Tråden for oss som liker ØL!

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Tråden for oss som liker ØL!

Legg inn av Bjerknez »

Tenkte å lage en tråd for oss som liker ØL. Jeg er på ingen måte noen ØL ekspert (langt i fra faktisk) men vet hva jeg liker. Generelt sett er hveteøl som Paulaner Weissbeer en av mine absolutte favoritter og er en veldig god allrounder.

Jeg er ikke glad i veldig "sært" øl som feks. det som kalles "surøl" og merkelige IPA'er. Noen ytterst få av sistnevnte kan jeg like, men det er lenge mellom hver gang jeg smaker en IPA som jeg kommer til å kjøpe igjen. Men ja, mange av dem går ned...

Jeg kan strekke meg til en mørk lager og enkelte "juleøl". Mange er veldig gode, men ofte blir dem for fyldige til å drikke mange av. God til maten og kanskje til desserten, men ikke som en "festdrikk".

Lys lager samt hveteøl er derfor det det går mest i hos meg.

Butikkøl hender det jo jeg kjøper selvsagt og det går ned, men det er litt kjipe greier. Lite smak og ganske utvannet ØL som funker bra i nøden rundt bålet på sommeren. Men skal jeg virkelig kose meg, så kjøper jeg med altså en eller flere Paulaner Weissbeer (hveteøl).

Var en tur på polet i går og kjøpte meg litt forskjellig. Noe av det har jeg smakt tidligere, mens andre kjøpte jeg litt på slump og ut fra magefølelse.
ØL.JPG
PS! Er du en av dem som liker å drikke med høy lillefinger iført dametruse (les: Vin) så start din egen tråd :P
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Tråden for oss som liker ØL!

Legg inn av SilverSmurfer »

Må le litt, kl. 5.30 fredag morgen, og tråden om ØL dukker opp. Hatt en fin kveld nå?

I tilfelle noen tilfeldigvis er litt for glade i ØL så kan man vurdere å besøke https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/ ... oke-hjelp/

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tråden for oss som liker ØL!

Legg inn av Bjerknez »

SilverSmurfer skrev: 16 des 2022, 05:59 Må le litt, kl. 5.30 fredag morgen, og tråden om ØL dukker opp. Hatt en fin kveld nå?

I tilfelle noen tilfeldigvis er litt for glade i ØL så kan man vurdere å besøke https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/ ... oke-hjelp/
Hehe, kjøpte ØL'en i går ettermiddag og tok bilde i dag tidlig samt la ut posten. Har ikke smakt på noen av disse enda :P

Det er stor forskjell mellom å være glad i ØL og ha et alkoholproblem. Man blir ikke rusmisbruker av å røyke en joint eller en formel1 kjører om man kjører fort en gang i ny og ne. :knegg

Når det er sagt, så er det faktisk overraskende hvor lite jeg inntar av alkohol. Er vel 2 måneder siden jeg smakte alkohol sist. Må ringe AA og spørre om jeg kan få et diplom :knegg

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Tråden for oss som liker ØL!

Legg inn av SilverSmurfer »

Får vel en sånn søt liten mynt? https://en.wikipedia.org/wiki/Sobriety_coin
:) 2 måneder gir en søt liten gullmynt.

Så hva er favorittølen?

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tråden for oss som liker ØL!

Legg inn av Bjerknez »

SilverSmurfer skrev: 16 des 2022, 06:44 Får vel en sånn søt liten mynt? https://en.wikipedia.org/wiki/Sobriety_coin
:) 2 måneder gir en søt liten gullmynt.

Så hva er favorittølen?
Av alt jeg har drukket av ØL så langt er favoritten (som jeg også skrev i første post) Paulaner Weissbeer. Eller Erdinger Wisbeer som smaker omtrent det samme.

men jeg er altså ingen ØL ekspert og skjønner ikke en dritt når folk nevner bie og humle når det kommer til smak. Jeg vet hva jeg liker og det er godt nok for meg. Uavhengig av hvor fint man pakker inn smaksopplevelsen :thumleft

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Tråden for oss som liker ØL!

Legg inn av Olav K »

Øl er gøy :twothumbs:
og øl er egentlig ganske enkelt... det består som alle vet, av tre hovedingredienser utenom vann, og det er gjær, humle og malt

Gjær:
har mange oppgaver i ølet, det bidrar med kullsyre og alkohol, samt aroma. Forskjellige gjærtyper setter forskjellig grad av spor etter seg. Weissbier har f.eks et veldig tydelig gjærpreg, der bunnslammet (som skal drikkes) i hovedsak er gjær.
Her på vestlandet har gårdene gjerne egne gjærstammer som de bruker i tradisjonsbrygg. "Kveik" er vel den vanligste av disse, som tidvis også brukes i eplesider. Meget vellykket vil jeg si :D Anbefaler en sider som heter "Humlepung" fra Aga Cideri. ... unnskyld sidesporet.

Humle:
bidrar med aroma og bitterhet. Det finnes flere hundre ulike sorter humle som kan brukes i øl.
Humle fungerer også som en form av konserveringsmiddel, ref IPA. En ølsort som blei brygget i England, og blei tilsatt mye humle så den skulle tåle frakten til India på seilskuter.

Malt-
det er egentlig korn som er maltet, og det er mange mange ulike typer. Mest brukt er byggmalt, men hvete er jo brukt i weissbier. Noen øl er laget av kun en sort av malt, mens andre ølsorter kan bestå av flere titalls sorter. de vanligste er f.eks sjokolademalt, karamellmalt, hvetmalt, fargemalt, pilsnermalt og alemalt.

Så må man i ølsammenheng også snakke om sødme, friskhet, fylde og bitterhet.

