På to hjul i Thailand

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 205
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Da er service bestilt. 2. mai blir det tur ril Kawaski i Buriram og service. 2 -3 dagers tur blir nok i slutten av neste uke. Om det blir til Rayong og kysten eller nordover er ennå ikke bestemt. Men tur blir det. På en slik kort tur er det helt greit å kjøre 40 mil eller mer om dagen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av Bjerknez »

Artig å høre om andres kjørevaner da vi kan være ganske forskjellige der. :)

Med 1-2 ukers tur med kjøring hver dag så foretrekker jeg å kjøre minst 40 mil pr. dag. 40 er egentlig ganske passe. Jeg kan gjerne kjøre lenger også, men grunnen til det er at jeg pleier å kjøre grytidlig. Jeg er et A-menneske når det kommer til å stå opp om morgenen :)

Men skal man kjøre i flere uker så kan det være greit å ta noen hviledager slik dere har gjort og da går selvsagt dagslengden noe ned i snitt.

Det viktigste er uansett at man koser seg på tur. Det være seg om man kjører 5 mil eller jager Iron butt :)

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 205
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

I morgen er det service. 54 000 km service. Alt flytende skal byttes utenom kjøleveske. Jeg har også bestilt rens av kjede og drev. Kunne gjort det selv men mekanikeren tar ikke så mye for jobben og jeg slipper å møkke meg til. Pris for alt 4100 thb minus rabatt jeg har på deler, så jeg tipper rundt 3800 thb. ca 1200 nkr.
Torsdag blir det ny tur. Første etappe går til Pattaya en strekning, på 420 km. Calimoto vil ta oss unna det meste av motorvei og gjennom ett par nasjonalparker hvor det helt sikkert er apekatter i veien, obs obs. Det er også muligheter for å treffe elefanter her. Jeg har aldri møtt noen men dog sett noen ruker med ganske fersk elefantmøkk. Treffer du en sånn ruke kan du fort gå på tryne når du kommer på mc. De er store.
Det blir ett par dager i Pattaya siden vi har noen bekjente der og da kan det fort bli noen sene kvelder.
Neste etappe er bare på 60 km og går til Rayong. Her skal vi møte tredjemann som blir med på resten av turen. Etter en natt i Rayong vil vi kjøre til Trat en etappe på 250 km, siden vi vil kjøre på småveier og mest mulig langs sjøen beregner Calimoto tre og en halv time effektiv kjøring. Vi vil garantert bruke mye lenger tid, ikke fordi vi kjører så sakte men fordi vi liker å stoppe for nyte utsikt samt kaffestopp og vannpauser, dermed går tiden fort. Er vi på tur så har vi stort sett god tid.
Siste etappe vil gå fra Trat og hjem 375 km Calimoto sier drøye 5 timer jeg tenker mellom 6 og 7 timer. Vi skal nok en gang kjøre gjennom nasjonalpark samt over ett par mindre fjell.
Vel hjemme vil vi dermed ha kjørt ca 1100 km.

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 205
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Den planlagte turen som er omtalt i forrige innlegg måtte avlyses kvelden før avreise. Fikk en telefon fra min stedatter som nok en gang trengte hjelp. Bløthjertet som jeg er måtte mc turen avlyses og det ble bil i stedet for å hente henne og hennes sønn, på 3 år.
Hun har en far som drikker og kan være voldelig og nå turte hun ikke å bo der lenger.
Det endte med at de ble med meg hjem. Etter to dager fikk hun tilbud om jobb i Bangkok. Om jeg kunne ta vare på sønnen hennes til hun fant ett sted og bo? Selvsagt sa jeg ja. Så nå er jeg alene med en villmann på 3 år så Kawasakien har stått still siden servicen.
Min turkompis sendte meg følgende melding: See you in 10 years. Håper dog at det kan bli kjøring før det.

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 205
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Det har vært lite kjøring i det siste pga en 3 åring som ser ut til å bli boende hos meg. Skal ikke dra ta dere inn i den problematikken med min stedatter og hennes evne til å tenke på andre enn seg selv. Jeg er rundet 60 år og er for så vidt sprek og oppegående men hadde tenkt å bruke tiden på annet enn å være alenefar. Så derfor er nå nanny ansatt og hun har flyttet in på det ekstra soverommet jeg har sammen med sin datter på 13 år. Dermed kan jeg nok en gang begynne å tenke på litt lengre turer enn bare rundt i nærområdet.
Hvis alt går etter planen blir det avreise fredag fredag 23 og første etappe vil gå til Udon Tani. Siden vi foretrekker sideveier sier Calimoto at det blir 420 km og 7 timer. Dag 2 går turen videre til Nong Kai som ligger ved Mekong elva. Her kan vi se over til Laos. I utgangspunktet er dette kun 80 km men vi ber Calimoto lage en omvei for oss slik at vi ender på 200 km eller mer. Regntiden er begynt så været får bestemme hvor lang denne runden blir. Søndagen vender vi nesa hjemover, men stopper i Khon Kaen for en natt det og jævlig god pizza på en restaurant vi har spist mange ganger før.
Det blir forresten en tur til Buriram og imigration på tirsdag. Som utlending må jeg melde meg på imigration hver 90 dag og rapportere min adresse. En formalitet som blir til en mc tur på 120 km og god lunch underveis.
Nå krysser jeg bare fingrene for at opplegget mitt med barnepass virker.
IMG20220805160148.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 205
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Sitter hos Kawasaki i Buriram. Så i speilet da jeg var på vei til Imigration i dag at toppboksen beveget på seg. Stoppet og sjekket. Joda skruene til monterings plata (heter det det?) var løse. Siden det ikke er så langt mellom immigration og Kawasaki var det like greit å kjøre hit. Så da blir det sikkert i orden slik at ikke bagasje og boks faller av på helgens tur Bilde

Sent fra min CPH2343 via Tapatalk


Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 205
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Sitter på hotellet her i Udon Thani. 428 km kjørt i dag. Noen tall fra Calimoto snitt hastighet 64 km/t (ikke helt reelt siden jeg glemmer å pause den når vi stopper for pauser)Maks 120 km toppfart. Maks Lean angle 20 grader tror nok det var vesentlig mer Bilde
Turen gikk på en del 4 felts vei men de siste 150 kilometrene kjørte vi hyggeligere veier. Hadde tenkt å legge ved noen bilder. Men wifi på hotellet vil ikke
BildeBilde
Her er ruta Bilde
Sist redigert av hansiver den 23 jun 2023, 10:53, redigert 1 gang totalt.

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av Lauri »

Interessant og velskrevne beretninger om mc-turer i et land jeg ikke kjenner 👍🙂 Fortsett - og jeg følger deg 👊
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5237
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av dypen »

Enig, det er flere som leser her :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 205
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Da er Nong Khai ferdig besøkt for denne gangen. Turen fra Udon Thani til Nong Khai ble på 160 km. Vi hadde flere alternative ruter fra 55 km som er motorvei og kortest til en skikkelig runde på over 300 km. Vi valgte en mellomløsning siden det er regntid og værmeldingen lovet regn. Vi unngikk regnet og hadde nok en fin tur på det vi på godt norsk kan kalle bygdeveier. Nå er det lenge siden jeg har kjørt i Norge, men jeg innbiller meg at disse veiene her er vesentlig bedre enn tilsvarende i Norge.
Siden vi har vært i Nong Khai noen ganger før kjenner vi noen av de lokale. Disse anbefalte en vietnamesisk nyåpnet restaurant. Kameraten og jeg tok sjansen. Jeg vet ikke helt hva vi spiste men det var godt og ikke dyrt.
Når dette skrives har vi kjørt nest siste etappe av helgens tur. Vi er nå i Khon Kaen, en middels stor by her i Isan. Dagens etappe var på 269 km. Bensinforbruk 0.4 på mila.
I morgen er det drøyt 300 km hjem.
På bildene
Vietnamesisk mat på bildet. Ispause er like viktig her som i Norge
BildeBilde

Sent fra min CPH2343 via Tapatalk


Fra Udon Thani til Nong Khai Bilde
Nong Khai til Khon Kaen Bilde
Sist redigert av hansiver den 25 jun 2023, 09:53, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 205
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Ser at bildene jeg laster opp med Tapatalk blir fryktelig dårlige. Men pga dårlige wifi nett på de fleste hoteller får det bare blir sånn. Skal legge inn noen bedre bilder når jeg kommer hjem

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 205
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Når dette skrives er de snart ett døgn siden vi kom hjem. Det ble nok en gang en flott tur på relativt morsomme veier takket være Calimoto. Etter at vi tok denne appen i bruk og betalte for full versjon har det åpnet seg en ny verden med spennende ruter. Det er veier og ruter vi aldri hadde funnet selv. Har ikke brukt denne i Norge så vet ikke hvordan den fungerer der, men har i Thailand er den blitt uunnværlig spesielt når vi kjører utenfor vårt nærområde.
Den siste etappen gikk fra Khon Kaen og hjem til Bankruat 265 km. Dette er en kjedelig transportetappe hvor vi følger hovedveiene. Den totale lengden på turen ble 1106 km.
Det er regntid men vi måtte kun på med regntøy en gang i løpet av turen. Til gjengjeld var dette såpass kraftig regn at vi aldri var over 40 km/t mens det sto på som verst. Ikke fordi det var glatt, noe det sikkert også var, nei rett og slett fordi vi ikke hadde noe særlig sikt. Det ga seg etter drøyt 10km kjøring og det var godt å få av seg regntøyet igjen. Det blir veldig klamt i denne varmen.
Jeg har begynt å tenke på neste tur, og tror jeg vil kjøre den turen som jeg hadde planlagt i mai. Altså ned til kysten. Men intet er bestemt ennå
IMG20230623130506.jpg
IMG20230623130402.jpg
Khon Kaen og hjem Bilde
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 205
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Det er lørdag klokka er er snart halv 10 og det gjøres klart for dagens tur. Det blir ikke noen langtur i dag men en 70 km hver vei. Er invitert for å besøke en fruktfarm som tilhører faren til en av lærerne på skolen. Skal bli intersant å se. En av lærerinnene blir med som passasjer bakpå Mr Big.
Kommer nok noen bilder seinere i dag eller i morgen

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 205
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Gårsdagens tur ble 150 km ikke spesielt langt men for min lærerinnekollega som aldri hadde sittet på større mc enn 125 ccm scooter var det langt nok. Hun trivdes og blir gjerne med på flere turer. Mr Big er jo kun en 650 men takler passasjerer greit, det er god plass og med riktig turtall går forbikjøringer helt greit. Mren nok om det.
Som jeg skrev i forrige innlegg gikk turen til en fruktfarm, nærmere bestemt en durian farm. Durian er for mange thaier noe av det beste og dyreste de kan spise. Personlig syntes jeg det lukter promp og smaker som litt tørr ananas. I mine øyne ikke verdt prisen.
De siste kilometerne gikk på jordvei. Siden Mr Big er utstyrt med litt slitte gatedekk var det godt det var tørt. Vi fikk parkert og ble møtt med smaksprøver, noe jeg høflig avslo mens reisefølget kastet seg over det, smattet og riktig koste seg. Noe guidet tur var det ikke snakk om men vi var velkomne til å gå på egen hånd. Jeg ble dog fortalt at det tok mange år før trærne bar frukt og at de måtte passes godt på og få riktig jord og gjødsel for at det skulle bli noe frukt på dem.
Vi fikk tatt noen bilder og reisefølget skulle kjøpe med seg litt durian hjem. Det var ikke bare henne som skulle handle så dette tok litt tid. Jeg så mørke skyer i horisonten og tenkte med gru på mer enn en kilometer jordvei i regn med mine slitte dekk. Regnet kom og det var bare å søke dekning. Det var en kraftig skur som varte i drøyt 10 minutter. I det regnet ga seg var reisefølget ferdig handlet og 3 stk Durian til en verdi av rundt 2000 thb fikk plass i toppboksen.
Det var glatt og sleipt så jeg måtte ha hjelp for å få snudd Mr Big, mine mc støvler bare sklei, men med hjelp fikk vi snudd han og nesa pekte riktig vei. Det ble noen slitsomme minutter den første biten på jordveien det var gjørmete og glatt, men vi kom da fram til fast dekke uten uhell.
Vi hadde planlagt en lenger omvei hjem, men nok ett blikk på himmelen gjorde at vi bestemte oss for korteste vei siden reisefølget ikke hadde regntøy. Vi kjørte fra de mørke skyene med såpass margin at det ble tid til en liten stopp og is. Mens vi spiste is kom skyene nærmere igjen så det var bare å gasse på for å holde dem baks oss, noe vi også klarte.
Vel hjemme med Mr Big parkert i carporten kom regnet og tordenværet. Vi hadde hatt en fin tur og litt flaks med været.
IMG20230701123447.jpg
IMG20230701123534.jpg
IMG20230701123735.jpg
IMG20230701124011.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 205
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Det er lørdag og ingen mc tur. Kameraten ringte forrige dagen og lurte på o, jeg ville være med tur fra lørdag til tirsdag. Men siden jeg jobber på tirsdager måtte jeg takke nei. Får se om det blir en runde på søndag. Alene eller sammen med noen andre. Lenge siden vi har hatt søndagstur med innlagt god lunch.
Hva jeg jobber med her i Thailand? I 10 år har jeg drevet ett skolekorps her på rismarkene, noe jeg fortsatt driver med. 30 barn i alderen 7 til 12 år får muligheten til å spille trommer, melodica, trompet, klokkespill eller trombone. Siden jeg gjør alle jobbene selv i mangel på andre har jeg nok å drive med. Nei dette er ikke betalt, det gjøres frivillig. Dette er ett fattig sted så skolen eller kommunen har intet å bidra med. Men jeg syntes nå det er gøy.
IMG20221208073403.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar