Follobanen - en fiasko som ikke går på skinner

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Follobanen - en fiasko som ikke går på skinner

Legg inn av Gammelsmurfen »

Jeg så denne komme egentlig, etter den fulltrefferen han hadde med Støre´s julevise (en god gammeldags jul).
Helt utrolig at det går an, når de leide inn uavhengig ekspertise tidlig i prosjektet og valgte likevel å trosse deres advarsler.


Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Follobanen - en fiasko som ikke går på skinner

Legg inn av AJ »

Husker godt da Kongen åpnet Follobanen med snorklipping, uten å si et ord. Men med et smil om munnen som lett kunne tolkes på forskjellige måter...
Sånn i ettertid kan Kongens lett skjeve smil tolkes som at "dette kommer neppe til å gå spesielt bra"... ;)
kongenfollo.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Follobanen - en fiasko som ikke går på skinner

Legg inn av mekkern »

Jeg synes Follobanen går helt etter den normalen vi har hatt de siste 40åra-3gangen på økonomien og fix og reparer et års tid før det blir et halvveis resultat.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Follobanen - en fiasko som ikke går på skinner

Legg inn av Gammelsmurfen »

AJ skrev: 26 jan 2023, 18:10 Husker godt da Kongen åpnet Follobanen med snorklipping, uten å si et ord. Men med et smil om munnen som lett kunne tolkes på forskjellige måter...
Sånn i ettertid kan Kongens lett skjeve smil tolkes som at "dette kommer neppe til å gå spesielt bra"... ;)

Hahaha ja kanskje det, på "Nytt på nytt" hadde de reversert det litt, han holdt i båndet litt da han skulle klippe de også, så det så ut som han satt det sammen igjen i påvente av neste åpning. Når det blir er jo ikke godt å si - først ble det etter noen dager, så ble det månedsskifte jan/feb, så ble det vel 14 februar. Nå har det blitt uten dato...
https://www.banenor.no/Nyheter/Nyhetsar ... il-videre/
Sist redigert av Gammelsmurfen den 26 jan 2023, 18:30, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Follobanen - en fiasko som ikke går på skinner

Legg inn av Gammelsmurfen »

mekkern skrev: 26 jan 2023, 18:24 Jeg synes Follobanen går helt etter den normalen vi har hatt de siste 40åra-3gangen på økonomien og fix og reparer et års tid før det blir et halvveis resultat.
Statsbygg på offentlige prosjekter= ender med 2,5 ganger det budsjettet de fikk igjennom.
Men det har jeg mistanke om er bevisst, nettopp for å få det igjennom også når de står der halvferdig så er det vanskelig å stoppe.
Drite seg ut på hvert eneste prosjekt på den måten går jo nesten ikke an, så der er det noe ugler i mosen tenker jeg.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Follobanen - en fiasko som ikke går på skinner

Legg inn av Domino »

Hver gang jeg hører om Follobanen og diverse andre jernbanerelaterte problemer så tenker jeg at det kanskje er like greit at vi aldri får jernbane her oppe. Men så havner jeg bak 2-3 semitrailere...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Follobanen - en fiasko som ikke går på skinner

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har ikke satt meg så veldig inn i disse togskandalene da jeg strengt tatt ikke tar toget noe særlig. men jeg jobber sammens med en som tar toget fra Oslo hver eneste dag og det er slett ikke sjeldent han kommer for sent grunnet toget.

Toget går jo når det skal fra Oslo. Den saken er grei. Det har det alltid gjort. Men på den korte etappen mot Fredrikstad på rundt 10 mil (i veistrekning) så er det ALLTID noen skjær i sjøen. "Buss for tog" er veldig vanlig i følge kollegaen min.

Men så til selve spørsmålet:

Hva er det som er så himla vanskelig med å få disse togene til å kjøre 10 mil rett fram i hovedsak på ett spor uten forsinkelser? Hva er det som er så himla vanskelig og fikse og hva er det som EGENTLIG går galt?

Jeg firstår at busser er forsinket grunnet føreforhold etc. men toget går på skinner. Det er ingenting som tilsier at et tog skal være forsinket. Mener jeg har hørt signalfeil ganske ofte. Hvor himla vanskelig er det å fikse opp i dette en gang for alle?

Follotunellen er så vidt jeg vet spik flunka ny, men allikevel har dem da klart og skape kaos. Hvordan er det i det hele tatt mulig? Oslofjord tunnellen er også et godt eksempel. Denne har vel vært mer stengt enn åpen.

Det eneste som funker er Horten fergen. Der er det sjelden trøbbel. Ganske rart egentlig da selve prosessen her mer komplisert. Det er lemmer som skal opp og ned, et kaisystem som skal fungere og en motor som skal holdes vedlike etc. Her er det mange menneskelige faktorer inne i bildet, men allikevel så klarer dem å frakte biler frem og tilbake nærmest døgnet rundt kontinuerlig med to båter (tre båter sommerstid).

men å få det jæ*** toget til å gå på skinner fra Oslo til Fredrikstad virker som en umulig oppgave!

Forstå det den som kan...

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Follobanen - en fiasko som ikke går på skinner

Legg inn av dypen »

Norge begynner å få «god» erfaring med å bruke utenlandske selskaper på store jobber som i etterkant har vist seg å ikke bli bra. Utenlandske firmaer går konkurs nesten før jobben er påbegynt, hvordan er det mulig når du ser hva norske selskaper må dokumentere og legge frem. Like anbudsbetingelser … Follobanen skulle vært ferdig men pengene renner fortsatt ut og regress blir sikkert enkelt i etterkant …

Bane Nor må betale Skanska 273 millioner etter anbudsfeil
https://www.tu.no/artikler/bane-nor-ma- ... il/453918/

Ståle Rød om Follobanen-avlysning: – Vi er holdt for narr
https://www.bygg.no/stale-rod-om-follob ... /1229191!/
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Follobanen - en fiasko som ikke går på skinner

Legg inn av dypen »

Med en prislapp på nesten 37 milliarder åpnet Kongen Follobanen 12.desember.
Det gikk tog på banen én uke, før den ble stengt 19. desember.
Så skulle den gjenåpnes 27. desember.
Deretter 2. januar.
Deretter 1. februar.
Deretter 12. februar.
Så kom beskjeden denne uka: Stengt på ubestemt tid.
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/et ... HjDkZbZi6g
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Follobanen - en fiasko som ikke går på skinner

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bjerknez skrev: 27 jan 2023, 06:24 Jeg har ikke satt meg så veldig inn i disse togskandalene da jeg strengt tatt ikke tar toget noe særlig. men jeg jobber sammens med en som tar toget fra Oslo hver eneste dag og det er slett ikke sjeldent han kommer for sent grunnet toget.

Toget går jo når det skal fra Oslo. Den saken er grei. Det har det alltid gjort. Men på den korte etappen mot Fredrikstad på rundt 10 mil (i veistrekning) så er det ALLTID noen skjær i sjøen. "Buss for tog" er veldig vanlig i følge kollegaen min.

Men så til selve spørsmålet:

Hva er det som er så himla vanskelig med å få disse togene til å kjøre 10 mil rett fram i hovedsak på ett spor uten forsinkelser? Hva er det som er så himla vanskelig og fikse og hva er det som EGENTLIG går galt?

Jeg firstår at busser er forsinket grunnet føreforhold etc. men toget går på skinner. Det er ingenting som tilsier at et tog skal være forsinket. Mener jeg har hørt signalfeil ganske ofte. Hvor himla vanskelig er det å fikse opp i dette en gang for alle?

Follotunellen er så vidt jeg vet spik flunka ny, men allikevel har dem da klart og skape kaos. Hvordan er det i det hele tatt mulig? Oslofjord tunnellen er også et godt eksempel. Denne har vel vært mer stengt enn åpen.

Det eneste som funker er Horten fergen. Der er det sjelden trøbbel. Ganske rart egentlig da selve prosessen her mer komplisert. Det er lemmer som skal opp og ned, et kaisystem som skal fungere og en motor som skal holdes vedlike etc. Her er det mange menneskelige faktorer inne i bildet, men allikevel så klarer dem å frakte biler frem og tilbake nærmest døgnet rundt kontinuerlig med to båter (tre båter sommerstid).

men å få det jæ*** toget til å gå på skinner fra Oslo til Fredrikstad virker som en umulig oppgave!

Forstå det den som kan...
Det har "alltid" vært trøblete på strekningen fra Oslo S til Skøyen også (begge veier). Har det snødd eller regnet mye også så er det i hvert fall bankers. De stengte den også lenge med buss for tog for få år siden for og utbedre dette, men det hjalp ikke så veldig mye på stabiliteten.
"Signalfeil" som de kaller det, er ikke i ordets rette forstand trøbbel med signaleringen, men en av mange grunner til at de ikke kan gi grønt signal (kjøre på godt norsk). Det vil si alt i fra mangel på lok/vogner, lokfører/konduktør eller tekniske problemer.
En gang kjørte lokføreren fra konduktøren, men var ærlig og sa på høyttaleren på neste stasjon at "Da blir det en liten stopp her i påvente av konduktøren som kommer etter i en taxi" :lol

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Follobanen - en fiasko som ikke går på skinner

Legg inn av FredrikE24 »

Signalfeil, er nettopp signalfeil. Noe med signalanlegget som gjør at sporfeltet ikke er klart til tross for at ingen foranliggende tog er i sporfeltet.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Follobanen - en fiasko som ikke går på skinner

Legg inn av Gammelsmurfen »

FredrikE24 skrev: 28 jan 2023, 18:49 Signalfeil, er nettopp signalfeil. Noe med signalanlegget som gjør at sporfeltet ikke er klart til tross for at ingen foranliggende tog er i sporfeltet.
Vel, selv en informasjonssjef i jernbaneverket uttalte at det ikke nødvendigvis er det... men at folk må ha noe de kan forholde seg til.
F.eks. fukt i en drivermotor som gjør at tog ikke kan kjøre gir dermed rødt lys, årsaken er jo ikke signalannlegget i seg selv da.
https://www.nrk.no/rogaland/lei-av-sign ... -1.7843023
https://www.tu.no/artikler/forventer-si ... ne/222825/

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Follobanen - en fiasko som ikke går på skinner

Legg inn av FredrikE24 »

Sporfeltet blir ikke grønt før sporveksleren legger over. Så det blir en signalfeil det og.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Follobanen - en fiasko som ikke går på skinner

Legg inn av Gammelsmurfen »


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Follobanen - en fiasko som ikke går på skinner

Legg inn av Bjerknez »

Gammelsmurfen skrev: 14 feb 2023, 15:32 Hehehe skikkelig "Rallemekk" https://www.nettavisen.no/nyheter/skjot ... -95-916086 :lol
Ble du virkelig overrasket?

Lurer på hvilken entreprenør som har surret disse sammen med elektrikerteip :lol

Det skulle ikke overraske meg om det var en stor annerkjent en... :knegg

Svar