Kawasaki Gpz 500s 1994. Ingen gnist på pluggene.

Her kan MCsiden brukerne legge ut bilder og beskrivelser av lette og mer kompliserte arbeidsoperasjoner på syklene sine. Til glede og nytte for andre!
Svar
Kawa94
Innlegg: 8
Registrert: 27 jan 2023, 19:16
Motorsykkelen din: Kawasaki

Kawasaki Gpz 500s 1994. Ingen gnist på pluggene.

Legg inn av Kawa94 »

:scratch :scratch Hei, jeg har et Kawasaki GPZ 500s prosjekt fra 1994. Jeg kjøpte den i 2021 for å gjøre den i stand til jeg fikk førerkort sommeren 2022, men uten hell. Jeg sliter med å finne problemet som er årsaken til at jeg ikke får gnist på pluggene. Jeg har nå påkostet mye på denne sykkelen. Trur jeg har kjøpt alt i start systemet nytt. Har kjøpt og byttet: ny Tenningslås, ny pick-up coil, nye coiler med nye ledninger og hetter, nye plugger, nytt gele batteri, nytt ledningsnett da det gamle var korrigert av salt da tidligere eiere har kjørt på vinter.. er ikke noe ledningsbrudd. ny cdi boks, nytt start relé, nytt bryterpanel med start bryter. Har ikke kjøpt ny støttebryter eller cluth bryter, men virker som det funker da den bryter for start motor når den står i gir uten å ta inn clutch. Jeg får 13v på rød ledning til coiler. Å det er signal på de ande til coil. Har målt den grå ledningen som skal gi signaler for å få gnist, å den har 13v. Jeg har ikke originalt speedometer, har byttet til et digitalt et. Har det noe å si? Jeg føler jeg har sjekket alt nå uten å bli noe klokere.. å er litt fortvilet da det er min første motorsykkel å ønsker å kjøre å starte eventyr og opplevelsene på veien.

Tusen takk. 😊🏍🔧

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7111
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Kawasaki Gpz 500s 1994. Ingen gnist på pluggene.

Legg inn av dypen »

Velkommen! :) Var sykkel’n kjørbar når du kjøpte … eller har du kjørt den før du startet med å bytte deler …
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Kawa94
Innlegg: 8
Registrert: 27 jan 2023, 19:16
Motorsykkelen din: Kawasaki

Re: Kawasaki Gpz 500s 1994. Ingen gnist på pluggene.

Legg inn av Kawa94 »

Hei, takk for det 😊. Nei, den har aldri vært startet i mitt eie.

Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 256
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600, Breva 750IE

Re: Kawasaki Gpz 500s 1994. Ingen gnist på pluggene.

Legg inn av Atrox »

Hvor holder du til? Om det hjelper så har jeg samme sykkel uten tilsvarende problem. Om du trenger å sammenligne med en som funker... har også både Haynes og Clymer-bøkene på denne..

Kawa94
Innlegg: 8
Registrert: 27 jan 2023, 19:16
Motorsykkelen din: Kawasaki

Re: Kawasaki Gpz 500s 1994. Ingen gnist på pluggene.

Legg inn av Kawa94 »

Hei, jeg for i Larvik. Har haynes boka men ikke clymer. Å få ta en titt på din for hjelp er kjempe snilt av deg. 😊

Kawa94
Innlegg: 8
Registrert: 27 jan 2023, 19:16
Motorsykkelen din: Kawasaki

Re: Kawasaki Gpz 500s 1994. Ingen gnist på pluggene.

Legg inn av Kawa94 »

Er det foresten viktig å kjøpe originale kawasaki dele pga motorsykkelen er sensetiv for ettermarkeds deler? Eller kan jeg bruke modellspesifikke deler?

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7111
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Kawasaki Gpz 500s 1994. Ingen gnist på pluggene.

Legg inn av dypen »

Deler som er produsert for din sykkel fra produsenter uten Kawasaki merke skal funke bra det … De fleste merke produsenter har underleverandører som på ett tidspunkt kan stå fritt til å selge samme deler uten merke navnet på og gjerne til en lavere pris.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1193
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Bosted: Troms

Re: Kawasaki Gpz 500s 1994. Ingen gnist på pluggene.

Legg inn av Domino »

Har du sjekket nødstoppen?

Kawa94
Innlegg: 8
Registrert: 27 jan 2023, 19:16
Motorsykkelen din: Kawasaki

Re: Kawasaki Gpz 500s 1994. Ingen gnist på pluggene.

Legg inn av Kawa94 »

Tenker du da den røde knappen til høyre side på styret? Den er såfall ny, men er ikke original.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kawasaki Gpz 500s 1994. Ingen gnist på pluggene.

Legg inn av AJ »

Antakelig et dumt spørsmål, men likevel for å ha det helt klart:
Går motoren rundt når du trykker på startknappen?
Eller høres bare f.eks. en klikkelyd? Eller skjer det absolutt ingenting?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1193
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Bosted: Troms

Re: Kawasaki Gpz 500s 1994. Ingen gnist på pluggene.

Legg inn av Domino »

Kawa94 skrev: 29 jan 2023, 01:09 Tenker du da den røde knappen til høyre side på styret? Den er såfall ny, men er ikke original.
Jepp, det er den jeg tenker på. Sjekk at den står i rett posisjon. Dersom den gjør det, sjekk at det går strøm gjennom den når det skal og at strømmen er brutt når den skal være det.

Kawa94
Innlegg: 8
Registrert: 27 jan 2023, 19:16
Motorsykkelen din: Kawasaki

Re: Kawasaki Gpz 500s 1994. Ingen gnist på pluggene.

Legg inn av Kawa94 »

Ja motoren går rundt, men hender det kommer en skrapelyd. å når jeg tenker meg om, så slutter den å gå rundt da. men kom ikke noe gnist når den gikk rundt.

skal sjekke det med den røde knappen. Takk for hjelp :) .

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kawasaki Gpz 500s 1994. Ingen gnist på pluggene.

Legg inn av AJ »

Kawa94 skrev: 29 jan 2023, 21:25 Ja motoren går rundt, men hender det kommer en skrapelyd. å når jeg tenker meg om, så slutter den å gå rundt da. men kom ikke noe gnist når den gikk rundt.

skal sjekke det med den røde knappen. Takk for hjelp :) .
Skrapelyd...
Svakt batteri?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1691
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Kawasaki Gpz 500s 1994. Ingen gnist på pluggene.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Du har ikke jordingsproblem da?
Ikke at du ikke har jord i det hele tatt men dårlig jord, om kabling har vært skiftet osv. kvadraten (tykkelsen) på jordingskabelen skal være minst like tykk som på plusspolen. Har du prøvd å pusse litt på kabelskoen til jordingsterminalen på batteriet?
Alternativt sette en startkabel mellom jord rett på batteriet og til et ulakkert sted i ramma med god kontakt?
Eller prøve med en løs ca. 1,5 kvadrat kabel rett fra minuspol til jord på CDI?

Edit: Eller sjekk Timing-sensoren til tenningen (pickup), tror det er partnummer 590261126 på denne.
Tror du kan teste den ved å koble en 5 volt led til gul leder på kontakten ( +5 volt) og svart (jord) på samme kontakt.
Kjør starteren så motoren går rundt, da skal den blinke om den er i orden.

Kawa94
Innlegg: 8
Registrert: 27 jan 2023, 19:16
Motorsykkelen din: Kawasaki

Re: Kawasaki Gpz 500s 1994. Ingen gnist på pluggene.

Legg inn av Kawa94 »

Skrape lyd: Ja om det ikke er skrapelyd er en ubehagelig lyd. Vet ikke om det er startmotor eller noe inni motoren.

