Tråden for oss som liker ØL!

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22846
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tråden for oss som liker ØL!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg testet "Slakterens Jul" i går. Den boks øl'en til venstre i bildet over.

Denne var overraskende god! Denne kunne jeg godt kjøpt flere av. Ikke noe spesielt med denne når det kommer til smak. En ganske vanlig "juleøl" som var mørk i fargen. Alkoholsmaken var fremtredende (6.5%) men ikke plagsom. Rett og slett en ØL som overrasket :)

Vil man bli fort full i julen uten å føle at man må spise ØL'en så er denne helt toppers :)

JoeHugin
Innlegg: 204
Registrert: 01 sep 2022, 14:00
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N

Re: Tråden for oss som liker ØL!

Legg inn av JoeHugin »

Gammelsmurfen skrev: 18 des 2022, 00:38
JoeHugin skrev: 17 des 2022, 23:15
Bjerknez skrev: 17 des 2022, 01:08
JoeHugin skrev: 16 des 2022, 23:26Krecher.
?
https://www.krecher.no/
Hehehe SLUJGULP bra navn på en IPA :lol Ville ikke blitt overrasket om det er noe alla Brewdog sin Punk IPA, da er det gulp for meg i hvert fall :crazy: Syns generelt ikke IPA er særlig godt heller, mulig det er en tilvenning men ser ingen grunn til å bælme øl jeg syns smaker mig.
Hehe, vet ikke helt hvordan de er mot hverandre. Men de som står bak Krecher har vært involvert i Cervisiam tidligere, og har vunnet flere priser for øllen sin.

De har også laget en mjød med Mjøderiet nylig, det var vel begrenset opplag tror jeg.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22846
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tråden for oss som liker ØL!

Legg inn av Bjerknez »

Angående Krecher så ser jeg for meg at dette er ØL som er tilsatt smak som fersken, drue, etc. Altså en smak man forbinder med noe annet enn ordinær ØLsmak.

Slike ØL har jeg smakt en del av og det er ikke ØL for meg. I mitt hode er dette ØL for unge folk som vil frikek ØL men som EGENTLIG ikke liker den ordinære ØLsmaken.

Derfor er det mye IPA jeg ikke liker.

Jeg smakte en IPA en gang som var veldig søt. SMakte veldig rart og det første som slo meg var at smaken minnet meg mer om en dårlig gjæret cider. Helt forferdelig ØL.

Jeg har også smakt enkelte feilkjøpte ØL fra polet i kategorien "surøl" som smakte helt jævlig.

Jeg har funnet ut at jeg liker de mer ordinære øltypene. Lyst/mørk lager og hveteøl. Spesielt sistnevnte. De fleste ØL'ene man får kjøpt er drikkenes, men tar man øl fra den "sære hylla" så kan man få seg noen overraskelser.

Det samme gjelder rusbrus. (Som ikke er ØL, men allikevel). I utgangspunktet godt, da alle liker brus med fruktsmak, men dette er alkohol som ungdommen liker. Å trykke i seg 3-4-5-6 slike rusbrus med enorme mengder kullsyre gir en ikke bare brainfreeze men man blir regelrett dårlig i magan av det, i tillegg til at man før 1 cm. med belegg på tenner og tunge.

Men altså, "Slakterens Jul" var en veldig god ØL som jeg gjerne kjøper igjen :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22846
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tråden for oss som liker ØL!

Legg inn av Bjerknez »

Var innom Gulating i dag og røsket med meg disse...
87B3A199-7F60-4B88-AD4B-6A58674E7A7D.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22846
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tråden for oss som liker ØL!

Legg inn av Bjerknez »

Til info. ØL'en helt til høyre "IB Julenek" var helt nydelig. En fantastisk julehveteøl fra Gulating :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22846
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tråden for oss som liker ØL!

Legg inn av Bjerknez »

Ble noen ØL til i dag da jeg uansett skulle innom polet dor å kjøpe vin til madammen. :)
AFC19C0C-B6DF-49B7-9DC3-E91888273025.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22846
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tråden for oss som liker ØL!

Legg inn av Bjerknez »

Gammelsmurfen skrev: 18 des 2022, 00:26 Ser ikke denne (Jacobsen Golden Naked Christmas Ale) her, anbefaler å raske med deg en om du er innom igjen.
0,75L så prisen er ikke så gæærn som det ser ut som ved første øyekast :-)
jacobsen.png
Denne skal testes ja :)

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Tråden for oss som liker ØL!

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bjerknez skrev: 20 des 2022, 18:59
Gammelsmurfen skrev: 18 des 2022, 00:26 Ser ikke denne (Jacobsen Golden Naked Christmas Ale) her, anbefaler å raske med deg en om du er innom igjen.
0,75L så prisen er ikke så gæærn som det ser ut som ved første øyekast :-)
jacobsen.png
Denne skal testes ja :)
Så bra! Du har vel snart kjøpt hele utvalget i juleøl nå? :D
Ikke alle som bør tas til ribba eller pinnekjøttet, flere som bare bør nytes for seg med andakt og følelse :knegg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22846
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tråden for oss som liker ØL!

Legg inn av Bjerknez »

Gammelsmurfen skrev: 20 des 2022, 21:19
Bjerknez skrev: 20 des 2022, 18:59
Gammelsmurfen skrev: 18 des 2022, 00:26 Ser ikke denne (Jacobsen Golden Naked Christmas Ale) her, anbefaler å raske med deg en om du er innom igjen.
0,75L så prisen er ikke så gæærn som det ser ut som ved første øyekast :-)
jacobsen.png
Denne skal testes ja :)
Så bra! Du har vel snart kjøpt hele utvalget i juleøl nå? :D
Ikke alle som bør tas til ribba eller pinnekjøttet, flere som bare bør nytes for seg med andakt og følelse :knegg
Til ribbe og fet mat foretrekker jeg noe som er "lett" og drikke. Da kan jeg godt nyte en lys pilsner eller evt. en Paulaner Hveteøl. Sistnevnte funker til alt og er den beste allrounderen. Derfor har jeg kjøpt en del Paulanere. Det er også flere ØL jeg har kjøpt to av. Dette er ØL jeg vet jeg liker.

Ellers så har jeg styrt unna de veldig spesielle ØL'ene som surøl og sære IPA'er. Disse har jeg ikke sansen for. :)

Bortsett fra det, så er det vel ikke mange ØL polet har igjen nå som jeg ikke har kjøpt. Artig å prøve noe nytt :)

Jeg er ikke kresen når det kommer til mat etc. men ØL'en man får kjøpt på supern er stort sett triste saker. Det funker til hverdags og fest, men det er ikke ØL jeg nyter ut over det at den slukker tørsten. Egentlig ganske tynt og kjipt ØL.

JuleØL'en fra supern er bedre, men jeg synes sof oftest polutgaven av disse smaker bedre. Det er liksom mer "futt" i dem. Sikkert fordi det er litt mer alkohol i dem.

Den beste juleØL'en fra supern som jeg har smakt i år er Mack sin juleøl. Altså denne: https://test.no/mack-juleol-boks

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5210
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Tråden for oss som liker ØL!

Legg inn av dypen »

Er ingen ekspert eller kjenner men min favoritt til mat er denne :thumleft
F2232505-0725-474B-A96E-1E562FD2F786.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22846
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tråden for oss som liker ØL!

Legg inn av Bjerknez »

Den har jeg ikke smakt :)

Men jeg har i vertfall kjøpt meg en partycooler i dag som skal testes. Den er nok fin og ha ØL'en i uten å ta opp hele kjøleskapet som er mer en full nok av andre varer i disse tider.

Denne skal jeg nok plassere i furtebua eller på kontoret tenker jeg :)
017430q.jpg
017430c.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5210
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Tråden for oss som liker ØL!

Legg inn av dypen »

Vi har brukt Jula sin store partycooler noen år nå og veldig fornøyd med den … har den ute sommerstid og inne nå :thumleft Link:

https://www.jula.no/catalog/hjem-og-hus ... er-000925/
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
utc
Innlegg: 341
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: Tråden for oss som liker ØL!

Legg inn av utc »

Ølet fra Slakteren i Mysen kan anbefales til de grader. Jacobsen hamstres, tradisjonen tro, i god tid før jul. Problemet er at det skal prøvesmakes ofte og da er det også som regel tomt til jul, men det står alltid en kasse med egenimportert Hof i kjelleren. Det er heller ikke et dårlig alternativ.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22846
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tråden for oss som liker ØL!

Legg inn av Bjerknez »

utc skrev: 21 des 2022, 10:20 Ølet fra Slakteren i Mysen kan anbefales til de grader. Jacobsen hamstres, tradisjonen tro, i god tid før jul. Problemet er at det skal prøvesmakes ofte og da er det også som regel tomt til jul, men det står alltid en kasse med egenimportert Hof i kjelleren. Det er heller ikke et dårlig alternativ.
"Slakterens Jul" var et veldig godt ØL ja. :thumleft

Det samme gjelder "IB Julenek" Dette var en hveteøl variant :)

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Tråden for oss som liker ØL!

Legg inn av KåreDump »

Noen som bruker undtappd?

Har brukernavnet KaareDump
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Svar