Ny batterilader. A styrke

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
BIG1
Innlegg: 48
Registrert: 18 jan 2011, 00:47
Motorsykkelen din: Ducati 848 Evo 2011

Ny batterilader. A styrke

Legg inn av BIG1 »

Skal kjøpe ny batterilader. Ser at det står "anbefales for batteri 10-80ah". Typisk de laderne som er på 4a.
Mcbatteriet er vel på 10ah. Betyr det at jeg ikke kan kjøpe en batterilader på 25a?
Skal kjøpe en som tåler lithium, gel osv.
Ducati 848 Evo 2011
Suzuki FZ50 (solgt)
Suzuki TS50X (solgt)

BjørnSover
Innlegg: 392
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Ny batterilader. A styrke

Legg inn av BjørnSover »

Typisk lader du ikke med mer enn 10% av batteriets kapasitet pr time. Et batteri på 10ah trenger ikke en lader på mer enn 1a. Jo fullere ‘vanlige’ batterier er, jo mindre strøm kan de ta til seg. Det er ikke uvanlig at de siste 20% tar like lang tid å lade som de første 80.

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Ny batterilader. A styrke

Legg inn av HeHy »

Vær også oppmerksom på at dersom du skal lade lithiumbatterier må du ha en lader som er laget for det. Ellers kan batteriet ta skade, worst case ta fyr.

Brukeravatar
BIG1
Innlegg: 48
Registrert: 18 jan 2011, 00:47
Motorsykkelen din: Ducati 848 Evo 2011

Re: Ny batterilader. A styrke

Legg inn av BIG1 »

Hei. Ja på denne laderen (biltema) kan man velge modus, en av modusene er lithium. Så da antar jeg at det går fint å gå for 25A laderen uavhengig av batteriets størrelse.
Ducati 848 Evo 2011
Suzuki FZ50 (solgt)
Suzuki TS50X (solgt)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny batterilader. A styrke

Legg inn av Bjerknez »

Jeg vil anbefale Sønnak 12/7 laderen. Denne har jeg brukt i alle år. Denne kan vedlikeholdslade, lade vanlig samt fungere som en "boost" etc. Følger også med hurtigplugg som gjør at du lett kan koble den til etc.

Er denne jeg har:
https://www.batteriexperten.com/no/arti ... 5EQAvD_BwE

raster
Innlegg: 134
Registrert: 11 jul 2013, 09:51
Motorsykkelen din: Honda CRF 1000 Afrika Twin

Re: Ny batterilader. A styrke

Legg inn av raster »

mascot.jpg
Denne har jeg brukt i mange år, og selges fortsatt. Enkel og skuddsikker. Har stått på halve vintern.. Den er til bly men har brukt den på gel uten problem. Lommestørrelse ;)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av raster den 27 feb 2023, 15:49, redigert 1 gang totalt.
Mc: Tempo Panter (79-82), Kawasaki z400 (83-85), Suzuki gs 650 (85-88), Yamaha TR1 (88-93=), HD Fat Boy (93-01),Yamaha SRX-6 (2001-2003) Ducati Monster 750 (2003-2006), Moto Guzzi V11 sport (01-07),Ducati Monster 900 (07-13), BMW f800 gs (13-18.), Honda crf 1000 afrika twin (18-), Honda CB 500 f (21) Telt: De Waard Lepelaar,Esvo Acoma, Sahara glampingtelt, Big Agnes Fly creek, Hilleberg Enan, Helsport Fonnfjell,EasyCamp galaxy3, Exped outer space3

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny batterilader. A styrke

Legg inn av Bjerknez »

Cetek har også noen gode ladere har jeg hørt. Her er et som vil passe til MC:
https://www.batteri24.no/products/ctek-mxs-7

Brukeravatar
BIG1
Innlegg: 48
Registrert: 18 jan 2011, 00:47
Motorsykkelen din: Ducati 848 Evo 2011

Re: Ny batterilader. A styrke

Legg inn av BIG1 »

Bjerknez skrev: 27 feb 2023, 15:46 Cetek har også noen gode ladere har jeg hørt. Her er et som vil passe til MC:
https://www.batteri24.no/products/ctek-mxs-7
Jepp.

Men da er vi tilbake til spørsmålet i tråden. Hvorfor oppgir de "MXS 7.0 er en fullautomatisk 8-trinnslader med ladestrøm 7A for 12V-batterier med kapasitet 14-150Ah,". MC-batteriet mitt er på 10aH, kan den da brukes til mitt batteri?

Jeg har Shorai lithiumbatter (lifepo4) og egen shorailader (hurtigtilkobling for vedlikeholdslading til 80%, evnt til fullt 100%)).
Men ønsker en lader jeg skal bruke på bil&båt men som evnt og kan brukes til mc.

Synes denne er fin https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatt ... 2000045785 da den i tillegg har hurtigkobling for tilkoblingskabel med ringkabelsko.
Ducati 848 Evo 2011
Suzuki FZ50 (solgt)
Suzuki TS50X (solgt)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5231
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Ny batterilader. A styrke

Legg inn av dypen »

Selv kjører jeg dedikerte ladere for motorsykkel, har to stk like som jeg har hatt i mange år CTEK XS 0.8 helautomatisk seks trinnlader for 12V-batterier fra 1,2 til 32Ah og for vedlikeholds lading av inntil 100Ah
47E5A2DD-395C-4D78-A6CA-7BDC37977BEE.jpeg
Til bil har jeg samme merke som jeg må ha hatt i sikkert 20 år CTEK Multi XS 7000 fullautomatisk som lader det meste inkl de fleste GEL batterier …
5D45426B-4D9F-407C-986A-1F5CAED86053.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny batterilader. A styrke

Legg inn av Bjerknez »

BIG1 skrev: 27 feb 2023, 15:54
Bjerknez skrev: 27 feb 2023, 15:46 Cetek har også noen gode ladere har jeg hørt. Her er et som vil passe til MC:
https://www.batteri24.no/products/ctek-mxs-7
Jepp.

Men da er vi tilbake til spørsmålet i tråden. Hvorfor oppgir de "MXS 7.0 er en fullautomatisk 8-trinnslader med ladestrøm 7A for 12V-batterier med kapasitet 14-150Ah,". MC-batteriet mitt er på 10aH, kan den da brukes til mitt batteri?

Jeg har Shorai lithiumbatter (lifepo4) og egen shorailader (hurtigtilkobling for vedlikeholdslading til 80%, evnt til fullt 100%)).
Men ønsker en lader jeg skal bruke på bil&båt men som evnt og kan brukes til mc.

Synes denne er fin https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatt ... 2000045785 da den i tillegg har hurtigkobling for tilkoblingskabel med ringkabelsko.
Jeg kjenner kun til Sønnak sin og der kan man velge hvor stort batteri man skal lade før man starter. Velger man et batteri på feks. Under 10 ampere så vil nok ladestrømmen justeres avhengig av hvilket program man kjører. Jeg bruker kun vedlikeholdslading og lar den stå på noen dager. Funker utmerket. Men har ikke brukt den på Rocket'en da spenningen på batteriet har holdt seg rundt 12.9V i hele vinter.... faktisk.

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Ny batterilader. A styrke

Legg inn av biker7 »

BIG1 skrev: 27 feb 2023, 10:01 Skal kjøpe en som tåler lithium, gel osv.
Sålenge trådstartet lurer på en lader som også kan brukes på lithium-batterier,
så er vel nesten ingen av laderne som har blitt nevnt hittil aktuelle eller..? :roll

Den du, BIG1, linker til fra Biltema er vel den eneste nevnte som også kan brukes til lithium. :)

Ellers har jo feks. Ctek gode ladere.
Denne med ganske bra kapasitet : https://www.thansen.no/bil/bildeler/uni ... 4/pn345845

,eller denne som jeg kjøpte i fjor, hovedsakelig for lading av lithium-batteriet i min R1250GS.
Litt "mindre" lader , men fant ut at denne har god nok kapasitet til mitt bruk.
Kan også brukes på "vanlige" (AGM,bly etc.) litt mindre batterier opptil 25 AH på mc og andre kjøretøy : https://www.thansen.no/bil/bildeler/uni ... /pn1134012
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

mekkern
Innlegg: 7576
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ny batterilader. A styrke

Legg inn av mekkern »

Det "helt spesielle" med Lithiumbatterier er at de ikke tåler "Recond" funksjonen som er innebygget i de fleste "intelligente laderene"
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny batterilader. A styrke

Legg inn av Bjerknez »

raster skrev: 27 feb 2023, 15:46 mascot.jpg Denne har jeg brukt i mange år, og selges fortsatt. Enkel og skuddsikker. Har stått på halve vintern.. Den er til bly men har brukt den på gel uten problem. Lommestørrelse ;)
Denne skal du faktisk ikke se bort fra at det er JEG som har "laget". jeg har nemlig jobbet på Mascot i flere år og husker at jeg monterte samt kjørte SMD maskinen som satt komponentene på krestskortet i disse :)

Jeg jobbet vel på Mascot fra 1994 til 2002 tror jeg.

Nå har dem desverre flagget ut og all produksjon foregår nå utenlands. i hovedsak i Kina. Men Mascot hadde vertfall et veldig godt rykte på seg. Solide saker. Men dem klarte aldri og overbevise markedet om sitt eget merke, så for dem meste produserte dem enheter for en rekke kjente internasjonale merker. Dem var feks. hovedleverandør av Nokia mobiltelefonladere den gangen Nokia nærmest hadde monopol i markedet. Dem har også laget en del strømforsynere til livsviktige maskiner på sykehus rundt om. :)

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1593
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Ny batterilader. A styrke

Legg inn av Kjellrf »

Bjerknez skrev: 28 feb 2023, 07:00
raster skrev: 27 feb 2023, 15:46 mascot.jpg Denne har jeg brukt i mange år, og selges fortsatt. Enkel og skuddsikker. Har stått på halve vintern.. Den er til bly men har brukt den på gel uten problem. Lommestørrelse ;)
Denne skal du faktisk ikke se bort fra at det er JEG som har "laget". jeg har nemlig jobbet på Mascot i flere år og husker at jeg monterte samt kjørte SMD maskinen som satt komponentene på krestskortet i disse :)

Jeg jobbet vel på Mascot fra 1994 til 2002 tror jeg.

Nå har dem desverre flagget ut og all produksjon foregår nå utenlands. i hovedsak i Kina. Men Mascot hadde vertfall et veldig godt rykte på seg. Solide saker. Men dem klarte aldri og overbevise markedet om sitt eget merke, så for dem meste produserte dem enheter for en rekke kjente internasjonale merker. Dem var feks. hovedleverandør av Nokia mobiltelefonladere den gangen Nokia nærmest hadde monopol i markedet. Dem har også laget en del strømforsynere til livsviktige maskiner på sykehus rundt om. :)
Morsomt!
Jeg har et par gamle 6V til 12V Mascot-omformere liggende til veteranbil 🙂
Blei til at jeg isteden bruker USB-lading til mobil o.l. i bobla fra 1955 med 6V anlegg, siden USB er 5V 🙂
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny batterilader. A styrke

Legg inn av Bjerknez »

Kjellrf skrev: 28 feb 2023, 22:52
Bjerknez skrev: 28 feb 2023, 07:00
raster skrev: 27 feb 2023, 15:46 mascot.jpg Denne har jeg brukt i mange år, og selges fortsatt. Enkel og skuddsikker. Har stått på halve vintern.. Den er til bly men har brukt den på gel uten problem. Lommestørrelse ;)
Denne skal du faktisk ikke se bort fra at det er JEG som har "laget". jeg har nemlig jobbet på Mascot i flere år og husker at jeg monterte samt kjørte SMD maskinen som satt komponentene på krestskortet i disse :)

Jeg jobbet vel på Mascot fra 1994 til 2002 tror jeg.

Nå har dem desverre flagget ut og all produksjon foregår nå utenlands. i hovedsak i Kina. Men Mascot hadde vertfall et veldig godt rykte på seg. Solide saker. Men dem klarte aldri og overbevise markedet om sitt eget merke, så for dem meste produserte dem enheter for en rekke kjente internasjonale merker. Dem var feks. hovedleverandør av Nokia mobiltelefonladere den gangen Nokia nærmest hadde monopol i markedet. Dem har også laget en del strømforsynere til livsviktige maskiner på sykehus rundt om. :)
Morsomt!
Jeg har et par gamle 6V til 12V Mascot-omformere liggende til veteranbil 🙂
Blei til at jeg isteden bruker USB-lading til mobil o.l. i bobla fra 1955 med 6V anlegg, siden USB er 5V 🙂
Mascot vertfall VAR solide saker. Skikkelig kvalitet produsert ene og alene i Norge. :thumleft

Svar