Åpne garasjen med stemmestyring

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Åpne garasjen med stemmestyring

Legg inn av Gammelsmurfen »

Har gjort noe testing og research og kommet frem til noe genialt for oss som kjører mc og vil slippe å ta av hanske, fikle etter fjernkontroll, åpne porten for så og dra på igjen hansken (eller hive den fra seg), før man kan kjøre inn i garasjen.

Hvorfor ikke bare åpne/lukke garasjeporten med talekommandoer? Og alt er mulig for bare drøyt 200 kr?

Testet at man kan bruke headset/blåtann med google assistant, det er også mulig å bruke det uten og låse opp skjermlåsen på telefonen om man tillater det i home-appen.

For alle med garasjeportåpnere med terminaler for pulsbryter som bare kortslutter terminalene (majoriteten har nok det) så skal dette funke.

Det finnes flere varianter av disse, både med og uten intern strømforsyning, kablet eller trådløs sensor til porten blandt annet,
Denne er komplett og har både intern strømforsyning og sensor + noe festemateriell medfølger.
https://www.aliexpress.com/item/3299795 ... a3962IDx9y

Pass i så fall på og velge EU-plug om den skal brukes her i Norge.

Man kobler den til 2,4 ghz trådløsnett (best rekkevidde) og må ha dekning i garasjen (evt. med hjelp av repeater), så er det bare og koble to ledninger på bryterterminalene på portåpneren.
Installere Tuya eller Smart Life appen og sette den opp på trådløsnettet via appen først, deretter legge til/gi rettigheter til Tuya kontoen i Google Home. Deretter sette i Google home at den skal kunne bruke voice control og uten å måtte låse opp telefonen.

Det kreves en pin i appen for sikkerheten sin skyld for å åpne porten, det er en god ting og pin kan heldigvis også angis ved tale.
Så man trenger heller ikke å røre telefonen for og åpne eller låse garasjeporten om man har headset i hjelmen, kun si "Ok google .. åpne garasjeport". Dette kan gjøres fra hvor som helst da både Tuya og google home snakker via sky.
Kjekt og kunne gjøre dette borti gata eller i oppkjørselen så er det bare å kjøre rett inn, eller det motsatte da du kjører ut av garasjen.

Dette krever altså ikke noe hub eller eksisterende smarthus-løsning, kun wifi dekning i garasjen, mobiltelefon og headset i hjelmen.
Varianten jeg linket til har kablet sensor til porten, da slipper man å tenke på noe batteriskift eller trøbbel i kulde pga. spenningsfall på batteri.
Man kan selvfølgelig åpne/lukke via appen (fra hvor som helst), sette opp varsling om porten står åpen en stund, automatisk lukking osv.
1.png
2.png
4.png
3.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Mompen
Innlegg: 185
Registrert: 27 apr 2011, 20:31
Motorsykkelen din: BMW R1250GS, 2021
Sted: Hadeland
Kontakt:

Re: Åpne garasjen med stemmestyring

Legg inn av Mompen »

Etter å ha lest tråden bestilte jeg meg en slik. Takk! Virker som en kjekk sak
Brombrom

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Åpne garasjen med stemmestyring

Legg inn av Gammelsmurfen »

Mompen skrev: 26 feb 2023, 23:22 Etter å ha lest tråden bestilte jeg meg en slik. Takk! Virker som en kjekk sak
Jepp, jeg bestilte meg en til etter å ha montert den første og så at det virket, jeg har to porter.
Komplett sett, jeg valgte forøvrig og droppe braketten til sensoren og monterte sensoren på siden av porten i stedet.
Den funker også selv om den er montert 90 grader (men fortsatt paralelle i lengderetningen.
Dobbeltsidig tape både til sensor-halvdelene og hovedenheten medfølger.
Ledningene som skal inn på terminalene på åpneren er ikke så lange, så jeg monterte hovedenheten med den dobbeltsidige tapen rett på siden av motoren/åpneren, så bare koblet jeg de to ledingene inn på terminalene for ekstern bryter.
230v kabelen er vel ca. 1 meter mener jeg å huske, så du må ha en stikkontakt i nærheten.

Åpnet for svogers i dag "remote" da han skulle levere noe han hadde lånt og jeg var ikke hjemme, kjekt det!

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Åpne garasjen med stemmestyring

Legg inn av haakeik »

Jeg har 3 mini fjernkontrollere. 2 til bilene og en til sykkelen. Den på sykkelen er lett å bruke med hansker. Slipper å stå utenfor garasjen og gaule "Åpne garasjeport" når nettverket er nede :lol
Men, det skal sies. Jeg har også en Garadget som også kan styre porten over nettverk og er integrert med HomeAssistant.
Kan dermed bruke Google Assistant for å åpne porten, men har bare ikke konfigurert det, enda :-k

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Åpne garasjen med stemmestyring

Legg inn av Gammelsmurfen »

haakeik skrev: 27 feb 2023, 13:53 Jeg har 3 mini fjernkontrollere. 2 til bilene og en til sykkelen. Den på sykkelen er lett å bruke med hansker. Slipper å stå utenfor garasjen og gaule "Åpne garasjeport" når nettverket er nede :lol
Men, det skal sies. Jeg har også en Garadget som også kan styre porten over nettverk og er integrert med HomeAssistant.
Kan dermed bruke Google Assistant for å åpne porten, men har bare ikke konfigurert det, enda :-k
Jeg jobber med IT her er aldri nettverket nede :knegg
Ikke trenger du Home assistant for talestyring på denne enheten heller, Tuya appen er direktestøttet i Google Home.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Åpne garasjen med stemmestyring

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har vel aldri blitt helt venn med talestyring. Det er underholdende til tider, men ikke særlig effektivt. Jeg har talestyring samt fysiske brytere til Philips Hue systemet i stuen. Men det tar kortere tid og bruke bryteren enn talestyring. Når jeg kjlrer sykkel så fungerer talestyring ekstremt dårlig grunnet vindstøy og når jeg skal åpne porten går det kjappere og trykke på fjernkontrollen.

Missforstå meg rett, "Hei Siri" fungerer som bare det og den er ganske smart også, men det går kjappere og bare slå nummeret selv. Ikke vet man med sikkerhet at rådet er riktig nummer som ringes heller.

Jeg kan åpne garasjeporten med app uansett hvor i verden jeg er, men jeg bruker appen kun når jeg skal åpne opp for andre når jeg ikke er hjemme. Fjernkontrollen er bare kjappere og den er ikke avhengig av wifi.

Så talestyring av garasjeport er nok ikke noe for meg. Men alltig morsomt å se hva andre styrer med selvsagt. Vi har forskjellige preferanser alle mann :)

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Åpne garasjen med stemmestyring

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bjerknez skrev: 27 feb 2023, 18:53 Jeg har vel aldri blitt helt venn med talestyring. Det er underholdende til tider, men ikke særlig effektivt. Jeg har talestyring samt fysiske brytere til Philips Hue systemet i stuen. Men det tar kortere tid og bruke bryteren enn talestyring. Når jeg kjlrer sykkel så fungerer talestyring ekstremt dårlig grunnet vindstøy og når jeg skal åpne porten går det kjappere og trykke på fjernkontrollen.

Missforstå meg rett, "Hei Siri" fungerer som bare det og den er ganske smart også, men det går kjappere og bare slå nummeret selv. Ikke vet man med sikkerhet at rådet er riktig nummer som ringes heller.

Jeg kan åpne garasjeporten med app uansett hvor i verden jeg er, men jeg bruker appen kun når jeg skal åpne opp for andre når jeg ikke er hjemme. Fjernkontrollen er bare kjappere og den er ikke avhengig av wifi.

Så talestyring av garasjeport er nok ikke noe for meg. Men alltig morsomt å se hva andre styrer med selvsagt. Vi har forskjellige preferanser alle mann :)
Ja, hvert til sitt bruk. Inne har jeg både fysiske knapper (sendere), talestyring, NFC, app m.m. har man en fysisk knapp i umiddelbar nærhet så er det nok raskest, mobil app er egentlig tregere enn tale (først ta frem mobilen, låse opp, starte appen og navigere i den...).
Når tale funker, så er nok det nest i rekken etter fysiske knapper og NFC.
Poenget mitt med garasjen er at jeg syns det er noe dritt og ta av hansken å rote i lomma etter fjernkontrollen når jeg kommer hjem på mc´n.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Åpne garasjen med stemmestyring

Legg inn av Bjerknez »

Du trenger ikke ta av hansken. Du trenger bare en stor nok knapp samt plassere den et sted på sykkelen. :)

Jeg har så absolutt sansen for teknologi og duppeditter, men jeg har erfart at ikke alt er like brukervennlig, selv om det er "kult" og morsomt og teste ut.

Jeg har testet ut Siri og i teorien an man skrive tekstmeldinger, sende til flere mottakere, redigere i teksten etc. kun ved hjelp av tale. Dette er veldig gøy når det funker, men problemet her er at man egentlig aldri vet hva som faktisk sto i meldingen uten å se på telefonen og da er man like langt.

Hver gang jeg går inn i stuen når jeg kommer hjem fra jobb og velger å prøve "Hei Siri" for å slå på lys, så har telefonen som oftest ikke fått kontakt med wifi enda og da tar det litt lenger tid før lysene reagerer. Ca. 5 sekunder fra beskjeden er gitt.

Så først må jeg si "Hei Siri" for så og si "Slå på lys i stuen". I mens jeg sier dette så henger jeg fra meg jakken og rekker akkurat og gå ut på kjøkkenet for å slå på kaffemaskinen. Da skrur lyset seg på.

Når jeg går inn døren og trykker på bryteren så tar dette maks ett sekund og lysene slår seg på med en gang.

Den eneste bruken av positiv grad jeg mener talestyring trolig fungerer er i nødsituasjoner hvis man kan bruke talestyring skikkelig og har satt seg inn i kommandoene. Så det er en god ting å ha, men til daglig synes jeg mest det er en gimmick.

For at dette med talestyring skal fungerer optimalt så må systemet bli mer "mennesklig". Vi er nok på vei dit, men vi er ikke i mål enda. For å ta et eksempel:

La oss si jeg vil dimme ned lysene i stuen og sette en annen farge. Da må jeg kunne gi de rette kommandoene og ingen andre enn meg klarer å få til dette så sant dem ikke spesifikt kjenner til hvordan dette funker.

Jeg må si "Hei Siri, dim ned lys til 50%" før jeg må gjenta å si "Hei Siri, endre alle lys til rødt". Men hva hvis jeg bare vil ha litt varmere lys i stua og ikke en spesifikk farge?

Da begynner det fort og bli avansert og man må da sette opp presets og fortelle Siri til å slå på denne preset'en etc.

Isteden vil jeg at Siri skal forstå alt dette når jeg feks. sier "Øy, Siri, skru ned og endre til litt varmere belysning" Det er en mer naturlig talemåte. Og hvis jeg feks. lurer på når Kong Olav ble født, så vil jeg at hun skal gi meg svaret når jeg feks. sier "Siri, lurer litt på når Kong Olav ble født. Vet du det?" Da kunne hun svart feks. "Ja, jeg sjekket nå og han ble vist født i XXXX på XXXX sykehus.

I steden for dette så sier hun "Jeg fant dette om når kong olav ble født" og åpner en nettside på mobilen.......

Så denne talestyringen er i mine øyne fortsatt i en fersk barndom og det fungerer langt fra optimalt enda. Derfor synes jeg talestyring bare er mer tungvindt enn å bare lete opp svarene selv.

Så selv om jeg liker teknologi og duppeditter og aller helst lage noe av dette selv, så er jeg mer opptatt av at ting faktisk funker effektivt. Å det gjør ikke talestyring enda.

Når jeg sitter på bussen, på toget, i Taxi'en, på venterommet etc. og skal bytte en sang, så synes jeg det er ganske kleint og gaule ut "Hei Siri, kan du sette på Thriller med Michael Jackson" mens alle andre hører på. Derfor er talestyring mest egnet hjemme og helst når du er alene.

Heller ikke i hjelmen under kjøring fungerer talestyring optimalt. Ikke den innebyggede i Cardo Packtalk som jeg har testet og ei heller Siri. Man blir sittende og skrike ut og noen ganger funker det og andre ganger ikke. Brått så skipper man en sang isden for å starte den på nytt og da må man plutselig skippe to samger tilbake og man skjønner da at man er fucked og må stoppe sykkelen.

men med en fysisk mediekontroller med knapper på styret så fungerer dette helt sømløst.

Så det enkle er ofte det beste. Sånn er det bare.

Derfor mener jeg at talestyring for å åpne en garasjeport faktisk er en gimmick i dag. En trykk på en knapp fungerer så mye bedre, foreløpig. :)

Da ville jeg heller som nevnt brukt en såkalt "presence sensor" som registrerer når jeg er hjemme og åpner porten automatisk. men jeg vil selvsagt ikke at porten åpnes hver gang jeg går forbi døren, så jeg må sette noen regler. Litt mer avansert, men jeg tror dette er en bedre løsning hvis man får det til å funke skikkelig.

Så i mine øyne hadde dette vært en morsommere prosjekt :)

Returningcustomer
Innlegg: 8
Registrert: 30 jul 2023, 08:26
Motorsykkelen din: Voge 500ac 2023

Re: Åpne garasjen med stemmestyring

Legg inn av Returningcustomer »

Jeg er på jakt etter noe sånt som dette. Jeg ser det er forskjellige varianter tilgjengelige, men har ingen preferanser med tanke på merke eller noe sånt så lenge det er kompatibelt med android og det virker.
Den @Gammelsmurfen linker til virker meget kjekk, det samme kan vel sies om denne saken fra Kjell & CO https://www.kjell.com/no/produkter/sikk ... ort-p51667.
Jeg har funnet en variant som er hakket enklere enn denne til 990, men nå finner jeg den ikke igjen.
Hvordan fungerer dette i praksis? Er det funksjonelt eller er det fortsatt bedre med knapp? Jeg er veldig tilhenger av ting som bare virker, og går fort lei av å måtte fikse på ting i tide og utide.
Er det noe som virker på samme måte som Danalock med geofencing? Når dette virker er det gull, men akkurat nå er det en versjon av appen som ikke virker hos oss, og det er så klart frustrerende.
Gårdsplassen vår er belagt med svært løs grus, så jeg liker ikke å måtte stoppe mer enn jeg må. Nå må jeg jo stoppe både når jeg drar ut og når jeg kommer hjem for å fikle med knappen i lomma, og jeg ønsker meg veldig noe som er hakket enklere. Jeg kan godt ha en stor knapp på styret, men den må så klart være vanntett, og jeg har ikke funnet noe sånt som ser ok ut ennå.

Svar