Husalarm

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Husalarm

Legg inn av haakeik »

Siden vi diskuterer småelektronikk og garasjeportåpnere på vårt MC forum, tenkte jeg å starte en tråd for husalarmer.

I desember sa jeg opp et mangeårig og dyrbart Verisure abonnement. De prøvde selvfølgelig å lokke meg med 40% avslag, men jeg synes fortsatt at det er alt for dyrt.
Nå er jeg på leting etter nytt alaramsystem.
Har tittet litt på Homely og Atlo. Atlo ser ut til å være et tilpasset Tuya alarmsystem og man kan koble til en Zigbee kontroller og bruke eksisterende zigbee enheter i tillegg til det Atlo selger selv.
Har noen av dere noe erfaring med et av systemene?
Eneste kravet jeg har, er at det kan kobles til en FG godkjent alaramsentral. Billigere forsikring.

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Husalarm

Legg inn av HeHy »

Har homely selv. Fornøyd med systemet, kan være litt kronglete å koble opp hvis du skal sette opp enheter langt unna hovedsentral, men ordna seg til slutt.

Verisure sine enheter er nok et hakk over når det kommer til bevegelsessensorer med kamera og noen andre enheter, men lav månedskostnad er det som dro meg mest over til homely.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Husalarm

Legg inn av AJ »

Husalarm...
Vel, helt greit å ta opp her på MCsiden.no, selvfølgelig. Ikke minst med tanke på de verdiene man har i MC-garasjen... ;)

Men hvor stort er behovet for slik alarm for de fleste av oss?
Det er vel dessverre bedrifter som utsettes mest for innbudd. Som GMS nå nylig: https://www.oa.no/stjal-mc-klar-innbrud ... 35-1709721

Her jeg bor er det i hvert fall et forsvinnende lite behov for slik alarm.
Men så bor jeg også veldig landlig til og vil antakelig våkne ved det minste forsøk på at uvedkommende skulle ta seg til rette.
Og om noen skulle gjøre det så ville de antakelig gjort det etter en stund etter vaktselskapets sjekkerunde...

Så for egen del har jeg aldri sett behov for kostbar husalarm, uten at jeg på stående fot kan si noe om hvor mye dette koster. Men gratis er er det vel neppe...

Tror jeg har spart ganske mange kroner på å ikke har noe alarmabonnement i løpet av de årene jeg har bodd her siden 1988 :knegg .

Og for all del, bank-i-bordet i så måte :overtro

:)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Husalarm

Legg inn av mekkern »

Etter å ha utløst alarm hjemme ved renovering så føler jeg at det ikke er værdt ei krone-eneste hadde vært direktealarm til brannvesen.

Når det etter en halvtimes tid kommer en dust og sitter og glaner litt i fra bilen sin uten engang å ta kontakt med menneskene i boligen????
Hadde jeg hatt innbrudd så hadde jo kjeltringene vært over alle hauger før de hadde kommet, og de har jo ikke lov til å gjøre annet enn å ringe politiet(som ikke gidder komme) og så ringe en glassmester for å reparere ev knust vindu. :roll

Hvis reduksjonen i forsikringspremien hadde vært MER enn kostnadene med alarmen-Da kan det hende.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Husalarm

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har hatt sector alarm og aldri mer. Inkompetente idioter er det beste jeg kan si om dem. Jeg sa opp abonnementet før bindingstiden med full rett uten å betale noe som helst og jeg fikk beholde alarmsystemet. Dem har vertfall ikke plukket det ned enda... å det er 6 år siden jeg sa opp. Funker som bare det, men har ikke utrykning da.

Det beste med alarmsystemet er at dem ikke har tatt ned merkene som sier at vi har alarm. Jeg tror disse har en preventiv effekt. Men selve utrykningstjenesten er jo helt latterlig og som sagt så er det vel sjelden en vekter rekker og komme fort nok til å ta tyven vertfall. Å hadde han rykket ut fort nok til å ferske tyven så hadde nok det nervevraket som var her hos meg trolig gjort i buksa.

Alarm har en betryggende funksjon der jeg jobber da bygget er veldig stort. Greit å vite at det ikke er noen i bygget når man kommer først på jobb.

Den mest effektive alarmen å ha hjemme som faktisk funker tror jeg er en pitbull som hater mennesker. Da er man relativt trygg på at en annen bolig blir valgt.

Jeg har overhodet ingenting til overs for disse vaktselskapene. Dem brøt avtalen allerede første gangen brannalarmen hos meg gikk når ingen var hjemme. Dem ringte meg på jobb og sa at brannalarmen hadde gått. Det var ingen hjemme annet enn bikkja å jeg ba dem derfor kjøre å sjekke.

Det dem ikke viste var at jeg dro hjem fra jobb for å sjekke ca. 10 minutter etter samtalen siden jeg ikke hørte noe. Når jeg kom hjem var det ingen vekter der og huset var like helt, men jeg løste meg inn, hemtet bikkja og gikk en tur med hen. 20 minutter senere kom vekteren og han møtte jeg på gårdsplassen.

Da klarte han å liire av seg "Ja,men godt det ikke brant for jeg måtte på et annet oppdrag først....." Jeg spurte om han hadde med seg nøkkel (vi hadde tegnet nøkkelavtale siden vi hadde hund) men den måtte dem ha tillatelse til å få hentet ut....

Ca 2 timer senere sa jeg opp avtalen. Den tilbø meg gratis ut året men jeg ville ikke ha noe mer med dem å gjøre å ba dem komme og plukke ned alt. Dem kom aldri. Noe jeg forsovidt var vant til fra før...

Så nei, annet enn dekalene på husveggen ser jeg ingen fordel med å tegne en avtale med et alarmselskap og vertfall ikke hvis du bor grisgrent til. Dem kommer aldri til å komme uansett.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Husalarm

Legg inn av dypen »

Vi har i motsetning til @haakeik benyttet oss av rabattert tilbudet fra Verisure. Alarm med røykvarslere og kamera i hus, uthus og garasje. Vår erfaring er på lik linje eller dårligre med @mekkern fra to innbrudd hos naboen. Vårt behov må være når jeg er på reise, fruen bruker skallsikringen når hun er alene hjemme som gjør at hun føler seg trygg med alarm aktivert på natterstid og samtidig kan bevege seg fritt i huset. Når vi er på reise begge er behovet hvis det skjer noe, innbrudd, hærverk, vannlekkasje, brann etc slik at hjemmet vårt blir sikret til vi er hjemme igjen. Har en kompis som har eget alarmsystem hjem / hytte hvor varsling skjer til hans telefon men da må du aliere deg med flere naboer på begge steder for du kan være helt sikker på det går falsk alarm på ett eller annet tidspunkt og da blir det mye armer og bein inntil det er avklart. Apropo skallsikring som også funker når du har "gull" i garasje og uthus :D
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Husalarm

Legg inn av Gammelsmurfen »

Alle jeg kjenner med abonnements-basert alarm har samme erfaring som dere her, det er ikke verdt det i det hele tatt.
Naboen lot bevisst være å melde i fra da han hadde utløst alarmen under oppussing, tenkte han skulle teste.
Det tok 1,5 time før de reagerte, da ble det slutt på den avtalen.

Jeg har fra "gammelt av" egenmontert husalarm med oppringer som jeg fikk godkjent av forsikringen.
Men nå som jeg har sensorer over alt i både hus og garasje (dører/vinduer, bevegelse, kamera, vannlekkasje, brann, kameraringeklokke m. to-veis tale ++) det meste basert på Zigbee og tilknyttet Home Assistant, så er det full kontroll og man kan virkelig skreddersy.
Fordelen med Home Assistant er at det er ingen begrensninger, jeg har hele 5 gateways tilkoblet og har dermed støtte for ekstremt mange protokoller og enheter fra masse produsenter. Så har man jo wifi og API´er mot både sky og mot noen lokale enheter.
I tilegg til alle automasjonene man kan lage (f.eks. solskjerming, belysning, varme osv.) så har man mye nytte av varslinger, alt i fra vannlekkasje, brann, høy eller lav temp til at det begynner og bli dårlig batteri på noe.
Alarm basert på dette er veldig fleksibelt, lett og sone inn, lage skallsikring, varslinger på åpne vinduer eller dører. Sjekk at ikke noe er glemt ved aktivering av alarm og i borte-modus skru av alt lys osv. Kan fjernåpne dør/garasjeporter, se hva som foregår og ved alarm kan man sjekke kamera, hvilke dører/vinduer som har blitt åpnet

Litt for spesielt interresserte, da det ikke er like hyllevare som f.eks. Atom Homey o.l., men definitivt mest funksjonelt om man lærer seg litt Yaml (Python-språk). Og det skal sies at Home Assistant har blitt mye mer brukervennlig etter hvert med mye integrasjoner, direktestøtte og konfigurasjon i GUI fremfor å jobbe i filene.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Husalarm

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror alarmselskapene lever på statistikken om at hus med alarm velges oftere bort av tyver. Nå er det nok ikke de "skumle" vekterne tyvene er redd for (om dem i det hele tatt dukker opp, og OM dem gjør det så går nok neppe dem i en konfrontasjon med en tyv uansett) men for å vekke naboer eller huseier. Dem vil jo bare kjapt inn og kjapt ut samt tjene penger.

Jeg har satt opp videoovervåkning av gårdsplassen som filmer alt som beveger seg på tomten. Det være seg rådyr, katter eller mennesker. Jeg har slått av varsler ved deteksjon for kameraet detekterer jo noe hele tiden, men det står på døgnet rundt og filmer kontinuerlig. Kameraet filmer også alle biler som kjører forbi på veien og siden jeg bor i en blindvei så er det bare en vei ut og det er forbi kameraet mitt. Vertfall med bil.

For senest 2-3 måneder siden var det innbrudd i et hus lenger bort i gaten der jeg bor. Dette viste seg å være en familiær greie som ikke var like alvorlig, men dette kunne jeg lett annslå selv etter at ryktene begynte å gå om dette "innbruddet". For nøyaktig klokken 02:40 på natten så plukket jeg opp en bil som kjørte forbi kameraet og midt på natten inne på et boligfelt er det ikek annet enn postbudet som beveger seg og jeg vet ganske sikkert hvilken bil og når på døgnet postbudet dukker opp for å si det sånn.

Jeg ga beskjed til dem det gjaldt om at den eneste bilen mitt kamera har plukket opp er en Blå BMW som kjørte ut og inn på byggefeltet 2 ganger.

Dem takket meg for opplysningen og lurte på om jeg hadde opptaket. Da svarte jeg at det hadde jeg, men jeg gir det kun til politiet hvis dem spør siden jeg også har filmet deler av hovedveienveien forbi huset, noe som egentlig ikke er helt lov, men slik mitt kamera er satt opp så er det vanskelig å unngå grunnet vidvinkelen og dessuten er de naboene jeg har snakket med bare glad for at kameraet mitt fanger opp det som skjer.

Dagen etter fikk jeg svar fra huseier der hvor "innbruddet" hadde foregått og dem hadde fått en tilståelse fra et familiemedlem som ikke lenger bodde hjemme men som levde litt på den andre siden av loven og dermed trengte penger. Dem brukte min video som argument for å få en tilståelse av han. Om det ble en politisak vet jeg ikke, men jeg har vertfall ikke blitt kontaktet så trolig fikset dem dette seg i mellom.

Så et skilt på veggen som sier at du har alarm og et kamera som filmer oppkjørsel og rundt huset 24/7 tror jeg er nok til at tyvene velger et annet hus. Selve vekterutrykningen er jo bare en vits.

Hovedgrunnen til at jeg valgte Sectoralarm den gangen var fordi vi hadde fått oss hund og denne var alene store deler av dagen mens vi var på jobb. Hvis det da skulle begynne å brenne så ville vi at en vekter kunne låse seg inn og i det minste slippe ut hunden om ikek annet. Derfor tegnet vi en nøkkelavtale.

Men denne nøkkelavtalen var ikke verdt en dritt, for nøkkelen oppbevares i et skap på et eller annet vekterkontor og den som rykker ut kjører jo ikke innom kontoret eller slik. Det vil ta for lang tid. men det endte uansett med at han som rykket ut på brannalarmen brukte hele 45 minutter på og komme! Jeg satt 10 minutter på jobben på jobben før jeg kjørte hjem og etter at jeg kom hjem omtrent 15 minutter etter dette igjen så slapp jeg ut bikkja og gikk en tur med han. Først når jeg kom hjem etter turen med bikkja så dukket vekteren opp... uten nøkkel...

Dem prøvde seg også med en rekke unskyldninger når jeg tok kontakt med dem på mail. Det fant jeg meg ikke i. Til slutt måtte dem gi seg og jeg fikk sagt opp avtalen før bindingstiden var over og jeg fikk beholde alarmsystemet...

__________

Så mitt råd er å holde dere langt unna disse alarmselskapene. Få en designer til å lage et troverdig alarmskilt og heng dem opp rundt om. Bruk heller pengene på og sette opp noen gode kameraer som filmer 24/7 rundt på eiendommen. Er du glad i hunder så skaff deg en sinna kjøter. Sistnevnte er nok den aller beste forsikringen.

Jeg har en kjøter, men min nok er nok ikke av det farlige slaget. Det er en dauhørt Golden Retriever som elsker mennesker, så han hadde nok bare ønsket dem velkommen :lol

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Husalarm

Legg inn av HeHy »

For meg er det mindre om innbruddsalarmen enn brannalarmen. En god brannalarm som blir varslet til brannvesen dersom jeg ikker er hjemme og som er seriekobla slik at alle kan komme seg ut er mer verdt det enn innbruddsdelen.
Har også koblet opp brannvarslerne i hybelen til samme system slik at både leietaker og jeg kan bli varslet dersom brann skulle forekomme.
Bare en bonus dersom skiltet får flere til å skygge banen før det begås innbrudd.

BjørnSover
Innlegg: 384
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Husalarm

Legg inn av BjørnSover »

Jeg styrer unna abonnementsløsninger. Har kamera med bevegelsessensor som varsler til mobil og lagrer opptak. Brannvarslere er viktig - vi har seriekoblede.

Når de ringer og skal ha meg til å knytte abo ber jeg dem forklare hva ‘garantiene’ deres betyr. Det er noen som reklamerer med garanti - at de skal snakke og se video fra hus. Jeg ber dem forklare hva garantien innebærer. Får jeg alle pengene tilbake hvis de ikke svarer i løpet av 1 min? De fleste sier at det er ingen som spør om dette. Andre skal sjekke og ringe tilbake - til nå har 0 ringt tilbake med utdyping om hva garantien innbefatter :lol

Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 204
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600

Re: Husalarm

Legg inn av Atrox »

Er i samme situasjon som trådstarter og sa opp Verisure i går. Fikk umiddelbart tilbud om 30% rabatt, men sitter da fortsatt igjen med 10 år gammalt utstyr. Kan fornye det for 2000,- om jeg vil, men tror jeg takker nei... sitter og leker med løsning fra Ring nå, kjøpt startsett billig og tror jeg går for egen løsning i stedet for Sector/Verisure etc. videre. Irriterer meg grenseløst at Verisure/Sector ble tatt med buksene nede for prissamarbeid og legger umiddelbart på prisene for å dekke egen bot....

Brukeravatar
utc
Innlegg: 341
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: Husalarm

Legg inn av utc »

AJ skrev: 28 feb 2023, 21:16

Så for egen del har jeg aldri sett behov for kostbar husalarm, uten at jeg på stående fot kan si noe om hvor mye dette koster. Men gratis er er det vel neppe...

De fleste har ikke behov for alarm.....ikke før etter at de har hatt innbrudd :erfarer:
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Husalarm

Legg inn av AJ »

utc skrev: 01 mar 2023, 14:24
AJ skrev: 28 feb 2023, 21:16

Så for egen del har jeg aldri sett behov for kostbar husalarm, uten at jeg på stående fot kan si noe om hvor mye dette koster. Men gratis er er det vel neppe...

De fleste har ikke behov for alarm.....ikke før etter at de har hatt innbrudd :erfarer:
Sånn er det med det meste.
Men jeg tar altså sjansen på, om man kan si det slik, en stabil normaltilværelse uten "sikkerhetsnett" for alle mulige hendelser og eventualiteter.
Her hjemme har vi aldri opplevd innbrudd eller tyverier for øvrig. Men det har vært perioder hvor enkelte garasjer og uthus har hatt uvedkommende på besøk. Og hele bygda har fått vite om dette som "ild i tørt gress" og dermed vært ekstra oppmerksomme og tatt nødvendige forholdsregler.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Husalarm

Legg inn av Bjerknez »

utc skrev: 01 mar 2023, 14:24
AJ skrev: 28 feb 2023, 21:16

Så for egen del har jeg aldri sett behov for kostbar husalarm, uten at jeg på stående fot kan si noe om hvor mye dette koster. Men gratis er er det vel neppe...

De fleste har ikke behov for alarm.....ikke før etter at de har hatt innbrudd :erfarer:
Få tak i noen noen utekameraer samt belysning slik at tyver tydelig ser at her er det overvåking. Sett også opp skilt med at det er kameraovervåkning med alarm. Trenger ikke noen abonementsavtale for det. Hadde dem i det minste rykket kjapt ut, men det gjør dem altså ikke. Jeg kunne syklet fra Fredrikstad Sentrum og hjem til meg raskere enn dem klarer å rykke ut.

Er jo skammelig at man skal betale 7-8.000 kroner i året for noe slikt. Selv ikke når dem vet at det potensielt kan være brann og ingen hjemme og jegbhar bedt dem om å rykke ut, så dukker dem ikke opp før nørmere enn time. Kunne tatt bussen hjem fra jobb raskere enn det og det inkluderer til sammen 2km. Gange. Håpløst.

Brukeravatar
Flattop
Innlegg: 413
Registrert: 29 apr 2010, 14:43
Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg

Re: Husalarm

Legg inn av Flattop »

Hadde innbrudd for omlag 20 år siden, og har hatt alarm siden. Ingen innbrudd siden da.

Har seriekobled brannvarsling, vakt på alle dører og vinduer som det er naturlige å sikre, samt kamera/bevegelsessensor.

Alle de gangene jeg har klart å gjøre noe dumt med brann sensorer, plukke ned i forbindelse med oppussing eller slite kodepanel av veggen (etter en kveld med gode/dårlige venner og rause mengder alkohol) så har selskapene som leverte alarmene ringt i løpet av minuttet.

Så det fins gode erfaringer med alarmer.

Har trådløst fra Verisure og er svært fornøyd.
Bilde

Svar