Stian - fersking på to hjul

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av kjellv »

@StianM: Som moderator må jeg beklage at tråden din er blitt benyttet til en litt opphetet diskusjon. Denne diskusjonen burde antakelig ha gått i en egen tråd med en mer korrekt trådtittel.
Gi oss beskjed dersom du ønsker at vi flytter denne diskusjonen til en annen tråd.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av kjellv »


Greddy skrev:Jeg er enig med Kjellv at det er bedre å ha en sykkel med ABS enn uten ABS. Det vi (i denne tråden) ikke er helt enige om er: om dette skal være plan B eller C. Jeg mener jo progressiv bremsing uten å vær avhengig ABS, bør være barrier nr2 for sikkerhet, og heller ha bremsing med ABS aktivert som barrier nr3. Men det er jo bare min mening, og helt sikkert vegvesen sin mening også.
Jeg har hatt inntrykk av at du i denne tråden mener det aller beste for en gatemotorsyklist er en sykkel uten ABS og at fører trener seg opp til å dosere bremskraft manuelt bedre enn et ABS system gjør.

Vi trenger ikke anta noe om hva Vegvesenet mener om ABS. Dette ble innført som et pålegg på alle nye motorsykler fra Euro4 i 2016. Det var ikke uventet for å si det slik, SVV ønsket dette velkommen.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Greddy
Innlegg: 121
Registrert: 13 okt 2019, 00:13
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av Greddy »

kjellv skrev: 15 jul 2023, 09:49
Greddy skrev:Jeg er enig med Kjellv at det er bedre å ha en sykkel med ABS enn uten ABS. Det vi (i denne tråden) ikke er helt enige om er: om dette skal være plan B eller C. Jeg mener jo progressiv bremsing uten å vær avhengig ABS, bør være barrier nr2 for sikkerhet, og heller ha bremsing med ABS aktivert som barrier nr3. Men det er jo bare min mening, og helt sikkert vegvesen sin mening også.
Jeg har hatt inntrykk av at du i denne tråden mener det aller beste for en gatemotorsyklist er en sykkel uten ABS og at fører trener seg opp til å dosere bremskraft manuelt bedre enn et ABS system gjør.

Vi trenger ikke anta noe om hva Vegvesenet mener om ABS. Dette ble innført som et pålegg på alle nye motorsykler fra Euro4 i 2016. Det var ikke uventet for å si det slik, SVV ønsket dette velkommen.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Nei. Jeg har aldri hatt formening om at det er bedre å ha sykkel uten ABS. Jeg er pro "rider aids" elektronikk. Jeg har bare nevnt hva SVV ser på under øvelsen Nødbrems som trådstarter strøk på. Jeg nevnte tidligere i den tråden at kravet på den øvelsen er å ikke trigge ABS. Nå dro jeg fram teoriboka på bakgrunn av denne diskusjonen, pga jeg husker ikke alle detaljene. Men her er de:

Korrekt utført nødbrems ifølge boka:

Hastighet på 50km/t
Stanse innen 12m
Dosere bremser maksimalt uten hjullåsing
Riktig sittestilling med knærne om tanken med løse armer og riktig bruk av blikket.
Klare å holde sykkelen i en rett linje helt til full stans.
Begge føttene på fotpinnene under øverlsen.
Kontrollert blokkering der en rask slippes opp er også greit.

Ikke korrekt utført nødbrems:

Hele bremsingen er utført med blokkerte hjul.
Dersom styringen slår ut på en av sidene.
Dersom bakhjulet slår ut til en av sidene.
Dersom sykkelen ikke følger en rett linje
Dersom du setter føttene nede på bakken før sykkelen har stanset helt.

iris
Innlegg: 150
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av iris »

Greddy skrev: 15 jul 2023, 14:41 Korrekt utført nødbrems ifølge boka:

Hastighet på 50km/t
Stanse innen 12m
Dosere bremser maksimalt uten hjullåsing
Riktig sittestilling med knærne om tanken med løse armer og riktig bruk av blikket.
Klare å holde sykkelen i en rett linje helt til full stans.
Begge føttene på fotpinnene under øverlsen.
Kontrollert blokkering der en rask slippes opp er også greit.

Ikke korrekt utført nødbrems:

Hele bremsingen er utført med blokkerte hjul.
Dersom styringen slår ut på en av sidene.
Dersom bakhjulet slår ut til en av sidene.
Dersom sykkelen ikke følger en rett linje
Dersom du setter føttene nede på bakken før sykkelen har stanset helt.
Correct me if I'm wrong, men ABS er "kontrollert blokkering". Hjulet slippes opp så snart det blokkeres. Dermed er ABS helt ok å bruke i korrekt utført nødbrems.
Greddy skrev: 15 jul 2023, 07:15.
Konklusjonen på MSF-pdf er at du får en bedre konsistent bremsing med ABS uavhengig av fører. Mens uten ABS, så er brems mer inkonsistent og er avhengig av førerens ferdighetsnivå. Men nå må jeg spør deg? Hva er det som stopper deg til å øve på bremse som en pro? Proffe folk har ikke magiske evner som vanlige folk ikke har. De har bare mer mengde trening.
Nei. Tabellen på den siste siden viser den beste distansen uten ABS, men den gjennomsnittlige distansen med ABS. Dette er forklart i "Test results". Konklusjonen er at ABS gir bedre bremsing uansett, selv med slik sammenligning. Når gjennomsnittet er høyere enn det beste forsøket av masse folk som fikk 6 forsøk hver, så tror jeg konklusjonen er ganske klar.

Og det som stopper de fleste førere til å øve på å bremse hele tiden er at de har andre ting å gjøre. Som, f.eks. faktisk kjøre en søndagstur.

Greddy
Innlegg: 121
Registrert: 13 okt 2019, 00:13
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av Greddy »

iris skrev: 15 jul 2023, 16:10
Greddy skrev: 15 jul 2023, 14:41 Korrekt utført nødbrems ifølge boka:

Hastighet på 50km/t
Stanse innen 12m
Dosere bremser maksimalt uten hjullåsing
Riktig sittestilling med knærne om tanken med løse armer og riktig bruk av blikket.
Klare å holde sykkelen i en rett linje helt til full stans.
Begge føttene på fotpinnene under øverlsen.
Kontrollert blokkering der en rask slippes opp er også greit.

Ikke korrekt utført nødbrems:

Hele bremsingen er utført med blokkerte hjul.
Dersom styringen slår ut på en av sidene.
Dersom bakhjulet slår ut til en av sidene.
Dersom sykkelen ikke følger en rett linje
Dersom du setter føttene nede på bakken før sykkelen har stanset helt.
Correct me if I'm wrong, men ABS er "kontrollert blokkering". Hjulet slippes opp så snart det blokkeres. Dermed er ABS helt ok å bruke i korrekt utført nødbrems.
Greddy skrev: 15 jul 2023, 07:15.
Konklusjonen på MSF-pdf er at du får en bedre konsistent bremsing med ABS uavhengig av fører. Mens uten ABS, så er brems mer inkonsistent og er avhengig av førerens ferdighetsnivå. Men nå må jeg spør deg? Hva er det som stopper deg til å øve på bremse som en pro? Proffe folk har ikke magiske evner som vanlige folk ikke har. De har bare mer mengde trening.
Nei. Tabellen på den siste siden viser den beste distansen uten ABS, men den gjennomsnittlige distansen med ABS. Dette er forklart i "Test results". Konklusjonen er at ABS gir bedre bremsing uansett, selv med slik sammenligning. Når gjennomsnittet er høyere enn det beste forsøket av masse folk som fikk 6 forsøk hver, så tror jeg konklusjonen er ganske klar.

Og det som stopper de fleste førere til å øve på å bremse hele tiden er at de har andre ting å gjøre. Som, f.eks. faktisk kjøre en søndagstur.
Jeg vil tro at de fleste skolesykler er nyere og er utstyrt med ABS. Å kjøre en sykkel uten ABS er å ta unødvendig risiko under oppkjøring. Men fortsatt så vil SVV forsikre seg at kandidaten skal kunne sette seg på en hvilket som helst sykkel og være trygg i alle forhold.

Å bremse aktivere abs en pump, og dermed slippe bremshendelen kontrollert er ok.
Å bremse aktivere og la ABS jobbe hele nedbremsing er det samme som bremse med blokkerte hjul, under oppkjøring. Du holder bremsehendelen inne under hele nødbremsen og demonstrere at du kan ikke dosere bremsen. Hva du gjør etterpå ute i veien er opp til deg.

Nei nei nei. ABS gjennomsnittlig bedre betyr ikke bedre uansett. Det er logisk brist. Jeg har prøvd å informere deg under hele tråden:
:mc2 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------->
Bremsing uten ABS aktivert____vs_______Bremsing med ABS Aktivert_____vs_____Bremsing uten ABS med skrens
Kortest bremselengde -------------------------Ok middels bremselengde------------------Be til Jesus bremselengde prayer

Dette understøttes av de linkene du oppga også.

Og jeg har prøvd å forklare deg mekanismene og teorien på "hvorfor", men det er opp til deg hvordan du vil bruke informasjonen.
Du trenger heller ikke bruke en hel søndag på bremsetrening. Et par bremsetest for å teste føre holder i lange baner før du virkelig gir gass :P

Det kan være et faktor med at du kjører lett-mc og kan lettere bremse ned pga lav vekt. At du kan bare "dryla" ned på forbremsen uten finess. Som sagt det er ikke sikkert (SVV)sensor merket ABS slo inn på din sykkel, og du klarte å holde innenfor 12m, som gjorde at du kom gjennom. Tyngre MC må faktisk inkorpere bakbremsen i tangent med forbremsen, for at man skal kunne klare 12m.

StianM
Innlegg: 37
Registrert: 12 apr 2023, 11:28
Motorsykkelen din: 2022 BMW F900R
Sted: Trondheim

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av StianM »

Oi, her har det skjedd ting! 😂

StianM
Innlegg: 37
Registrert: 12 apr 2023, 11:28
Motorsykkelen din: 2022 BMW F900R
Sted: Trondheim

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av StianM »

Jeg kan i hvert fall meddele at jeg har kjøpt sykkel og kjørt den fra Oslo til Trondheim, med et pitstop på hytta i Røros for å kapre noen timer velfortjent hvile.

Sykkelen ble kjøpt av MC Oslo i går, og turen skulle egentlig gå nordover igjennom Kongsvinger, Elverum, Trysil og opp til Røros. Men jeg fikk minimalt med søvn og hvile natt til i går, så jeg bestemte meg for å kjøre den mest effektive (og kjedeligste) veien igjennom kalde og våte Østerdalen.
Jeg sovna mer eller mindre momentant idet jeg la meg på sofaen, og våkna 11 timer seinere av at sola steika i trynet, og med det var det på tide å reise videre. Turen i dag gikk fra Glåmos igjennom Tydal og Selbu hjem til Trondheim. Kom hjem ca. kl 17, lastet av sykkelen og tura opp til bensinstasjonen for å vaske av gjørme og støv. Nå har jeg åpna en velfortjent øl!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av AJ »

StianM skrev: 15 jul 2023, 18:20 Bilde
Gratulerer!
Flott sykkel :thumleft !
BMW 850?
I så fall, velkommen i 850 klubben :P
:knegg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

StianM
Innlegg: 37
Registrert: 12 apr 2023, 11:28
Motorsykkelen din: 2022 BMW F900R
Sted: Trondheim

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av StianM »

Tusen takk! Nei, det ble nok en F900R. Jeg er litt for svak for tech 🙈

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av AJ »

StianM skrev: 15 jul 2023, 18:45 Tusen takk! Nei, det ble nok en F900R. Jeg er litt for svak for tech 🙈
OK, flott er den, okkesom :prf !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

iris
Innlegg: 150
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av iris »

Greddy skrev: 15 jul 2023, 17:04
Å bremse aktivere abs en pump, og dermed slippe bremshendelen kontrollert er ok.
Å bremse aktivere og la ABS jobbe hele nedbremsing er det samme som bremse med blokkerte hjul, under oppkjøring. Du holder bremsehendelen inne under hele nødbremsen og demonstrere at du kan ikke dosere bremsen. Hva du gjør etterpå ute i veien er opp til deg.

Nei nei nei. ABS gjennomsnittlig bedre betyr ikke bedre uansett. Det er logisk brist. Jeg har prøvd å informere deg under hele tråden:
:mc2 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------->
Bremsing uten ABS aktivert____vs_______Bremsing med ABS Aktivert_____vs_____Bremsing uten ABS med skrens
Kortest bremselengde -------------------------Ok middels bremselengde------------------Be til Jesus bremselengde prayer

Dette understøttes av de linkene du oppga også.

Og jeg har prøvd å forklare deg mekanismene og teorien på "hvorfor", men det er opp til deg hvordan du vil bruke informasjonen.
Du trenger heller ikke bruke en hel søndag på bremsetrening. Et par bremsetest for å teste føre holder i lange baner før du virkelig gir gass :P

Det kan være et faktor med at du kjører lett-mc og kan lettere bremse ned pga lav vekt. At du kan bare "dryla" ned på forbremsen uten finess. Som sagt det er ikke sikkert (SVV)sensor merket ABS slo inn på din sykkel, og du klarte å holde innenfor 12m, som gjorde at du kom gjennom. Tyngre MC må faktisk inkorpere bakbremsen i tangent med forbremsen, for at man skal kunne klare 12m.
Den gjennomsnittlige distansen med ABS var i de fleste tilfeller bedre enn den beste distansen uten ABS. Forstår du hva et gjennomsnitt er? De plukket ut den beste distansen fra flere førere som fikk 6 forsøk hver på hver sykkel for målingene uten ABS, og sammenlignet den med den gjennomsnittlige distansen til alle forsøkene med ABS. Alle forsøkene uten ABS som var verre var kastet ut. Kun den beste er skrevet inn i tabellen, og selv det er ikke nok for å få bedre resultater enn ABS.

Du nekter å lese forskning som du selv siterer. Tror det forteller nok. I'm done with that discussion.

På oppkjøringen min slo ikke ABS inn på forhjulet mitt. Det slo inn på bakhjulet. Jeg brukte begge bremsene, som kjørelærer lærte meg. Sensor hadde ikke noe dårlig å si om det. Det skrev jeg også tidligere i tråden.

BjørnSover
Innlegg: 393
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av BjørnSover »

StianM skrev: 15 jul 2023, 18:20
Gratulerer og flott sykkel :-)

iris
Innlegg: 150
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av iris »

StianM skrev: 15 jul 2023, 18:20 Jeg kan i hvert fall meddele at jeg har kjøpt sykkel og kjørt den fra Oslo til Trondheim, med et pitstop på hytta i Røros for å kapre noen timer velfortjent hvile.
Imponerende! Vi stoppet ca. like langt på vei tilbake til Oslo fra Stavanger når vi hentet sykkelen min.

Fin sykkel!

mekkern
Innlegg: 7590
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av mekkern »

nei forresten.delete.
Sist redigert av mekkern den 16 jul 2023, 08:40, redigert 1 gang totalt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

ErikW
Innlegg: 696
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av ErikW »

Hva p….. er greia med å ødelegge en tråd med ABS prat/diskusjoner. Enige blir dere heller ikje.Barer lurer

Svar