Stian - fersking på to hjul

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5294
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av dypen »

Greddy skrev: 30 apr 2023, 15:36 Hei.

Jeg er lavere enn deg, og jeg vil bare si at du kan bare like greit å lære deg å stå på tå med begge beina på bakken, eller lære deg full fot på ene siden og andre fot på fotpinnen teknikken, først som sist. Da slipper du å tenke å endre på sykkelens geometri, eller redusere på komfort.
Eneste ulempen med å være lav og stå på tåballene, er rygging. Men da tar jeg bare hopper av sykkelen og triller den bakover først som sist.
Veldig fornuftig, dette er egentlig ikke noe problem må bare være litt bevist hele tiden :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

StianM
Innlegg: 37
Registrert: 12 apr 2023, 11:28
Motorsykkelen din: 2022 BMW F900R
Sted: Trondheim

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av StianM »

ENDELIG er førerprøven bestått!! :D :D :D

I morgen vender jeg snuta mot Oslo for å hente sykkel. Planen var i utgangspunktet å sove over hos fettern min, og bruke lørdag og søndag for en omveistur hjem til Trondheim. Men været begge dagene gjør at det ikke frister. Så nå vurderer jeg faktisk å kjøre hjem igjen allerede i morgen.

Greddy
Innlegg: 121
Registrert: 13 okt 2019, 00:13
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av Greddy »

grattis med lappen i boks. nå kan du begynne å øvelsekjøre alene

kaLARSnikov
Innlegg: 185
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Sted: Østfold

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av kaLARSnikov »

StianM skrev: 13 jul 2023, 10:19 ENDELIG er førerprøven bestått!! :D :D :D

I morgen vender jeg snuta mot Oslo for å hente sykkel. Planen var i utgangspunktet å sove over hos fettern min, og bruke lørdag og søndag for en omveistur hjem til Trondheim. Men været begge dagene gjør at det ikke frister. Så nå vurderer jeg faktisk å kjøre hjem igjen allerede i morgen.
Gratulerer med bestått og med sykkel! :twothumbs:

Regner med at det kommer litt bilder av nyanskaffelsen i løpet av helgen :)

StianM
Innlegg: 37
Registrert: 12 apr 2023, 11:28
Motorsykkelen din: 2022 BMW F900R
Sted: Trondheim

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av StianM »

Greddy skrev: 13 jul 2023, 11:44 grattis med lappen i boks. nå kan du begynne å øvelsekjøre alene
Tusen takk! Regner med at det blir en relativt bratt læringskurve de neste ukene, ja :)

StianM
Innlegg: 37
Registrert: 12 apr 2023, 11:28
Motorsykkelen din: 2022 BMW F900R
Sted: Trondheim

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av StianM »

kaLARSnikov skrev: 13 jul 2023, 12:08 Gratulerer med bestått og med sykkel! :twothumbs:

Regner med at det kommer litt bilder av nyanskaffelsen i løpet av helgen :)
Tusen takk! Dere skal ikke se bort ifra det, nei :roll Planen er i hvert fall klar nå. På grunn av været, går turen rett fra MC Oslo til Røros for overnatting på hytta til eks-svigers, og så videre nordover fra lørdag morgen. Mye mulig turen går over Tydal om været tillater det. :D

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av SveinHa »

Grattis :twothumbs:
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

iris
Innlegg: 150
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av iris »

StianM skrev: 28 jun 2023, 12:41
kaLARSnikov skrev: 28 jun 2023, 11:40 Masse lykke til! Er det lov å spørre om hva du fikk som årsak av sensor for ikke bestått?
Takk! Ja, selvfølgelig :) Hovedårsaken til stryk var slurvete bremseteknikk. Pga. nerver falt jeg tilbake til gamle vaner og brukte dessverre bare to fingre på bremsen. Sensor sa også "klem til litt ekstra på neste runde" da jeg skulle demonstrere nødbrems, så han ga meg jo en sjanse, men jeg tok ikke hintet. Hadde også et skikkelig ræva forskøk på krypkjøring, men det var feilfritt på runde to. I tillegg kjørte jeg ifølge sensor for passivt på "oversiktlig landevei". Denne landeveien var en grusvei med 80-sone, og jeg ga beskjed om at jeg ikke var helt komfortabel med grusvei helt ennå, så jeg tilpasset farten til omtrent 50 km/t.
SveinHa skrev: 28 jun 2023, 14:41 "Alle fingre på bremsen" fikk jeg også beskjed om men mener jeg har bedre kontroll med bare pekefinger og langfinger. Jeg har både RIKELIG med krefter i de 2 fingrene og doserer kreftene lett... Kanskje jeg skal prøve med flere fingre når jeg skal ut noen mil akkurat nå...
Ekstremt rar beskjed. Fire fingre på bremsen betyr at du mister mer kontroll over selve sykkelen, samt gassen. Kanskje ok tips for nødbrems, men dritt for brems i hvilken som helst sving og veldig dritt for kjøring i bymiljø. Skal egentlig være raskere å få to fingre på bremsen enn fire under nødbrems, om man alltid leder to fingre over bremsen da man gasser ned eller t.o.m alltid holder dem der (noe som alle utenom kjørelærer lærte meg). Er noe problematisk med hvordan bremsesystemet er satt opp om du ikke klarer å låse hjulet med to fingre.

kaLARSnikov
Innlegg: 185
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Sted: Østfold

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av kaLARSnikov »

iris skrev: 14 jul 2023, 01:59 Ekstremt rar beskjed. Fire fingre på bremsen betyr at du mister mer kontroll over selve sykkelen, samt gassen. Kanskje ok tips for nødbrems, men dritt for brems i hvilken som helst sving og veldig dritt for kjøring i bymiljø. Skal egentlig være raskere å få to fingre på bremsen enn fire under nødbrems, om man alltid leder to fingre over bremsen da man gasser ned eller t.o.m alltid holder dem der (noe som alle utenom kjørelærer lærte meg). Er noe problematisk med hvordan bremsesystemet er satt opp om du ikke klarer å låse hjulet med to fingre.
Du må huske at føreropplæringen i Norge er basert på nullvisjonen samt at det skal gi best mulig (dvs. tryggest) resultat for flest mulig mennesker på tvers av ferdighetsnivåer, sykkeltyper, og kjøremiljø. Med andre ord så lærer man ikke nødvendigvis det er som er helt optimalt da det gjerne kan være noe mer avanserte teknikker som er bedre for de som får det til, men verre for de som ikke gjør det.

Jeg fant denne snedige artikkelen som tar for seg for- og bakdeler med to vs. fire fingre og illustrerer hvorfor sistnevnte gjerne blir brukt i opplæring av nybegynnere, mens førstnevnte anses som en mer avansert teknikk:

https://motorcycletraining.com/team-ari ... s-or-four/

Det samme gjelder for nettopp brems i sving som du nevner. Dette fikk jeg streng beskjed om å aldri gjøre og all opplæring som omhandlet brems i sving var nettopp nødsituasjoner hvor det f.eks. plutselig er noe i veien som man må stoppe for og/eller unngå. Under ordinær kjøring så var det fullstendig ramaskrik om bremselyset kom på i en sving. Mens her ute i verdenen etter fullført oppkjøring så er jo "trailbraking" en høyst utbredt teknikk.

Kort fortalt så er føreropplæringen i Norge (og i flere andre land) kun det mest grunnleggende og enkle for å kunne kjøre på en forholdsvis trygg måte, mens avanserte teknikker er noe man må ta ansvar for selv, f.eks. ved å melde seg på kurs eller selvlæring via f.eks. YouTube.

For ordens skyld så bruker jeg selv for det meste to fingre på bremsen.

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av SveinHa »

iris skrev: 14 jul 2023, 01:59Ekstremt rar beskjed. Fire fingre på bremsen betyr at du mister mer kontroll over selve sykkelen, samt gassen. Kanskje ok tips for nødbrems, men dritt for brems i hvilken som helst sving og veldig dritt for kjøring i bymiljø. Skal egentlig være raskere å få to fingre på bremsen enn fire under nødbrems, om man alltid leder to fingre over bremsen da man gasser ned eller t.o.m alltid holder dem der (noe som alle utenom kjørelærer lærte meg). Er noe problematisk med hvordan bremsesystemet er satt opp om du ikke klarer å låse hjulet med to fingre.
Jeg har lekt meg litt med 4 fingre på bremsen og ser at jeg da må bruke mer krefter på tommelen som igjen gi meg krampe, funker ikke for meg... For bremsingen som sådan er der ingen forskjell...
kaLARSnikov skrev: 14 jul 2023, 09:52 Du må huske at føreropplæringen i Norge er basert på nullvisjonen samt at det skal gi best mulig (dvs. tryggest) resultat for flest mulig mennesker på tvers av ferdighetsnivåer, sykkeltyper, og kjøremiljø. Med andre ord så lærer man ikke nødvendigvis det er som er helt optimalt da det gjerne kan være noe mer avanserte teknikker som er bedre for de som får det til, men verre for de som ikke gjør det.
Om sensor ikke klarer å vurdere eleven på annet enn 2 vs 4 fingre på bremsen så bør han finne seg en annen jobb...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

kaLARSnikov
Innlegg: 185
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Sted: Østfold

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av kaLARSnikov »

SveinHa skrev: 14 jul 2023, 10:22
kaLARSnikov skrev: 14 jul 2023, 09:52 Du må huske at føreropplæringen i Norge er basert på nullvisjonen samt at det skal gi best mulig (dvs. tryggest) resultat for flest mulig mennesker på tvers av ferdighetsnivåer, sykkeltyper, og kjøremiljø. Med andre ord så lærer man ikke nødvendigvis det er som er helt optimalt da det gjerne kan være noe mer avanserte teknikker som er bedre for de som får det til, men verre for de som ikke gjør det.
Om sensor ikke klarer å vurdere eleven på annet enn 2 vs 4 fingre på bremsen så bør han finne seg en annen jobb...
Vet ikke helt hva du mener med dette, ei heller hvilken sammenheng det har med avsnittet du siterte.

Uansett handler det om at kjøreskolene og Statens Vegvesen har utarbeidet en læreplan som inneholder - blant mye annet - at elevene skal bremse med fire fingre. Jeg tror nok ikke nødvendigvis at å bruke to fingre på oppkjøringen alene vil medføre stryk i 100% av tilfellene, men som allerede demonstrert tidligere i denne tråden så er man fort litt ute å kjøre om man ikke drar på med hele hånda under nødbremsmanøveren. Om det går på kun antall fingre i seg selv eller om det går på selve bremsingen kan nok variere. Selv kjenner jeg at jeg med mine fingre og med min sykkel får mer bremsekraft om jeg bruker alle fire.

Noen som klarer å bremse nøyaktig like mye med kun to fingre vil nok muligens komme gjennom kjøregården, forutsatt at det er en sensor som har den formeningen at det viktigste er at man faktisk klarer å bremse slik man skal. Her er det jo også store forskjeller. Hun jeg hadde oppkjøring med opplevde jeg som noe rund i kantene - jeg hadde langt fra perfekt utførelse på alt, men jeg brukte riktige teknikker og da ble konklusjonen at det var litt "shabby" pga. veldig tydelige nerver som fotrinnsvis ikke er et hinder når man kjører på egenhånd.

Samtidig syns jeg absolutt ikke at det er feil om en sensor gir trekk eller stryk for å ikke bruke fire fingre - man gjør jo tross alt ikke som man har fått beskjed om.

Greddy
Innlegg: 121
Registrert: 13 okt 2019, 00:13
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av Greddy »

Konteks har veldig mye å si. Fire fingre for kraft. To fingrer for presisjon. Nødbrems er å stoppe fortest mulig med kortest bremselengde, man skal heller ikke låse hjulet og trigge ABS. To fingrer bruker man skal modulere farten (som trail braking) og ikke nødvendig stoppe helt opp til standstill.

iris
Innlegg: 150
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av iris »

Greddy skrev: 14 jul 2023, 11:52 Konteks har veldig mye å si. Fire fingre for kraft. To fingrer for presisjon. Nødbrems er å stoppe fortest mulig med kortest bremselengde, man skal heller ikke låse hjulet og trigge ABS. To fingrer bruker man skal modulere farten (som trail braking) og ikke nødvendig stoppe helt opp til standstill.
Jeg kunne låse hjulet på syklene mine med to fingre enn så lenge. Kanskje det er problematisk på større sykkel men det gir lite mening (større disk, evt to av dem, skal ikke gjøre det vanskeligere å bremse).

Vi fikk ikke vite noe om å ikke bruke ABS, og jeg tråkka hardt nok for at det slo inn på bakhjulet. Sensor sa ingenting om det. Stolte ikke nok på det ved oppkjøring for å låse forhjulet. Kan ganske sikkert si at ingen på mcsiden klarer å bremse raskere uten ABS enn med ABS (så lenge sykkelen er relativt ny, mtp. oppdateringer i teknologi.).

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av Lauri »

Greddy skrev: 14 jul 2023, 11:52 […]Nødbrems er å stoppe fortest mulig med kortest bremselengde, man skal heller ikke låse hjulet og trigge ABS. […]
Kan dette være rett (spør jeg som ikke har ABS på mine sykler)?

Jeg trodde at ABS gir kortere bremselengde på alle underlag enn bremsesystem uten antiblokkering. Forutsetningen er imidlertid at man lar ABS’en jobbe - og dét krever fullt pådrag på bremsehendel med god fingerkraft.

Kjører man sykkel uten ABS så gir det mening å ikke låse hjul.
Sist redigert av Lauri den 14 jul 2023, 12:55, redigert 1 gang totalt.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Greddy
Innlegg: 121
Registrert: 13 okt 2019, 00:13
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av Greddy »

ABS er ikke med på å redusere bremselengde. Man bremser ikke raskere eller kortere med ABS. Tvert imot motsatt.
Man bremser tregere og får lengre bremselengde med ABS når den blir aktivert. Den er med for at man skal ikke låse hjulet slik at man får skrens og øker risiko for å miste kontroll og low side sykkelen.

ABS er en sekunder sikkerhetsbariere kun hvis man driter seg ut på første primére handlingen man skal foreta under nødbrems: Progressiv bremsing.

Å være avhengig av ABS er no go under oppkjøring. Man skal demonstrere at man kan sitte på en sykkel selv uten ABS. Ettersom ABS ble bare obligatorisk standard utstyr fra og med 2016. Eldre sykler enn 2016, så er det ingen garanti at sykkelen har ABS.

Svar