Sødme:
det er en grunnsmak og kan ikke luktes. Det er (i hovedsak) sukkeret i malten som gir sødme, f.eks sjokolademalt og karamellmalt i de mørke ølsortene. Sterkere øl kan gjerne være søtere enn de i lavere alkoholklasser.
Ægir Rallar er f.eks en relativt "søt" øl med smak av karamell, sjokolade og toffee. (ikke som i søtsaker i godtedisken selvsagt, vi snakker om hint av smak.

Friskhet:
det er i hovedsak kullsyre som gir friskhet, og noen ølsørter er så friske at ørevoksen nesten krakelerer når du drikker den.
Bokkøl er ofte ganske friskt, og jeg har også smakt noen belgiske ølsorter som gir ståpels :) Aas sin bokkøl som du får kjøpt på polet er en av mine absolutte favoritter

Fylde:
I hovedsak er det alkohol som bidrar med fylde, så de fyldige kraftige ølsortene finner man i første rekke på polet.
Stout og Porter er fyldige ølsorter, og juleøl i klasse 3 er også ofte en vinner.
Særlig Hansa sine :thumleft

Bitterhet:
er en grunnsmak som ikke kan luktes og som krever litt tilvenning. Personlig er jeg ikke sååå glad i veldig mye bitterhet, men alt er en tilvenning. Weissbier har mindre grad av bitterhet, mens IPA har mer.

Aroma:
Er et langt kapittel, men i kort versjon: Det er gjær, humle og malt som spiller hovedrollene, og som påvirker på ulikt vis.
Temperatur er også viktig i denne sammenheng
Drikker du kald pils vil du oppleve lite aroma, for aromaen frigjøres i større grad ved noe høyere temperatur. En stout eller bokkøl skal f.eks helst drikkes ved noe høyere temperatur enn en pils.
(som tommelfingerregel, jo mørkere og fyldigere øl, jo høyere temperatur bør det ha når det skal drikkes, eller nytes)
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tråden for oss som liker ØL!

Legg inn av Bjerknez »

Detta hadde du snøring på @Olav K :twothumbs:

Som nevnt, jeg vet jo hva jeg liker og har vel egentlig ikke noe stort behov for å vikle dette inn i flotte ord, men et absolutt flott bidrag til tråden :thumleft

Jeg og en bekjent hadde en stor ølsmakekveld for noen år siden hvor vi omtrent røsket med oss en av hver ØL på polet for å smake. 10% havnet i kategorien udrikkelig og smakte alt fra såpe til brun tåfis. 70% av ØL'en var helt grei og kunne så absolutt drikkes. 10% havnet i kategorien veldig god og skilte seg ut og de siste 10 prosentene var det jeg kaldte tipp topp og ØL jeg kommer til å kjøpte resten av livet.

En av disse var Erdinger og Paulaner Weissbeer. En skikkelig god allrounder som for MEG ikke koster all verden i Sverige. 22 kroner flaska over disk på systembolaget. Billigere enn vanlig butikkøl her hjemme :)

Men på polet i Norge må man punge ut med rundt 60 spenn for en Paulaner. Ganske stiv pris.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tråden for oss som liker ØL!

Legg inn av Bjerknez »

Bestillte meg ny venning med ØL på polet i dag som snart skal hentes :)

Synes det er gøy å smake litt forskjellig. Kanskje finner jeg en ny favoritt :)

JoeHugin
Innlegg: 204
Registrert: 01 sep 2022, 14:00
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N

Re: Tråden for oss som liker ØL!

Legg inn av JoeHugin »

Krecher.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tråden for oss som liker ØL!

Legg inn av Bjerknez »

JoeHugin skrev: 16 des 2022, 23:26Krecher.
?

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tråden for oss som liker ØL!

Legg inn av Bjerknez »

97E4133E-56D9-4D74-807C-2C27A4D9C2A8.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

JoeHugin
Innlegg: 204
Registrert: 01 sep 2022, 14:00
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N

Re: Tråden for oss som liker ØL!

Legg inn av JoeHugin »

Bjerknez skrev: 17 des 2022, 01:08
JoeHugin skrev: 16 des 2022, 23:26Krecher.
?
https://www.krecher.no/

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Tråden for oss som liker ØL!

Legg inn av Gammelsmurfen »

Ser ikke denne (Jacobsen Golden Naked Christmas Ale) her, anbefaler å raske med deg en om du er innom igjen.
0,75L så prisen er ikke så gæærn som det ser ut som ved første øyekast :-)
jacobsen.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Tråden for oss som liker ØL!

Legg inn av Gammelsmurfen »

JoeHugin skrev: 17 des 2022, 23:15
Bjerknez skrev: 17 des 2022, 01:08
JoeHugin skrev: 16 des 2022, 23:26Krecher.
?
https://www.krecher.no/
Hehehe SLUJGULP bra navn på en IPA :lol Ville ikke blitt overrasket om det er noe alla Brewdog sin Punk IPA, da er det gulp for meg i hvert fall :crazy: Syns generelt ikke IPA er særlig godt heller, mulig det er en tilvenning men ser ingen grunn til å bælme øl jeg syns smaker mig.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tråden for oss som liker ØL!

Legg inn av Bjerknez »

Gammelsmurfen skrev: 18 des 2022, 00:26 Ser ikke denne (Jacobsen Golden Naked Christmas Ale) her, anbefaler å raske med deg en om du er innom igjen.
0,75L så prisen er ikke så gæærn som det ser ut som ved første øyekast :-)
jacobsen.png
Mye var utsolgt når jeg var på polet, så mulig derfor :)

Svar