Førsteinntrykk av Apple AirTag sporingsbrikke

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Førsteinntrykk av Apple AirTag sporingsbrikke

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har så smått fått testet Apple AirTag sporingsbrikke da jeg har festet en slik brikke til den trådløse nøkkelen til min Rocket. Dette er en typisk ting som fort kan komme på avveie har jeg erfart.
IMG_0401.JPG
Ved hjelp av den innebyggede "Hvor er?" appen på iPhone så får man raskt opp et kart som viser hvor nøkkelen befinner seg. Da drar man til det stedet og når du er innenfor en radius av 20 ish meter så ser du appen begynner og fortelle deg at du nærmer deg og at den kan plukke opp signalene ved at den oppgir hvor mange meter du er unna.

Når du er innenfor 10-20 meter så får man opp en pil som viser deg nøyaktig i hvilken retning du skal gå hvor den også viser avstanden. Denne er utrolig nøyaktig og jeg vil si nesten ikke feilmargin i det hele tatt med tanke på avstanden den viser.
IMG_0402.jpg
Man kan også få AirTag'en til å spilel av en lyd via appen på telefonen.

Batteritiden skal være godt over et år og den bruker 1 stk. CR2032 batteri som man forøvrig får kjøpt over alt.

Har planer om å kjøpe en og feste den til motorsykkelen... Her kan man jo egentlig hardwire denne til batteriet på motorsykkelen med en liten krets som gjør om spenningen, slik at man slipper å tenke å batteribytte.

Jeg har sett disse AirTag'ene selges fra rundt 400 kroner og de fleste ligger på 498 rundt om. Man får kjøpt ett sett med fire har jeg sett til rundt 1200 kroner.

AirTag kobles sømløst til iPhone bare ved å holde den inntil telefonen.

Min store skrekk er å miste nøklene når jeg er på tur. Da kommer jeg ingen sted før jeg har reservenøkkelen. Med en slik AirTag kan jeg virdere å legge igjen reservenøkkelen hjemme. En slik nøkkel er det jo ikke noen som gidder å stjele hvis dem da ikke stjeler motorsykkelen i samme slengen så at nøkkelen alene blir stjålet tror jeg ikke skjer.

Det handler mest om at jeg glemmer hvor jeg har lagt nøkkelen etc. :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Førsteinntrykk av Apple AirTag sporingsbrikke

Legg inn av SilverSmurfer »

Jeg har en slik en på bil nøkkelen selv og det er helt fantastisk. Fikk bare med en nøkkel når jeg kjøpte bilen og med airtag slipper jeg å bekymre meg for å miste den.

Kan også legge dem i alt slags andre ting, feks i en motorsykkel slik at man kan finne den igjen hvis den blir stjålet.

Så en kar på YouTube som ble frastjålet sykkelen, kom tilbake og fant ut at den ikke var der han hadde parkert den.

Så sjekket han airtag og fant ut at sykkelen bare var 20 meter unna. Tyvene hadde flyttet sykkelen og glemt den i en busk slik at de kunne hente den senere.

Helt fantastisk og med Find My nettverket slår det alt annet på markedet.

Men det store problemet med dem er at man ikke kan skru av varselet om at en AirTag følger deg. Så hvis en tyv tar med seg sykkelen og har iphone selv så kommer det fort opp en varsel om at airtag følger etter. Noe som blir helt feil.

En kollega bruker også airtag til å spore katten etter at den snek seg inn i garasjen til en nabo og ble innelåst i en uke så den nesten døde. Det er jo en annen god trygghet

Man får forøvrig ofte kjøpt dem til 329 kr per stykk. Men det kommer også en kostnad med å skaffe nøkkel ring eller liknende til den. Jeg har nøyaktig samme i fra Belkin og veldig fornøyd med det.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Førsteinntrykk av Apple AirTag sporingsbrikke

Legg inn av Bjerknez »

Helt enig med deg. Det med at den gir varsel til en evt tyv er noe dem måtte implementere grunnet personvernet. Dette for å forhindre at noen plasserte en slik brikke for å stalke deg etc. en forståelig greie på godt og vondt.

Men i praksis er jeg mer bekymret for å miste eller rote bort ting kontra at noe blir stjålet. :)

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Førsteinntrykk av Apple AirTag sporingsbrikke

Legg inn av Fsva »

Selv bruker jeg en Tile Pro på nøkkelknippet og vil si den har et ess i ermet ovenfor AirTag. Ved å dobbeltrykke på Tile-en begynner mobilen å ringe. Dette er ganske praktisk når man løper rundt som en idiot og ikke finner mobilen, noe jeg gjør stadig vekk.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Førsteinntrykk av Apple AirTag sporingsbrikke

Legg inn av Bjerknez »

Fsva skrev: 23 feb 2023, 00:29 Selv bruker jeg en Tile Pro på nøkkelknippet og vil si den har et ess i ermet ovenfor AirTag. Ved å dobbeltrykke på Tile-en begynner mobilen å ringe. Dette er ganske praktisk når man løper rundt som en idiot og ikke finner mobilen, noe jeg gjør stadig vekk.
Har sett noen tester av Tile og den kom ikke spesielt bra ut. Grunnen er at den var vanskelig og oppdage ute i verden da den sjelden eller aldri ga fra seg signaler, selv på steder med mye mennesker. Men til hjemmebruk hvor man har rotet bort mobilen innenfor hjsets fire vegger er den nok bra.

Apple sin Airtag bare funker og er strengt tatt ikke grusomt dyr, og den ser bedre ut.

AirTag har sikkert også sine svakheter, men i praksis er denne mer enn god nok for å finne tapte nøkler etc. men ikke like god hvis man skal fotfølge en tyv rundt om i verden. Det er ingen personlig sporingsbrikke. Poenget er å finne det man har mistet. Nør man før et punkt på et kart er dette som oftest nok til at man forstår hvor nøkkelen er. Man drar til det punktet, aktiverer "Finn i nærheten" i appen og den viser deg vegen helt frem til AirTag'en.

En fin trygghet og ha med tanke på og miste en slik vesentlig ting som en trådløs nøkkel på ferietur. Da er man rett og slett fucked. Man kan jo ha med seg en reservenøkkel, men man vil jo uansett ikke miste den trådløse nøkkelen.

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Førsteinntrykk av Apple AirTag sporingsbrikke

Legg inn av Fsva »

Bjerknez skrev: 23 feb 2023, 00:52 Har sett noen tester av Tile og den kom ikke spesielt bra ut. Grunnen er at den var vanskelig og oppdage ute i verden da den sjelden eller aldri ga fra seg signaler, selv på steder med mye mennesker. Men til hjemmebruk hvor man har rotet bort mobilen innenfor hjsets fire vegger er den nok bra.

Apple sin Airtag bare funker og er strengt tatt ikke grusomt dyr, og den ser bedre ut.

AirTag har sikkert også sine svakheter, men i praksis er denne mer enn god nok for å finne tapte nøkler etc. men ikke like god hvis man skal fotfølge en tyv rundt om i verden. Det er ingen personlig sporingsbrikke. Poenget er å finne det man har mistet. Nør man før et punkt på et kart er dette som oftest nok til at man forstår hvor nøkkelen er. Man drar til det punktet, aktiverer "Finn i nærheten" i appen og den viser deg vegen helt frem til AirTag'en.

En fin trygghet og ha med tanke på og miste en slik vesentlig ting som en trådløs nøkkel på ferietur. Da er man rett og slett fucked. Man kan jo ha med seg en reservenøkkel, men man vil jo uansett ikke miste den trådløse nøkkelen.
AirTag og Samsung sitt SmartTag har et mye større nettverk, det er klart.

Sist jeg sjekket var det rundt 100 medlemmer i Tile-nettverket i sentrale deler av Fredrikstad, men det er sannsynligvis flere tusen iPhoner og Samsunger i samme område.

Apple AirTag og Samsung SmartTag vil sikkert være et bedre kjøp om man skal finne igjen ting utenfor hjemmet, noe som er ganske vesentlig.

"Tilen" min kom ut lenge før Apple og Samsung sine produkter ble lansert, så de var ikke et alternativ da jeg kjøpte sporingsbrikke.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Førsteinntrykk av Apple AirTag sporingsbrikke

Legg inn av Bjerknez »

Mange lurer sikkert på det samme som meg vedrørende slike sporingsbrikker om hvorfor dem ikke bare lager noen med GPS i som gjør at man kan finne dem uansett, uavhengig av om det er andre med iPhone eller Android som passerer den.

Svareg jeg letet opp var ganske enkelt. En GPS vil trekke mye mer strøm.

Denne lille AirTag'en vil vare langt over ett år (nesten 11 år i idle) på kun et CR2032 3V 220mAh batteri. Det er ganske imponerende. Jeg vurderer å kjøpe flere. Blandt annet en jeg fester til motorsykkelen, men da vil jeg nok hardwire den til MC batteriet.

Jeg tipper det kun krever en spenningsregulator og en bitteliten sikring og et par ledningsstumper. På en annen side så er det jo ikke noe værre enn å bytte batteriet en gang pr. sesong heller....

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Førsteinntrykk av Apple AirTag sporingsbrikke

Legg inn av SilverSmurfer »

Bjerknez skrev: 22 feb 2023, 23:48 Helt enig med deg. Det med at den gir varsel til en evt tyv er noe dem måtte implementere grunnet personvernet. Dette for å forhindre at noen plasserte en slik brikke for å stalke deg etc. en forståelig greie på godt og vondt.
Det er jeg egentlig helt uenig med, de kunne feks ha gitt deg mulighet til å sette brikken i en tyveri-sikringsmodus som gjør at du ikke kan spore den selv men feks kun kan spore den hvis du kontakter politiet.

Bare som et eksempel, si at du har en brikke i motorsykkelen din og oppdager at den er stjålet. Da kunne de ha gitt deg muligheten til å gå inn på telefonen din og sette brikken i "Stjålet Modus" slik at den ikke viser hvor den er til en eventuell tyv. Så kan du gå til politiet og politiet kan logge inn for å spore den.

Apple har i grunn valgt at dette ikke skal være mulig å gjøre. Og feks TILE har en modus hvor brikken ikke gir varsler. Dette handler om PR ikke noe annet.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Førsteinntrykk av Apple AirTag sporingsbrikke

Legg inn av Bjerknez »

Det er mange tullinger og stalkere der ute. La oss nå ikke gjøre det enklere for dem.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Førsteinntrykk av Apple AirTag sporingsbrikke

Legg inn av Gammelsmurfen »

Tile har vært lenger på markedet, men er avhengig av andre med app for å melde inn posisjon, og de er det ikke alt for mange av.
Airtag og Samsung sin Smarthings tag er "native" i alle Iphone og Samsung sine telefoner, så de blir fanget opp "over alt".
Jeg har Samsung sine og har ikke byttet batteri enda, nå er de snart to år og virker fortsatt ute i frost på de samme CR2032 batteriene.
Da jeg kjører til/fra jobb så er det så mange innregistreringer av posisjon at jeg ser hele ruta på kartet, men det er jo i stor grad i Oslo også da så folketettheten er høy.
Appene for å spore brikker i nærheten er en GDPR greie og som @Bjerknez skriver over her, så er det for å beskytte mot overvåking. Så det er forståelig nok det, at det ikke kan skrus av.
Fordelen med disse VS GPS er at de ikke krever noe sim-kort/abonnement og bruker svært lite strøm, noe GPS ikke gjør.
Fint å putte i kofferten på reiser også, vet om folk som har fått reddet bagasjen sin på utreise på den måten.
Selv om man får penger av reiseforsikringsselskapet for å handle, så er det vel ikke det man har lyst å bruke ferien på.
I tillegg ser du den som regel før den er på koffertbåndet, så man er forberedt på når den dukker opp :-), snappes gjerne opp allerede ved lessing av stuere ute på gaten.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Førsteinntrykk av Apple AirTag sporingsbrikke

Legg inn av Bjerknez »

Ja, den gamle versjonen KUNNE man nemlig gjøre det med, men Apple ble presset til å legge inn en "sperre" der for å sikre sin egen ræv.

Dette skjønner jeg forøvrig godt. Vil man tracke noen finnes det sikkert løsninger for dette uansett andre steder. Poenget mitt med denne brikken er uansett ikke å tracke en tyv på flukt eller stalke noen. Jeg skal bruke den til å finne en nøkkel jeg har glemt, rotet bort etc. mest trolig under samme tak.

Detter nøkkelen ut av lomma mens jeg kjører så er det også kjekt og se hvor jeg mistet den.

Svar