Jordingsproblem: jo, jeg har lurt litt selv. Minus til batteri er koblet til gods på startmotoren. Er en liten ledning fra kabelsko ved batteri som gir jord til resten av sykkelen. Jeg la en 2.0mm jord ledning ekstra fra minus punkt på startmotor og til blankt stål på ramma. Å da begynte den digitale Turtelleren å virke 😁. Så kan godt være noe med jord ja.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1691
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Kawasaki Gpz 500s 1994. Ingen gnist på pluggene.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Kawa94 skrev: 30 jan 2023, 18:40 Skrape lyd: Ja om det ikke er skrapelyd er en ubehagelig lyd. Vet ikke om det er startmotor eller noe inni motoren.

Jordingsproblem: jo, jeg har lurt litt selv. Minus til batteri er koblet til gods på startmotoren. Er en liten ledning fra kabelsko ved batteri som gir jord til resten av sykkelen. Jeg la en 2.0mm jord ledning ekstra fra minus punkt på startmotor og til blankt stål på ramma. Å da begynte den digitale Turtelleren å virke 😁. Så kan godt være noe med jord ja.
Høres sannsynlig ut at jeg var inne på noe der, jordingskabelen skal være minst like tykk som plusspolens hovedstrømkabel.
Så om det ikke er en feit kabel som er boltet i motsatt ende, så er det noe uriginalt og galt.
Skal slik ut:
jordingskabel.png
Tror partummer skal være 26011-1389 og brukes på mange modeller.
Har du denne så sjekk i så fall begge enders tilkoblingspunkter for oksidasjon, rust i bolt/gjenger i ramma osv.

Det at digitalt speedo begynte å virke etter at du tok en "lus" mellom startmotor og ramma tyder jo på dårlig jord.
Men er det dårlig mellom batteri og ramma, så blir det ikke så mye eliminering av og koble mellom motor og ramme, men var kanskje nok til at det digitale meteret begynte å virke. Det har vel lite strømtrekk og skal vel ikke så mye til før det funker.
Har du ikke en skikkelig feit kabel for hånden, men kanskje har eller kan få lånt deg en startkabel for bil, så kan du teste ved å sette den mellom - pol på batteriet og jord på ramma.
Spray også WD40 i kontakten på CDI´n om du ikke allerede har gjort det.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

GeirK.
Innlegg: 34
Registrert: 12 apr 2019, 21:29
Motorsykkelen din: 1986 Honda VF700C Magna,Suzuki GS500F 04

Re: Kawasaki Gpz 500s 1994. Ingen gnist på pluggene.

Legg inn av GeirK. »

Sånne ulyder er dessverre ofte ett dårlig tegn, har du sjekket timingen på registeret?
Jeg har vært borti at kjedestrammer har blitt ødelagt og kamkjede hoppet noen tenner med resultat: ventil krasj.
Høres det ut som det er kompresjon i motor?

Kawa94
Innlegg: 8
Registrert: 27 jan 2023, 19:16
Motorsykkelen din: Kawasaki

Re: Kawasaki Gpz 500s 1994. Ingen gnist på pluggene.

Legg inn av Kawa94 »

Noen som vet om cdi boksen har lett for å bli defekt ? Har målt meg frem nå, å mye tyder på at det er cdi boksen. Noen måte å teste cdi boksen på? Finnes det noe diagram så jeg kan se hvordan det funker inni boksen?

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7111
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Kawasaki Gpz 500s 1994. Ingen gnist på pluggene.

Legg inn av dypen »

Det er ikke ukjent der styreenhet får problem, i noen tilfelle kan de være dyre så alternativ kan være brukt fra hogger. Tror ikke den du refererer til er veldig dyr, du kan jo sjekke pris under delekatalog på nettet med part nr. Tror den ligger under « Chassis Electrical Equipment» når du har plottet inn årsmodell og modell type. Det er mulig å kontrollere styreenhet for fungsjon feil hvis du har måleverdier eventuelt få ett verksted til å gjøre jobben. Lykke til :)
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Kawasaki Gpz 500s 1994. Ingen gnist på pluggene.

Legg inn av Jompa »

Her kan du nok få svar ang diagram.
https://kzrider.com/forum

Cdi boks finnes nok hos www.krangnesmotor.no
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar