Plugger med skjev midtelektrode

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Plugger med skjev midtelektrode

Legg inn av Jompa »

Jeg byttet plugger på sykkelen for noen dager siden og oppdaget etterpå at midtelektroden på alle tre er ute av senter.
Elektrodene har ikke synlige merker som tyder på at de har vært for varme.
Skal de være sånn?
20230108_123629.jpg
Bildet viser ikke så veldig tydelig hvordan pluggene ser ut, men pluggen ytterst til høyre har midtelektroden tydelig ute av senter.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Plugger med skjev midtelektrode

Legg inn av FredrikE24 »

For meg ser dette ut som ganske slitne plugger av denne typen. Skjeiv midtelektrode har jeg sett på både nye og gamle plugger av denne typen.

Er det Bosch, Champion, Denso eller NGK dette?

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Plugger med skjev midtelektrode

Legg inn av Jompa »

NGK
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Plugger med skjev midtelektrode

Legg inn av Kjellrf »

Husker jeg ikke var så imponert over pluggene med 2 eller 3 gnister , for det virket som midtelektroden blei fortere slitt enn de med enkel gnist. Noe som nok er ganske naturlig.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Plugger med skjev midtelektrode

Legg inn av MGR1 »

Jompa skrev: 08 jan 2023, 13:04 ....
Bildet viser ikke så veldig tydelig hvordan pluggene ser ut, men pluggen ytterst til høyre har midtelektroden tydelig ute av senter.
Det kan være fake plugger. Mye kopiering der ute. Jeg har selv blitt lurt. Sjekk på NGK sine sider hvordan du avdekker fakes.

https://www.ngkntk.com/newsroom/blog/emea/fake-or-not/

Bilde

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Plugger med skjev midtelektrode

Legg inn av Gammelsmurfen »

Såkalt side discharge plugg for å hindre oppbyggning av karbon, men slike plugger bør man kun bruke dersom motoren er konstruert for dem.
De er gjerne laget for motorer med en "lean" mix og har ikke dobbel (to samtidige gnister) selv om man kan tro det pga. to stk. jord.
Ofte litt kortere levetid enn tradisjonelle plugger fordi det blir mindre flater (hjørne/hjørne) mellom jord og senter, så erosjon på elektrodene vil raskere gjøre åpningen større. Gnisten vil vanligvis ta den veien med lavest motstand, to jord er bare der for å forlenge levetiden.
Kan være at de var slik ut av esken, men om motoren kommer orginalt med bare en jord bør du ikke bruke slike multi-jord plugger.

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Plugger med skjev midtelektrode

Legg inn av FredrikE24 »

På BMWen min er det slike originalt hvertfall. Rundt 50 000km og de ser slitte ut. Da er det Bosch.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Plugger med skjev midtelektrode

Legg inn av Jompa »

Pluggene har nok stått I siden sykkelen var ny I 2011. Den er bare gått 24000 km
Luftfilteret så I alle fall ut til å ikke ha vært byttet tidligere.
Fullt av insekter, støv og mugg.

Iflg Instruksjonsboka skal sykkelen ha de pluggene som var der, byttet til samme plugger.
NGK med to siderlektroder, husker ikke nummeret på dem.
Når jeg tok på meg briller så pluggene mere slitte ut enn på bildet
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Plugger med skjev midtelektrode

Legg inn av dypen »

Ser ikke så godt de ytterste pluggene på bilde men den i midten ser veldig slitt ut … Som det nevnes tidligere i tråden her … å ja gnisten tar den letteste veien ;)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Plugger med skjev midtelektrode

Legg inn av Gammelsmurfen »

FredrikE24 skrev: 08 jan 2023, 16:33 På BMWen min er det slike originalt hvertfall. Rundt 50 000km og de ser slitte ut. Da er det Bosch.
Er det iridum eller "vanlige" kobber/platinum kjerner? Er vanligvis intervall på 20k på "vanlige" plugger på mc, men i praksis tåler de nok vesentlig mer. Men om det ikke er iridium så er 50k mye, så da tror jeg deg når du sier de er slitne :D

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Plugger med skjev midtelektrode

Legg inn av FredrikE24 »

De er vanlige ja, 20k høres lite ut. Holder nok lengre enn det.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Plugger med skjev midtelektrode

Legg inn av Gammelsmurfen »

FredrikE24 skrev: 08 jan 2023, 18:24 De er vanlige ja, 20k høres lite ut. Holder nok lengre enn det.
Ja, så lenge motoren er noenlunde på stell så gjør de det, men etter fabrikantens schedule på sykkel pleier det å være rundt 20-25K.
Det er 20K på min 2022 GS også, samme på den Transalpen jeg hadde før mener jeg.
Sikkert overkill, men det er vel for å være på den sikre siden og tas på det vanlige serviceprogrammet.
Iridium derimot har gjerne 40-50K.

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Plugger med skjev midtelektrode

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg bytter når de ser slitte ut, og det tar sin tid.
Har faktisk aldri bytta plugger på noen biler jeg har hatt. På MCen har jeg bytta to ganger med ca. 60 000km mellomrom.

På Jawaen bytta jeg oftere da det var stift-tenning, etter å ha bygget om til elektronisk tenning varte pluggene mye mye lenger.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Plugger med skjev midtelektrode

Legg inn av Jompa »

MGR1 skrev: 08 jan 2023, 15:49
Jompa skrev: 08 jan 2023, 13:04 ....
Bildet viser ikke så veldig tydelig hvordan pluggene ser ut, men pluggen ytterst til høyre har midtelektroden tydelig ute av senter.
Det kan være fake plugger. Mye kopiering der ute. Jeg har selv blitt lurt. Sjekk på NGK sine sider hvordan du avdekker fakes.

https://www.ngkntk.com/newsroom/blog/emea/fake-or-not/

Bilde


Her er bilde av en av mine plugger og et bilde lånt fra NGK.com.
Det er tydelig forskjell på kantene på sideelektrodene.
20230108_204052.jpg
0146463_ngk-3478-cr8ek-multi-ground-spark-plug_550.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar