Kjøpshjelp

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøpshjelp

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ville snakket med dem. Velger du feil her kan dem bruke det i mot deg i værste fall. Jeg ville uansett ikke brukt et forsikringsselskap som ikke engang klarer å legge inn riktig betegnelser på forskjellige sykler.

Du bør også sjekke hva forsikringen faktisk dekker.

Men jeg ville ville ikke valgt R hvis ikke det står ett sted i betegnelsen. Turbo kan du selvsagt også se bort fra. Merkelig at den betegnelsen er der i det hele tatt. S eller Sport er nok mer riktig. Hva det andre står for aner jeg ikke.

Velger du S så kan du evt. spille dum og si at du trodde det sto for streetfighter. For dette er jo en såkalt streetfighter. Velger du sport vil jeg si du nærmer deg R segmentet. Hold deg langt unna R. Det blir dyrt :)

Hvis N står for Naked, så kan du vekge det også.

Men jeg ville altså ringt dem for dette har dem åpenbart ikke peiling på.

Farsan
Innlegg: 30
Registrert: 11 feb 2023, 07:53
Motorsykkelen din: Ingenting foreløpig

Re: Kjøpshjelp

Legg inn av Farsan »

@Bjerknez :D haha, ja jeg tror jeg gjør lurt i å ringe dem i morgen! Jeg skal komme med oppdatering på hva de selv mener at det er!

Ellers, hatt en begivenhetsrik dag?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøpshjelp

Legg inn av Bjerknez »

Farsan skrev: 13 feb 2023, 17:33 @Bjerknez :D haha, ja jeg tror jeg gjør lurt i å ringe dem i morgen! Jeg skal komme med oppdatering på hva de selv mener at det er!

Ellers, hatt en begivenhetsrik dag?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Begivenhetsrik er nok å ta i, men de fleste av mine dager er ganske gode. Våkner hver dag uten å grue meg til å dra på jobb, men samtidig gleder meg til å komme hjem. Snart er det også sesongstart og vår. Å slik går no dagan :thumleft

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Kjøpshjelp

Legg inn av Domino »

Nå har de selvsagt åpnet igjen. Men det jeg ville gjort er å søke opp kjøretøydata på Vegvesenet sine nettsider. Der bør det stå hvilken type det er. Eventuelt søke opp chassisnummeret på en av disse VIN-nettsidene.

Farsan
Innlegg: 30
Registrert: 11 feb 2023, 07:53
Motorsykkelen din: Ingenting foreløpig

Re: Kjøpshjelp

Legg inn av Farsan »

Ringte inn dit, hun jeg snakket med hadde ikke peiling men sa at de hadde en «alle typer» knapp hun kunne velge, og gjorde det. De har god dekning for det aller meste og de skulle ha 2790,- + TFA der hvor mitt vanlige forsikringsselskap prøvde seg på nærmere 8 i året + tfa :D


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Kjøpshjelp

Legg inn av Domino »

Ja, det lønner seg å sjekke litt rundt. Heldigivs billig å forsikre veteran.

Farsan
Innlegg: 30
Registrert: 11 feb 2023, 07:53
Motorsykkelen din: Ingenting foreløpig

Re: Kjøpshjelp

Legg inn av Farsan »

IMG_8694.jpg
Sykkelen er endelig levert og på plass! Nå er det bare å vente på at isen går, så blir det fult kjørBilde
Fikk sykkelen med tomt batteri, så det var litt kjedelig å måtte la den stå på laderen et par timer før jeg fikk fyrt den opp, men det løste seg strøkent da kompisen min hadde en lader liggende. Nå står det bare og vedlikeholdslade til vi nærmer oss!
IMG_8692.jpg
IMG_8687.jpg
IMG_8685.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

BjørnSover
Innlegg: 385
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Kjøpshjelp

Legg inn av BjørnSover »

Nice. Gratulerer. Bare å glede seg.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøpshjelp

Legg inn av Bjerknez »

Grattis :)

Nå er det bare vente på sesongstart. Om et par tre uker nå så virderer jeg å tørke støvet av Rocketen :)

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 203
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: Kjøpshjelp

Legg inn av hansiver »

Flott sykkel i riktig farge :-)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kjøpshjelp

Legg inn av kjellv »

Gratulerer med første sykkel. Dette blir nok en kjekk vår og sommer
Men levert med flatt batteri er et dårlig tegn.
Et startbatteri som har vært helt nedtappet vil nærmest aldri bli fullgodt igjen. De tar som regel skade av dette. Du kan lade det opp til laderen er fornøyd og leser grønt, men likevel bare ha 60-70% kapasitet i forhold til et nytt. I løpet av et par uker ubrukt kan det igjen være ned mot 20% og du får ikke start.

Gjør følgende: Lad det helt opp til laderen er fornøyd. Koble fra og la batteriet få to minutter til å stabilisere seg. Mål spenningen og noter det ned.
La det stå urørt et døgn, og mål spenningen igjen. Har spenningen falt?

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Farsan
Innlegg: 30
Registrert: 11 feb 2023, 07:53
Motorsykkelen din: Ingenting foreløpig

Re: Kjøpshjelp

Legg inn av Farsan »

kjellv skrev:Gratulerer med første sykkel. Dette blir nok en kjekk vår og sommer Bilde
Men levert med flatt batteri er et dårlig tegn.
Et startbatteri som har vært helt nedtappet vil nærmest aldri bli fullgodt igjen. De tar som regel skade av dette. Du kan lade det opp til laderen er fornøyd og leser grønt, men likevel bare ha 60-70% kapasitet i forhold til et nytt. I løpet av et par uker ubrukt kan det igjen være ned mot 20% og du får ikke start.

Gjør følgende: Lad det helt opp til laderen er fornøyd. Koble fra og la batteriet få to minutter til å stabilisere seg. Mål spenningen og noter det ned.
La det stå urørt et døgn, og mål spenningen igjen. Har spenningen falt?

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Takk for tipset! Da skal jeg få gjort det i løpet av denne uken! Håper at det bare taklet kulden dårlig, men i verstefall så dekker nok forhandler nytt batteri om nødvendig.

Er det forresten noen som vet lakk koden på denne, og hvor jeg får kjøpt en liten lakkpenn? Er noen små steinsprutskaden rundt om som jeg gjerne vil få fikset


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøpshjelp

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ser du har skikkelige tankpads (Techspec?), bråkepotte, kort skiltoppheng bak og gode dekk. Bytt ut batteriet så er du good to go. Greit å bytte ut dette nå mens du har tid før sesongstart. Det hadde vertfall jeg gjort, så sant ikke kjellv sin metode vedrørende og måle spenningstap over tid er null.

Min sykkel har stått i 6 måneder og spenningstapet mitt er målt til rundt 0.3V. Dette vil jeg dog si er ganske så formidabelt og nesten uforståelig da alle mine andre sykler lett har nærmet seg i underkant av 12V etter en vinter i dvale uten lading. Men etter ett par dager bør du ikke se nevneverdig spenningstap mener jeg.

Kan være greit å sjekke i samme slengen om du har noe krypstrøm på sykkelen. Koble batteriet til sykkelen, pass på at tenningen er av og nøklene ute. Koble probene fra et multimeter i serie mellom batteripol og kabel (ett fett om du gjør dette med pluss eller minus) og se hvor mye strøm som trekkes. Her skal du se tilnærmet null mA. Noe kan det være, men det skal ikke være mye. jeg er usikker på hva som er normalt strømtrekk på en motorsykkel i idle.

Moderne biler vet jeg kan ha litt strømtrekk for når man åpner en dør på en bil så er det sensorer som er våkne som gir beskjed til bilen at døren er åpen samt hvilken dør som er åpen. Det igjen aktiverer varsellampe for at dør er åpen og sikkert en rekke andre ting.

På motorsykkel (og spesielt en eldre sykkel) er det nok ikek så mye av dette, men strømtrekket skal uansett være ubetydelig. Helst null.

Farsan
Innlegg: 30
Registrert: 11 feb 2023, 07:53
Motorsykkelen din: Ingenting foreløpig

Re: Kjøpshjelp

Legg inn av Farsan »

Bjerknez skrev:Jeg ser du har skikkelige tankpads (Techspec?), bråkepotte, kort skiltoppheng bak og gode dekk. Bytt ut batteriet så er du good to go. Greit å bytte ut dette nå mens du har tid før sesongstart. Det hadde vertfall jeg gjort, så sant ikke kjellv sin metode vedrørende og måle spenningstap over tid er null.

Min sykkel har stått i 6 måneder og spenningstapet mitt er målt til rundt 0.3V. Dette vil jeg dog si er ganske så formidabelt og nesten uforståelig da alle mine andre sykler lett har nærmet seg i underkant av 12V etter en vinter i dvale uten lading. Men etter ett par dager bør du ikke se nevneverdig spenningstap mener jeg.

Kan være greit å sjekke i samme slengen om du har noe krypstrøm på sykkelen. Koble batteriet til sykkelen, pass på at tenningen er av og nøklene ute. Koble probene fra et multimeter i serie mellom batteripol og kabel (ett fett om du gjør dette med pluss eller minus) og se hvor mye strøm som trekkes. Her skal du se tilnærmet null mA. Noe kan det være, men det skal ikke være mye. jeg er usikker på hva som er normalt strømtrekk på en motorsykkel i idle.

Moderne biler vet jeg kan ha litt strømtrekk for når man åpner en dør på en bil så er det sensorer som er våkne som gir beskjed til bilen at døren er åpen samt hvilken dør som er åpen. Det igjen aktiverer varsellampe for at dør er åpen og sikkert en rekke andre ting.

På motorsykkel (og spesielt en eldre sykkel) er det nok ikek så mye av dette, men strømtrekket skal uansett være ubetydelig. Helst null.
Faktisk usikker på tankpadsene, det må jeg undersøke nærmereBilde men de kjennes gode ut hvert fall.

Okey, da skal jeg passe på å få sjekket opp i dette med batteriet fortløpende. Jobber i bilbransjen selv med elektriske kjøretøy, så man skulle tro at jeg hadde tenkt på dette allerede, men akk og ve - så langt kom jeg altså ikkeBilde Har bare tatt selgers ord for god fisk (det dropper fort når det er kaldt ute, bare prøv å lade det opp), og tenkte at jeg skulle gi det et forsøk uten å ha tenkt mer over det. Men jeg skal absolutt få sjekket om det er noe drastisk spenningsfall, eventuelt om det er noe som står og trekker strøm.
Fikk 3 måneders garanti fra forhandler (fra sesongen begynner heldigvis), er dette noe jeg kan ta med han (om det skulle vise seg å være dårlig), eller skal jeg bare legge det fra meg og dekke et nytt batteri selv?

Utover dette er full service gjort med bytte av kjede og drev, olje/filter, ventilsjekk, nye dekk og styrelager osv, så håper jeg er good på resten!

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kjøpshjelp

Legg inn av kjellv »

Du nevnte at verkstedet skulke ta en sjekk på den før overlevering. Da er det merkelig at de ikke har oppdaget at batteriet er svakt.
Hva mer er det de ikke har sjekket..?

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Svar