i røyk, bare for å tilfredstille naboen eller et beruset sinn? Talentløst og kleint.

Jeg har ikke kjøpt fyrverkeri på sikkert 25 år og i år blir intet unntak.

kaLARSnikov
Innlegg: 172
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '04 DL650 V-Strom
Sted: Østfold

Re: Julenissen kommer snart. Er du klar?

Legg inn av kaLARSnikov »

Syns mye av julebelysningen rundt omkring kan se ganske fint ut og det hjelper til med å lyse opp omgivelsene litt i disse ellers mørke og dystre tider. Har en spesiell forsmak for fargede lys av en eller annen årsak (både til jul og ellers). Selv pynter vi for øvrig ikke utover at vi kanskje setter frem et par nisser og et reisdyr med nisselue i stua. Julepynten fins, men den står i en kasse i kjelleren og der har den stått de siste par åra. Vi finner rett og slett ikke tiden og gidden til å dra det frem, spesielt når man vet at det skal pakkes bort igjen om noen få uker.

Pakker overlates normalt sett i stor grad til min bedre halvdel, men i år var jeg litt mer involvert da vi tok unna store deler av gavehandlingen under årets harrytur til Töcksfors. Etter hvert som vi har blitt eldre så har antallet mennesker vi går til - og får fra - gradvis redusert seg av diverse årsaker, så jeg føler ikke at det er den store belastningen.

Høydepunktet med hele høytiden er i alle tilfeller maten. Etter at moder'n gikk bort for et par-tre år siden så er den ikke nødvendigvis servert på sølvfat lenger og i år, som i fjor, blir det nok kun fatter og meg, så litt må man bidra.

Nyttår var en stor festdag da jeg var yngre, men nå for tiden blir det ikke så mye festing lenger og da er heller ikke nyttår en like stor begivenhet. Har faktisk tilbrakt flere av de hjemme med fruen, eller tilogmed alene ved et par tilfeller hvor hun har vært på jentekveld. Helt ålreit, sitter da gjerne foran PC'en og merker ikke stort til brak og smell gjennom de lukka klokkene og med volumet justert litt opp.

På forrige arbeidsplass kunne jeg gjerne bytte bort nyttårsvaktene mot julevakter - ev. jobbe begge - men her jeg er nå så er det stengt begge dagene.

Og det er kanskje det andre høydepunktet med jula: Et par røde dager her og der. Dog ikke så forferdelig mange av de akkurat i år...

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Julenissen kommer snart. Er du klar?

Legg inn av mekkern »

Som vanlig hvis det ikke er vaktarbeid så lager jeg ribbemiddag og "fatterns kjøttkaker" og så kommer guttungen og dattera mi med repektive på julemiddag-men i år skal jeg på julemiddag over veien til dattera mi svigersønn og Lille Oscar-men skal lage ribba og kjøttkakene først og ta med for uten kjøttkakene blir det ikke jul for guttungen. :D
Ellers så er jula mest for ungene selv om jeg har dullion med lys ute-men koslig med litt lys i mørketiden da.
Nyttårsaften betyr lite etter at man kom over ungdomsåra og sluttet med dynamitt-morro. :roll

Lite fridager i år også.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 204
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600

Re: Julenissen kommer snart. Er du klar?

Legg inn av Atrox »

Bare for å dra dette litt over i det MC-relaterte... gleder meg mer til denne jula enn på lenge (jeg driter litt i hele julegreiene skal jeg være ærlig) men denne jula skal jeg bruke tid i kjellern og skru på en gammal Yamaha.....

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Julenissen kommer snart. Er du klar?

Legg inn av FredrikE24 »

Jula er tradisjoner og familietid. Man må også huske å ta vare på de rundt seg som ikke har familie.

For meg starter jula på kvelden 23.Desember og avsluttes mot slutten av romjulen med nokså heftig intensitet, men veldig koslig.
I jula skal man stresse ned og nyte.

Jeg tror nok alt dette julemaset i førjulstiden gjør at mange blir lei i god tid før julaften. Dette er jo en trend som kommer fra amerika.
Det er jo synd at folk skal synes jula er sånn et mas at man ikke gidder å holde ved tradisjonene.
Finserviset, hvit duk, sølvtøy og krystall skal frem. Det skal ikke stå på det.

Prøv å se litt lyst på livet(julen) Bjerknez, det blir hva man gjør det til.

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 203
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: Julenissen kommer snart. Er du klar?

Legg inn av hansiver »

Dette blir min tiende jul i Thailand, siden Thailand er ett Bhuddistsisk land feires det ikke jul her. Det bort jo en del utlendinger her jeg bor så det arrangeres julemiddag på en norsk drevet restaurant her i byen. Dit skal jeg, ikke som gjest men for å lede skolekorpset som jeg driver på en liten skole ute på rismarkene. Dette blir niende gangen vi kommer og spiller Bjelleklang, White Christmas mm. Vi får samlet inn penger til videre drift. Etterpå tar jeg med barna, noen lærere og foreldre på grillrestaurant det er min julekveld. Resten av julen er vanlige dager her, noe som er like greit. Jeg var ikke noe stor fan av julen da jeg bodde i Norge heller. Den store feiringen er er på nyttårsaften, da samles thaiene til god mat og drikke og det utveksles gaver og ja, det er mye fyrverkeri. Jeg har ingen planer for denne dagen så jeg gjør nok som i fjor, ser på tv og går tidlig til køys

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Julenissen kommer snart. Er du klar?

Legg inn av Relax »

Jeg er litt på Bjerknez sporet :)

Julen er ikke hva du gjør det til , men hva handelsstand har gjort det til.

Å lyse opp i en mørk tid er FLOTT og hyggelig ( hvis det ikke blir helt tivoli)
Men pakke hysteriet og den veldige fråtsingen er kvalmende og meningsløs, dvs for andre enn handelsstanden.
For dem er det årets utløsning, og de blir også heiet på av media som hvert år spør ; Kommer det mer enn fjorårets rekord!!??

Kona og jeg kan ha det veldig fint og hyggelig i Jula, vi , om vi kunne gjøre som vi ville :crazy: ..men omgivelsene vil det ofte annerledes :D
Men siste ord er ikke sagt .. ;)
Vi har klart å lure dem noen ganger før.... kanskje i år igjen... :twisted

Jeg tror vel at hvor og hvordan man bor ,samt diverse familie relasjoner osv også er med på å avgjøre noe hvordan Jula blir :)
"Do the right thing"

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Julenissen kommer snart. Er du klar?

Legg inn av Bjerknez »

Relax skrev: 05 des 2022, 15:41 Jeg er litt på Bjerknez sporet :)

Julen er ikke hva du gjør det til , men hva handelsstand har gjort det til.

Å lyse opp i en mørk tid er FLOTT og hyggelig ( hvis det ikke blir helt tivoli)
Men pakke hysteriet og den veldige fråtsingen er kvalmende og meningsløs, dvs for andre enn handelsstanden.
For dem er det årets utløsning, og de blir også heiet på av media som hvert år spør ; Kommer det mer enn fjorårets rekord!!??

Kona og jeg kan ha det veldig fint og hyggelig i Jula, vi , om vi kunne gjøre som vi ville :crazy: ..men omgivelsene vil det ofte annerledes :D
Men siste ord er ikke sagt .. ;)
Vi har klart å lure dem noen ganger før.... kanskje i år igjen... :twisted

Jeg tror vel at hvor og hvordan man bor ,samt diverse familie relasjoner osv også er med på å avgjøre noe hvordan Jula blir :)
:lol :lol
Den der har jeg prøvd flere ganger også. Synes det beste er å feire julen alene sammens med madammen forran tV'en. Kanskje med min mor til stede, men der stopper det :knegg

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Julenissen kommer snart. Er du klar?

Legg inn av dypen »

Her er det tradisjoner og jul feires bestandig i Gudbrandsdalen med familie selv om vi har bodd i Oslo og nå senere rett utenfor i nærmere 40 år. Mette elsker jul med vask, pynting, baking, julemat og pakker og hun er nesten klar når desember måned starter bestandig.

Lille juleaften julegrøt hos min eldste søster, julekveld sammen med mine foreldre når de levde, julekveld nå sammen med mor til Mette hos hennes bror, 1. dag jul middag hos men yngste søster. Resten av jula brukes til å besøke øvrig familie brødre søstre med rom for masse slakk tid :) og spaserturer for å få opp matlysta :)

Nyttårskvelden er vi ofte tilbake hjemme med noen gjester eller vi er invitert bort :thumleft

Ser dette kan endre seg raskere enn vi ønsker etterhvert som foreldre går bort og vi blir eldre, trives veldig godt hjemme!
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Julenissen kommer snart. Er du klar?

Legg inn av Bjerknez »

Har merket at jo eldre jeg blir jo mindre nytte har jeg av disse høytidene. Jeg forstår at barn synes disse høytidene er hyggelige. Julen er kanskje spesielt ønsket mest med tanke på gavedrysset, samt bursdager etc. hvor det også er gaver.

Men nå er man jo ikke barn lenger samt at man ikke har noen barn selv å glede heller (nei, det er ikke et savn) å da er det kanskje enklere å ha et mer objektivt syn på disse høytidene som forøvrig har tatt helt fullstendig av.

For en stund tilbake var vi hos et vennepar på julaften. De har tre unger i 7-10 års alderen. Der pakket dem opp tre 65 tommers flatskjerm tv'er inkludert playstation som selvsagt kom i en egen forundringspakke senere på kvelden. Et gavedryss på minst 50.000 kroner på tre unger.

Dem holdt på og pakke opp gaver i flere timer og alle andre gaver dem pakket opp etter å ha pakket opp TV'er og play station ble nesten en skuffelse for dem. Foreldrene måtte hele tiden minne dem på og takke pent, mens jeg klart så at ungene forventet enda mer.

Hele denne julaften var i mitt hode enn fulstendig katastrofe og har ingenting med julen å gjøre. Jeg kan ikke beskrive hvor lyst jeg hadde til å dra hjem, sette meg forran TV'en i treningsbuksa og jekke en pils.

I pr blir det bedre for da skal jeg feire julen alene samens med madammen og kanskje min mor. Det blir en rolig jul og gavene jeg evt. får tilsendt fra famile og venner kan pakkes opp og omtales med full ærlighet uten å såre noen. Jeg har sagt i flere år at jeg ikke lnsker noen gaver fra famile itover dem absolutt nærmeste. Men allikevel får jeg tilsendt bare dritt fordi dem føler dem MÅ gi noe.

I år har vi blitt enige om at vi heller kjøper en ting til oss selv som vi lnsker oss og dropper gavene oss i mellom. Jeg kommer ikke til å kjøpe noe til meg selv av betydning fordi jeg føler jeg har alt. Nyeste iPhone, Nyeste iPad, Gaming PC, laptop, rå motorsykkel, 65" flatskjerm tv og alt av teknologi er på plass. Jeg trenger absolutt ingenting. Det eneste jeg ønsker meg av hele mitt hjerte er en jul uten gavehysteri, god mat med drikke i fredelige omgivelser uten dressplikt og påtvungede manerer.

Jeg vil bare være den jeg er i hyggelig selskap. Punktum.

Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 204
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600

Re: Julenissen kommer snart. Er du klar?

Legg inn av Atrox »

Skal innrømme at vi ikke alltid er på bølgelengde Bjerknes, men her synes jeg du er spot on!

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Julenissen kommer snart. Er du klar?

Legg inn av Olav K »

For meg er jul, det samme som tid.
Tid til å stresse ned, tid til å gjøre noe annet enn å jage mellom møter, og overholde tidsfrister.

Tid til å lage mat, tid for å stå på ski (dersom skianlegget er åpnet da) tid for en MCtur om det er tørt og fritt for salt (joda, det skjer her hos oss) eller kanskje tilogmed stikke opp til søster og svoger, og lufte snøscooteren som står parkert der

Litt tid til å være en "human beiing" og ikke bare en "human doing"

Så er det kjekt å glede seg, til tradisjoner og til å se venner.
I vennegjengen vår er det ingen som lengre har småunger, så vi samles ofte hjemme hos oss på lille julaften for vin og litt godsaker (gjerne fra Provence eller Piemonte, siden noen av de fremmøtte har hus der nede)

Julaften er familiedagen, da starter dagen rooolig hjemme, før jeg har en runde til mine kjære som jeg ikke skal feire med, besøke min ekskones datter, guttungen (på 25 år) og ikke minst søster og hennes familie. Etter denne runden, kommer jeg hjem, og da er lukta av pinnekjøtt (røkt sådan, laget hjemme på gården) allerede spredd seg i huset.
Bistår med poteter og stappe, resten er one-woman show

Julegaver og denslags tar vi lett på, alle har vi det vi trenger likevel.

1.juledag er vi hos den andre halvdelen av slekta som vi ikke var med julaften, som regel står ribbe og tilbehør på menyen.

så begynner morroa for alvor, 2 juledag åpner skibakken, og er været noenlunde koser jeg meg der, før det er hjem og lage mat, da har vi ofte 10-12 stk på middag, som regel noe vilt, oftest har vi hatt hjort (fra egen hage) eller reinsdyr, som min svoger jakter, men i år har naboen kommet med villsvin fra Provence, så det blir en ny opplevelse, kjempespennende.

etter denne dagen/kvelden/natta/noen ganger tidlig morgen også er det HELT greit å ikke gjøre noenting noen dager (med mindre været er bra og skibakken lokker)


Nyttårsaften er litt som 2.juledag, bare hygge og samvær med venner og slekt.

Nei jula er topp, gleder meg masse, men ikke av de samme grunnene som når jeg var liten. :prf
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Julenissen kommer snart. Er du klar?

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 05 des 2022, 04:32
________________

Ikke et eneste ord i innlegget om figuren som nevnes i emnefeltet, nemlig julenissen... :scratch :crazy:

Men her er'n :santa: :
santa22.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Julenissen kommer snart. Er du klar?

Legg inn av Bjerknez »

Har du kjøpt deg GS AJ?

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Julenissen kommer snart. Er du klar?

Legg inn av Olav K »

Nissen finnes ikke, selv om AJ har spart seg et skjegg som kan ligne
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar