Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av AJ »

Det er flere tråder her på MCsiden.no som ligner litt på denne.
Men ingen, så vidt jeg husker, som tar for seg nettopp denne gruppen motorsykler, som det uunngåelig blir færre av grunnet stadig strengere utslippskrav.

Likevel produseres og selges det slike "gammeldagse" sykler.
Har ikke helt oversikten, men mener å vite at BMW fortsatt har en eller flere boxermodeller som er luft og evt. oljekjølt. Samme med Yamaha og Honda. Og ikke minst Kawasaki med sin W800 modell.
Og for ikke å glemme Royal Enfield og Harley-Davidson! Og ikke minst Indian.
Og selvfølgelig Moto Guzzi med blant annet denne modellen :crazy: :
Moto_Guzzi_V7_01 1200.jpg
moto-guzzi-v7-special 1200.jpg
Altså en tråd dedikert til først og fremst nyere sykler med luft- og oljekjøling, men også eldre sykler med det samme.

Så da er det bare å dele synspunkter og erfaringer man har med slike sykler :thumleft

Selv kan jeg jo innledningsvis i denne tråden nevne Moto Guzzi Stelvio'en jeg var eier av i sin tid.
Den gikk veldig bra og var slett ingen sinke i følge med andre MC'er her i landet med en mer moderne, kan vi vel si, væskekjølte motorer med mer effekt i forhold til kubikkstørrelse.

Kjølingen av motoren var det nok heller ingenting å si på siden Stelviomotoren gikk stabilt og fint i ganske så langsom kjøring i storbyen Milano mens temp.måleren i displayet viste 40 grader... :-)å .
Altså ingen tegn på overoppheting. Moto Guzzi fabrikken hadde til alt overmål ikke utstyrt sykkelen med oljegtemp-måler :O . Noe til og med KTM 1290 SA S har!
Og det tyder vel antakelig på hvor sikre Guzziingenniørene var på at dette med motortemperaturen ikke ville være noen utfordring å snakke om.

Eneste jeg opplevde som litt betenkelig på Stelvio'en var olje"majones" etter kjøring her i landet i perioder. Noe som tyder på at optimal driftstemperatur ikke ble oppnådd i forhold til den kjøringen som ble foretatt. For korte strekninger i litt for kjølige værforhold i forhold til sykkelens kjølekapasitet.
I Stelvios tilfelle god og effektiv luftkjøling og antakelig en overdimensjonert oljekjøler.

Og for egen del er jeg spent på hvordan dette vil arte seg på den nye V7 850'en som venter hos forhandleren på å bli tatt i bruk :yeyeye .

Nevner til slutt at Stelvio'en ikke brukte motorolje den tiden jeg eide den.
Satser på at det samme vil skje med 850'en.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tråden for erfaringer med luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av AJ »

Bulldog'en til @ErikW er selvfølgelig selvskreven i denne tråden :) .
Spent på å høre hans erfaringer med den etter hvert her i tråden :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tråden for erfaringer med luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av AJ »

Noen her på MCsiden med Kawasaki W680/800 erfaringer?
Ville vært veldig interessant å høre fra eiere av disse modellene :) .

Her et bilde jeg knipset av nye W800 på MC-Messa tidligere i mars i år:
w800 23.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ErikW
Innlegg: 684
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Tråden for erfaringer med luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av ErikW »

AJ skrev: 21 mar 2023, 18:58 Bulldog'en til @ErikW er selvfølgelig selvskreven i denne tråden :) .
Spent på å høre hans erfaringer med den etter hvert her i tråden :) .
Ja Bulldog`n er med her :thumleft
Selv veldig spent på den og gleder meg til å få den ut på veien snart

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tråden for erfaringer med luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av AJ »

ErikW skrev: 21 mar 2023, 22:36
AJ skrev: 21 mar 2023, 18:58 Bulldog'en til @ErikW er selvfølgelig selvskreven i denne tråden :) .
Spent på å høre hans erfaringer med den etter hvert her i tråden :) .
Ja Bulldog`n er med her :thumleft
Selv veldig spent på den og gleder meg til å få den ut på veien snart
Kommer vel noen flere Bulldogbilder her i tråden etter hvert?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av dypen »

W650 og W800 er jo fine «Classic» sykler som jeg liker godt men der stopper det, har ikke lest om de og ikke kjørt. Ser 650’n er oppgitt med 50 hk og 800’n 51 hk men de blir solgt i Norge med 48 hk … ja kanskje det er 48 hk i hele Europa …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av AJ »

Så denne på nært hold for første gang på det årlige Touring-treffet på Beitostølen i fjor.
Imponerende selv om den på ingen måte står på egen ønskeliste... ;)

Men det skal BMW uansett ha; de tør og de får det til :thumleft

Her jubileumsmodellen som det er laget 1923 stykker av. Selvfølgelig :crazy: . Siden det er 100 års jubildeum i år.
Og vi gratulerer naturligvis BMW med jubileet :bb_p: :vs !
BMW1800.png
BMW1800 1.png
https://www.bmw-motorrad.no/en/models/h ... years.html
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av dypen »

Eldar Vågan kjørte rundt med en slik BMW 18 …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

ErikW
Innlegg: 684
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Tråden for erfaringer med luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av ErikW »

AJ skrev: 21 mar 2023, 22:38
ErikW skrev: 21 mar 2023, 22:36
AJ skrev: 21 mar 2023, 18:58 Bulldog'en til @ErikW er selvfølgelig selvskreven i denne tråden :) .
Spent på å høre hans erfaringer med den etter hvert her i tråden :) .
Ja Bulldog`n er med her :thumleft
Selv veldig spent på den og gleder meg til å få den ut på veien snart
Kommer vel noen flere Bulldogbilder her i tråden etter hvert?
Oppdaterer med bilder etterhvert ja :thumleft Først skal den på en folieringsjobb uken etter påske.
Tror det blir stilig. Vurderer en sort blank hjelm og samme striper. @AJ du har jo Hjelm fra? Ja have het den klassiske du kjøpte. De hat kanskje sort blank helhjelm også.?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tråden for erfaringer med luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av AJ »

ErikW skrev: 22 mar 2023, 22:51
Tror det blir stilig. Vurderer en sort blank hjelm og samme striper. @AJ du har jo Hjelm fra? Ja have het den klassiske du kjøpte. De hat kanskje sort blank helhjelm også.?
Jeg trives godt med italienske Premier, som har vist seg å passe perfekt for meg. Har tre stykker, en karbon helhjelm, en åpningshjelm og endelig en retro halvhjelm, nemlig denne, i karbon:

Bilde

Veldig fornøyd med denne!

Men det finnes selvfølgelig mange andre der ute.
Som tidligere Sharkspeedkunde får jeg stadig nyhetsmailer derfra og var innom sidene deres nå i kveld og kikket på hjelmtilbudene de har .
Mange fine retrohjelmer til gode priser.

Men ingen kjøpstips fra meg. Her får folk gjøre sine egne vurderinger ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av AJ »

Indisk/britiske Royal Enfield, en av verdens aller eldste MC-produsenter, har jo vært på det norske markedet et par-tre års tid nå og blitt en populær sykkel blant mange. Blandt dem den ikke ukjente MC-journalisten Tore Huseby, som jeg mener å huske dro på langtur her i landet med sin 411 før han dessverre gikk bort altfor tidlig for et par år siden, var det vel.

Var selv å tok en kort prøvetur med en slik 411 for et par år siden:

viewtopic.php?p=401787#p401787

Artig sykkel som jeg ganske sikkert hadde kommet godt overens med :) :

Bilde

Er fortsatt slett ikke fremmes for tanken om en slik til grusveikjøring her i distriktet hvor jeg bor og andre steder i landet.
Men for holde meg selv i sjakk nå som jeg venter utålmodig på å få hentet V7'ern... :crazy:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av AJ »

Kunne jeg tenkt meg en slik?
Absolutt :yeyeye ! er det veldig enkle svaret på det :D :
Norton Commando 961 Sport.jpg
Norton 1.PNG
Flere detaljbilder og mer info her:

https://nortonmotorcycles.com/range/commando-961/
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 22 mar 2023, 17:24 Eldar Vågan kjørte rundt med en slik BMW 18 …
Ser slik ut ja :)
eldr.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av AJ »

De store Indian cruiserne ser også fortsatt ut til å være luftavkjølte:

https://motorandwheels.com/are-indian-m ... id-cooled/
Indian.PNG
Mer å lese her, samt flere bilder:

https://www.indianmotorcycle.no/roadmaster-limited/
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av AJ »

Tsjekkiske JAWA er så langt ikke nevnt i denne tråden.
Nå er vel dette merket kjøpt opp av et selskap i India og sykldene produseres antakelig der også.
Men design og R/D avdelingene holdxer trolig til i Tsjekkia fortsatt:

https://www.jawa.eu/jawa-350-ohc--2
mDMB2022_Jawa350OHC-Sport-5754.jpg
mDMB2022_Jawa350OHC-Sport-red-5862.jpg
350OHC-1.jpeg
Kunne vært artig å sett noen slike i Norge også :) .
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar