På to hjul i Thailand

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av Bjerknez »

Det kommer litt an på tror jeg. Enkelte hiver seg rundt, hvis dem har mulighet. Men dem jobber så absolutt ikke gratis. 1000-lappen forsvinner så fort dem tar i sykkelen.

Men så blir det jo uansett feil å sammenligne direkte.

Online
Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 213
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Når dette skrives er det tidlig morgen i Pattaya og jeg venter på at det skal åpne slik at det blir frokost før vi reiser hjem.
Turen ned hit ble våt, de siste 12 milene gikk i øsende troperegn. Det var våte bikere som sjekket inn på hotellet. Joda vi kjører med regntøy, men det er ikke 100% tett i slikt vær, støvlene min har nå tørket i halvannet døgn og er endelig tørre igjen. Håper på tørre veier hjem. Uansett frokost så klar for 380 km, vi tar en kortere rute hjem.

Online
Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 213
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Det ble nesten 1000 km på ukas tur. Opprinnelig hadde vi bestemt oss for en kortere rute hjem, men pent vær og det faktum at kameraten hadde ny mc, som han gjerne ville teste litt ekstra, gjorde sitt til at vi valgte en skikkelig omvei hjem. I stedet for 380 km ble det drøye 500km. Var det vært det? Joda Calimoto tok oss på noen veier vi ikke hadde kjørt på før. Det ble krappe svinger bratte bakker og mye fin utsikt. Som vanlig glemte vi å stoppe for å ta bilder. Det ble også 3 km med offroad kjøring, noe som egentlig ikke var planlagt. Kameratens nye Africa Twin med dekk som taklet underlaget (tildels våt gjørme noen steder) gikk greit. Jeg med mine asfalt dekk hadde store problemer med feste. Mens kameraten satt stødig i salen måtet jeg opp i stående stilling både for å få bedre oversikt men også for å ha bedre balanse siden sykkelen ofte ville bestemme retningen selv. Det gikk bra, men jeg var ganske svett under hjelmen da vi fikk fast dekke under hjulene igjen.
Det ble 260 km før vi fant ett sted vi kunne stoppe for å få en benstrekk og lunch. Det ble Pad Kaprao til lunch, en rett med stekt svinekjøtt ris og speilegg på toppen og vi ba om sånn passe sterk. Med drikke den nette sum av 65 thb i underkant av 20 nkr. Joda vi ble mette og var klare for neste strekk.
Vi fant ut at det var 90 km til vårt faste stoppested så og da ville det passe både med kaffe og bensin. Slik ble det. Ny stopp der og full tank samt kaffe på bikerne. Derifra og hjem kjørte vi uten flere stopp. Og dagens etappe ble på 510 km.
Sist jeg byttet kjede og drev valgte jeg å spare litt penger ved å kjøpe uoriginalt sett, det straffer seg nå. På dagens etappe kunne jeg høre at det er på tide å bytte igjen. Det holdt kun 23 000 km. Så denne gangen blir det originalt sett. Det er ingen planer om noen langturer på en stund så får ta det når det passer seg sånn.
Senere i dag blir det mc vask etter både regnvær og offroad kjøring.
IMG20240320093658.jpg
IMG20240321142651.jpg
IMG20240321172855.jpg
IMG20230521174150.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 213
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Blitt lite kjøring i det sists, rett og slett for at det ikke har passet. Ble dog en tur på snaue 50 km i går. Det er tid for å forlenge årsvisumet mitt her i Thailand og i den forbindelse er det en delpapirer som må skaffes tilveie bla fra banken min. Jeg vet av erfaring at det å parkere bil i nærheten av banken kan være en utfordring så derfor ble det mc i går. Med fullt kjøreutstyr i 41 graders varme ble det en varm fornøyelse. Så mens dere i Norge syntes det kan være kaldt er det faktisk litt for varmt her nå. Normalt ville jeg kjøre mc til imigration, en tur på 60 km hver vei, men denne gangen blir det bil. Å sitte og vente på tur i kanskje 2 timer med svette kjøreklær ikke noe stas.
IMG20231207104019.jpg
Det er skoleferie her i Thailand nå. I fjor kjørte vi det deep south 6100 km på 20 dager. Kameraten og frua drar på en lignende tur i disse dager, det er om å gjøre å komme seg vekk før Thaiene starter feiring av Songkran (Thailandsk nyttår), en feiring som består av fest, høy musikk mye vannkrig og fyll. I det sørlige Thailand hvor muslimene er i flertall er det ikke noe særlig feiring så der er det fint å være under Songkran. Det er dessverre ikke mulig for meg i år å dra på en slik tur. I stedet vil jeg pakke bilen den 10. april ta meg guttungen på 4 samt kjæresten og hennes niese på 12 og dra til Koh Chang en uke. Har leid oss inn på en resort nære jungelen så da tror jeg vi kommer oss unna den værste festingen. Motorsykkeltur blir det helt sikkert før skolen starter igjen rundt 15. mai.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 213
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Etter en fin tur til Koh Chang (med bil) er jeg tilbake i heimen. Det er sommer her og dags temperaturer på 39 -42 grader. Å kjøre mc i slikt vær er varmt, veldig varmt. Var en liten runde i går på rundt 100 km. Selv i over 100km/t er det ingen kjøling fra fartsvinden. Kjører med støvler mc olabukse og tynn mc jakke. Joda det hender at jeg tar noen turer kun med shorts t skjorte hjelm og hansker men det er egentlig varmere. Her kler vi varmen ute.
Har egentlig planlagt tur i slutten av uka, for å besøke en kamerat 300 km unna. Det kan hende jeg tar bil i stedet pga varmen, eller at jeg utsetter noen dager. Vi får se.
Screenshot_2024-04-22-16-08-04-80_282d022627b3c6a616b39ea68b467221.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 213
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Da er nytt batteri til Mr Big bestilt. Det skal ankomme i løpet av ett par dager. Inntil det er på plass får sykkelen stå i fred. Det er tungt å trille sykkel i 40 graders varme. Hva batteriet kostet? Ca 540 Nkr levert på døra

Online
Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 213
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Nytt batteri ble levert på døra før lunch i dag. Det gamle ble tatt ut og det nye satt på plass. Pøvestartet men kun klikk fra startreleet, sjekket at kablene var skikkelig skrudd til, noe de var. Målte spenningen 12,5 volt. Koblet på booster, start med en gang. Laderen min viste at batteriet var nesten tomt for strøm. Det står nå på lading så får jeg håpe at sykkelen er kurert etter at batteriet er 100%. Hvis ikke blir det tur til Kawasaki i morgen lørdag.
IMG20240426113329.jpg
IMG20240426120740.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 213
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Etter drøye to timer var batteriet på 100%. Sykkelen startet med en gang, det som derimot ikke var like stas er at motorlampa begynte å lyse. Jeg koblet fra batteriet og koblet det til igjen. Ville det hjelpe? Nei. Skrudde på tenninga motorlampa sluknet ett halvt sekund før den atter skinte i sin gule ekle farge. Jeg tok sykkelen på en 20 km tur. Kanskje den sluknet hvis jeg kjørte en tur? Nei, ikke da heller. Sendte melding til mekanikeren hos Kawasaki om han hadde noen tips? Hans råd var å komme på verkstedet slik at de kan lese av feilkoden. Så da blir det tur til Buriram city i dag. Der kom barnevakten så da er det avgang. Håper det er en bagatell som de fikser mens jeg venter. Planlagt tur til mandag så får krysse fingrene.
IMG20240426145622.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 213
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Feilkode ble avlest hos Kawasaki og slettet kostet meg 65 Nkr. Siden jeg fikk en stor gratis kopp med kaffe og en flaske vann mens jeg ventet, var dette egentlig gratis. Hva var feilen? Det var startreleet som hadde utløst feilmeldingen. Mekanikeren var ganske sikker på at dette kom av mine forsøk på å starte med for lite strøm. Jeg kunne trygt dra på langtur sa han. Da stoler jeg på det og drar av gårde mandag morgen.

Svar