Har eksperter og politikkere rett eller feil?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.

Har du spart opp masse midler/penger under covid-19 pandemien?

Avstemmingen ble avsluttet den 22 des 2022, 10:46

Ja, jeg har spart opp en god del midler
5
13%
Jeg har det som før pandemien
22
56%
Nei, utgiftene økte og jeg fikk dårligere råd
12
31%
Mistet jobben eller ble permittert og fikk dårligere råd
0
Ingen stemmer
jeg og/eller partner mistet jobben og bolig, bil eller annen verdifull gjenstand må selges
0
Ingen stemmer
 
Stemmer totalt: 39

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22846
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Har eksperter og politikkere rett eller feil?

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 16 des 2022, 15:27 Men mye tyder på at stadig flere ikke lenger tror på alle fortellingene vi blir fortalt av disse politikerne.
Kan det være slik at det vi blir fortalt slett ikke samsvarer med virkeligheten?
Jeg tror man skal være langt over middels naiv hvis man stoler 100% på politikere. Er vel strengt tatt ingen i dette landet som stoler 100% på politikere. Det er faktisk svært få i det hele tatt jeg stoler 100% på. Er presset stort nok så skal du se at du ikke har så mange venner som du trodde.

Jeg har vertfall ingen venner jeg stoler 100% på. Kanskje 95%, men ikke 100%. Blod er tykkere enn vann og er fortjenesten stor nok så skal man være sikker på at man blir nedjustert ved behov.

Men hva er alternativet? Altså annet enn å stemme frem de partiene man stoler mest på og er mest enig i? Kanskje bidra litt politisk selv? Men det skal vel mye til at en av oss hadde blitt noe bedre. Det er mange man skal sloss mot og det tar mye krefter og er man desoerat nok så er det nok ganske lett og servere en løgn i ny og ne.

iris
Innlegg: 148
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Har eksperter og politikkere rett eller feil?

Legg inn av iris »

Bjerknez skrev: 16 des 2022, 15:35 Men hva er alternativet? Altså annet enn å stemme frem de partiene man stoler mest på og er mest enig i? Kanskje bidra litt politisk selv? Men det skal vel mye til at en av oss hadde blitt noe bedre. Det er mange man skal sloss mot og det tar mye krefter og er man desperat nok så er det nok ganske lett og servere en løgn i ny og ne.
Dette er problemet jeg har nå med det politiske systemet. Man kan bli med i en parti, og fremme sine meninger/spørsmål/osv., men det tar veldig mye krefter for at det skal ha noe effekt... krefter som folk flest enten ikke har eller ikke vil bruke på politikk. Samtidig så kan det bli skadelig for noen å engasjere i politikk, om du vil helst ikke bli sett som en politiker av mange hundre tusen mennesker (jeg vil ikke det, i hvert fall... og kan derfor ikke prøve å fikse de tingene som skader meg. Anything for a quiet life...).

Jeg ser ikke løsningen, utenom å ha Norge bli mer lik Sveits, som kommer aldri til å skje (selv om vi er et mindre land).

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22846
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Har eksperter og politikkere rett eller feil?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ser en potensiell løsning. En direkte trussel fra øst eller et angrep derfra, ville satt ting i perspektiv og fått oss litt ned på jorden. Problemene vi har her hjemme er problemer andre land fnyser av.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 653
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Har eksperter og politikkere rett eller feil?

Legg inn av Nomade »

Audi Mannen skrev: 16 des 2022, 06:55
Det er vel det de er vant til selv og som jeg skrev...... de tror jo selv at de er lik den jevne borger. Det er jo litt derfor mange av våre folkevalgte kanskje er litt vel mye i utakt med "real life" og hvordan det kanskje kan være for en stor del av befolkningen.
Statistikken på avstemningen som i aller høyeste grad er ubrukelig i noen fakta måling, men kun 9% foreløpig sier de har spart midler. resten er delt på lik eller dårligere økonomi. Så langt holder min teori på dette nivået at den jevne nordmann har faktisk ikke lagt seg opp midler. 9% representerer vel også godt den delen av befolkningen som faktisk tjener godt og har midler nok og foreløpig så baserer alle disse utsagnene og begrunnelsene i media og av ekspertene seg på 9% av befolkningen i vår veldig uhøytidelig poll. Men jeg tror at vi på MCSiden representere jevnt over hele samfunnslaget og at det derfor er i riktig retning. tiden vil vise.
Jeg stemte på alternativ nr 2, men kunne vel like godt stemt på alternativ 1. For jeg sparer jo stort sett penger hvert år både før, under og etter pandemien. Men hva er "en god del penger"? Er nok en ganske subjektiv oppfatning sett ut fra sitt eget ståsted ;)

Personlig har jeg levd som normalt under pandemien, eneste forskjellen var i 2021 med ingen reising utenlands. Har solgt og kjøpt ny mc, solgt gammel og kjøpt nyere bil. Jobber heldigvis i en bransje som produserer råstoff som Europa skriker etter. Så et stabilt arbeidsliv forventes til jeg er gammel nok til gå av som "tidligpensjonist" :knegg

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Har eksperter og politikkere rett eller feil?

Legg inn av mekkern »

Bruk stemmen din sier de ved valg-men straks etter valget starter hestehandling med hvem partier og representanter en skal lage regjering med.(og minipartier som ligger med vippemakt)
SÅ starter arbeidet med hvilke saker de skal/ikke skal prioritere og blokkere.

Har det til nå overlevbart økonomisk siden det personlige forbruket ikke omfatter moter, alkohol og dyre flyreiser eller behov for å imponere andre.
Merker at det i arbeidet er sterkere fokus på økonomi enn tidligere men hvis jobben skal utføres (vann i krana og dritten renset på rett sted) så har jeg nok jobb noen år til.
Men spesielt godt betalt i Kommunenorge har man ikke "på gølvet". :sk?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Har eksperter og politikkere rett eller feil?

Legg inn av Relax »

"Demokratiet er et interessant eksperiment " ;)
"Do the right thing"

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Har eksperter og politikkere rett eller feil?

Legg inn av AJ »

Relax skrev: 16 des 2022, 20:14 "Demokratiet er et interessant eksperiment " ;)
Sant nok.
Men hva er å foretrekke når man først går for demokrati, for å si det på den måten ;) ?
Representativt eller direkte demokrati?

Kanskje folket hadde blitt mer og oftere engasjert med sistnevnte demokratiløsning og sørget for å påvirke de politiske beslutninger på en bedre måte.
Jeg vet ikke, og stiller derfor spørsmålet.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Har eksperter og politikkere rett eller feil?

Legg inn av rolf-arne »

mekkern skrev: 16 des 2022, 19:23 Bruk stemmen din sier de ved valg-men straks etter valget starter hestehandling med hvem partier og representanter en skal lage regjering med.
Den stemmen bør man bruke - men det er jo en del som missforstår hele vårt demokrati og valg ordning - inklusiv media -

Hvorfor jeg sier det så bastant er jo fordi mange sier og faktisk mener at de har stemt på Støre , Erna,Siv Jense3n eller Trygve Vedum - MEN de fleste HAR IKKE det . Jeg har eksempelvis stemt på en som heter Geir Iversen - som jeg forventer skal representere Finnmark sine interesser og prøve å få de andre i SP til å skjønne hva som er godt for Finnmark og oss som bor her.

Og jeg vil med det samme få tillegge at det ikke er /eller skal være på bekostning av andre... men man skal vite hva det betyr med våre øyne.

Så jeg vil henstille til at vi som møtes i dette fora , finner ut av hvem som er deres talsperson og sender denne en beskjed om hva du forventer. Det gjør jeg, ganske ofte.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Har eksperter og politikkere rett eller feil?

Legg inn av rolf-arne »

Så til til hva situasjonen er - økonomisk og annet , som følge av Covid,krig og annen elendighet.

Personlig så har jeg vært alenefar i 15 år og absolutt ikke hatt det særlig fett, spesiellt siden man bodde i Bodø , det å bo i by er dyrt.

På toppen så begynnte kroppen å streike , og om man ser det positive så fikk jeg tilbrakt mye tid med mine yngste gutter... eller var det bare ræva... tidligere kunne jeg spe på inntekt med ekstra arbeid og overtid - når kroppen sa takk så blei det lite igjen.

Men så blei det til at man flytta hjem- til en småplass - hvor hus ikke koster alverden og jeg har i omlag 10 år vært gjeldfri - det har berga meg mange ganger. Og skal æ være ærlig så skjønner jeg ikke at andre klarer å sove godt om natta.
Æ må si at det var godt å kunne gå på enhver butikk - uten først å sjekke konto .. gå til disken eller i hylla å ta det man hadde lyst på uten å egentlig tenke på prisen. Spesielt etter å i lang tid måtte la være å se i vinduet, for ikke å bli oppgitt over at , nei det kan man ikke....

Så jeg skjønner ikke sytinga når man har levd uten å tenke på at det kan komme dårligere tider... har vært der og hatt det jævlig - og ønsker absolutt ingen dit - men klag på de viktige tingan. kreve strømstøtte for hytta- reis en viss plass- det handler om at folk skal kunne bo ... det samme med hytte folket i Covid tid - aksepter faenskapet - gjør det beste ut av det. Tenk på at mange ikke fikk ta farvel med sine på det siste - ja bilde av en nylig bortgangen dronning bør sette ting i sammenheng.

Ja hadde jeg nå med boliglån og vært byboer på toppen -så hadde det neppe vært verken sykler eller bgiler her i gården og slettes ikke reising rundt om i halve verden .. på uføretrygd som ikke akkurat er dårlig for min situasjon - men som med lån hadde kanskje gått i balanse.

Jeg mener jo at de fleste eksperter har sånn passelig rett - men det er i alle fall et punkt de bruker statistikken feil - det går på gjennomsnitts lønn -- deres tall er nok rett -- MEN det store flertall har inntekter mellom 300k-400k og mellom 400k og 500k - selv om snitt lønn havner høyt over dette. Covid har for meg ikke betydd mye fra eller til - strømpris - bensin/diesel pris og den generelle prisstigninga betyr nå mye mer og jeg må tenke meg om mer enn før.

Så får vi se hva rentene og kronekurs og prisstigning får å si i det kommende år.... personlig kan det bli prioriteringer - men på langt nær noen katastrofer.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

BjørnSover
Innlegg: 390
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Har eksperter og politikkere rett eller feil?

Legg inn av BjørnSover »

For min del gikk jeg på en økonomisk smell under covid - tok A lappen og kjøpte mc :prf

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Har eksperter og politikkere rett eller feil?

Legg inn av kjellv »

BjørnSover skrev:For min del gikk jeg på en økonomisk smell under covid - tok A lappen og kjøpte mc :prf
Investeringer skal tenkes som langsiktige Bjørn. Du skal nyte godt av de lenge Bilde

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6963
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Har eksperter og politikkere rett eller feil?

Legg inn av Jompa »

kjellv skrev: 17 des 2022, 14:56
BjørnSover skrev:For min del gikk jeg på en økonomisk smell under covid - tok A lappen og kjøpte mc :prf
Investeringer skal tenkes som langsiktige Bjørn. Du skal nyte godt av de lenge Bilde

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Det er bare vi som er 50 pluss som tenker at investeringer skal være langsiktige.
For ungdom er det raske penger som gjelder og de som " investerer " kjøper "lekepenger ", dvs kryptovaluta.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

BjørnSover
Innlegg: 390
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Har eksperter og politikkere rett eller feil?

Legg inn av BjørnSover »

Jompa skrev: 17 des 2022, 16:38 Det er bare vi som er 50 pluss som tenker at investeringer skal være langsiktige.
For ungdom er det raske penger som gjelder og de som " investerer " kjøper "lekepenger ", dvs kryptovaluta.
Det er et paradoks siden det er de unge som trenger penger på lang sikt og de over 50 har barn på vei ut av dørene, bedre betalte jobber og trenger ikke langsiktige penger

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Har eksperter og politikkere rett eller feil?

Legg inn av SilverSmurfer »

mekkern skrev: 16 des 2022, 11:31 Bruktbiler- der snakker man vel om brukte ELbiler- de vanlige har stort sett falt mer i pris enn tidligere normal.
Nei, bruktbiler av alle typer har gått vesentlig opp i pris.

https://www.tv2.no/broom/derfor-har-man ... /14235654/

"Ja, det er akkurat samme mekanismer her. For kurante bruktbiler er det selgers marked, uavhengig om det er bilforhandlere eller private selgere. Interessant nok ser vi at brukte diesel- og bensinbiler er noe av det hotteste, og har gått mest opp i pris. Elbiler spriker litt mer. Her er rekkevidde viktig for mange kjøpere. Men også disse selges generelt kjapt, forteller Nordal."

Det var i 2021, og i 2022 hadde du en ekstra økning på elbiler men bensinbiler selges fremdeles stort sett for langt høyere priser enn hva som pleide å være vanlig før covid. VW Caddy er for eksempel en bil som jeg har fulgt litt med på, med den kilometerstanden og alderen jeg har kikket etter så har prisene økt med ca 55-60%. Men da har jeg ikke regnet på inflasjonen.

Jeg har også fulgt med på en hel rekke andre bilmodeller med lav km stand og alder under 7 år, og jeg har sett tilsvarende tendenser på alt. Biler man i tidlig 2020 fikk for 100 må man nå ut med 160 for, biler man i tidlig 2020 fikk for 50 koster nå 80.

Svar