Tråden for oss som liker ØL!

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tråden for oss som liker ØL!

Legg inn av Bjerknez »

Denne fikk seg en prøvesmak i dag.
EF910159-9669-4B8C-8BB6-154179BE887A.jpeg
Så absolutt en god øl det også. Skiller seg ikke nevneverdig ut fra andre ØL i samme kategori. Dette er en typisk butikkøl med 4.5% alkohol og det merkes. Litt tammere på smak, men så absolutt et av de bedre butikkølene når det kommer til juleøl. Men den slår ikke Mack sin juleøl :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tråden for oss som liker ØL!

Legg inn av Bjerknez »

På selveste julaften, rett etter maten, skal jeg sette meg i godstolen og flotte meg med denne hveteølen fra polet :)
794BAE75-A468-4156-A760-12C179E67F70.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Tråden for oss som liker ØL!

Legg inn av Gammelsmurfen »

Har vært igjennom disse nå hittil i julen, Aas bock er riktig nok ikke juleøl men den smakte helt greit :D
Tuborg Juleøl er noe jeg kjøper hver jul, det funker til både mat eller bare for å kose seg med en øl, en av de bedre mengde/fabrikk/butikk juleølet syns jeg.
Aas vellagret Juleøl (9%) var helt nydelig, etter min gane syns jeg den har hint av sjokolade, kaffe og muligens litt citrus på tampen.
God var den i hvert fall i følge meg selv :D

Tuborg.jpg
Aas_Bock.jpg
Aas_vellagret_juleøl.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tråden for oss som liker ØL!

Legg inn av Bjerknez »

Bjerknez skrev: 23 des 2022, 03:56 På selveste julaften, rett etter maten, skal jeg sette meg i godstolen og flotte meg med denne hveteølen fra polet :)

794BAE75-A468-4156-A760-12C179E67F70.jpeg
Denne var faktisk veldig god! Det er en hveteøl som var ganske lett å drikke. Enda "lettere" enn en vanlig Paulaner. Et av de bedre jeg har smakt :)
E102487D-6E9E-4701-9CB9-2B2235FA9C79.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

bherman
Innlegg: 87
Registrert: 04 jul 2010, 13:19
Motorsykkelen din: Honda VF750 C -94, ST1100 -95, R1200RT -06

Re: Tråden for oss som liker ØL!

Legg inn av bherman »

Mine damer og herrer, dere har jo fullstendig gått glipp av julens dessert;
Stelliger Divum.
Som den berømte norske sjokoladen; ingen over, ingen ved siden.

Løp og kjøp, ha deg hjem, avkjøl flaska til 14-16 grader, deretter nyt innholdet.

Om du ikke liker den, er det selvsagt deg det er noe feil med ;)
--
Baard

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tråden for oss som liker ØL!

Legg inn av Bjerknez »

bherman skrev: 04 jan 2023, 02:03 Mine damer og herrer, dere har jo fullstendig gått glipp av julens dessert;
Stelliger Divum.
Som den berømte norske sjokoladen; ingen over, ingen ved siden.

Løp og kjøp, ha deg hjem, avkjøl flaska til 14-16 grader, deretter nyt innholdet.

Om du ikke liker den, er det selvsagt deg det er noe feil med ;)
ØL med en alkoholprosent på 19% er ikke ØL i mitt hode, men enn Vin med skum. Min mening er at ØL ikke smaker godt hvis prosenten nærmer seg 8-9. jeg liker dem best på mellom 5-7%. Jeg vil kjenne ØL smaken ikke alkoholsmaken. Derimot vil man gjerne drikke flere ØL hvis den er veldig god, og med 19% alkohol så skal man normalt sett ikke deikke mange før man gulper den opp igjen :lol

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Tråden for oss som liker ØL!

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bjerknez skrev: 04 jan 2023, 02:35
bherman skrev: 04 jan 2023, 02:03 Mine damer og herrer, dere har jo fullstendig gått glipp av julens dessert;
Stelliger Divum.
Som den berømte norske sjokoladen; ingen over, ingen ved siden.

Løp og kjøp, ha deg hjem, avkjøl flaska til 14-16 grader, deretter nyt innholdet.

Om du ikke liker den, er det selvsagt deg det er noe feil med ;)
ØL med en alkoholprosent på 19% er ikke ØL i mitt hode, men enn Vin med skum. Min mening er at ØL ikke smaker godt hvis prosenten nærmer seg 8-9. jeg liker dem best på mellom 5-7%. Jeg vil kjenne ØL smaken ikke alkoholsmaken. Derimot vil man gjerne drikke flere ØL hvis den er veldig god, og med 19% alkohol så skal man normalt sett ikke deikke mange før man gulper den opp igjen :lol
Litt enig i det @Bjerknez , men 8-9 prosent er ikke noe problem om ølet er fyldig og har mye smak, typisk juleøl eller Bock.
Kjenner ikke mye til alkoholen (annet enn i hue) da, men om det bikker 10-11 prosent så blir det fort noe fremtredende.
Men det skal sies at det er stor forskjell på sterk-øl hvor godt alkoholsmaken "kamufleres" av andre smaker.

bherman
Innlegg: 87
Registrert: 04 jul 2010, 13:19
Motorsykkelen din: Honda VF750 C -94, ST1100 -95, R1200RT -06

Re: Tråden for oss som liker ØL!

Legg inn av bherman »

Da har dere en utfordring: Gå til innkjøp av Stelliger Divum og kjenn etter, alkoholen er godt kamuflert.
Det holder med en av på en kveld, den skal bare nippes til, ikke styrtes ;)

Apropos fyldig øl: Juleøl og bock blir forbikjørt av porter og stout. Her snakker vi bøtter og spann av smak og fylde. Og et fjollete stort utvalg i smaker! Om man enda ikke har duppet sin tunge ned i det salige brygg, er det bare å begynne :)
--
Baard

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tråden for oss som liker ØL!

Legg inn av Bjerknez »

bherman skrev: 04 jan 2023, 20:49 Da har dere en utfordring: Gå til innkjøp av Stelliger Divum og kjenn etter, alkoholen er godt kamuflert.
Det holder med en av på en kveld, den skal bare nippes til, ikke styrtes ;)

Apropos fyldig øl: Juleøl og bock blir forbikjørt av porter og stout. Her snakker vi bøtter og spann av smak og fylde. Og et fjollete stort utvalg i smaker! Om man enda ikke har duppet sin tunge ned i det salige brygg, er det bare å begynne :)
EN ØL, på en helkveld, som skal nippes til?

Skal denne drikkes fra stettglass med høy lillefinger og rosa morgenkåpe? :lol

bherman
Innlegg: 87
Registrert: 04 jul 2010, 13:19
Motorsykkelen din: Honda VF750 C -94, ST1100 -95, R1200RT -06

Re: Tråden for oss som liker ØL!

Legg inn av bherman »

Bjerknez skrev: 04 jan 2023, 21:20
bherman skrev: 04 jan 2023, 20:49 Da har dere en utfordring: Gå til innkjøp av Stelliger Divum og kjenn etter, alkoholen er godt kamuflert.
Det holder med en av på en kveld, den skal bare nippes til, ikke styrtes ;)

Apropos fyldig øl: Juleøl og bock blir forbikjørt av porter og stout. Her snakker vi bøtter og spann av smak og fylde. Og et fjollete stort utvalg i smaker! Om man enda ikke har duppet sin tunge ned i det salige brygg, er det bare å begynne :)
EN ØL, på en helkveld, som skal nippes til?

Skal denne drikkes fra stettglass med høy lillefinger og rosa morgenkåpe? :lol
Tja, det var du som begynte å klage på at den kunne komme opp igjen hvis du drakk mer enn en :P
La meg si det slik: Jeg har lært fra vond erfaring at det er, eh, uheldig, å innta mer enn to... :[-X

Stettglass er riktig og pekefingeren kan benyttes som en liten motvekt til den begynnende vinglingen som melder seg naturlig etter hvert som inntaket øker :roll
Morgenkåpa kan du bestemme fargen på selv, så lenge du bruker den :twothumbs:
--
Baard

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tråden for oss som liker ØL!

Legg inn av Bjerknez »

bherman skrev: 04 jan 2023, 21:41
Bjerknez skrev: 04 jan 2023, 21:20
bherman skrev: 04 jan 2023, 20:49 Da har dere en utfordring: Gå til innkjøp av Stelliger Divum og kjenn etter, alkoholen er godt kamuflert.
Det holder med en av på en kveld, den skal bare nippes til, ikke styrtes ;)

Apropos fyldig øl: Juleøl og bock blir forbikjørt av porter og stout. Her snakker vi bøtter og spann av smak og fylde. Og et fjollete stort utvalg i smaker! Om man enda ikke har duppet sin tunge ned i det salige brygg, er det bare å begynne :)
EN ØL, på en helkveld, som skal nippes til?

Skal denne drikkes fra stettglass med høy lillefinger og rosa morgenkåpe? :lol
Tja, det var du som begynte å klage på at den kunne komme opp igjen hvis du drakk mer enn en :P
La meg si det slik: Jeg har lært fra vond erfaring at det er, eh, uheldig, å innta mer enn to... :[-X

Stettglass er riktig og pekefingeren kan benyttes som en liten motvekt til den begynnende vinglingen som melder seg naturlig etter hvert som inntaket øker :roll
Morgenkåpa kan du bestemme fargen på selv, så lenge du bruker den :twothumbs:
Tror de aller fleste er enig med meg når jeg sier at ØL med veldig høy alkohol prosent ikke er spesielt godt. Da vil jeg haller blande meg en god drink :)

bherman
Innlegg: 87
Registrert: 04 jul 2010, 13:19
Motorsykkelen din: Honda VF750 C -94, ST1100 -95, R1200RT -06

Re: Tråden for oss som liker ØL!

Legg inn av bherman »

Bjerknez skrev: 04 jan 2023, 21:50 Tror de aller fleste er enig med meg når jeg sier at ØL med veldig høy alkohol prosent ikke er spesielt godt. Da vil jeg haller blande meg en god drink :)
Man skal ikke tro, men vite :P
De aller fleste jeg snakker med øl om, er helt klare på at høy alkoholprosent er godt.
Ta på deg spanderbuksene og test noen slike øltyper, det finnes noe for alle :thumleft
--
Baard

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tråden for oss som liker ØL!

Legg inn av Bjerknez »

bherman skrev: 05 jan 2023, 11:22
Bjerknez skrev: 04 jan 2023, 21:50 Tror de aller fleste er enig med meg når jeg sier at ØL med veldig høy alkohol prosent ikke er spesielt godt. Da vil jeg haller blande meg en god drink :)
Man skal ikke tro, men vite :P
De aller fleste jeg snakker med øl om, er helt klare på at høy alkoholprosent er godt.
Ta på deg spanderbuksene og test noen slike øltyper, det finnes noe for alle :thumleft
Altså, jeg har smakt ØL med 14% alkohol. Det var ikke noe godt. Alkoholen var alt for fremtredende. Nå er jo ikke jeg noen ØL ekspert bare så det er sagt, men jeg vet nå uansett hva jeg liker og ikke :thumleft

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Tråden for oss som liker ØL!

Legg inn av Gammelsmurfen »

Følte for å teste denne etter all snøfresingen hjemme etter middagen.
Denne var det mat i for å si det sånn Tucher Bajuvator dobbelbock, 7,5%
MYE maltsmak, litt kaffe og jeg syns jeg kjenner plomme/sviske sent i ettersmaken.
Ganske mye bitterhet også, litt for mye til at dette ikke blir noen ny favoritt for meg.
20230105_194354 (1).jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tråden for oss som liker ØL!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg blir fasinert når enkelte klarer og smake plomme eller sviske av en ØL. Jeg har drukket sykt mye forskjellig pils og jeg skal slett ikke påstå at jeg er noen ekspert på området, men når folk mener dem smaker hint av Tobakk/sviske/rosin/Gummi etc. av en ØL så må jeg si jeg blir imponert. :lol

Jeg drakk en helt forjævlig surøl jeg feilkjøpte på polet for ett par år siden. Den var virkelig ille. Jeg kan gjerne si at den smakte sure sokker, men jeg kunne like godt sagt at den smakte svette armhuler, eller kanskje varm rumpe?

Eller er "sur lime" mer riktig? Eller kanskje "Rabarbra"?

Smaken er som baken og jeg mener at disse ØL testene og ekspertene i mange tilfeller kan ta seg en bolle. Akkurat som vineksperter som ikke engang klarer å kjenne forskjell på rødvin og hvitvin, eller mateksperter som synes Mc.Donalds maten dem fikk (som selvsagt var umerket) var veldig god.

Det med ØL og mat samt smaker generelt er en personlig greie og det er forskjell på hva man liker. Derfor er det eneste man kan gjøre er å teste ut selv og finne det man liker. Det samme gjelder også forøvrig med alt annet.

Svar