Nye tanker om IPhone 14 Pro som reisekamera...

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22896
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Nye tanker om IPhone 14 Pro som reisekamera...

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har mer eller mindre alltid vært interresert i foto og for en stund tilbake bygget jeg meg også opp en ganske massiv erfaring med svindyrt dedikert fotoustyr til nærmere 200.000. Som vanlig gikk jeg all in, og ble etter hvert litt lei og solgte alt til fordel for mer kompakte kameraer. Til slutt solgte jeg også de kompakte kameraene og begynte å bruke iPhone. Riktignok en iPhone 8.

Jeg ble aldri 100% tilfreds med de bildene mobilen ga meg og ønsket meg noe mer, så jeg kjøpte et Sony RX100 som er forøvrig er et glimrende kompaktkamera i untusiast klassen.

Etter dette har jeg mer eller mindre gitt opp og gå mobilkameraene nærmere i sømmene og bestemte meg for at disse i beste fall er ok til hverdagsfoto og dokumentasjon.

Men i det siste har jeg ramlet over en del videoer som skryter av blandt annet iPhone 14 Pro og bildene tatt i RAW format. Jeg har aldri testet dette men ga et forsøk for et par dager siden, litt for å overbevise meg selv om at det fortsatt er dedikerte kamera som er best.

MEN.... da fikk jeg meg en skikkelig overraskelse jeg sent glemmer. For det har skjedd jæ*** mye på kamerafronten når det kommer til mobiler siden iPhone 8!

RAW bildene rett fra iPhone 14 Pro Max er på hele 48 MP og filstørrelsen er på rundt 75MB pr. Bilde. Etter en kjapp redigering i Lightroom så ser det meget bra ut. Også når man zoomer inn på bildene.

Her er noen snapshots jeg tok i hagan for litt siden. Ikke noen spektakulære bilder i seg selv, men kvaliteten mener jeg er minst like bra som langt dyrere kameraer. Jeg har brukt maks 2 minutter pr. Bilde i redigeringen.

Her er bildene i full størrelse. Kun konvertert til jpg.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Så heretter skal jeg kun ta bilder med min iPhone 14 Pro i RAW format. Ingen tvil :thumleft

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22896
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nye tanker om IPhone 14 Pro som reisekamera...

Legg inn av Bjerknez »

Må legge til en ting til...

Det som er så bra når man tar bilder i raw format iPhone 14 Pro, er at raw bildene blir lagret på telefonen med samme preset som jpg bildene og når man feks. Laster et av bildene opp på face etc. så blir dem automatisk gjort om til jpg format!

Den eneste ulempen er at disse bildene tar uteolig mye plass, men det er i utgangspunktet ikke noe problem for jeg betaler noen slanter til Google Photo som sikkerhetskopierer alle bilder jeg tar så fort jeg har wifi tilgang. Jeg kan da slette bildene fra telefonen og fortsette og ta bilder.

Jeg har 128GB versjonen av iPhone som er den med minst lagringskapasitet av Pro modellene, men jeg kan uansett ta 1.500 bilder før telefonen er full og vel så det. Det skulle rekke i massevis, selv på lengre ferieturer... :)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22896
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nye tanker om IPhone 14 Pro som reisekamera...

Legg inn av Bjerknez »

Et par bilder til jeg tok nettopp med iPhone 14 Pro Max i raw, som er konvertert til jpg.

Bilde

Bilde

BjørnSover
Innlegg: 392
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Nye tanker om IPhone 14 Pro som reisekamera...

Legg inn av BjørnSover »

Jeg nedskalerte fra Canon L optikk til Fuji mft som var bra, men det er sjeldent det er med på tur, nor mobilen alltid er. Jeg har ikke brukt så mye lightroom og liker fremdeles kontrollen jeg har med kamera, men det er sikkert over et år siden jeg tok bilde med fuji kameraet.

Bildene fra iPhone 14 ser meget bra ut. +1

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22896
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nye tanker om IPhone 14 Pro som reisekamera...

Legg inn av Bjerknez »

Ja, det finnes en drøss veldig gode kameraer. Jeg har prøvd og eid dem fleste. Problemet er plassen dem tar og ikke minst prisen hvis man skal ha noe skikkelig i kompakt segmentet. 10.000 kroner er sjelden nok hvis man skal ha noe bra.

Jeg mener iPhone 14 Pro er like bra som disse med tanke på bildekvalitet hvis man tar i raw. Ergonomien er jo ikke den samme selvsagt, men jeg har kommet frem til at mobilkamera er det beste valget for folk flest hvis man har en high end telefon med bra kamera.

Jeg har et RX100 III liggende, men jeg bruker det aldrig...

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Nye tanker om IPhone 14 Pro som reisekamera...

Legg inn av Olav K »

Vanskelig å komme på gode argumenter for store kamera i disse tider, når man får såpass gode kamera i Iphone 14 og Samsung S23 (og sikkert andre?
Nå er jeg så heldig at jeg kan kjøpe slikt utstyr gjennom firmaet mitt, så jeg kjøpte et Canon EOS R10 i fjor høst.
Ikke for å ta bedre bilder med høyere oppløsning (selv om bildesensoren er endel større) men denne EOSen har litt muligheter til fjernstyring, timelapse interval, seriefoto, og andre ting som mobil ikke har. Pluss trådløs overføring mot mobil/nettbrett

Så for min del koker det ned til andre/flere funksjoner enn hva mobiler tilbyr idag.
Så finnes det sikkert app'er som fikser det jeg savner på mobilkameraet.

Men at det er S23'en som kommer til å ta flest bilder i kommende sesong, er utenfor tvil :knegg
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22896
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nye tanker om IPhone 14 Pro som reisekamera...

Legg inn av Bjerknez »

Ja, jeg kjøper også slikt gjennom firmaet og er ellers enig med deg. Seriefoto kan man ta med iPhone vertfall, men jeg skjønner hva du mener allikevel. Dedikerte kamera er mer ergonomiske og lettere og holde stødig og har ofte knapper på de rette stedene. Det blir mer et verktøy.

Når det er sagt så ble jeg faktisk ekstremt overrasket over hvor gide bilder en iPhone 14 Pro tar i raw format. Å jeg er relativt kresen for å si det sånn. Men ja, jeg ser fordelene med et dedikert kamera også. Problemet med sistnevnte for min del er at det som oftest blir "glemt" igjen hjemme... :)

balko
Innlegg: 2
Registrert: 19 feb 2023, 19:50
Motorsykkelen din: Honda CB500X 2022

Re: Nye tanker om IPhone 14 Pro som reisekamera...

Legg inn av balko »

Det beste kamera er du har med deg. Stort sett er det mobilen. Har iphone 14 pro selv. Er imponert over kvaliteten på bildene. Film i filmatisk innstilling blir også veldig bra. Noe jeg bruker endel, er slow motion. Der har iphone en stor fordel ifht SLR/speilløse, da den klarer 240bps.

Har fortsatt Canon SLR med flere gode objektiver og det tar fortsatt bedre bilder. Bruker det til portretter, makro og av og til fuglebilder, men har det aldri med på tur lenger.

Husker en gang for ca. 20 år siden, hvor jeg hadde med analog SLR med flere tunge objektiver på tur over Hardangervidda! Det skjer ikke lenger 😱

Et stort sett mobilen som blir «systemkamera» for tiden.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22896
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nye tanker om IPhone 14 Pro som reisekamera...

Legg inn av Bjerknez »

Det at "det beste kameraet er det du har med deg" er egentlig kun en myte i mitt hode. Kameraet må også ha et potensiale til å faktisk ta gode bilder mener jeg. Å det gjør iPhone 14 Pro. Uten at jeg sier at rivalene til iPhone IKKE tar gode bilder. Kvaliteten er nok omtrentlig det samme hvis man også ser på toppmodellene på den andre siden.

Men iPhone X eller eldre vil jeg si er for dårlig. Mye har skjedd på den fronten på de siste generasjonene mobiler synes jeg.

BjørnSover
Innlegg: 392
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Nye tanker om IPhone 14 Pro som reisekamera...

Legg inn av BjørnSover »

Jeg er enig i at det beste kamera er det du har med (og bruker).

Men det er også forskjell på å fotografere og ta bilder :-)

Bilder kan like godt tas med mobilen - som pek og klikk. Fotografering i mitt hode handler mer om å ha en plan og en mening/budskap i fotografiet og/eller prosessen med å fotografere.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22896
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nye tanker om IPhone 14 Pro som reisekamera...

Legg inn av Bjerknez »

Fotografering for MIN del handler mest om å ta vare på øyeblikker jeg finner interresant og ta bilde av på best mulig måte. Litt kjipern og komme hjem og se bilde på pc'en for første gang for så og finne ut at det ikke duger til utskrift som holder mål.

Derfor mener jeg at kvaliteten bør være ganske bra og det utelukker totalt de aller fleste kameraer og mobiler under 5.000 kroner helt mener jeg.

KiMedic
Innlegg: 228
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Nye tanker om IPhone 14 Pro som reisekamera...

Legg inn av KiMedic »

Jeg har et godt eksempel på hvor bra kameraet er på Iphone 14ProMax. På dagtid tar mobilen knallfine RAW eller andre format. Du kan spille inn video like bra som et kamera til 60k. Bilde stabilisatoren er bedre en på dyre actionkamera. Du kan løpe og kamera filmer stødig.

Rosinen i pølsa er nattmodus..Se selv :O

Dette er tatt med vanlig kameramodus. (ikke nattmodus aktivert)
IMG_0672.JPEG
Dette er tatt med nattmodus på
IMG_0679.JPEG
Imponerende!! :prf :prf
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22896
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nye tanker om IPhone 14 Pro som reisekamera...

Legg inn av Bjerknez »

Ja, kameraet er imponerende, men kun raw bildene. Mye bedre og ta bilder i best mulige format med minst kvalitetstap og enorme muligheter for redigering i ettertid. Så kan man heller slette de man ikke liker i etterkant.

Så sant jeg ikke skal ta bilder av kvitteringer, snapshots fra furtebua eller annet småtteri så kommer jeg alltid til å velge raw format heretter når jeg tar bilder med iPhone 14 Pro Max. :)

Personlig synes jeg jog bildene rett fra kameraet er alt for mye redigert via software. Selv bilder i dagslys er alt for hardt redigert og oppskarpet. Og nattmodus bilde du viser vil jeg tippe har tapt det meste av detaljer. Prøv å legg ut fullversjonen av bildet og zoom inn til 100% så vil jeg tippe det er ganske ille ut. Selv om det kan se ganske bra ut på en liten høyoppløselig mobilskjerm. Ikke la deg lure av det :)

Brukeravatar
utc
Innlegg: 341
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: Nye tanker om IPhone 14 Pro som reisekamera...

Legg inn av utc »

Morsom lesing. Jeg har gjort det samme og gikk fra Hasselbald H3 til Fuji kompaktkamera og nå mest moblien. Selv hoppet jeg av eplekarusellen for mange år siden siden jeg mener produktene er mer en hype enn godt. Selv har jeg stor glede av mobilkameraet mitt som er innbakt i en Huawei 30Pro. Jeg har prøvd mange andre mobiler sine kameraer men ingen klatrer over Huawei. Antall pixler spiller ikke så stor rolle men hvordan hver pixel takler lys.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22896
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nye tanker om IPhone 14 Pro som reisekamera...

Legg inn av Bjerknez »

utc skrev: 21 feb 2023, 13:35 Morsom lesing. Jeg har gjort det samme og gikk fra Hasselbald H3 til Fuji kompaktkamera og nå mest moblien. Selv hoppet jeg av eplekarusellen for mange år siden siden jeg mener produktene er mer en hype enn godt. Selv har jeg stor glede av mobilkameraet mitt som er :thumle innbakt i en Huawei 30Pro. Jeg har prøvd mange andre mobiler sine kameraer men ingen klatrer over Huawei. Antall pixler spiller ikke så stor rolle men hvordan hver pixel takler lys.
Snaken er som baken. Jeg hoppet av android carusellen for ca. 8 år siden etter gjentatte dårlige opplevelser med Samsung sine telefoner. Spesielt med tanke på hvordan Samsung telefonene jeg hadde var elendige på strømstyring. Skulle jeg ut på byen inkludert en overnatting måtte jeg ha med batteribank. På alle tre telefonene jeg hadde. Den siste var en Samsung S8 tror jeg.

Jeg har hatt sikkert 5-7 iphoner og aldri noensinne hatt noen problemer med dem. Ikke engang med batteriet. Jeg har faktisk en Iphone 5S i skuffen som virker enda og den må vel være veldig gammel nå.

Jeg er ingen apple fanboy generelt sett, men når det kommer til nettbrett og mobil er det apple som gjelder. Så får det heller koste det det koster. Det unner jeg meg. Betaler gjerne mer for økt trivsel. :thumleft

Svar