På to hjul i Thailand

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 211
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Da sykkelen skulle vaskes og gjøres klar til helgens tur til Khon Kaen og bike week oppdaget jeg en krampe som satt i bakdekket. Betalte 100 thb hos mitt lokale dekkverksted og dekket ble plugget. Dermed skulle alt være klart for tur. Dekket ble gått over med såpevann som seg hør og bør og dermed åpenbarte det seg to små lekkasjer til.
En telefon til Kawasaki har dere nytt bakdekk hvis ja kan jeg få ordnet dette om en time? Svaret var ja på begge spørsmålene, så nå sitter jeg hos Kawasaki og venter.
Dette kalles god service BildeBildeBildeBilde

Sent fra min CPH2343 via Tapatalk


Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 211
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Avreise til bike week ganske snart. Pakket og klar for snaue 300 km og mye morro Bilde

Sent fra min CPH2343 via Tapatalk


Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 211
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Turen fra heimen i Buriram til Khon Kaen er ganske kjedelig. Flotte veier som stort sett går rett fram, så for meg er dette kun en transportetappe. Denne gangen var 4 sykler i følget 3 Kawasaki Vulcan 650 Ninja 650 og min Versys 650 alle med den samme gode motoren og en Honda Rebel 500 kjørt av kona til en av kameratene.
Vi hadde god tid så det ble flere stopp både for kaffe og is. Været var strålende sol og rundt 30 grader varmt. Ikke var det mye trafikk heller, så dette ble en kose etappe.
Vel framme på hotellet, som en i følget hadde tatt ansvar for å bestille, oppdaget vi at han hadde bestilt feil hotell. Det viset seg at Khon Kaen har to hoteller i kjeden Hop Inn, noe kameraten ikke hadde sett. Så i stedet for å bo 400 meter fra treffplassen havnet vi 4,5 km unna. Vi prøvde å booke nye tom på det riktige hotellet, men alt var fullt. Det samme også på andre hotell nærmere treffplassen. Vi kunne selvsagt kjøre sykler dit lørdagskvelden men siden vi gjerne vil ha noen øl så får syklene stå og vi får bruke taxi.
Kvelden i går ble brukt rundt i noen av byens barer, her var det mange gamle kjente og overaskende mange nordmenn. Så det ble mye hyggelig prat. Ja det ble ganske sent.
Nå sitter jeg på hotellrommet drikker kaffe og skriver dette. Selve treffet åpner 18:30 så det blir å sløve her på hotellet fram til det. Blir spennende å se hvilket mc merker som vil være der, jeg er jo på kikkern etter ny sykkel, så får jeg godt tilbud så kanskje....
IMG20231103110357.jpg
IMG20231103195101.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 211
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Det er søndag ettermiddag og jeg er hjemme etter helgens tur. Tur retur Khon Kaen og en liten omvei på vei hjem for å spise lunch på en restaurant med så god (thai)mat at det er verdt en omvei. Maten var god den og de to timene ekstra jeg brukte på dette gjorde at de tre siste kilometerne ble kjørt i styrtregn med lyn og torden fra alle kanter. Siden jeg var nesten hjemme fikk regntøyet forbli i toppboksen og dermed fikk jeg skylt veistøvet av kjørejakke og bukse.
Lørdagskvelden var planen å tilbringe på bikfesten. Vi var på plass en time etter at portene var åpnet. Det var allerede flere hundre sykler parkert der og flere kom i en jevn strøm. Vi derimot, kom med Grab taxi. Hvorfor det? Jo, fordi ingen av oss er noen tilhengere av å kjøre etter å ha drukket øl og øl hører jo til på ett sådant arrangement.
IMG20231104202325.jpg
IMG20231104202328.jpg
Årets billett kostet 500 thb og inkluderte en t skjorte, denne t skjorta gjaldt som billett, bare å ta den på og gå inn. De som ikke ville ta på t skjorte fikk ett stempel på hånda i stedet. Flere 1% klubber var her og disse ville selvsagt gå med sine egne vester.
IMG20231104192029.jpg
Følget mitt tredde på seg skjortene og vi ruslet innenfor. Hvilket mc merker ville være her? Harley Davidsen hadde en stor stand rett innenfor inngangen mye fint og dyrt her. Jeg er ikke noe Harley fan men jeg må innrømme at noen av disse syklene er vakre.
IMG20231104191111.jpg
Royal Enfild var neste merke og var plassert ved siden av Harley standen og det var det. Ingen Honda, BMW eller andre merker. Det var en stand til med motorsykler, men disse var for barn og kunne klassifiseres som leketøy.
IMG20231104192003.jpg
Det var også noen som solgte klær og noen som solgte rekvisita. Det var det. På den andre siden av plassen solgte de mat og øl, resten av den store plassen okkupert av bord og stoler. Joda jeg var skuffet.
Så kom første band på senen. Skikkelig heavy rock og bandet spilte bra, men lydnivået helt bakerst på plassen, lengst mulig unna senen var fortsatt så høyt at det gjorde vondt.
IMG20231104192457.jpg
Vi satt der en liten time før vi bestemte oss for å finne på noe annet. Kanskje vi rett og slett er blitt for gamle? Uansett så skal vi ikke hit til neste år.
Vi tok taxi inn til byen igjen og dro på vår stambar og hadde en skikkelig fin kveld der i stedet. Og t skjorta var fin den og i god kvalitet.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av Jompa »

Norske mc-treff er ikke fullt så glamorøse, men det er allikevel mer enn nok støy.
Jeg så litt på bildene dine fra verkstedet og kundemottaket.
Jeg hadde en forestilling om at mc-verksteder i østen skulle være mer av type bakgårdsverksted .
En port i en vegg, masse rot, bølgeblikk osv
Må nok ta noen av fordommene mine opp til revurdering.
:-k
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 211
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Jompa skrev: 05 nov 2023, 11:20 Norske mc-treff er ikke fullt så glamorøse, men det er allikevel mer enn nok støy.
Jeg så litt på bildene dine fra verkstedet og kundemottaket.
Jeg hadde en forestilling om at mc-verksteder i østen skulle være mer av type bakgårdsverksted .
En port i en vegg, masse rot, bølgeblikk osv
Må nok ta noen av fordommene mine opp til revurdering.
:-k
Merkeverkstedene er veldig bra. Det er moderne rent og pent og god service. For mc har jeg vært borte i både Honda og Kawasaki og disse er veldig bra. Da snakker jeg big bike og ikke 150 ccm og nedover, disse butikkene med verksteder er fortsatt ganske ok men en helt annen standard på kundefasiliteter og ofte mekanikere også. Joda de små lokale verkstedene som finnes nesten på vært gatehjørne er ofte enkle skur og ikke utstyrt med all verdens av utstyr. Disse gutta er veldig ofte gode mekanikere og flinke til å skru. Min Honda pcx blir kun servet på disse verkstedene og jeg er alltid fornøyd. Noe jeg ikke alltid har vært de gangene min pcx her vært hos Honda.
Så for big bike er det merkeverkstedene som gjelder for mindre sykler bruker jeg gjerne de lokale små sjappene

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 211
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Som skrevet her tidligere har jeg lenge hatt lyst på en litt større sykkel. Mr Big gjør jo jobben greit også med passasjer, men en Africa Twin er veldig fristende. På siste langtur var jeg innom en bruktforhandler hvor det sto en 2020 modell Africa Twin 1000 med kon 9000 km på klokka. Pris 390 000 thb. Forhandleren var også villig til å gi meg 120 000 i innbytte for Mr Big, i utgangspunktet en god deal.
Da jeg kom hjem jeg regnet jeg litt på det. Det var ikke vesker og toppboks på Afria Twinen'en +ca 50 000 thb, ett sett nye dekk mellom 6 og 8 tusen. Her i varmen er tre år gamle dekk som er lite kjørt steinharde og glatte. Forsikring ett år mellom 7 og 9 tusen, har akkurat betalt for Mr Big ett år. Her følger forsikringen kjøretøyet så de pengene ville være tapt. Etter å ha tenkt meg godt om fant jeg ut at jeg heller går for en ny Africa Twin 1100 manuel. Ny pris hos Honda 559 000thb.
Planen var å reise til forhandleren og forhandle pris og vilkår denne uka. Men hva skjer? Den norske krona stuper og dermed er alle investeringer lagt på is inntil videre. For å kjøpe denne sykkelen måtte jeg overføre penger fra Norge noe som gjør at med dagens kurs lar jeg det være.
Mr Big og jeg får leve sammen enda en god stund. Akk ja livet er hardt

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 211
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Det er lørdag morgen. Frokost med kokt egg og sursild (hjemmelaget) er fortært.
Det er altså helg og det blir nok en mer eller mindre mc fri sådan. Forresten ikke helt, det blir vask av Mr Big i løpet av dagen. Han bærer preg av to langturer uten rengjøring. Så en times tid med vasking skal det bli. Husets 4 åring elsker denne aktiviteten så han skal få lov til å vaske Røde, altså PCX'en. Den er det ikke så farlig med så om han drar meg seg litt sand på vaskesvampen så gjør det ikke noe.
Joda neste helg planlegges det en lørdag til søndag tur sammen med min nye faste passasjer.
God hælj folkens

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 211
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Det er torsdag og vi skriver 16. november. Mens dere i Norge planlegger julegavekjøp eller skiturer. Hva vet jeg? Har jeg nettopp funnet en fin rute for helgens lørdag til søndags tur. Den raskeste veien til bestemmelsesstedet er 270 km men jeg kjører selvsagt ikke den ruta. Det skulle bare mangle. Dette blir lørdagens rute https://calimoto.com/calimotour/den-fin ... oMVB2reYPY. En rute som tar oss over Kao Yai nasjonalpark. Har kjørt den før og det er så flott der og nydelige veier med mange fine svinger. Dette er for øvrig ett sted det er store muligheter for å støte på ville elefanter.
IMG20230403104537.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 211
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Denne helgen får Mr Big hvile litt andre ting enn mc kjøring på planen denne helgen. Det blir nok en tur til i år. Vi har planlagt en tur til Sisaket hvor det finnes en utrolig fin resort drevet av en nederlender og hans familie. Her vil vi tilbringe en eller to netter. Ruten dit vil gå på småveier langs grensen til Cambodsja og blir drøye 200 km, kanskje vi korter den inne noe hvis vi kjører fredag etter jobb. Det blir mørkt ved 18 tiden på denne tiden av året. Jeg er ikke tilhenger av å kjøre mer enn høyst nødvendig her i Thailand etter mørkets frembrudd. Mye rart langs veien og refleks har ingen hørt om.
Forrige helg hadde vi en fin men kald tur. Da vi startet lørdag morgen ved 7 tiden var det kun 17 grader og en iskald vind gjorde sitt til at det føltes ennå kaldere. Som oftest så blir det alltid iskaffe når jeg er på tur, men ikke på denne turen. Nå ble det svart varm kaffe på pitstop 1 og cappochino på pitstop2. Over fjellet Kao Yai blåste det friskt og været minnet litt om fjellet i Norge på en god sommerdag. Ingen elefanter å se denne gangen heller. Kanskje de holdt deg inne i jungelen i ly for vinden?
Vel framme sjekket vi inn på resorten før vi ruslet ned til min gode venn Anton for å hilse på. De var nå sol og rundt 25 grader men fortsatt mye vind. Det ble litt kaffe hos han før vi gikk tilbake til resorten for å dusje og slappe av litt før middag, Vi var blitt enige med kameraten og hans kone om felles middag og noen øl på resorten utpå kveldinga.
Dette er Thailand så restauranten hadde kun utebord på terrassen. Etter at sola gikk ned var det bare å gå og hente kjørejakke jeg vurderte faktisk også å ta på kjørebukse med lot dette være og beholdt shortsen. Det ble en hyggelig men kald kveld. Og det kalde ølet ble erstattet av varm kaffe.
Søndags morgen var det frokost. Telefonen kunne fortelle at det var 18 grader og en titt ut av vinduet kunne fortelle at det blåste friskt. Frokosten ble inntatt med fullt kjøreutstyr, dog ikke hjelm og hansker. Etter frokost var det tid for hjemreise. Vi tok en annen vei hjem. Nok en gang fant Calimoto en flott rute med lite trafikk. Denne appen er blitt uunværlig både for meg og noen av mine mc venner.
Vel hjemme viste triptelleren at det var tilbakelagt rundt 700 km.
Noen bilder fra turen
IMG20231118082833.jpg
IMG20231118082933.jpg
IMG20231118103303.jpg
IMG20231118185048[1].jpg
IMG20231118172413[1].jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av Jompa »

Hva er greia med colaforkledninga på ølflaska ??
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5297
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av dypen »

Varm kaffe på kvelden for å holde varmen hører vel til det sjeldne i Thailand … Ja, og 17 grader på morningen :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 655
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av Nomade »

Jompa skrev: 26 nov 2023, 11:37 Hva er greia med colaforkledninga på ølflaska ??
Isolasjon selvfølgelig, øl blir for varm i varmen :twothumbs:

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av Jompa »

Nomade skrev: 26 nov 2023, 11:56
Jompa skrev: 26 nov 2023, 11:37 Hva er greia med colaforkledninga på ølflaska ??
Isolasjon selvfølgelig, øl blir for varm i varmen :twothumbs:
Aaah, selvsagt
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1054
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av Domino »

17 grader er en fin sommerdag i Nord-Norge!

Svar