Kjøpshjelp

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøpshjelp

Legg inn av Bjerknez »

Veldig merkelig at verkstedet leverte sykkelen til deg med tomt batteri? Enig med kjellv der.

Klag med en gang og krev et nytt. Dette er lett å sjekke på et verksted og det får meg til å tro hva annet dem har "glemt" å sjekke.

Husk at kjeltringer er ofte gode på og overbevise deg. Noen av dem er såpass gode at dem klarer å legge skylden på kunden med suksess.

Farsan
Innlegg: 30
Registrert: 11 feb 2023, 07:53
Motorsykkelen din: Ingenting foreløpig

Re: Kjøpshjelp

Legg inn av Farsan »

Jeg tror ikke det er noe som er gjort med vilje altså, det virker som en seriøs forhandler med godt renommé, og jeg håper og tror at resten av arbeidet er gjort på ordentlig måte.
Jeg skal få testet batteriet ila uken, også får jeg ta det derifra, og ta en full gjennomgang av resten av sykkelen Men takk for bekymringene, er greit å ha i bakhodet


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Kjøpshjelp

Legg inn av dypen »

Uavhengig av utfall, start sesong med nytt batteri som blir klargjort for montering :thumleft

Dette med komplett servicehistorikk er ikke alltid like lett å sjekke før du har hele bilde. Kjøpte en ti år gammel bil for ett år siden med bare 69k på teller og en eier, alle servicer tatt, alle PKK utført, understellsbehandlet med etterbehandlinger, lakkbehandling. Siste service og PKK kontroll en måned før jeg kjøpte bilen.

Nå i månedskifte fikk jeg opp varsling på liten service + automatservice ett år etter siste service som jeg stusset litt på :-k

Utskrift jeg hentet ut ved kjøp med fullmakt fra tideligere eier var med dato, km og service type for hvert år og var komplett, det samme med PKK som dokumenterte den lave km stand. Når jeg nå ber om utskrift fra hver enkelt service viser nevnte storservice at automatservice er utelatt med eiers samtykke på grunn av lav kilometerstand hos merkeverksted. Tillegg for automatservice rett i underkant av 8k … som selvfølgelig var på tide å få utført.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Farsan
Innlegg: 30
Registrert: 11 feb 2023, 07:53
Motorsykkelen din: Ingenting foreløpig

Re: Kjøpshjelp

Legg inn av Farsan »

@dypen Det er vel sikkert ikke så dumt det! Jeg fikk riktignok levert en boks med smådeler fra tidligere eier, og oppi der lå det en lapp med tidligere utført service og bytte av batteri fra vinter 2021. Har uansett koblet fra batteriet i dag og måler det på nytt om noen dager.

Fikk satt inn db-killeren også, og jeg er meget glad for å si at det ikke utgjorde den største forskjellen, så lyden var fortsatt magisk!
Har også fått med en liten skinnfell som jeg lurer på om kan være et trekk til den bakre salen, og i tillegg en liten metallbit jeg ikke vet hvor hører til, haha.
Det er også montert på noe uoriginal plast (de sorte delene under tanken), hvor jeg har fått med de originale grønne som er fine å ha liggende.
Legger ved bilder så dere kanskje har noen gode innspill til hva disse andre greiene kan være :D

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

lazyboy
Innlegg: 240
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: Kjøpshjelp

Legg inn av lazyboy »

Fancy nøkkeldeksel og setetrekk

Farsan
Innlegg: 30
Registrert: 11 feb 2023, 07:53
Motorsykkelen din: Ingenting foreløpig

Re: Kjøpshjelp

Legg inn av Farsan »

lazyboy skrev:Fancy nøkkeldeksel og setetrekk
Nøkkeldeksel ja! Det gir mening, tusen takk.
Blir nok ikke å sette på det setetrekketBilde


Sent from my iPhone using Tapatalk

lazyboy
Innlegg: 240
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: Kjøpshjelp

Legg inn av lazyboy »

