MCsidens inntektsråd: hvordan gå frem for ekstrainntekt?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

MCsidens inntektsråd: hvordan gå frem for ekstrainntekt?

Legg inn av kgjersda »

Sitter og funderer på en bigeskjeft og har gjort det en stund nå. Kanskje noen andre her på forumet har samme tanker nå som alt øker i pris.
Jobber i daglig som systemutvikler, men har et ønske om å kunne gjøre noe på kveldstid som gir litt ekstra inntekt for å kunne kjøpe dill og dall til motorsykkelen uten dårlig samvittighet.

Tråden er tiltenkt råd for de som ønsker å tjene en ekstra slant i ny og ne eller jevnlig, uten å måtte ta en fast kveldsvakt på Kiwi.

For min del har jeg 3d-printet noen ting og solgt på facebook. Kjørt noen diagnoser av BMW mot betaling. Har en henger som gir noen ekstra kroner ved utleie.

Har dere noen inntektskilder som har gått fra hobby til seriøst?

Noen som driver med guiding i fjella?
Strikker luer på fritiden og annonserer på finn?
Freelance MC-opplæring uten godkjent lærerstudie?
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens inntektsråd: hvordan gå frem for ekstrainntekt?

Legg inn av AJ »

kgjersda skrev: 31 jan 2023, 20:05 Freelance MC-opplæring uten godkjent lærerstudie?
Prisverdig initiativ og motivasjon for flere til å tjene noen ekstra kroner :thumleft

Men når det gjelder MC-opplæring om å ta seg betalt som veileder for å gi førerkortkandidaten mengdetrening, bør man neppe innlate seg på å tilby seg å gjøre noe slikt.
Kun godkjente kjøreskolelærere har lov til å ta seg betalt for dette.

Men det er fullt mulig å hjelpe til med dette ellers, om man oppfyller vilkåerne.
e.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: MCsidens inntektsråd: hvordan gå frem for ekstrainntekt?

Legg inn av kgjersda »

AJ skrev: 31 jan 2023, 20:15
kgjersda skrev: 31 jan 2023, 20:05 Freelance MC-opplæring uten godkjent lærerstudie?
Prisverdig initiativ og motivasjon for flere til å tjene noen ekstra kroner :thumleft

Men når det gjelder MC-opplæring om å ta seg betalt som veileder for å gi førerkortkandidaten mengdetrening, bør man neppe innlate seg på å tilby seg å gjøre noe slikt.
Kun godkjente kjøreskolelærere har lov til å ta seg betalt for dette.
Hehe, akkurat den siste er nok på kanten. Kanskje det er lov å ta betalt for guidet motorsykkelkjøring? :knegg
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens inntektsråd: hvordan gå frem for ekstrainntekt?

Legg inn av AJ »

kgjersda skrev: 31 jan 2023, 20:18 Hehe, akkurat den siste er nok på kanten. Kanskje det er lov å ta betalt for guidet motorsykkelkjøring? :knegg
Privat ledsager, som det heter i lovteksten, er lov etter gitte retningslinjer, men ikke mot betaling:
Lov om vegtrafikk (Vegtrafikkloven) skrev:Er øvingskjøringen ledd i føreropplæring mot vederlag, kan den bare finne sted når det brukes godkjent lærevogn og eleven ledsages i vognen av godkjent lærer. I andre tilfelle må eleven ledsages i motorvognen av person som har fylt 25 år og har gyldig førerett for vedkommende motorvogngruppe og har hatt slik førerett uavbrutt i minst 5 år.
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1965 ... 4#%C2%A726
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 460
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: MCsidens inntektsråd: hvordan gå frem for ekstrainntekt?

Legg inn av Canutus »

Ja, guidet mc-tur må da være innafor. men da skal du bo i nærhet til noe som du klarer å selge som prisverdig tur.
Selv driver jeg gård med 65vf sau utenom jobb. Det kan ikke anbefales for pengenes del, og gir heller ikke mye fritid til å kjøre mc :redface

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: MCsidens inntektsråd: hvordan gå frem for ekstrainntekt?

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg har 900 mål med skog og prøver å produsere 50 paller med ved i året. I disse dager er det jo nesten som å dra gull ut av skogen. Tidligere har det vært lite gevinst å hente.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens inntektsråd: hvordan gå frem for ekstrainntekt?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har faktisk hatt to jobber ved siden av hovedjobben min og det har gitt meg noen gode kroner på bok. Jeg driver et eget enkeltmannsforetak hvor jeg hjelper nystartede og små bedrifter med digital markedsføring samt oppsett av hjemmesider. Dette har gitt meg en årlig inntekt på rundt 60-70.000 kroner. Vi snakker litt kveldsjobb av og til og kanskje i snitt maks 10 timer i måneden. (support avtaler)

Nå er dog det årlige beløpet mye mindre og det går litt opp og ned, men dette er uansett ikke penger jeg "lever av". Dette er en biinntekt som kommer og går.

Jeg har i tillegg til dette kjørt aviser for en jeg kjenner godt (Henting av VG i Oslo i helgene). Jeg tjente greit på dette av flere grunner. Han var lei folk som hele tiden ble "syke" hvor han selv måtte opp midt på natten og kjøre etc. Meg stolte han på, så han betalte meg en del ekstra for denne jobben så han slapp å tenke noe mer på den. Jeg jobbet totalt 12 timer i løpet av en måned. (annenhver helg) og fikk totalt 6.000 kroner for jobben pr. mnd.

Sistnevnte jobb er nå en saga blått da ny driver tilbø meg langt mindre lønn, så da takket jeg nei.

Så jeg har til tider tjent litt over 100.000 kr. årlig på ekstrajobber :)

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 771
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: MCsidens inntektsråd: hvordan gå frem for ekstrainntekt?

Legg inn av Tore L »

Jeg driver med utbytte aksjer og har over flere ( egentlig mange ) år, bygget meg opp en Utbytte portefølje som gir meg en solid ekstra inntekt. Siden jeg fortsatt er i jobb, tar jeg ikke ut noen penger nå, men bygger videre på porteføljen det jeg klarer å spare og det jeg får i utbytte.
Bruker Nordnet til å kjøpe og selge aksjer, og bygge da en portefølje på utbytte aksjer.
Jeg mener at en ikke trenger å være super ekspert på aksjer eller ha økonomi utdannelse for å drive med dette, har man interesse for å skaffe seg ekstra inntekt, så kan dette læres og det finnes mye seriøs info å få tak i.
Jeg holder meg unna fly aksjer :), og så må man huske at den informasjonen vi vanlig dødelig får, er gammel nytt når det kommer til oss. Se f.eks på Jan Petter Sissener som var største aksjonær i Flyr, solgte alle sine aksjer før flyr meldte oppbud. Slik info får ikke jeg tak i, og derfor holder jeg meg unna spekulative bransjer og aksjer. Satser på solide selskaper som over tid har en solid utbytte politikk, har kontroll på gjelden sin og har en børsverdi på minst 1 milliard kroner.
Vil i 2023 få mellom 450 -500 tusen i utbytte, som er skattefritt så lenge du ikke tar de ut. Dvs at du utsetter skatten til du overfører dem til uttak på konto.
Jeg vil ikke ta ut penger i 2023, men i 2024 vil jeg starte med uttak og tar da ut maks 50% av utbyttet, resten av utbytte reinvesteres i porteføljen. På den måten stiger utbyttene vært år, så lenge bedriftene har de samme utbetalingene som forrige året og du holder deg unna spekulative aksjer og bransjer.

Det tar tid å bygge en grei portefølje, tidligere man starter, jo bedre blir det - men det er aldri for sent å starte. :)

Det er bare å ta kontakt, for dere som er vil vite mer - og jeg viser dere gjerne hvordan jeg tenker og gjør.
Men jeg er vanlig dødelig og ikke noen super ekspert på aksjer - :)
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens inntektsråd: hvordan gå frem for ekstrainntekt?

Legg inn av Bjerknez »

På kveldstid går det vel uansett mye i budtjenester hvis man ønsker kun en kveldsjobb. Alt fra pizzabud, til avisbud, pakkebud, reklamebud etc. Men så sant man ikke kjenner noen, så er jo lønnen ganske dårlig. Jeg hadde vertfall aldri kjørt rundt på kvelden/natten for 200 kroner timen.

Alt under 500 kroner timen kommer ikke på tale for min del og da stopper det seg litt selv egentlig.

Men er man en "kremmer" så kan man jo tjene mye på kjøp og salg av biler hvis man treffer de rette salgene og kundene samt kan skru litt selv. jeg har et søskenbarn som gjør det bra der. Startet hjemme på gårdsplassen og har nå bygget seg ny bilbutikk med vaskehall og verksted samt ansatt mennesker. Men dette er selvsagt en heltidsjobb. Men han startet nå uansett hjemme på tunet vertfall.

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 203
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: MCsidens inntektsråd: hvordan gå frem for ekstrainntekt?

Legg inn av hansiver »

Jeg sa opp jobben og dro min vei for snart 10 år siden. Hvordan fikk jeg til det? Mye jobbing tok all overtid jeg kunne få, i mange år kjørte jeg taxi i helgene og noen kvelder i uka. Da jeg ble skilt flyttet jeg til en rimeligere bolig og fikk slette gjeld. Jeg laget meg ett budsjett som bortsett far en dyr hobby som het mc ikke hadde rom for turer på byen eller andre utskeielser. Investerte i denne boligen og litt fond. Joda jeg forsaket sikkert en del på dette, men høster fruktene i dag :-)
Jeg regnet på det og fant ut at det var mulig å slutte i jobben hvis jeg bare flyttet til ett sted det var billig og leve. Det ble Thailand. Har ikke angret en dag. Pr i dag får jeg ikke noen fra den norske stat, jeg lever at utbytte fra mine investeringer. Det har gått bra bortsett far fjoråret som var dårlig.
Så til dere som har muligheten og arbeidskapasitet. Stå på, det er mulig å leve det gode liv.

Svar