Slipe/pusse bort sveis på eksos header?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Slipe/pusse bort sveis på eksos header?

Legg inn av AJ »

pingvin skrev: 25 jan 2023, 18:10 Ja, har mye mer tro på Zard. Fikk svar fra AMD på Zard'en, de kan skaffe den for 7.000NOK mot 4.790NOK for Freespirit'en. Om bestiller rett fra Zard så er det 409euro + 100euro frakt. Litt usikker på om da minus italiensk mva men pluss norsk mva da. Prøve å prute litt med AMD :)
Hadde Zard på Moto Guzzi Stelvio'en.
Ingenting å utsette på kvaliteten på denne.
Kjøpte for øvrig direkte fra produsenten.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Slipe/pusse bort sveis på eksos header?

Legg inn av Audi Mannen »

rolf-arne skrev: 25 jan 2023, 17:29 Første inntrykket er at man har brukt for mye varme på sveisene. Og som en tidligere nevner , medfører det svakheter , overkanten varme så sprikker røret ved sveisen.

Sveisene som @Audi Mannen viser til er mer en super. Skulle gjerne ha vært så god når jeg var på mitt beste. Men det å holde hender stødige , med det synet jeg har nå - ja det er krevende.

Men om dette ikke er rustrør - så er det jeg bruker syrevask - da tar vi vekk missfarving og annen dritt. Da står man igjen med reine sveisefeil og de må poleres/slipes bort . Eller noen ganger slipes bort å sveises på nytt.

Zard ser jo bra ut - trenger bare en syrevask.
Syrevask er obligatorisk ved varmetilførsel på 316 i alle fall. 316 er ikke rustfritt etter sveis før man behandler det. Bakgass er også nødvendig. Alt annet er rett og slett vandalisme av bra material.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Svar