Klokt valg😁

Farsan
Innlegg: 30
Registrert: 11 feb 2023, 07:53
Motorsykkelen din: Ingenting foreløpig

Re: Kjøpshjelp

Legg inn av Farsan »

lazyboy skrev:Klokt valgBilde
Godt vi er enige Bilde

Farsan
Innlegg: 30
Registrert: 11 feb 2023, 07:53
Motorsykkelen din: Ingenting foreløpig

Re: Kjøpshjelp

Legg inn av Farsan »

Hva må til for å få godkjent sykkelen med effektanlegget på? Og er det mulig å få godkjent uten db-killer?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kjøpshjelp

Legg inn av kjellv »

Farsan skrev: 07 mar 2023, 22:08 Hva må til for å få godkjent sykkelen med effektanlegget på? Og er det mulig å få godkjent uten db-killer?Bilde
Effektanlegget må være godkjent i utgangspunktet, altså produsenten har tatt den lange veien å fått det godkjent ihht EUs støykrav. Da følger det med et sertifikat som forteller hvilke modeller og serienumre eksosanlegget er godkjent til. DB-killern må være montert.

Alternativt kan du jo prøve å gå den lange veien for godkjenning selv. Det er en hel prosess med uvisst resultat, der godkjennende myndighet i utgangspunktet oftest har en negativ holdning til det meste som ikke er originalt.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Kjøpshjelp

Legg inn av Gammelsmurfen »

Farsan skrev: 07 mar 2023, 22:08 Hva må til for å få godkjent sykkelen med effektanlegget på? Og er det mulig å få godkjent uten db-killer?Bilde
Det skal vel i utgangspunktet være ECE godkjent anlegg, ELLER annen godkjent dokumentasjon fra produsent + tilfredsstille støykrav.
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... %C2%A724-2

Farsan
Innlegg: 30
Registrert: 11 feb 2023, 07:53
Motorsykkelen din: Ingenting foreløpig

Re: Kjøpshjelp

Legg inn av Farsan »

Riktig, takk for alle svar! Jeg har ikke originalpotta så jeg lurte på om det bare var enklest å få Leo vince potta i vognkortet. Har hvert fall alle papirene som fulgte med potta her så jeg kan vel kanskje kontakte vegvesenet og høre.

Farsan
Innlegg: 30
Registrert: 11 feb 2023, 07:53
Motorsykkelen din: Ingenting foreløpig

Re: Kjøpshjelp

Legg inn av Farsan »

Over på noe helt annet, jeg har kikka litt på komfort sal, og har kikket litt på den fra Shad (utvalget generelt var meget dårlig), men jeg sliter litt med å finne det jeg føler er en legitim side. Er det noen i Norge som selger sånt?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Kjøpshjelp

Legg inn av Gammelsmurfen »

Du kan jo se hva som finnes av "originale" comfortseter her: https://www.kawasaki.no/no/accessories/ ... 5fRgYHRSYn
Og finne forhandler på linken nederst på siden.
Ellers så kan det hende AGM eller Leeres kan bestille, MC-utstyr selger (skaffer) Corbin, men det er syke priser.
Alternativt vurdere og oppgradere originalsalen hos f. eks. Topsellerie eller her i landet hos f. eks. disse som har erfaring med mc-saler: https://www.facebook.com/people/Aas-Sal ... 4331604060 de holder til i Gan litt utenfor Fetsund.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøpshjelp

Legg inn av AJ »

Farsan skrev: 08 mar 2023, 17:50 Over på noe helt annet, jeg har kikka litt på komfort sal, og har kikket litt på den fra Shad (utvalget generelt var meget dårlig), men jeg sliter litt med å finne det jeg føler er en legitim side. Er det noen i Norge som selger sånt?
Hva med å sjekke muligheter og alternativer hos en erfaren salmaker her i Norge:

Alt av salmaker arb. Til Bil,Båt og Mc.
Adresse: Hølandsveien 13. 1903 Gan.
Tlf: 63884017
Runeaas.salmaker@gmail.com
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar