Batteri. Kan 14ah brukes isteden for 12ah

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Welshen
Innlegg: 442
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Sted: Vestsida

Batteri. Kan 14ah brukes isteden for 12ah

Legg inn av Welshen »

Må kjøpe nytt batteri til min f650gs 2011 modell og i brukermanualen står det 12v 12ah. Har vært på Biltema og der finner jeg kun 12v 14ah i riktig fysisk størrelse. Kan mc ta skade av å gå fra 12 til 14ah.
I don`t care about little things.....

Tidligere tohjulte:

Tempo Trygg modell 080 82 modell
Suzuki GSF 650SA ABS 06 modell

BMW F650GS 11 modell

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Batteri. Kan 14ah brukes isteden for 12ah

Legg inn av FredrikE24 »

Neida, det går kjempefint.

Vil dog anbefale å skaffe et originalt Exide-batteri. De er ikke såååå mye dyrere og passer perfekt. Sønnak som fører de.

greina
Innlegg: 99
Registrert: 12 jun 2021, 20:40
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin
Sted: Ullensaker

Re: Batteri. Kan 14ah brukes isteden for 12ah

Legg inn av greina »

Biltema funker greit, bare husk at de måler batteriet før du legger det på disken. Jeg har brukt Biltema-batteri på en CBR 1000 og en gressklipper i flere år uten problemer, men da jeg sto i butikken så gikk ingen igjennom testen i kassa.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Batteri. Kan 14ah brukes isteden for 12ah

Legg inn av Bjerknez »

Jepp, amperen er ikke så viktig. Sykkelen tar det den trenger, men du bør ikke kjøpe ett med mindre ampere da det sikkert er en grunn til at produsenten har valgt den kapasiteten.

Når det er sagt, så ville jeg testet å bygge min egen Lithium Ion batteripakke som et fint prosjekt. Men jeg ville nok ikke anbefalt dette på en ny/dyr motorsykkel. Hadde jeg hatt en gammel sykkel eller en moped etc. hadde jeg definitivt gjort et prosjekt ut av dette :)

Men man får jo kjøpt ferdige Lithium batteripakker til motorsykler. Er man villig til å bruke pengene ville jeg testet det.

Lithium batterier tåler kulde bedre samt takler høyere last. Dessuten veier dem en brøkdel av vanlige blybatterier. Bakdelen er at dem krever en spesiell lader da disse batteriene trolig trenger å balanseres fra tid til annen.

Da trenger man en såkalt RC lader (slik lader som mange bruker når dem lader batteriene til modellfly, droner, radiostyrte biler etc. Bakdelen er at ferdige Lithium MC batterier ikke blir levert med kontakt for balanselading da den kun belager seg på den interne BMS'en. Min erfaring etter å ha testet selv samt sett en del videoer er at det brukes såkalt passive BMS'er som kun balanserer batteriet like før batteriet er helt fullt. Hvis det bare er veldig små forskjeller så funker denne greit, men på batteripakker med tidvis høy last så kan spenningen mellom cellene endres ganske mye.

Med en RC lader så kan man nemlig enkelt lade samt overvåke alle cellene i en pakke og hver celle kan lades/lastes for å få den samme spenningen.

Mulig jeg overtenker dette en del og at det i praksis vil fungere helt utmerket med et vanlig lithium batteri rett fra butikken. Mest trolig vil det kanskje det, men skulle jeg laget pakken selv, ville jeg lagt til en plugg som tillater balanselading av hver celle.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Batteri. Kan 14ah brukes isteden for 12ah

Legg inn av mekkern »

Bjerknez skrev: 12 apr 2023, 06:53

Lithium batterier tåler kulde bedre samt takler høyere last. Dessuten veier dem en brøkdel av vanlige blybatterier. Bakdelen er at dem krever en spesiell lader da disse batteriene trolig trenger å balanseres fra tid til annen.
Lithium celler leverer veldig lite før de får litt intern varme.sette på lyset et minutt så er det full fart.
På en MC bruker man lithium jernfosfat celler-LiFePO4,disse er mer hardføre og tar ikke fyr slik som lithium-ion.
Kjøper man et bra lithium jernfosfat batteri har dette også innebygget BMS.
Men man må ha et stabilt ladesystem som ikke overskrider 15.0 volt.
Bruker et sikt på Bastarden på 2.4 Ah -1000ccmog et 5Ah på Indianeren 1200ccm.- så lenge det er 10+grader eller mer så er det som starteren går på steroider.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Batteri. Kan 14ah brukes isteden for 12ah

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 12 apr 2023, 12:20
Bjerknez skrev: 12 apr 2023, 06:53

Lithium batterier tåler kulde bedre samt takler høyere last. Dessuten veier dem en brøkdel av vanlige blybatterier. Bakdelen er at dem krever en spesiell lader da disse batteriene trolig trenger å balanseres fra tid til annen.
Lithium celler leverer veldig lite før de får litt intern varme.sette på lyset et minutt så er det full fart.
På en MC bruker man lithium jernfosfat celler-LiFePO4,disse er mer hardføre og tar ikke fyr slik som lithium-ion.
Kjøper man et bra lithium jernfosfat batteri har dette også innebygget BMS.
Men man må ha et stabilt ladesystem som ikke overskrider 15.0 volt.
Ja, Lifepo4 er mer passende og mindre risiko.

Men det er fullt mulig og få til med 18650 celler eller evt. Lipo batterier også. Men som nevnt, ville jeg kanskje ikke bygget noe slikt selv til en ny motorsykkel. Men hadde jeg hatt en moped eller noe gammelt skrap skulle jeg jammen meg gjort det :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Batteri. Kan 14ah brukes isteden for 12ah

Legg inn av FredrikE24 »

Eller så kjøper man noe som funker. LiFePO4 eller blybatteri som originalt.

18650 hadde jeg aldri putta i motorsykkelen eller mopeden uansett hvor gammel den er.

Og til turbruk på en sykkel som F650GS så er ikke akkurat vektbesparelsen noe å tenke på.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Batteri. Kan 14ah brukes isteden for 12ah

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 12 apr 2023, 13:04 Eller så kjøper man noe som funker. LiFePO4 eller blybatteri som originalt.

18650 hadde jeg aldri putta i motorsykkelen eller mopeden uansett hvor gammel den er.

Og til turbruk på en sykkel som F650GS så er ikke akkurat vektbesparelsen noe å tenke på.
Alt funker. Lithium Ion kan man fint lage batteripakke ut av som funker. Men som nevnt det tryggeste er jo vanlig blybatteri eller Lifepo4.

18650 kunne jeg lett bygget til en gammel moped eller en sykkel det ikke var så farlig med. Om ikek annet kun for å ha et prosjekt. Er ikke så mye som kan gå galt hvis man gjør det skikkelig tror jeg.

Svar