Kawasaki Gpz 500s 1994. Ingen gnist på pluggene.
Kawasaki Gpz 500s 1994. Ingen gnist på pluggene.
Hei, jeg har et Kawasaki GPZ 500s prosjekt fra 1994. Jeg kjøpte den i 2021 for å gjøre den i stand til jeg fikk førerkort sommeren 2022, men uten hell. Jeg sliter med å finne problemet som er årsaken til at jeg ikke får gnist på pluggene. Jeg har nå påkostet mye på denne sykkelen. Trur jeg har kjøpt alt i start systemet nytt. Har kjøpt og byttet: ny Tenningslås, ny pick-up coil, nye coiler med nye ledninger og hetter, nye plugger, nytt gele batteri, nytt ledningsnett da det gamle var korrigert av salt da tidligere eiere har kjørt på vinter.. er ikke noe ledningsbrudd. ny cdi boks, nytt start relé, nytt bryterpanel med start bryter. Har ikke kjøpt ny støttebryter eller cluth bryter, men virker som det funker da den bryter for start motor når den står i gir uten å ta inn clutch. Jeg får 13v på rød ledning til coiler. Å det er signal på de ande til coil. Har målt den grå ledningen som skal gi signaler for å få gnist, å den har 13v. Jeg har ikke originalt speedometer, har byttet til et digitalt et. Har det noe å si? Jeg føler jeg har sjekket alt nå uten å bli noe klokere.. å er litt fortvilet da det er min første motorsykkel å ønsker å kjøre å starte eventyr og opplevelsene på veien.
Tusen takk. 🏍
Tusen takk. 🏍
Re: Kawasaki Gpz 500s 1994. Ingen gnist på pluggene.
Velkommen! :) Var sykkel’n kjørbar når du kjøpte … eller har du kjørt den før du startet med å bytte deler …
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Re: Kawasaki Gpz 500s 1994. Ingen gnist på pluggene.
Hei, takk for det . Nei, den har aldri vært startet i mitt eie.
Re: Kawasaki Gpz 500s 1994. Ingen gnist på pluggene.
Hvor holder du til? Om det hjelper så har jeg samme sykkel uten tilsvarende problem. Om du trenger å sammenligne med en som funker... har også både Haynes og Clymer-bøkene på denne..
Re: Kawasaki Gpz 500s 1994. Ingen gnist på pluggene.
Hei, jeg for i Larvik. Har haynes boka men ikke clymer. Å få ta en titt på din for hjelp er kjempe snilt av deg.
Re: Kawasaki Gpz 500s 1994. Ingen gnist på pluggene.
Er det foresten viktig å kjøpe originale kawasaki dele pga motorsykkelen er sensetiv for ettermarkeds deler? Eller kan jeg bruke modellspesifikke deler?
Re: Kawasaki Gpz 500s 1994. Ingen gnist på pluggene.
Deler som er produsert for din sykkel fra produsenter uten Kawasaki merke skal funke bra det … De fleste merke produsenter har underleverandører som på ett tidspunkt kan stå fritt til å selge samme deler uten merke navnet på og gjerne til en lavere pris.
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
- Domino
- Innlegg: 1074
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
- Sted: Troms
Re: Kawasaki Gpz 500s 1994. Ingen gnist på pluggene.
Har du sjekket nødstoppen?
Re: Kawasaki Gpz 500s 1994. Ingen gnist på pluggene.
Tenker du da den røde knappen til høyre side på styret? Den er såfall ny, men er ikke original.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38007
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Kawasaki Gpz 500s 1994. Ingen gnist på pluggene.
Antakelig et dumt spørsmål, men likevel for å ha det helt klart:
Går motoren rundt når du trykker på startknappen?
Eller høres bare f.eks. en klikkelyd? Eller skjer det absolutt ingenting?
Går motoren rundt når du trykker på startknappen?
Eller høres bare f.eks. en klikkelyd? Eller skjer det absolutt ingenting?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Domino
- Innlegg: 1074
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
- Sted: Troms
Re: Kawasaki Gpz 500s 1994. Ingen gnist på pluggene.
Jepp, det er den jeg tenker på. Sjekk at den står i rett posisjon. Dersom den gjør det, sjekk at det går strøm gjennom den når det skal og at strømmen er brutt når den skal være det.
Re: Kawasaki Gpz 500s 1994. Ingen gnist på pluggene.
Ja motoren går rundt, men hender det kommer en skrapelyd. å når jeg tenker meg om, så slutter den å gå rundt da. men kom ikke noe gnist når den gikk rundt.
skal sjekke det med den røde knappen. Takk for hjelp :) .
skal sjekke det med den røde knappen. Takk for hjelp :) .
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38007
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Kawasaki Gpz 500s 1994. Ingen gnist på pluggene.
Skrapelyd...
Svakt batteri?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1310
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Kawasaki Gpz 500s 1994. Ingen gnist på pluggene.
Du har ikke jordingsproblem da?
Ikke at du ikke har jord i det hele tatt men dårlig jord, om kabling har vært skiftet osv. kvadraten (tykkelsen) på jordingskabelen skal være minst like tykk som på plusspolen. Har du prøvd å pusse litt på kabelskoen til jordingsterminalen på batteriet?
Alternativt sette en startkabel mellom jord rett på batteriet og til et ulakkert sted i ramma med god kontakt?
Eller prøve med en løs ca. 1,5 kvadrat kabel rett fra minuspol til jord på CDI?
Edit: Eller sjekk Timing-sensoren til tenningen (pickup), tror det er partnummer 590261126 på denne.
Tror du kan teste den ved å koble en 5 volt led til gul leder på kontakten ( +5 volt) og svart (jord) på samme kontakt.
Kjør starteren så motoren går rundt, da skal den blinke om den er i orden.
Ikke at du ikke har jord i det hele tatt men dårlig jord, om kabling har vært skiftet osv. kvadraten (tykkelsen) på jordingskabelen skal være minst like tykk som på plusspolen. Har du prøvd å pusse litt på kabelskoen til jordingsterminalen på batteriet?
Alternativt sette en startkabel mellom jord rett på batteriet og til et ulakkert sted i ramma med god kontakt?
Eller prøve med en løs ca. 1,5 kvadrat kabel rett fra minuspol til jord på CDI?
Edit: Eller sjekk Timing-sensoren til tenningen (pickup), tror det er partnummer 590261126 på denne.
Tror du kan teste den ved å koble en 5 volt led til gul leder på kontakten ( +5 volt) og svart (jord) på samme kontakt.
Kjør starteren så motoren går rundt, da skal den blinke om den er i orden.
Re: Kawasaki Gpz 500s 1994. Ingen gnist på pluggene.
Skrape lyd: Ja om det ikke er skrapelyd er en ubehagelig lyd. Vet ikke om det er startmotor eller noe inni motoren.
Jordingsproblem: jo, jeg har lurt litt selv. Minus til batteri er koblet til gods på startmotoren. Er en liten ledning fra kabelsko ved batteri som gir jord til resten av sykkelen. Jeg la en 2.0mm jord ledning ekstra fra minus punkt på startmotor og til blankt stål på ramma. Å da begynte den digitale Turtelleren å virke . Så kan godt være noe med jord ja.
Jordingsproblem: jo, jeg har lurt litt selv. Minus til batteri er koblet til gods på startmotoren. Er en liten ledning fra kabelsko ved batteri som gir jord til resten av sykkelen. Jeg la en 2.0mm jord ledning ekstra fra minus punkt på startmotor og til blankt stål på ramma. Å da begynte den digitale Turtelleren å virke . Så kan godt være noe med jord ja.